Sterilisatie Desi?

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Erna

Re: Sterilisatie

Bericht door Erna »

Desi schreef: Maar de vraag blijft: of we gaan fokken of niet!
Deze regel moet je maar schrappen, zou geen goede reden kunnen bedenken waarom Desi geen nestje zou krijgen. Ze is lief en mooi. Anja denk aan het terugfokprogramma. Jij was ook heel erg blij dat je Desi kreeg.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Desi

Bericht door Desi »

Ik was dolgelukkig! En ik wil dolgraag nieuwe eigenaren die boven aan de wachtlijst staan gelukkig maken. Desi is en blijft een leuke smous voor ons! Maar we hebben nog steeds onze twijfels betrefende het fokken.

Mary

Bericht door Mary »

Dat is toch helemaal niet aan de orde.
Als eigenaar van een teefje wat is goedgekeurd voor de fok
wordt er alleen maar van je verwacht dat je je aan de regels houdt.
Afspraak is ten minste 1 nestje.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Desi schreef: Maar we hebben nog steeds onze twijfels betrefende het fokken.
Anja wat ik me afvraag, vanaf wanneer heb je die twijfels, dat kan toch niet alleen door Desi d'r tanggebit komen. Loop je soms al veel langer met het idee om niet met Desi te fokken. Moet zeggen dat het door jouw reakties daar erg op lijkt.
Hoop dat ik ongelijk heb.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Desi

Bericht door Desi »

Toch Erna sinds kort heb ik mijn twijfels. Anders denk je echt niet aan een kennelnaam!
En wat is goedgekeurd voor de fok eigenlijk? Waar niet mee gefokt moet worden zijn agresieve honden en de rest mag van mij allemaal als de eigenaar dat wil. Ik vind als je fokt via contacten van de vereniging, moet je ook de wachtrij eerbiedigen en de langst wachtende een puppie gunnen. Aan mensen uit mijn kennissenkring die al tegen mij gezegd hebben dat ze graag een puppie van Desi willen, heb ik gezegd dat ze zich maar moeten aanmelden bij de club en zich op de wachtlijst moeten laten plaatsen. En indien Desi een nestje ooit krijgt ze dan nog maar moeten afwachten of ze voor een pup dan in aanmerking komen. Ik wil beslist geen eigen wachtlijst binnen de wachtlijst creeren.

Martine

Bericht door Martine »

Hoi allemaal, long time no see...

Ik zit thuis in een wat rustiger vaarwater en was van plan me weer lekker bij het forum aan te sluiten, en het eerste wat ik lees is deze discussie...
Ik wil geen onrust zaaien, maar en moet mij toch iets van het hart, dit zit me al heel lang dwars en gezien de heftigheid van deze discussie kan dit er ook nog wel bij... Het zal wel weer verkeerd worden uitgelegd en opgevat, dat moet dan maar, maar ik zeg dit met de beste bedoelingen en bedoel het goed, met in mijn achterhoofd de belofte aan de club om mee te werken aan de terugfok van dit prachtige ras; anders hadden we niet voor een smous moeten kiezen, we waren tenslotte op de hoogte van de consekwenties die het hebben van een smous met zich meebrengt voor we besloten voor een smous te gaan!

Ik heb Desi voor het eerst ontmoet toen ze 6 maanden oud was en toen viel ik direct op haar, wat een prachtig hondje vond ik dat.
Dat heb ik laten merken en daarbij verteld dat ik heel graag ooit een nestje zou zien van Desi en Bobbie.
Die hoop is mij toen direct ontnomen omdat mij werd verteld dat ze niet van plan waren ooit een nestje met haar te gaan fokken: "de club kan ons echt niet verplichten".
Hoe jammer ik dat toen ook vond, ik heb het maar gelaten voor wat het was, want het is hun hond en dat moet je respecteren...

Hier op het forum merkte ik al snel dat dit nooit ronduit werd gezegd, waarschijnlijk vanwege de weerstand die hier aangetroffen zou worden, maar tussen de regels door kon ik het wel lezen...

Mijn mening is dan ook dat de mening van deze ene keurmeester met beide handen wordt aangegrepen om af te kunnen zien van een nestje. De terugfokcommissie is erg enthousiast over Desi; er bestaat nog geen enkele perfecte smous, maar Desi kwam toch aardig in de buurt... Ik weet niet of het iemand was opgevallen, maar deze keurmeester had een totaal andere smaak dan die van vorig jaar. Alle honden die ook maar enigszins leken op de hondjes die toen wonnen, vielen nu buiten de prijzen. Bobbie ging van een U naar een ZG (ik had hem trouwens 10 minuten voor hij op moest uit de moddersloot geplukt haha, :wink:) maar al was hij driebenig, kaal en zo scheel als maar zijn kon, het zou me werkelijk een worst zijn, zijn karakter is zo mooi dat daarmee doorgefokt mag worden wat mij betreft. Dat is toch echt het belangrijkste kenmerk van de smous!
Na de Ritsdag meldde Anja ook al eens dat er iets rond haar voetjes niet geheel aan de richtlijnen voldeed, en ook toen heeft ze dat argument met beide handen aangegrepen om ook af te kunnen zien van een eventueel nest.

