Senna

Hoe vergaat het de hond op de (nieuwe) woonplek.
yvonne

Re: Senna

Bericht door yvonne »

Over de strippen is al vaker wat geschreven. Zie "vacht v.d. Holllandse Smoushond" Maar in het kort: de bovenvacht wordt kunstmatig in meerdere lagen verdeeld. Soms heeft een hond dat al van nature, zoals onze Senna. Alleen de buitenste laag wordt er dan afgehaald. De laag eronder groeit dan weer door en daaronder komt weer een nieuwe laag. Zo is de hond nooit "kaal". Ik had op sommige plekken dus 2 lagen eraf gehaald i.p.v. 1. Het is bij haar vacht ook lastig te zien, vind ik. Duurt even voor ik het goed onder de knie heb :)
Ze loopt nu dus even in d'r zachte ondervacht.
Afbeelding

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Ojee Senna in haar ondergoed. :hihi: troost je het groeit snel weer aan hoor. Hoe is het nu met Senna? Haar loopsheid zal wel zo'n beetje in de laatste dagen zijn. Merk je iets van schijnzwanger zijn aan haar?

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

yvonne

Bericht door yvonne »

sammydesmous schreef:Ojee Senna in haar ondergoed. :hihi: troost je het groeit snel weer aan hoor. Hoe is het nu met Senna? Haar loopsheid zal wel zo'n beetje in de laatste dagen zijn. Merk je iets van schijnzwanger zijn aan haar?

Het gaat heel goed met Senna. :ja: Ze is mooi afgeslankt, ondanks dat ze niet één keer haar eten heeft laten staan deze loopsheid. Wel vloeide ze behoorlijk en was ze heel willig een paar dagen. Zelfs de Jack waar ze normaal een hekel aan heeft, zou ze zo ontvangen :hihi: Ik heb haar ook nog steeds aan de lijn deze keer, wat met dat slechte weer wat minder erg is. Volgende week mag ze weer! Ben ook al weer begonnen met PUUR druppels, hopelijk doet het z'n werk en heeft ze er minder last van.
Afbeelding

Maureen

Bericht door Maureen »

Dat zou wel fijn zijn, dat de PUURdruppels helpen. Niet dat ze er zelfs met de Jack vandoor zou gaan :niks: Een vlaag van verstandsverbijstering, dat kan niet anders :grijns:
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

yvonne

Bericht door yvonne »

Ik werd net gebeld door Fredie. Er is een teefje beschikbaar voor ons.
Echter, ik heb het afgezegd.
De reden hiervoor is dat wij nog niet goed weten wat we met Senna gaan doen. Laten we haar steriliseren of niet.
Ze is nu weer schijnzwanger. Ze heeft nog niet van die extreme dingen gedaan, maar voelt zich niet lekker. Opgezette melklijsten, wandelt niet graag (staat steeds stil en wil dan naar huis), lusteloos.
Ze krijgt wat van de reuen die haar gewoon staan af te lebberen. En is heel fel tegen ze.
De hele periode rondom de loopsheid/schijnzwangerschap duurt bij haar 2 à 3 maanden. Dat vind ik lang.
Om die reden zouden we haar wel willen laten helpen. Wat ons weer tegen houdt is dat haar karakter hoogstwaarschijnlijk zal veranderen. Ze zal "harder" worden.
Omdat we er nog niet uit zijn, en we het beste willen voor haar en voor de nieuwe pup, heb ik gezegd dat we nog even willen wachten.

We waren van plan om het er dit weekend eens goed over te hebben, maar ik werd dus net al gebeld. En ik vind bij twijfel "niet doen".
Het gaat niet om een nieuwe bank, maar om een levend wezen dat net als Senna alle ruimte moet hebben om zich te ontwikkelen. En als je dan nog met je andere hond bezig bent, lijkt me dat niet goed.

Dus staan we weer op de lange termijnlijst. Hoewel jammer, denk ik dat het beter is nog even te wachten.
Afbeelding

corrie

Bericht door corrie »

Een schijnzwangere smous is inderdaad erg sneu. Wij hebben die ervaring met Jutte gehad. Dat is ook de rede geweest om haar na het eerste nest te laten steriliseren.
Allebei de dames zijn hier onder het mes geweest. van karakter zijn ze niet veranderd. Ik denk dat Jutte er iets milder door is geworden. Waarom denk je dat ze harder wordt?????????????Heeft iemand dit meegemaakt?

Goed dat je bij twijfel nee zegt tegen de komst van een pup.Nieuw leven in een gezin moet dan komen als de situatie dat toelaat.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

yvonne

Bericht door yvonne »

corrie schreef:Allebei de dames zijn hier onder het mes geweest. van karakter zijn ze niet veranderd. Ik denk dat Jutte er iets milder door is geworden. Waarom denk je dat ze harder wordt?????????????Heeft iemand dit meegemaakt?
Dat zou geweldig zijn als een teef er milder door wordt. Uit mijn omgeving ken ik het niet. Niet echt drastische karakterveranderingen, maar wel dat ze wat pittiger zijn geworden. En dat is nu precies wat ik bij Senna niet wil. Als mijn pittige dametje enkel nog testosteron produceert, zal ze er denk ik niet milder op worden.

En aangezien het onomkeerbaar is, willen we er toch heel goed over nadenken.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

De mogelijkheid zit erin dat Senna wat feller wordt. Het hoeft niet zoals Corrie al schreef. Lisa is ook niet veranderd van karakter na haar sterilisatie. Maar zoals je schrijft, er is geen weg terug.
De schijnzwangerschappen van Senna zijn ook niet zo prettig voor haar. Ik heb dat met Lisa niet meegemaakt, maar Tirza had daar vroeger wel veel last van en dat vond ik belastend voor haar. Waarschijnlijk zal Senna elke loopsheid hiermee geconfronteerd worden. Daar blijft ze altijd last van houden. Als je op een gegeven moment zou denken, zo is het genoeg voor haar, dan laat je haar waarschijnlijk in de toekomst toch helpen. Lastige beslissing.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat Lisa is geholpen, en voor haar was het niet echt noodzakelijk. Lisa was wel vaak loops, altijd binnen de vijf of zes maanden. Er zat ook een keer 4.5 maand tussen. Met het oog op de flyball heb ik haar toen laten helpen.
Moeilijke maar juiste beslissing om nog even te wachten met een pup. Voordeel is dat je nu om een pup kan vragen wanneer jullie er aan toe zijn. Die paar maanden extra wachten maakt ook niet uit.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

yvonne

Bericht door yvonne »

Erna schreef:De mogelijkheid zit erin dat Senna wat feller wordt. Het hoeft niet zoals Corrie al schreef. Lisa is ook niet veranderd van karakter na haar sterilisatie. Maar zoals je schrijft, er is geen weg terug.
De schijnzwangerschappen van Senna zijn ook niet zo prettig voor haar. Ik heb dat met Lisa niet meegemaakt, maar Tirza had daar vroeger wel veel last van en dat vond ik belastend voor haar. Waarschijnlijk zal Senna elke loopsheid hiermee geconfronteerd worden. Daar blijft ze altijd last van houden. Als je op een gegeven moment zou denken, zo is het genoeg voor haar, dan laat je haar waarschijnlijk in de toekomst toch helpen. Lastige beslissing.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat Lisa is geholpen, en voor haar was het niet echt noodzakelijk. Lisa was wel vaak loops, altijd binnen de vijf of zes maanden. Er zat ook een keer 4.5 maand tussen. Met het oog op de flyball heb ik haar toen laten helpen.
Moeilijke maar juiste beslissing om nog even te wachten met een pup. Voordeel is dat je nu om een pup kan vragen wanneer jullie er aan toe zijn. Die paar maanden extra wachten maakt ook niet uit.
Het is ook lastig. Waar we ook nog niet helemaal uit zijn is of Senna's pittige karaktertje juist te maken heeft met al die reuen. Ze wordt er soms echt tureluurs van.
Fredie had ook al gezegd dat sommige teven veel meer last hebben van reuen dan andere. En dat al weken voordat ze loops werd. Misschien heeft ze het wel "ontwikkeld" of zo. Want ze is gewoon een hartstikke lief hondje. Ook naar andere honden toe. Maar oh wee als er één bij mevrouw even wil snuffelen :fluit:
Het lijkt soms toch ook wel op dominantie.

Ja hoor, we hebben geduld tot de tijd goed is :smile:
Afbeelding

Maureen

Bericht door Maureen »

Groot gelijk dat je wacht Yvonne! De leukste pup is degene die komt als jullie er helemaal klaar voor zijn. En die treft dan meteen weer het beste nieuwe thuis!

