Lisa x Dop

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Erna

Bericht door Erna »

Ariënne schreef: Laat je het nu hierbij, Erna??
Voorlopig krijgt Lisa rust, even geen Dop. Ik heb nog geen idee hoe vaak we elkaar daarna nog zullen zien.
Als alles goed gaat neem ik aan dat Dop een keer bij zijn kinderen komt kijken, maar zover is het nog lang niet. Eerst de eerste vier weken afwachten, hopelijk kan de dierenarts dan zien of er pups bij Lisa zitten.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Na drie weken merkte ik aan het gedrag van Ayla dat ze drachtig was. En...Sam had zin in augurken, nou ja, dan weet je het wel.
Ayla had plotseling absoluut geen trek. Was wat aanhankelijker en rustiger.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Fijn om de ervaringen van anderen te lezen, des te meer des te liever. :D
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Ja, maar dat is natuurlijk het vervelende. Zulke verschijnselen kunnen er ook optreden bij een schijnzwangerschap, onze cairn had ook melk...
DA's zijn tegenwoordig wel zo modern en hebben voldoende concurrentie om een goed echo-apparaat te hebben, dus met 4 weken zal er wel zekerheid zijn. Of wil je alleen laten voelen? Dat is alleen goed voelbaar tussen de 26e en 32e dag.
Maar je hebt de fokkerswijzer van Kynotrain hè? Vind ik zelf een prima leidraad. Ook makkelijk met het invullen van al die staatjes, zo vergeet je niet gauw iets.

De foto's staan ook op de clubsite inmiddels. Het is echt een mooi stel! Nu maar hopen op flink wat pups, want de laatste maanden stagneerde de wachtlijst flink, maar gelukkig zijn er weer wat nesten op komst.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Maar als ik het goed heb, is schijnzwangerschap iets dat na elke loopsheid kan voorkomen. Dat is niet afhankelijk van een dekking. Zou het dan niet zo zijn dat Lisa dan al eerder schijnzwanger geweest zou zijn?

Erna

Bericht door Erna »

Ik denk dat er nu iets door elkaar wordt gehaald, Lisa is nog nooit schijnzwanger geweest.

Nog een vraag over de echo, ik was niet van plan om een echo te laten maken, maar Lisa alleen te laten onderzoeken door de dierenarts. Alleen als het nodig is voor Lisa d'r gezondheid wil ik een echo laten maken. Of raden jullie me aan om wel een echo te laten maken, en zo ja, wat is het voordeel dan. Ik dacht dat een echo gemaakt werd om te zien hoeveel pups er zitten. Als dat de enige reden is zal ik mijn nieuwsgierigheid bedwingen tot de geboorte.

Groetjes, Erna.

loes

Bericht door loes »

Nee, hoor, want onze cairn (is ruim 17 1/2 geworden en pas toen ze ruim 10+ was vanwege een baarmoederontsteking gesteriliseerd) was niet elke keer schijnzwanger. Maar ik denk niet dat het bij Lisa loos alarm is, want bij een gewone dekking ga je daar niet van uit.
Bedacht trouwens, dat Dop en Lisa ook nog (verre) familie is van elkaar, want grootmoeder Sally is een kind van Meike (werd Raffie genoemd) van Abtswoude en dat is een dochter uit het M-nest van Otje, Norma dus uit het N-Nest. Kunnen jullie het nog volgen :lol: ?

Dop-Vosje Chum van Doirne-Sally van Doirne- Meike van Abtswoude- Otje van Adhair

Lisa-Hollands Koetsiertjes Abe-Mozes-Norma van Abtswoude- Otje van Adhair
H K Jelle 13-5-2004

