Jagen

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Martine

Re: Jagen

Bericht door Martine »

Jeetje Wubke, een heuse rat... :schrik:
Daar heb ik het niet op...
Heel af en toe zie ik er wel een één in de sloot in het bos, en dan hoop ik altijd maar dat Bobbie het niet heeft gezien. Volgens mij kunnen ze een hond flink toetakelen.
Jules en Siem hebben geen krasjes opgelopen? Ik zou het maar even in de gaten houden...

Gisteren was Bobbie aan het stoeien met de enorme buurhond van mijn ouders (56 kilo) Om de één of andere reden heeft Bobbie maar niet door dat hij een stuk kleiner is en het beter maar wat rustig aandoen met hem...
Het is echt een vreselijk lieve hond, maar gisteren was hij Bobbie op een gegeven moment spuugzat en heeft hem gecorrigeerd door even naar hem te happen. Bobbie piepte even en stopte toen, voor het eerst in zijn leven, zijn staart tussen zijn poten. Ik dacht nog, ha, eindelijk iemand die hem even op zijn plek zet. :fluit:
Ik heb hem even vluchtig gecheckt, maar zag niets bijzonders.
Wij zijn toen in de auto naar huis gereden en daar aangekomen zag ik dat de hele rechterkant van zijn hoofd onder het bloed zat. Hij bleek een gaatje in zijn oor te hebben en dat bloedde best wel hevig. Dat heb ik schoongemaakt en gedesinfecteerd. Het bleef wel bloeden en doordat hij steeds met zijn kop schudde, vlogen de spetters in het rond.
Toen heb ik even doktertje gespeeld en zijn oor afgedekt met een steriel gaasje, tot het bloeden gestopt zou zijn. :zuster: Dat was na een half uurtje het geval; er hadden zich 2 kleine korstjes gevormd op het oor.
Vandaag vind ik het wel wat dikker en zijn oor voelt ook wat warm aan. Ik hou het even in de gaten, anders laat ik toch de DA er even naar kijken. Zou het toch geïnfecteerd kunnen zijn, ondanks de ontsmettingsmiddelen die ik er ruim in heb gemasseerd en op heb gesprayd?

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Mary

Bericht door Mary »

Een oor kan heel snel bloeden en ook heel erg.
Dat komt ook voor zonder wondje. Dan wordt het inderdaad bol en warm.
Soms houdt een hond daar een raar kreuk-oor aan over.
Vandaag goed in de gaten houden, blijft het dikker worden dan even de
DA bellen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

wubke

Bericht door wubke »

Zou kunnen dat het een beetje ontstoken is. Als ik jou was zou ik niet te snel naar de DA gaan, tenzij je genoeg te makken hebt. Zelf in de gaten houden en schoonhouden en dan gaat het vanzelf wel over. Bobbie is toch een gezonde jonge hond die netjes zij entingen krijgt, dan kan zo'n lijf best zorgen dat het wondje geneest. Ik gebruik altijd tee-tree olie op zulke wondjes, dat ontsmet goed.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Laatst op de hondenschool werd Guusje even belaagd door een Teckeltje!
Overal bloed aan haar kop, maar ik kon zo een twee drie geen wond ontdekken. Totdat ik zag dat de punt van haar oor bloedde. En maar schudden met dat koppie, mijn gele jas zat onder de spetters. Het wondje hebben we direkt ontsmet met een dettol oplossing. Tijdens de les bleef het bloeden, maar bij thuiskomst was het gelukkig gestopt en zat er een korstje op. Eigenlijk had ik het nog opnieuw schoon willen maken, maar ben er wijselijk van af gebleven. Ik heb het wel in de gaten gehouden, maar het is mooi genezen.

