Dorus

Hoe vergaat het de hond op de (nieuwe) woonplek.
Maureen

Re: Dorus

Bericht door Maureen »

Jeanette schreef:Jullie hebben het ook heel goed opgebouwd.
Hoe lang heb je daar eigenlijk over gedaan?
Alles bij elkaar denk ik wel een jaar, met de zomerrust meegeteld. Ik ben wel al vrij vroeg begonnen met stukjes samen lopen met de fiets aan de hand, zodat hij aan het geluid en de vorm van de fiets kon wennen. Ik denk met 8 maanden. Eerst met de fiets aan mijn linkerhand en Dorus rechts, daarna Dorus én de fiets rechts. Maar dat was nog te jong om al naast de fiets te rennen. Vanaf 10 maanden ben ik begonnen met heel korte stukjes. ca. 250m. rustig starten, netjes stoppen, links, rrrrrrrrechts, langzaam. Het moet ook veilig kunnen.
Dan naar 500m. , 1 km. En toen was het hartje zomer en veel te warm om verder op te bouwen. Wel 's avonds als het koel was kleine rondjes blijven doen. Pas in het najaar zijn we verder gegaan met opbouwen (toen was hij intussen ruim een jaar oud). Met telkens een dag rust ertussen eerst 1 km, de week erna 2 km, de week daarna 3 km, dan minder rustdagen en 3 km afwisselen met 1 km. Dat hebben we 2 weken gedaan, daarna 5km, 3km en 1 km afwisselen, met minstens twee rustdagen per week. 2 weken.
En zo steeds langere rondjes maken. Meestal kort, lang en dan rust of kort, lang, kort en dan rust. Altijd letten op de temperatuur, zorgen voor voldoende drinken (maar niet teveel ineens) en letten op de voetzooltjes. Maar als je zo rustig opbouwt is dat meestal geen probleem. Uiteindelijk kun je dan naar 20km ritjes, maar hooguit 1 keer per week en met pauze na 8 km en na 15 km.
In een rit van 15 km houden we niet echt pauze, al mag hij altijd aangeven dat hij iets "moet" of dat hij wil drinken.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Maureen

Bericht door Maureen »

Klopt Erna, de UV-proef is 20km met een pauze na 8 km, een tweede pauze na 15km en aandachtsoefening aan het eind om te laten zien dat de hond nog alert is.
Als er ooit een proef komt bij ons in de buurt ga ik ook vast meedoen met Dorus.
Het opbouwschema voor Dorus is afgeleid van dat wat ik met Mijntje en Stella gevolgd heb. Onze eerste Smous en tweede Beagle vonden het ook heerlijk om een eind te rennen/draven en hebben beide ook de UV-proef afgelegd. Maar omdat Dorus veel jonger was toen we begonnen, heb ik de opbouw ook veel rustiger gedaan.
Mijntje heeft tot haar 14de nog stukjes naast de fiets gelopen. Stella is maar 8 jaar oud geworden, maar heeft vele kilometers genoten. En ik ook :)
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Maureen

Bericht door Maureen »

Martina schreef:Dorus werd nog extra verwent met een lekker kluifje, heerlijk zeg. En jij dan? Ik hoop dat jij je ook beloond met een lekker kopje thee of koffie :koffie: :taart: Hebben jullie wel verdient :)
Ja hoor. Een lekker bakkie voor mij kan er dan ook wel af :)
Maureen

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Maureen schreef:
Jeanette schreef:Jullie hebben het ook heel goed opgebouwd.
Hoe lang heb je daar eigenlijk over gedaan?
Alles bij elkaar denk ik wel een jaar, met de zomerrust meegeteld. Ik ben wel al vrij vroeg begonnen met stukjes samen lopen met de fiets aan de hand, zodat hij aan het geluid en de vorm van de fiets kon wennen. Ik denk met 8 maanden. Eerst met de fiets aan mijn linkerhand en Dorus rechts, daarna Dorus én de fiets rechts. Maar dat was nog te jong om al naast de fiets te rennen. Vanaf 10 maanden ben ik begonnen met heel korte stukjes. ca. 250m. rustig starten, netjes stoppen, links, rrrrrrrrechts, langzaam. Het moet ook veilig kunnen.
Dan naar 500m. , 1 km. En toen was het hartje zomer en veel te warm om verder op te bouwen. Wel 's avonds als het koel was kleine rondjes blijven doen. Pas in het najaar zijn we verder gegaan met opbouwen (toen was hij intussen ruim een jaar oud). Met telkens een dag rust ertussen eerst 1 km, de week erna 2 km, de week daarna 3 km, dan minder rustdagen en 3 km afwisselen met 1 km. Dat hebben we 2 weken gedaan, daarna 5km, 3km en 1 km afwisselen, met minstens twee rustdagen per week. 2 weken.
En zo steeds langere rondjes maken. Meestal kort, lang en dan rust of kort, lang, kort en dan rust. Altijd letten op de temperatuur, zorgen voor voldoende drinken (maar niet teveel ineens) en letten op de voetzooltjes. Maar als je zo rustig opbouwt is dat meestal geen probleem. Uiteindelijk kun je dan naar 20km ritjes, maar hooguit 1 keer per week en met pauze na 8 km en na 15 km.
In een rit van 15 km houden we niet echt pauze, al mag hij altijd aangeven dat hij iets "moet" of dat hij wil drinken.
Ik dacht... wel goed om dit in een nieuw topic te zetten? Leren fietsen met de hond? Fietsen bestaat al, maar dat is te algemeen. Ik heb geprobeerd te kopiëren en te plakken, maar dat lukt niet. :?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maureen