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Erna, geen overbodige onderzoeken! Een echo is niet nodig en spekt slechts de portemonnee van je dierenarts. En wat is er nou leuker, om tijdens de bevalling in een soort blije afwachting te zijn over een evt. 4e, 5e of 6e pup? Laat de natuur haar gang gaan. Je kunt wel tussen de 28e en 33e dag de dierenarts laten voelen. Slechts in deze periode zijn de afzonderlijke pups als zo'n streng van die gedraaide worstjes te voelen. Een echo is ook nog eens onbetrouwbaar. Je ziet nooit de "verborgen" pups. Else, de fokker van mijn helaas overleden Otje, zag bij de echo 5 pups. Het waren er 11! Kan je je onze gezichten bij de bevalling, die maar door en door en door ging, voorstellen?
Als onderzoeken medisch gezien nodig zijn, dat is natuurlijk wel weer een ander verhaal, dan moet je maar af gaan op je dierenarts.
gefeliciteerd met je a.s. nest trouwens.

groetjes,
Maria
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat bedoelde ik dus eigenlijk Erna. Als een hond nog nooit schijnzwanger is geweest en er treden dan duidelijke gedragsveranderingen op na een week of drie, dan...... :crazy: , zou het wel eens echt iets kunnen zijn. Maar goed, je weet het pas zeker als ze in de nestkist liggen natuurlijk :wink:
Ik zou zeker geen overbodige onderzoeken laten doen. En pretecho's al helemaal niet.
Poeh 11 pups ??? Als je maar vijf namen hebt bedacht. :?

loes

Bericht door loes »

Wij hadden voor Norma een pakket nadat we al diverse keren voor niks bij een reu waren geweest en haar leeftijd inmiddels ruim 3 1/2 was en haar cyclus 13 maanden. Dus bloedprikken en dan op de "goede" dag naar de reu. Niks goede dag, veel te vroeg; we kunnen ten einde raad op de 15e dag naar een ervaren reu en Lisa's pa Moos is daar het resultaat van. De echo zat ook in het pakket, dus op de 28e dag: helaas geen pups. Na een vakantie in Frankrijk eenmaal weer thuis voelde ik de pups tegen m'n arm bewegen!
Dus bij Adah geen echo's o.d., ook niet laten voelen. Na een week of wat werden haar tepels flink roze, maar bijv. bij Noordje, die toen ook drachtig was en die we op de vergadering zagen, was toen niks te zien, dus dat zal ook wel variëren. Later als de pups gaan bewegen (vind ik echt fantastisch om te voelen en te zien) denk je uiteraard niet meer aan schijnzwanger! :wink:
H K Jelle 13-5-2004

wubke

Bericht door wubke »

Ik vind het allemaal reuze spannend. Allereerst natuurlijk voor de a.s. moeder, vader en hun mensen, maar ook voor mijzelf. Elk smousje wat geboren wordt brengt ons ook dichter bij gezinsuitbreiding. Ik zou zelf ook niet allerlei onderzoeken laten doen als het niet echt nodig is. Heerlijk om gewoon in blijde afwachting te blijven, en het komt zoals het komt. :wink: :dog: :dog: :dog: :dog: :boogie: :boogie: :boogie: :boogie:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Renate

Bericht door Renate »

Oh wat spannend!

Gefeliciteerd Lisa en Dop. En baasjes ook uiteraard.

Tjonge ik ben benieuwd naar de pups van Lisa en Dop. Willen jullie er zelf ook eentje houden, Erna?

Wanneer is Lisa nu uitgeteld (sorry ik ben nog niet zo thuis in hondzwangerschappen)?

Monique

Bericht door Monique »

Alvast gefeliciteerd met de geslaagde dekking :lol: Nu nog hopen dat er nageslacht uit voortkomt. Spannend hoor.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Renate,
Een hond draagt ong. 63 dagen. Onze Ayla beviel 2x op haar 61ste dag.
Maar ook een paar dagen eerder of later is mogelijk.
Het kunnen dus best Sinterklaascadeautjes worden :wink:

Renate

Bericht door Renate »

63 dagen.... gelukkig geen 9 maanden net als wij. Nu hoeven we niet zo lang te wachten :D .

