Alles bij elkaar denk ik wel een jaar, met de zomerrust meegeteld. Ik ben wel al vrij vroeg begonnen met stukjes samen lopen met de fiets aan de hand, zodat hij aan het geluid en de vorm van de fiets kon wennen. Ik denk met 8 maanden. Eerst met de fiets aan mijn linkerhand en Dorus rechts, daarna Dorus én de fiets rechts. Maar dat was nog te jong om al naast de fiets te rennen. Vanaf 10 maanden ben ik begonnen met heel korte stukjes. ca. 250m. rustig starten, netjes stoppen, links, rrrrrrrrechts, langzaam. Het moet ook veilig kunnen.Jeanette schreef:Jullie hebben het ook heel goed opgebouwd.
Hoe lang heb je daar eigenlijk over gedaan?
Dan naar 500m. , 1 km. En toen was het hartje zomer en veel te warm om verder op te bouwen. Wel 's avonds als het koel was kleine rondjes blijven doen. Pas in het najaar zijn we verder gegaan met opbouwen (toen was hij intussen ruim een jaar oud). Met telkens een dag rust ertussen eerst 1 km, de week erna 2 km, de week daarna 3 km, dan minder rustdagen en 3 km afwisselen met 1 km. Dat hebben we 2 weken gedaan, daarna 5km, 3km en 1 km afwisselen, met minstens twee rustdagen per week. 2 weken.
En zo steeds langere rondjes maken. Meestal kort, lang en dan rust of kort, lang, kort en dan rust. Altijd letten op de temperatuur, zorgen voor voldoende drinken (maar niet teveel ineens) en letten op de voetzooltjes. Maar als je zo rustig opbouwt is dat meestal geen probleem. Uiteindelijk kun je dan naar 20km ritjes, maar hooguit 1 keer per week en met pauze na 8 km en na 15 km.
In een rit van 15 km houden we niet echt pauze, al mag hij altijd aangeven dat hij iets "moet" of dat hij wil drinken.