Wubke, het is toch eigenlijk heel fijn dat je die rat(ten) zelf niet uit de weg hoeft te ruimen. Vergif strooien lijkt mij heel onhandig met loslopende honden.
Kan een ratten beet, of kras zoveel kwaad? De honden zijn door de entingen toch beschermd, of zie ik dat verkeerd?
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jajo

Bericht door Jajo »

Oren kunnen in de oorflap doorbloeden. Dan loopt het hele oor vol. Daarom wordt het dik en warm. Het is geen drama, maar als het niet stopt en het gaat inwendig stollen, duurt het heel lang voor het weg is. Vaak moeten ze boven en onderkant van de flap aan elkaar naaien en "doorstikken", dat voorkomt een vervorming.
Nou zie je dat bij een smous niet zo erg, maar bij zo'n kale hond als de Vizsla of Weimaraner is het niet mooi. Het heeft dus zo goed als niets te maken met infecties of ziektes. Laat er naar kijken als je het niet vertrouwt.

Jozé

Mary

Bericht door Mary »

Is het zelfde als ik bedoel maar jou uitleg zal hopelijk duidelijker overkomen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Daarom wordt, meen ik, bij oorwonden het oor bovenop het hoofd gevouwen en met een rekverband 'vastgezet'.

Zijn staande oortjes toch een voordeel :hihi:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Wubke, die duvelse rattenvangers van je :hihi: en dat nog wel in de paardenstal. Ze doen hun ras wel eer aan hoor.
Ik hoop niet dat er nog meer van die beesten zitten, hou je hondjes maar goed in de gaten. Een rat kan naar hun strot vliegen als ze zich bedreigd voelen.

Martine dat is schrikken met Bobbie, hij zal die kolos wel links laten liggen in het vervolg. Wil hij vast niet meer mee spelen.
Ik zou zijn oor goed in de gaten houden en als je het niet vertrouwd even langs de DA.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Zondag liepen we dus met acht Smousjes in een gebied dat eerst polder is geweest, maar nu klaargestoomd gaat worden als recreatie gebied, losloopgebied voor honden. Het geheel moet moerasachtig worden, dus veel poeltjes en watertjes en brede sloten. Mooi aangelegd met hardhouten bruggetjes.
Heerlijk om te lopen. Maar....... ook veel watervogels die er op af komen. Tsja, dan loop je daar met acht honden, dat is toch een aardige roedel die wel wil samenwerken als het op jagen aankomt. :oops: Verdorie, dat was niet de bedoeling. De eenden en meeuwen die er veel zitten zijn zo de lucht in, maar zwanen hebben daar toch echt de tijd en ruimte voor nodig. En dan komen er een stel herrieschoppende Smousen op hen af :oops: Ben ik erg van geschrokken. Een paar het water in, één van de zwanen bijna in zijn staart gehapt, gelukkig konden zij er net niet bij. De ene zwaan wist direct te ontkomen, de ander zwom onder de brug door en zette zijn ontsnapping in door hardlopend op het water daarna tergend langzaam eindelijk de lucht in te gaan. Paar Smouzen zwemmend er achter aan, de rest blaffend aan weerskanten van het water op de hoogte van de zwaan mee rennen tot hij in de lucht was. Oei, dat liep gelukkig goed af. Zowel voor de Smouzen als voor de zwanen.
We hebben de honden toen allemaal even aangelijnd en zijn een stuk doorgelopen. Losgelaten waar het voor alle dieren weer veilig was.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

In het nieuwe blad staat een stukje over een zg. bloemkooloor.

Wubke: Jip (en meer nog Jip's moeder Pluk) killt ook ratten, muizen en mollen. Daar heeft Jules het dus van. Ik heb weleens, onbedoeld dus, een fijne rat (dood) in een hondenmandje gevonden. Hadden ze dus stiekem, tijdens de laatste uitlaatronde, mee naar binnen weten te smokkelen! Vies he?
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Mary

Bericht door Mary »

Ik vind het wel stoer.
Opnieuw beginnen met een ras op uiterlijk.
Dan ook nog de oorspronkelijke aanleg te pakken krijgen.

loes

Bericht door loes »

In al die jaren met smouzen heb ik ze nog nooit echt iets zien vangen. Wel is Adah, net als haar moeder Norma een fervent graver, muizenganggetjes worden opengegraven, besnuffeld etc; Fija doet het niet veel, soms graaft ze wel eens voor de leut mee, maar helemaal zonder passie
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wel een avontuur met die zwanen Erna !!!!
Als ze pullen gehad hadden was het vast minder goed afgelopen voor de smousjes...
Waarschijnlijk hadden de zwanen ze dan aangevallen. En sterk dat ze zijn!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Enge toestanden, Erna! En het is een losloopgebied?!

"Pullen" dat woord kende ik alleen op een andere manier.

Maria, zo vond ik een dode mol in de mand. Een rat is ook erg fijn. :o Het is hier al even geleden, dat er wat gevangen is, maar molshopen genoeg.
Afbeelding

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Die rat van ons stonk enorm! Ik griezel er nog van, als ik eraan terugdenk. Pluk lag er bovenop en wilde de mand niet meer uit.
Brrr!
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Erna

Bericht door Erna »

He bah Maria wat smerig. Lisa rent er wel achteraan, maar heeft nog nooit iets gevangen zover ik weet, en zeker niet mee naar huis genomen.

Dat de zwanen nog geen eieren hadden, of erger pulletjes, dat was een geluk. Ik denk dat een Smous niet uit zichzelf achter zwanen aan zal gaan, maar in een roedel voelen ze zich sterker. Was op dat moment heel blij dat Lisa nooit het water in gaat, natte voeten wil ze tegenwoordig nog wel eens halen maar ze heeft nog nooit gezwommen. Ze heeft wel langs de kant meegerend met de rest.

Ariënne het is een losloopgebied, maar door het moerasachtige karakter komen er veel watervogels op af. Het is natuurlijk de bedoeling dat je hond luistert als je hem terug roept, hier werkte dat even niet. Toen de zwaan de lucht in was kwamen ze alle acht heel netjes naar hun baas toe. Ik weet eigenlijk niet of drachtige Hieke er ook achteraan is gegaan, ik heb toch het meeste op Lisa gelet. :schrik:

wubke

Bericht door wubke »

Getverderri Maria,........de viespeuken.

Ik heb hier gelukkig geen ratten meer gezien. Ik denk dat het een ziek exemplaar was, die beschutting zocht in onze schuur.
Jules jaagt in het bos gelukkig een stuk minder.
Hij blijft meestal netjes op het pad en anders in hij heel makkelijk terug te roepen.
Siem is een ander verhaal. In het stukje bos hier vlakbij is hij heer en meester. Hij vliegt alle kanten op en luistert nergens meer naar. Op wat minder bekende stukken ben ik hem aan het trainen dat hij niet meer het pad af mag. Dat lukt al vrij aardig, Zolang hij bereikbaar is is hij bestuurbaar. Ik hoop dat ik dat vol kan houden, want wandelen met een hond die je niet ziet is niet veel aan. Ook ben ik altijd bang dat ze iets overkomt terwijl ze in het bos zitten en je kunt ze dan niet meer vinden :schrik:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Erna

Bericht door Erna »

Wubke sterkte met de training, hoop dat het gaat lukken. Charlotte heeft ze op deze manier ook onder controle gekregen.
Met Lisa gaat dat niet meer lukken. En nu de bossen nog zo kaal zijn kan ik zien hoe ver ze gaat. :hmm:

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Oh, die zwanen, Erna.
Heel akelig. Ik vind ze prachtig, maar hebt er toch ook wel floep voor.
Inderdaad maar goed dat ze nog geen jongen hebben.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Alma

Bericht door Alma »

idd, ook nooit met onze smousjes beleefd, wel dat ze even niet wilden luisteren op het Erkemederstrand en hopeloos ver waren.
Ook veel graven in de tuin toen ze klein waren.
Maar ik denk dat ze lekker als roedel zichzelf wel erg dapper vonden.......eigenlijk best een beetje grappig. :jeah2:
Zijn daar geen foto's van???

gr, Alma

Gesloten