Ik gok nog steeds op :dog: :dog: :dog: :dog: :dog: :dog: (puur omdat ik dat een mooi aantal vind. Dat zal ik Phoebe tzt ook nog wel inpeperen)

Mary

Bericht door Mary »

Zo zo, ben je nu al vergeten hoe druk je het zelf had met twee :?:
:P :P
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Renate

Bericht door Renate »

:mrgreen:

Erna

Bericht door Erna »

Leuk hoor al die reacties.
Ik had voor mezelf al besloten om geen echo te laten maken, alleen als het voor Lisa's gezondheid nodig zou zijn natuurlijk wel. Ik ga over vier weken met haar naar de dierenarts, want nieuwsgierig ben ik natuurlijk wel hé!
Ben benieuwd of Lisa haar gedrag veranderd, ze is nu ook aan het zeuren met speeltjes. Ik heb al haar piep-beestjes weggehaald momenteel.
Het is niet de bedoeling om een pup te houden :cry: Ik zou het wel willen, maar Pim niet. Ik hoop dat hij zijn mening nog verandert, afwachten maar. Ik realiseer me ook wel dat twee honden niet zo makkelijk is als één hond.
De eigenaar van Dop had het ook al over :dog: :dog: :dog: :dog: :dog: :dog: pupjes. Drie reutjes en drie teefjes zou ze wel mooi vinden. Ze hopen natuurlijk dat er minstens één reu tussen zit, ze staan al lang op de wachtlijst. En een pup van je eigen reu is natuurlijk erg leuk.
Wubke zou je dat ook niet willen, een pup van je eigen Jules? Of ga je voor een pup als je aan de beurt bent? Je weet natuurlijk ook niet zeker of Jules ooit zal dekken. Al denk ik zelf van wel, Jules is een leuk en mooi smousje. Jullie gaan naar de RITSDAG in het weekend hé! Ben benieuwd, en je kan daar lekker wandelen met andere smousjes en hun eigenaars.
Ik gooi alle antwoorden geloof ik aardig door elkaar, de 63ste dag is 2 december. Dus een beetje 5 december pupjes zullen het worden. Ze gaan geen Klaas en Piet heten. :crazy:
Loes die familiebanden zijn lastig om te volgen hoor, Is Otje waar jij het over hebt dezelfde Otje van Maria die 11 pups kreeg? Moet er niet aan denken, hoop niet dat het in Lisa haar genen zit om zoveel pups te krijgen.Wat een slijtageslag voor de moederhond, en ook voor de fokker natuurlijk. :worship:

Groetjes, Erna.

Desi

Bericht door Desi »

Gefeliciteerd Erna, we hopen dat de dekking resultaat heeft.

Leuke tijdstips van een eventuele genoorte van de pups. Onze Desi is 30 november geboren, 20 januari hebben we haar opgehaald dit jaar. In het begin een beetje koud, maar wanneer de pup echt goed gewend is kunnen ze lekker vrij de tuin in naar buiten. En dan hebben ze een heerlijke lange zomer bij de nieuwe baasjes, voordat die saaie winter eraan komt.

Ik kan je echt aanraden om een 2e hond te hebben. Wij wilden dat eigenlijk ook niet, maar Janka ons oldie van ruim 12 is in plaats van af te takelen weer jong geworden. Bovendien heeft ze Desi heel wat geleerd. Als we aan het oefenen zijn met Desi en zeggen af gaat Janka eerst af liggen . Ze kijkt naar Desi jij moet nu afgaan liggen en Desi gaat af. Gevolg op de cursus wil Desi niet af; pleegmoeder Janka is er niet! De eerste loopsheid van Desi heeft Janka volledig begeleid.
Wannneer Desi iets doet dat niet mag, hoeven wij niets te zeggen: Janka regeld het wel!
Een snauw en een hap beweging van moe Janka en Desi weet precies dat ze fout is!

Mocht Desi puppies krijgen en Janka is er niet meer, nou ik wet het wel ik hou een pup!

loes

Bericht door loes »

Ik vind 6 ook een leuk aantal pups, mijn beide nesten waren 5. Maar 6 lijkt me inderdaad voldoende voor moeder en fokker, want vooral de laatste weken zijn heel druk.
Nee, Otje is er 1 van die 11; op de HSC-site staat een soort lijntje, waar Hensic en Otje op staan. Dus nog een generatie verder terug.
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten