Dank jullie wel voor alle felicitaties en medeleven.
He he eindelijk tijd om een verslag te schrijven. We hebben lang gedacht dat dit keer de pups van Sammy vroeger dan bij haar eerste nestje zouden komen en er steeds meer dagen verstreken begonnen we ons donderdagmorgen ongerust te maken. Zou het allemaal wel goed gaan. Ik voelde voor mijn gevoel dan, geen bewegingen meer van de pups in Sammy 's buik. Omdat ze 2 weken geleden al haar slijmprop en wat slijmslierten verloor en de DA vermoedde dat er een pup niet meer in leven zou zijn werd er toen een 2e echo gemaakt. En tot onze opluchting was er zo te zien niets met de pups aan de hand. Maar 100 0/0 zekerheid heb je niet. We zagen 4 pups maar het konden er ook meer zijn. Sammy was al een paar dagen hijgerig maar het zette niet door. De temperatuur schommelde steeds maar kwam niet lager dan 37,1. Dus daar hadden we ook niet veel aan. Ik besloot maar niet meer te temperaturen of in iedergeval stukken minder. Maar omdat Loes ergens schreef dat bij haar nesten de temperatuur vlak voor de geboorte flink gedaald was nam ik de temperatuur toch op en om half 8 's avonds was die 37,1. Zou het dan toch gaan gebeuren. Vrijwel gelijk wil Sammy de tuin in en gaat telkens in een vreemde houding zitten niet de normale poephouding zo als ik het altijd noem maar meer met een gestrekte rug. Steeds tussen de struiken, we roepen haar binnen en ze gaat gelijk de werpkist in en begint te hijgen. Zou het dan toch eindelijk beginnen. Ze hijgt en hijgt en hijgt. Ze komt de werpkist uit en komt in haar mand liggen die vlak bij ons staat. En dan zien we duidelijk haar buik samen trekken in golvende bewegingen. Steeds weer en weer. Dit duurt voor ons gevoel best lang en ik besluit om Sammy een handje te helpen als dat al kan. Ik wrijf over haar flank vanaf haar ribben richting staart en zeg dat ze moet persen en alsof ze begrijpt wat ik bedoel perst ze harder. En nog eens, we herhalen het steeds en plots zien we een blaas, eindelijk. We gaan door en dan eindelijk wordt haar eerste pup geboren om 22:40 uur. De pup lijkt eerst levenloos. Sammy was bekaf dus deed eerst niet zo veel, maar uiteindelijk heeft ze keurig alles verder gedaan. Het vlies heb ik snel opengemaakt wat niet zo goed ging omdat ik nogal glibberige handen had gekregen van de nageboorte en vocht. Navelstreng afgebonden en afgeknipt. Sammy heeft de pup schoongelikt en de nageboorte opgesmikkeld. De eerste pup is een reutje, geboren om 22:40 uur weegt 310 gram Zijn naam is Jochie, vernoemd naar onze poes, thuis bij mijn ouders. Hij heeft een blauw bandje.
Na een tijdje komen de persweeën weer op gang en weer doen we hetzelfde. We praten tegen Sam , zeggen wel duizend keer dat ze het goed doet en kan. Persen, Sammy, kom je kan het. Sammy perst een blaas naar buiten en blijft een tijdje zo zitten. Kom op verder. Ze ligt op haar zij en we helpen haar een beetje overein d zodat de pup beter naar buiten kan glijden en het werkt, daar is ze. De nageboorte blijft zitten en er is maar een piep klein stukje van de navelstreng naar buiten geperst. Voorzichtig geprobeerd iets meer eruit te krijgen en gelukkig komt er een stukje meer uit zodat ik de navelstreng af kan binden en doorknippen. Sammy likt de pup helemaal schoon en we wrijven het droog samen met Sammy. De nageboorte is niet gelijk met de pup meegekomen maar komt even later en ook deze smikkelt Sammy op. De tweede pup is een teefje, geboren om 23:35 weegt 278 gram haar naam is Noortje, gewoon omdat we dit een leuke naam vonden. Ze heeft een roze met witte stipjes bandje om.
De eerste 2 zijn dus in de mand geboren en we besluiten nu om naar de werpkist te verhuizen. Dat is wat ruimer en tenminste weer droog. De 2 pups zoeken Sammy op en proberen een tepel te vinden. Ze piepen er lustig op los, lijken wel kleine vogeltjes.
Sammy is echt moe. We geven haar puppymelk met een dextroblokje opgelost erin. Zo op. Ze begint vrij snel weer te persen en om 23:59 wordt er weer een pupje geboren. Kwamen de eerste twee met de kop als eerste, pupje 3 komt andersom naar buiten en is heel levendig werkt zichzelf min of meer naar buiten, trappelt met zijn pootjes. En is er zo uit. De eerste 2 werkten zelf niet echt mee. Sammy eet de nageboorte op en begint de navelstreng door te bijten . Ik maak snel het vlies bij het kopje open. Er zit wat slijm bij het neusje en is makkelijk weg te vegen. Het zit er gelukkig nog niet in. Sammy likt de pup schoon en we helpen weer met een zacht doekje. Sammy is echt bekaf. Ze kan gewoon niet meer. Deze bevalling is veel zwaarder dan bij haar eerste nestje. Het derde pupje is een reutje, geboren om 23:59 uur,weegt 274 gram, hebben we Timmy vernoemd naar een poes van ons. Hij heeft een rood bandje.
Na een tijd komen de persweeën weer opzetten. Sammy perst weer en daar verschijnt weer een blaas. Het duurt vrij lang voordat de pup geboren wordt. Sammy gaat gelijk het vlies en de navelstreng doorbijten. Ik maak het nog iets verder open bij het kopje. De pup ademt een ademteug en het kopje valt om. Zo triest. Je wilt het niet geloven maar het is zo dit pupje heeft het niet gered. Zo jammer. Sammy likt haar schoon alsof ze het toch nog kan redden, maar helaas. Ze is geboren en als een engeltje naar de Regenboogbrug gegaan om 01:40 uur. Dit pupje is een teefje. Haar naam is Froukje en krijgt een mooi plekje bij ons in de tuin. Ze hoort er ook bij.
Op een gegeven moment begint Sammy weer te persen maar er komt geen pup. Het blijken naweeën te zijn, best heftige. Alles bij elkaar heeft het tot 5:30 uur geduurd. Poos nog bij de kist gezeten om alles in de gaten te houden. Paar uurtjes geslapen.
Sammy we zijn trots op je, je hebt weer mooie kinders op de wereld gezet.
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)