Hoi allemaal, long time no see...
Ik zit thuis in een wat rustiger vaarwater en was van plan me weer lekker bij het forum aan te sluiten, en het eerste wat ik lees is deze discussie...
Ik wil geen onrust zaaien, maar en moet mij toch iets van het hart, dit zit me al heel lang dwars en gezien de heftigheid van deze discussie kan dit er ook nog wel bij... Het zal wel weer verkeerd worden uitgelegd en opgevat, dat moet dan maar, maar ik zeg dit met de beste bedoelingen en bedoel het goed, met in mijn achterhoofd de belofte aan de club om mee te werken aan de terugfok van dit prachtige ras; anders hadden we niet voor een smous moeten kiezen, we waren tenslotte op de hoogte van de consekwenties die het hebben van een smous met zich meebrengt voor we besloten voor een smous te gaan!
Ik heb Desi voor het eerst ontmoet toen ze 6 maanden oud was en toen viel ik direct op haar, wat een prachtig hondje vond ik dat.
Dat heb ik laten merken en daarbij verteld dat ik heel graag ooit een nestje zou zien van Desi en Bobbie.
Die hoop is mij toen direct ontnomen omdat mij werd verteld dat ze niet van plan waren ooit een nestje met haar te gaan fokken: "de club kan ons echt niet verplichten".
Hoe jammer ik dat toen ook vond, ik heb het maar gelaten voor wat het was, want het is hun hond en dat moet je respecteren...
Hier op het forum merkte ik al snel dat dit nooit ronduit werd gezegd, waarschijnlijk vanwege de weerstand die hier aangetroffen zou worden, maar tussen de regels door kon ik het wel lezen...
Mijn mening is dan ook dat de mening van deze ene keurmeester met beide handen wordt aangegrepen om af te kunnen zien van een nestje. De terugfokcommissie is erg enthousiast over Desi; er bestaat nog geen enkele perfecte smous, maar Desi kwam toch aardig in de buurt... Ik weet niet of het iemand was opgevallen, maar deze keurmeester had een totaal andere smaak dan die van vorig jaar. Alle honden die ook maar enigszins leken op de hondjes die toen wonnen, vielen nu buiten de prijzen. Bobbie ging van een U naar een ZG (ik had hem trouwens 10 minuten voor hij op moest uit de moddersloot geplukt haha,

) maar al was hij driebenig, kaal en zo scheel als maar zijn kon, het zou me werkelijk een worst zijn, zijn karakter is zo mooi dat daarmee doorgefokt mag worden wat mij betreft. Dat is toch echt het belangrijkste kenmerk van de smous!
Na de Ritsdag meldde Anja ook al eens dat er iets rond haar voetjes niet geheel aan de richtlijnen voldeed, en ook toen heeft ze dat argument met beide handen aangegrepen om ook af te kunnen zien van een eventueel nest.
Als er alleen maar gefokt zou worden met 100% goede smousjes, zouden er helemaal geen smousjes bestaan, zo simpel ligt dat. De perfecte smous moet namelijk nog geboren worden en dat probeert men te bewerkstelligen door te fokken met hondjes die veel goede kenmerken in zich hebben. Als Anja echt hart heeft voor het terugfokken van de perfecte smous, laat ze de club dus gebruik maken van Desi's prachtige kwaliteiten. Ze zullen haar heus geen reu geven met hetzelfde gebit. Zij hebben daar echt meer verstand van dan wij allemaal bij elkaar en weten heus wel waar ze mee bezig zijn. De smous kun je niet met andere rassen vergelijken, bij ons bestaat hij nl. nog niet en dat is juist waar de terugfokcommissie voor in het leven is geroepen. We zitten midden in een terugfokprogramma, weet je nog? Dat is al bekend voor je je op de wachtlijst laat plaatsen. Als Anja
echt anderen blij wil maken met een smous, laat ze Desi een nestje krijgen en als ze het echt niet wil moet ze daar gewoon voor uitkomen en niet op zoek gaan naar een reden die haar besluit zou rechtvaardigen. Eerlijkheid wordt door anderen meer gewaardeerd dan gedraai. Maar het is en blijft haar hond tenslotte en dat respecteer ik...
Ik heb gezegd...