Als er alleen maar gefokt zou worden met 100% goede smousjes, zouden er helemaal geen smousjes bestaan, zo simpel ligt dat. De perfecte smous moet namelijk nog geboren worden en dat probeert men te bewerkstelligen door te fokken met hondjes die veel goede kenmerken in zich hebben. Als Anja echt hart heeft voor het terugfokken van de perfecte smous, laat ze de club dus gebruik maken van Desi's prachtige kwaliteiten. Ze zullen haar heus geen reu geven met hetzelfde gebit. Zij hebben daar echt meer verstand van dan wij allemaal bij elkaar en weten heus wel waar ze mee bezig zijn. De smous kun je niet met andere rassen vergelijken, bij ons bestaat hij nl. nog niet en dat is juist waar de terugfokcommissie voor in het leven is geroepen. We zitten midden in een terugfokprogramma, weet je nog? Dat is al bekend voor je je op de wachtlijst laat plaatsen. Als Anja echt anderen blij wil maken met een smous, laat ze Desi een nestje krijgen en als ze het echt niet wil moet ze daar gewoon voor uitkomen en niet op zoek gaan naar een reden die haar besluit zou rechtvaardigen. Eerlijkheid wordt door anderen meer gewaardeerd dan gedraai. Maar het is en blijft haar hond tenslotte en dat respecteer ik...

Ik heb gezegd...
Laatst gewijzigd door Martine op 22 okt 2008, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Monique

Bericht door Monique »

Leuk Martine, dat je er weer bent!
Dit werpt wel een héél ander licht op de discussie.....ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik er van moet vinden. Uiteraard onderschrijf ik helemaal de inhoud van je bericht maar ik heb ook een beetje de vrees dat de discussie een wat roddelachtig karakter gaat krijgen. Daar houd ik niet van. Ik heb ook nog niet eerder gereageerd op dit item omdat ik steeds de juiste woorden niet wist te vinden.
Máár ik houd wel van openheid en eerlijkheid, en daar doe jij ook een beroep op bij Anja.
Anja hoeft zich hier natuurlijk niet te gaan verantwoorden, maar ze heeft zelf deze discussie in gang gezet. Ik ben dus vooral heel erg benieuwd naar Anja haar reactie :|

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Anja zet dit onderwerp in gang en blijft in contact tot nu toe; dus het is niet over, maar met elkaar praten, lijkt mij.
Als Anja haar beslissing wel of niet te fokken uit wil stellen tot medio volgend jaar, zou het prettig zijn als ze hierover duidelijk wil zijn.
Het lijkt mij persoonlijk niet fijn om hier oeverloos over door te discussiëren.
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Hoi Monique,

Het laatste wat ik wil is hier een ruzieachtige sfeer creeren, en wie mij ook maar een beetje kent, weet dat ik zo echt niet in elkaar zit. Laten we het gezellig houden is tenslotte mijn levensmotto!
Als je niet wilt fokken, moet je dat zeggen en er verder over ophouden, dit hoef je niet te verantwoorden, hoe jammer het ook voor iedereen is. En juist Anja, die haar mening altijd klaar heeft en alles durft te zeggen, moet dit toch kunnen zeggen? Ik vind het jammer dat deze discussie is aangewakkerd; maar voor de volledigheid hoort mijn stukje daar -helaas- wel tussen. Ik hou er nu in elk geval over op.

Ik vind het prachtig om te zien wat voor een band ze met Desi hebben en wat ze met haar bereikt hebben in die korte -nog geen- 2 jaar, en zou het bijvoorbeeld veel liever daarover hebben, en tips krijgen hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zodat we er met zijn allen nog iets van kunnen leren. Dat zou, wat mij betreft, een veel positiever gespreksonderwerp zijn, dan deze discussie die helemaal de verkeerde kant op dreigt te gaan! Maar ja, dat valt natuurlijk onder een ander hoofdstuk...

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Erna

Bericht door Erna »

De discussie wordt iets feller, soms is dat nodig.
Ik citeer nu een paar stukjes die Anja ooit geschreven heeft.

Wanneer je 20 Labradors bij elkaar hebt lijken ze allen op elkaar, maar Smouzen, ieder is uniek! Dat is nu de Smous. Het karakter vind ik belangrijker dan het uiterlijk.

-----Dat vind ik ook, maar nu wordt en van een mooie-lieve Smous met een tanggebit al in twijfel getrokken of er wel mee gefokt moet worden.