Bericht door Maureen »

Tja, dat kan ik ook niet :(
Waar zou je het bij willen zien? cursus?
Maureen

Jeanette

Bericht door Jeanette »

' Leren fietsen met de hond?'
Ja, bij cursus?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Maureen

Bericht door Maureen »

Een begin gemaakt :)
Maureen

Maureen

Bericht door Maureen »

Vandaag even met Dorus naar het asiel gereden. D.w.z. ik gefietst en hij dus gelopen. 7 km heen. O.a. langs een damhertenkamp.
Wij hebben nog een bovenmaatse bench staan, die niet meer gebruikt gaat worden.
Hij was voor vriend Bertje, de petit basset griffon vendéen. Maar die is vorige week Baukje achterna gegaan. Wie weet spelen ze nu weer samen.
Bij het asiel eerst maar eens gevraagd of ze interesse hadden in zo'n gevaarte, en ja hoor.
Op de parkeerplaats moest Dorus nog wel even een vlag plaatsen, maar daarna gingen we in volle vaart weer retour. Met een ommetje door het bos erbij. Dan kom je langs de ezelsociëteit. Machtig spannende geuren. Nu zit meneertje naast me te kijken of ik nog een detectie oefening wil doen met hem. Hij is nog niet helemaal moe genoeg, schijnt hij te denken......
Maureen

Trix

Bericht door Trix »

Wat een geweldige hond is Dorus toch .
Je kunt wel zeggen dat de band tussen jullie top is , leuk !
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen »

:ja:
Maureen

gwen
Site Admin

Bericht door gwen »

Heerlijk gewoon. Geniet ze Maureen.
Dorus heeft zijn eigen Instagram.
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Maureen

Bericht door Maureen »

Het was vandaag zulk lekker fietsweer, dat Dorus en ik het er echt van genomen hebben en een lange tocht hebben gemaakt. Op 600 meter na 20 km. Wel met twee keer pauze onderweg hoor, maar zonder stilstaan, want daar was het te koud voor.
Alleen slokje drinken en rustig verder wandelen, grasje knabbelen, pootje optillen en zo. En dan weer lekker verder. En bij de tweede pauze moesten er ook nog een paar molshopen onderzocht worden :) Wat kan dat ventje daar toch van genieten, en ik net zo....
Maureen

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Sjonge, en dat mij deze kou.
Nergens even naar binnen voor een bakkie?!
Maar het was wel heerlijk weer hoor, hou daar wel van, maar dan liever te voet.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

20 km, wat een eind. Klasse jij en Dorus. :thumbsup:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maureen

Bericht door Maureen »

Charlotte schreef:Sjonge, en dat mij deze kou.
Nergens even naar binnen voor een bakkie?!
Maar het was wel heerlijk weer hoor, hou daar wel van, maar dan liever te voet.
Juist met deze kou kan hij naar hartelust lopen in zijn eigen tempo. Weinig kans dat hij oververhit raakt :hihi: . Zijn snelheid vandaag: tussen 12 en 22 km per uur, met het grootste deel rond de 18,5 km per uur.
Dat bakkie hebben we terug thuis gedaan, want onderweg was daar geen gelegenheid voor. Hij loopt graag tussen de weilanden. Daar zien we wel paarden, schapen, kippen etc. en zelfs een fruitkar, maar geen bakkie.
Maureen

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Wow das een heel eind met deze kou! Doe mij dat bakkie maar meteen hihi :ja:
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Trix

Bericht door Trix »

Ohhh , ik kan bijna niet wachten dat ik weer kan fietsen .
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen »

Nou hè.... Is echt heerlijk met dit weer en een Smous.
Vandaag een iets kleiner rondje, maar daarvoor mocht hij even een sprintjes achter een wielrenner aan: hoogste snelheid meer dan 29 km per uur. Wel maar een klein eindje hoor. Maar hij geniet er zo van......
Maureen

gwen
Site Admin

Bericht door gwen »

Heerlijk toch? :)
Dorus heeft zijn eigen Instagram.
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Maureen

Bericht door Maureen »

Arme Dorus kreeg vanmiddag een hagelbui van opzij. Toen was hij echt even heel zielig. Tjonge wat kwam dat hard aan. Gelukkig kon hij even schuilen onder mijn poncho.... :( Duurde alleen even voor hij dat snapte
Maureen

Gesloten