Wat betreft het pittiger, harder of feller worden na sterilisatie/castratie, dat is mij nooit opgevallen. Bij geen van onze vier dames die dat ondergaan hebben.
Lienke was al pittig en werd dat nog meer na haar eerste nestje. Dat is zo gebleven. Alleen was ze na de castratie niet meer wekenlang sjaggerijnig rond de loopsheid. En dat was voor haar erg prettig.....
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

loes

Bericht door loes »

Verstandig dat je nog wacht Yvonne. Een wat groter leeftijdsverschil is in vele opzichten ook veel prettiger. Ik vind juist 1 van de minpunten van een teefje houden uit een 1e nest van je eigen hond dat ze dan vaak zo weinig in leeftijd schelen.
Wat dat feller worden, daar heb ik ook nooit wat van gemerkt.
Kan net zo goed mede komen door normale ontwikkeling. Sommige teefjes worden zo vroeg gesteriliseerd dat hun karakter nog lang niet uitontwikkeld is.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

corrie

Bericht door corrie »

Jutte had ook een enorme hekel aan al het gesnuffel Dat was een rede voor haar om haar Kwik , Kwek en Kwak act uit de kast te halen. Ze ging er meestal wel fel op in. Dit doet ze nu niet meer. Er word ook niet meer gesnuffeld. gebeurt het toch is een enkele grom voldoende om de heren weg te krijgen.
Ik weet dat het geen garantie is dat dit ook bij Senna zou gebeuren. Dit is puup onze ervaring. Jutte is van haar schijn zwangerschappen verlost. Ik vond die perioden niet te harden. Homeopathie hielp niet , de medicatie van de DA iets.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Erna

Bericht door Erna »

Lisa Is nog steeds aantrekkelijk voor reuen. Er wordt wel eens gevraagd of ze soms loopt is.
Als ze te opdringerige zijn snauwt Lisa ze ook weg.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

rini

Bericht door rini »

Of het nu komt dat er verder zo goed als geen teefjes in de buurt zijn weet ik niet maar Missy is nog steeds aantrekkelijk voor de heren :hihi:

De ene x kan ze beter tegen dat gesnuffel als de andere x en mag dan een grom geven maar daar blijft het dan bij .maar echt gedrags of karakter ben ik bij haar niet tegen gekomen na haar sterlilisatie.Het felle wat ze af en toe heeft had ze voordien ook al.
Afbeelding

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Verstandig dat jullie de pup nog niet nemen. Eerst maar duidelijkheid wat te doen met Senna. Wel vervelend dat ze steeds zo veel last van haar schijnzwangerschap heeft. Ik heb er geen ervaring mee niet zo als bij Senna tenminste. Helpen de PUURdruppels niet of is dit er toch niet mee te voorkomen vraag ik me af. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord dat het karakter een gesteriliseerde teef zoveel veranderd. Onze vorige hond was al gesteriliseerd en ze bij ons kwam het was een lieve, zachtaardige, hond met geen enkel greintje felheid in haar.
Misschien is steriliseren op een wat later tijdstip wel beter als het karakter van een hond zich goed gevormd heeft. Het karakter van een 2 of 3 jarige hond verschilt toch. Ik wens jullie wijsheid toe om de juiste beslissing op het juiste moment te nemen. Knuffels voor Senna. :(:)

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Lastig, hoor, Yvonne. :scratch:

Onze dames zijn niet veranderd door de sterilisatie.

Geen pups voor voor Senna en nu dit pupje afgezegd. Verstandig, maar niet leuk, hè. :friends:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Onze Ayla veranderde ook niet. Niet dat hij mij opviel.
Tja....moeilijke keus. Maar iets meer leeftijdverschil is misschien toch beter.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

karin73

Bericht door karin73 »

Suske is natuurlijk nog geen twee weken geleden, aansluitend op de keizersnede, gesteriliseerd. Dus over gedragsveranderingen daardoor kan ik nog niet echt een uitspraak doen.
Maar is denk dat je over deze pup een goed besluit hebt genomen. Eerst moet Senna weer lekker in haar vel zitten, en dan weer verder. Maar moeilijk is het wel, voor je gevoel een beetje klap op klap. :(:)
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

yvonne

Bericht door yvonne »

Dank voor alle reacties! :thumbsup:
Die PUUR druppels helpen wel een beetje, maar helemaal lekker is ze niet. Afleiding werkt nog steeds het beste.
Als ik het zo lees dan hebben jullie weinig tot niets gemerkt van een karakterverandering. Dat zou heel mooi zijn.
Als we haar laten helpen, zal het in augustus zijn. Dan is alles het meest "in rust".
We hebben dus nog even bedenktijd.

Vandaag was ik echt zo super trots op haar. We hadden een feestje in een afgesloten zaaltje en het was geen probleem als ze mee kwam.
De hele middag is ze voorbeeldig geweest. Ze bleef netjes in de buurt ( ze mocht overal komen, behalve achter de bar) en was rustig. Alle trucjes die ze kent, heeft ze laten zien. :hihi:
Wij zijn met de auto naar huis gegaan en Everard is lopend met haar terug gegaan.
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Brave meid! Senna dan, hè. :wink2:
Afbeelding

Gesloten