teken en vlooien

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
wubke

Bericht door wubke »

Misschien moet ik ook maar zo'n band dan. Ik stond vorige week onder de douche en dacht dat ik een pukkeltje op mijn bil had, maar ik kreeg het niet weg. Tot in een keer het kwartje viel! Het kon wel eens een teek zijn :?
Echtgenoot was net even weg, dus toch maar aangekleed. Maar toen hij thuis was meteen laten kijken, en ja hoor.......
Wij hebben er hier ook geregeld last van. Even in de gaten houden, en als ik straks grieperig wordt en dat wil niet echt overgaan, dan meldt ik het even bij de huisarts. Ze kunnen in je bloed snel zien of je besmet bent. Vieze beesten.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

rita

Bericht door rita »

wubke schreef:Misschien moet ik ook maar zo'n band dan. Ik stond vorige week onder de douche en dacht dat ik een pukkeltje op mijn bil had, maar ik kreeg het niet weg. Tot in een keer het kwartje viel! Het kon wel eens een teek zijn :?
Echtgenoot was net even weg, dus toch maar aangekleed. Maar toen hij thuis was meteen laten kijken, en ja hoor.......
Wij hebben er hier ook geregeld last van. Even in de gaten houden, en als ik straks grieperig wordt en dat wil niet echt overgaan, dan meldt ik het even bij de huisarts. Ze kunnen in je bloed snel zien of je besmet bent. Vieze beesten.
Hou het wel goed in de gaten, snel een antibiotica kuurtje en er is niets aan de hand. als je de teek binnen 24 uur verwijderd wordt is er weinig gevaar volgens de geleerden

Mary

Bericht door Mary »

rita schreef:
Hou het wel goed in de gaten, snel een antibiotica kuurtje en er is niets aan de hand. als je de teek binnen 24 uur verwijderd wordt is er weinig gevaar volgens de geleerden
Dat gaat ook niet altijd op. Ik had geen teek gezien maar wel een lelijke plek.
Ben er mee naar de dokter geweest. Hij dacht, net als ik, dat het van een
steekvlieg was. Ik ben toen vier weken op vakantie gegaan. De plek werd
steeds groter. Bij thuiskomst terug naar de dokter. Het was toch een tekenbeet.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:
rita schreef:
Dat gaat ook niet altijd op. Ik had geen teek gezien maar wel een lelijke plek.
Ben er mee naar de dokter geweest. Hij dacht, net als ik, dat het van een
steekvlieg was. Ik ben toen vier weken op vakantie gegaan. De plek werd
steeds groter. Bij thuiskomst terug naar de dokter. Het was toch een tekenbeet.
Mary ik hoop dat dit geen nare gevolgen voor je zal hebben. Wat een hardnekkige rot beestjes zijn het toch.
Groetjes, Erna. :o
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Monique

Bericht door Monique »

wubke schreef:Misschien moet ik ook maar zo'n band dan. Ik stond vorige week onder de douche en dacht dat ik een pukkeltje op mijn bil had, maar ik kreeg het niet weg. .
En hoe komt die teek daar Wubke :?: :hmm:

wubke

Bericht door wubke »

Ik heb geen idee, ik heb niet in m'n blote billen door het bos gelopen. Onze katten, en smous liggen weleens op ons bed (tot grote ergenis van mijn echtgenoot, die roept al de hele tijd dat hij geen teken in bed wil!) of misschien is er een op de bank gevallen en zo in mijn broek gekropen. :schrik:
Ik zou het verder echt niet weten.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Wubke,
Vast geen woeste bedavonturen hoor.
Ze vallen gewoon ergens op je, op je kraag of op je sok en kruipen net zolang tot ze een lekker velletje gevonden hebben. het liefst warme kiertjes :schrik: Of ze vallen inderdaad van je hond of kat op de bank, als die ingespoten zijn en wachten tot jij voorbij komt. :|
Regelmatig vissen we er eentje uit onze trui of broek. Vals gekriebel :twisted: en ja hoor !
Het is wel erg dit jaar. Maar de Frontline helpt tot nu toe prima bij Stapper. Deze week wel een Scalibor band halen i.v.m. vakantie in Zuid Frankrijk 8 juni. Dat moet twee weken van te voren.
Met zo'n tekenplaag moet je jezelf eigenlijk elke avond controleren :scratch:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