Uit het nest van Desi stonden de nieuwe eigenaren boven aan de wachtlijst. Maar daarom is het zo frustrerend dat er sommige fokkers zijn die de wachtlijst aan hun laars lappen! Wij moesten extra lang wachten op onze Smous daardoor.
EN DIT--Ik zie nu in dat de fokster wel de lusten van de vereniging wil maar niet de lasten.
EN DIT--Wanneer een wachtlijst niet in acht wordt genomen met het fokken dan denk ik dat een eigenaar ook niet verplicht kan worden om een nestje te fokken.
EN DIT--Het is altijd wel moeilijk de oprechtheid van de Smouzenliefhebber in te schatten.

-----Dit zijn allemaal uitspraken van Anja die slaan op het plaatsen van Lisa haar pups. Ja, één pup is bij mensen terecht gekomen die nog niet aan de beurt waren.
Maar Lisa haar vier pups zijn in ieder geval bij mensen van de wachtlijst terecht gekomen. Als je niet van plan bent te fokken komt er niet één pup bij iemand van de wachtlijst terecht.
Wat ik nou niet begrijp is dat je een ander aanvalt op zijn handelen terwijl je zelf niet van plan bent om te fokken. Jij hebt het over oprechtheid en eerlijkheid.
Daar zal de fokker van Desi erg blij mee zijn, want zij gelooft vast in jouw oprechtheid en eerlijkheid door haar ooit te beloven dat je een nestje met Desi gaat fokken.
Met je uitspraken heb je alle schijn tegen je.
Zeg gewoon dat je niet fokt, maar geef niet de keurmeester de schuld door te zeggen dat je met een tanggebit niet moet fokken, of mij, omdat ik één pupje voorrang heb verleend op de wachtlijst, jij je dan ook maar niet aan de regels hoeft houden.

Groetjes, Erna.

loes

Bericht door loes »

Zo langzamerhand snap ik er niks meer van.
Doordat Anja en ik 2 zusjes en allebei een camper hebben, hadden we zo nu en dan contact. Met name nu voor beide zusjes de tijd aankomt dat er over een nestje gedacht kan worden, hebben we het daar ook over gehad en hoopten al dat die periode niet gelijk zou vallen, want we wilden allebei van beide nestjes genieten. Ook dat er misschien een kennelnaam zou aangevraagd worden (incl. de naam). Dat Anja wat feller is dan ik ben (zwart/wit gemengd is voor mij grijs, maar ja ik ben een weegschaal) neem je op de koop toe, want niet iedereen is hetzelfde. Dat Anja echter met voorbedachte rade een smous heeft aangeschaft om er toch niet mee te fokken, kan er bij mij niet in. Zeker niet met een tophondje als Desi. Dat er wel eens mensen van de wachtlijst een stukje opschuiven omdat iemand graag wil, dat juist die iemand 1 van jouw pups krijgt, is niet ongebruikelijk. Goed contact met de eigenaren van de pups is echt leuk, je ziet ze nog eens, krijgt foto's, nieuws, fungeert als logeeradres. Uiteraard vind ik het wel jammer als mensen, die helemaal nooit of een blauwe maandag op de wachtlijst stonden, een smous krijgen, maar ja, dat zal ook best gebeuren.
Ik hoop, dat het allemaal op een misverstand berust en dat Fija en Desi volgend jaar allebei een trotse moeder zijn met heel trotse baasjes.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Loes dat hoop ik ook, de tijd zal het leren.
Groetjes, Erna.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Martine, goed dat jij jouw verhaal hebt neergezet.
Ik denk dat veel smouzeneigenaren wel eens twijfelen over fokken.
Zo kan ik me best voorstellen dat je, als je pas in het bezit bent van je mooie meisje, er tegenop kan zien. Het is een hele planning en niet zonder risico.
Dat weten we maar al te goed. Kijk nu maar eens naar Missy. Dat is toch niet zonder zorgen. (Gaat vast goedkomen :kus: )
Maar gaande de weg kun je je natuurlijk bedenken en zeker als je zelf zo blij met je smous bent.
Desi was bij mij ook liefde op het eerste gezicht. Niet alleen mooi, maar ook leuk. Ze heeft hier eens gelogeerd en Stapper was (ook)helemaal weg van haar. (Maar het is zijn tante hè. En trouwens ook niet mooi genoeg om echtgenoot te worden :cry: )
Pups van zo'n leuke hond kunnen het nivo van de smous toch alleen maar opkrikken.
Anja weet als geen ander hoe fijn het is om eindelijk aan de beurt te zijn.
Dus....ik hoop net als Loes, dat de twee tantes volgend jaar mensen heel blij gaan maken. En niet in de laatste plaats Loes en Anja zelf :dog: :dog: :dog: :dog:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Ik was het niet van plan, maar doe het toch (je bent rechtsstreeks of niet).
Anja, gaan we nog een eenvoudig duidelijk antwoord van je krijgen?
Zou fijn zijn, dan kunnen we het als afgesloten en klaar beschouwen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Gesloten