kes

Bericht door kes »

het laatste antwoord is misschien wat lang geleden geschreven, maar ach, die teken blijven wel..haha
ik gebruik voor mijn dieren altijd tabletten (weet zo de naam niet meer, maar ze staan bij de producten van frontline bij de dierenspeciaalzaak)
die tabletten zorgen ervoor dat de teken het niet meer aantrekkelijk vinden om te bijten en de vlooien larven gaan er dood aan.
het zijn preventieve pillen
ik geef ze 1x per maand en ze kosten ong 13 euro voor 3 pillen.
daarnaast heb ik ook nog een busje frontline voor de zekerheid (met 4 katten en een langharige hond kun je beter het zekere voor het onzekere nemen)

Maureen01

Bericht door Maureen01 »

grappig dat jullie het hebben over een teek. of hoogstens drie. als ik hier naar bv fochteloerveen ga dan ben ik een uur aan de wandel en een uur aan het teken van vachten afhalen en dan zitten er nog altijd de nodige die ik over het hoofd zie.

Ik heb een grote Pyrenee en die heeft dus ziekte van Lyme. Probleem is dat ze met frontline toch af en toe een volgezogen teek had. Dit jaar leek de frontine helemaal niet goed meer te werken. aangezien ik de teken in mijn achtertuin heb zitten wordt het erg lastig. Dierenarts die Emi behandeld voor haar Lyme constateerde een grote chemishce overbelasting. al die jaren iedere maand weer frontline (zelf in zachte winter moet ik het blijven geven hier) dat wordt te veel.
Nu heb ik sinds kort een penning. nadeel is dat ze die altijd op lichaam moet dragen en de halsband dus niet afkan. Ik vond het vaag maar inderdaad het werkt. Veel beter dan de frontline in ieder geval.
http://www.catandogs.nl
Wicket een harige opvanger heeft nu ook zo'n penning want die kreeg op gegegevn moment iedere 2 weken frontline en het hielp nog niet. Hij heeft ook geen teken meer. ze detecteren hem al nauwelijks. als honden echt doro struiken razen ja dan vallen die teken natuurlijk wel op ze maar ze springen er niet bewust meer op. En die er per ongeluk op vallen die blijven rondlopen en zie je wel. maar dan dus wel opletten dat ze neit naar jou of een andere hond gaan.

Bieke mijn smous heeft eigenlijk zelden een halsband om. Dus ik zat met wat doe ik met die hanger. Nu heb ik tip gekregen om defendog te proberen. Omdat dat hier in drente niet bekend is zijn de teken die hier wel aardig resistent tegen de frontline en exalibor zijn geworden daar nog niet resistent tegen . het is ook een gif maar werkt weer anders dan frontline.
gelukig lijkt Bieke niet zoals Emi een probleem op die gifstoffen te hebben.
Ik heb het pas onlangs op gedaan en nog niet in de echte tekenbossen gelopen maar hier in het lokale bos lijkt het inderdaad te schelen.
http://www.dierennieuws.nl/winkel/wink0615.htm
mijn andere opvangers moeten het met gewoon frontline doen maar die hebben vachten waar ik het vrij snel in zie als ze rondlopen. tot de frontline op is dan krijgen ze ook defendog. maar dat moet je helemaal inwrijven en masseren. een heel gedoe ipv even zo'n pipetje.

Maar goed ik moest lachen toen ik las van een teek.....als ze met zijn vijftigen op je pyr gaan zitten dan ben je wel even bezig hoor.

Ik ben zelf ook vaker gebeten. Ben ook eens met bioresonantie positief getest dat wil zeggen dat de bacterie die lyme kan veroorzaken bij mij energetisch gemeten is. maar uit de bloedtest kwam niks dus de bacterie is waarschijnlijk niet actief.
Honden en katten worden meest ook nooit ziek. die bacterie leeft gewoon slapend in hun. maar Emi had hormonale problemen een castratie en ook operatie aan poot wat ontstoken raakte en dat is kennelijk de trigger geweest voor die bacterie om wakker te worden.
maar dieren en ook mensen kunnen de bacterie hebben en nooit ziek worden hoor.
dat ter troost.

ter schrik wat anders.
Hier nemen de teken in aantal toe, hier neemt het percetage geinfecteerde teken ook toe. kortom het risico op die bacterie na een beet ook.
In amerika had men echter ergens geen toename in de teken maar wel in de lymegevallen. het percentage geinfecteerde teken leek echter ook niet navenant toegenomen. toen is men verder gaan zoeken en heeft men ontdekt dat die bacterie zich ook aanpast en al door sommige vliegen en muggen verspreid kan worden. Tja als dat straks ook in Nederland gebeurd. Muggen vinden me super lekker namelijk..... en Emi mijn pyr ook, altijd op haar neus. terwijl mijn smousje nooit geprikt wordt.

maureen

Monique

Bericht door Monique »

Maureen schreef:.

Maar goed ik moest lachen toen ik las van een teek.....als ze met zijn vijftigen op je pyr gaan zitten dan ben je wel even bezig hoor.

maureen
Na jouw berichtje moet ik ook erg lachen om die ene teek waar wij af en toe last van hebben :lol: . Ik moet er echt niet aan denken: 50 teken na een uurtje wandelen......, dat zou bij mij gauw het wandelplezier doen bederven :cry:

kes

Bericht door kes »

het gebruik van zo'n penning klinkt me toch vreemd in de oren, het zal allemaal wel werken, en op die site staan ook voldoende gevalideerde onderzoeken, maar toch het blijft vreemd,
ook vind ik bij onze hond bijna nooit teken (nu heeft ze dus ook die preventieve tekenpil gehad)
maar goed, ik heb de site toch onder favorieten opgeslagen en ga er eens wat meer naar informeren.
maureen: ik las dat je hond de ziekte van Lyme heeft. hoe merk je dat aan je hond? het is bij mensen soms al lastig te constateren en vaak pas na enkele jaren..
en wat voor een consequenties zitten eraan voor je hond?

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Als je googelt op catsandog's zie je steeds dezelfde teksten, maar dan in allerlei talen vertaald. Het lijkt me een leuke inkomstenbron voor de bedenker ervan: 45 euro per penning! Met invloed op het magnetisch veld nog wel! En daar zouden de vlooien en teken dan weer niet van houden....

:hmm:
Afbeelding

kes

Bericht door kes »

ik denk dat als je googlet op frontline dat je dat dan ook in alle mogelijke talen zult tegenkomen. maar okee,het blijft ene beetje een raar verhaal van die penning, een beetje zoals die ketting die tineke (de nooi?) promoot bij dat sell tv. maar goed, als het wel werkt is het ideaal!

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Tja, het is misschien wat te fanatiek uitgedrukt van mij, maar ik voel met m'n kleine teen dat het oplichting is.....
:hmm:
Maar laat maar komen die positieve ervaringen! :|
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Een afspraak met de DA gemaakt, vanavond heen.
Pim heeft een ronde rode plek op zijn buik, zo ongeveer als ik hem
zelf ooit had, maar dan kleiner. Ik vrees een foute tekenbeet.
:x :x :x

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Mary schreef:Een afspraak met de DA gemaakt, vanavond heen.
Pim heeft een ronde rode plek op zijn buik, zo ongeveer als ik hem
zelf ooit had, maar dan kleiner. Ik vrees een foute tekenbeet.
:x :x :x
Nou, vervelend. Nog een aandenken aan Gaasterland?
Ben benieuwd...

Hoor net van de DAassistente dat ze daar Promeris (?) adviseren ter voorkoming van teken en vlooien. De teek krijgt dan niet de kans te bijten, maar raakt verlamd.
En mensen kunnen vit. B slikken om minder aantrekkelijk te worden, voor teken dan.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Wanneer je lang genoeg leeft zul je alles een keer meemaken.
Geen tekenbeet, maar ringworm.
http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ngworm.jsp

Ook nu ben ik blij dat hij altijd op zijn eigen stoel zit.
Nu maar hopen dat ik het niet krijg.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Aha! Dat zal goed te behandelen zijn.
Ik heb het ook ooit gehad en heb er niemand mee aangestoken, voor zover ik weet.
Het was snel weer over!

In ieder geval beterschap voor :sortof: Pimmetje :sortof: :!:
Afbeelding

Maureen01

Bericht door Maureen01 »

update over mijn antiteekzaken.

Ik heb dus het probleem dat hier in drente bij mij in de buurt de teken resistent aan het worden zijn tegen frontline en andere druppels.

Ik heb nu 1 hond met defendog dat is mijn smousje Bieke. moet je helemaal inmasseren met plastic handschoenen en hodn buiten laten drogen, kortom niet eventjes voor tussendoor. Het was een heel gedoe. En voro lange of zeer dichte vachten niet te doen. Daarom twee honden hier zo'n penning. dan nog twee kleintjes in frontline. die hebben redelijk korte vachten en kon ik goed zien of ze teken hebben. echter als ik een uur in bos loop en ik doe de tekentest als ze weer in auto gaan dan zijn ze al gebeten. Kijk ik ze in avond na dan hebben ze eerder op de dag in tuin al teek opgelopen. kortom ze worden dus best nog veel gebeten.
De penningshonden geloof het of niet maar de teken vinden ze echt veel en veel minder aantrekkelijk. ze hebben alleen nog teken als ze echt schurend door struiken hebben gelopen en dan willen die teken eigenlijk het liefste weg en zie je ze op gegeven moment lopen. Ze zijn ook echt sloom en ziek als het ware. Echter toch hebben ze nog steeds af en toe een teek. Ik meen ook dat de garantie op 80 of 85 procetn stond dus tja dan heb je van de 10 teken er toch twee die je dus net moet zien lopen.
Maar vergeleken wat het wasmet de fronline is het een stuk en dan ook stukke beter.

defenddog is super. bieke kon echt met zoveel teken uit bos komen want die steekt overal haar nues in op zoek naar muizen. Ze heeft geen 1 beet meer gehad maar er vallen wel regelmatig dode teken, al in het bos of in auto terug naar huis van haar vacht.
op zich zal ook daar na verloop van jaren een resistentie op komen maar voorlopig werkt hier in Smilde en omgeving defendog bij mij het beste.
voor die langharigen is die penning dus een heel goed alternatief. Mogelijk dat ik Emi nog iets van knoflooktablletjes erbij kan geven, die mag geen chemische troep meer. Maar de andere hond heb ik gewoon van de week toch ook weer frontline gegeven want op zich maakt dat niet uit naast die penning. dat is weer het voordeel.

die penning heeft als het ware frequenties waardoor teken zich niet prettig voelen. net als wij mensen hoofdpijn op bepaalde zaken kunnen krijgen. Het enige geheimzinnige eraan is dat ze de frequenties natuurlijk aan niemand vertellen. volgens mijn dierenarts die Emi met bioresonantietherapie behandelt moet ze theoretisch ook zoiets kunnen maken en op een "chip" zetten die ze bij behandelingen in kan zetten.

frontline is dus het middel wat hier het minste werkt dus ik dnek erover die andere twee ook in de defendog te gaan zetten. op zich heb ik een dieranrtsverlsag gelezen dat die twee ook naast elkaar gegevn mogen worden. en er is nog een merk wat in tabletvorm was wat er ook naast erbij gegeven kon worden. maar goed ik ben dus supertevreden met defendog voor deze regio en voro die penningen als beter alternatief dan de gebruikelijke druppels
ik weet dat scalibor halsbanden ook hier in deze buurt zeer goed werken ook omdat teken hier die baneden nog neit kennen en er geen resistentie op hebben, maar ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van dergelijke tekenbanden en voro zeer grote honden zoals mijn pyrense berghond is het gewoon niet genoeg alleen om hals dan bijten ze in broekharen.

maar dit jaar ben ik nog niet gebeten. wel de nodige die over me liepen en die ik voelde. maar ik moet ook heel nodig wat aan mijn tuin gaan doen en ben vooral in de tekenhoek niet zo actief dus dat scheelt.

Mary

Bericht door Mary »

Jeanette, jij hebt nu de scalibor-band gebruikt bij Stapper.
Is dat goed bevallen? En was het te doen, naar binnen al
bij de invallende schemering?

Gesloten