teken en vlooien

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Monique

Bericht door Monique »

Ik woon blijkbaar in een ander gebied (minder bosrijk) want onze honden hebben bijna nooit teken. Jip heeft twee keer een teek gehad. De eerste keer dacht ik dat het een gezwelletje was en ben ermee naar de dierenarts gegaan (kassa :( ), de tweede keer kon ik het gelukkig zelf verwijderen. Ik controleer ook bijna nooit moet ik zeggen (zou vast wel anders zijn als ik ook 15 teken per dag zou vinden :( ). Ik gebruik wel braaf elke 5 weken Frontline-pipetjes

Onze kinderen hebben ook nog nooit een tekenbeet gehad , terwijl hun nichtje en neefje (waarmee wij vaak samen op vakantie gaan) dan helemaal onder zitten. Alle kinderen worden dan gecontroleerd. Hoe kan dit :?:

Mary

Bericht door Mary »

Hier zitten ook veel teken. Maar ik ben de enige die er regelmatig een heeft.
Net als met steekvliegen, daar ben ik erg overgevoelig voor, maar ze moeten
mij altijd hebben. Geen idee waarom. :? :?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Toch maar aan de knoflook! :P :wink:
Afbeelding

Mary

Re: Vakantie preventie

Bericht door Mary »

[quote="Jeanette"]
In de schemering kan Stapper beter binnen in de tent blijven i.v.m. zandvliegen.
quote]

Als wij kamperen hebben we altijd de bench mee.
Wanneer we 's avonds op het veld zitten met vele buren zet ik die bench
tussen onze stoelen, dek de bovenkant af, zodat we gelijk een eigen tafel
hebben. Vindt Pim prima, lekker droog.
In Frankrijk zou dit voor mij betekenen een bench met een klamboe.
Hond alleen steeds in de tent lijkt mij zo ongezellig.
Of ben ik nu echt een tut-hola
:?:

Wendy

Re: Vakantie preventie

Bericht door Wendy »

Mary schreef:............Hond alleen steeds in de tent lijkt mij zo ongezellig.
Of ben ik nu echt een tut-hola
:?:
hahahaha, nee hoor !!!! :D :wink:
Wij hebben dat in het verleden ook zo gedaan met onze labjes, alleen lagen ze dan gewoon op hun plaidje.
Wel een goed idee overigens om van de bench gelijk een tafeltje te maken. :idea:
Van die zandvliegjes heb ik trouwens nog nooit gehoord.....
Wij gaan naar het zuiden van Frankrijk, dus toch maar s in de gaten houden dan..... :?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Mmmm, :scratch: onze dierenarts is niet zo dol op chemische middelen. Onze Sam was er ook heel erg overgevoelig voor. Dus misschien zijn we iets te voorzichtig.
Nu ik al jullie berichten en de informatie op de sites lees, begin ik toch te twijfelen.
Zo'n band is goed te combineren met Frontline las ik, dus als Stapper slecht reageert op de band, kunnen we er altijd weer op terugvallen.
Die zandvliegen is echt linke soep. En die rare teken ook natuurlijk.
Het was wel de bedoeling om samen met Stapper in de tent te zitten hoor, in de schemering 8). We hebben de bench ook mee, onze standaard autobench, i.v.m. zijn veiligheid. We hebben n.l. een VW bus, zodat Stapper niet op een bank in een veiligheidstuig kan, maar in zijn bench op de laadvloer. Een redelijk grote, Desi kon er zonder probleem bij. Al lag ze over dwars, zodat Stapper bescheiden in een hoekje ging zitten, de sukkel. Verliefd hè.
We gaan half juni op vakantie, dus kunnen we nog even goed nadenken. Ik las dat de Scalibor band twee weken de tijd nodig heeft om volledig te werken.
En knuffelen mag gelukkig ook, met de band, want dat is ook een belangrijk punt :roll:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Wendy

Bericht door Wendy »

Jeanette schreef:............En knuffelen mag gelukkig ook, met de band, want dat is ook een belangrijk punt :roll:
Nou, dat was dus de grote reden waarom ik niet voor zo'n band gekozen heb....
We hebben toch 3 kids, en ik vond het allemaal maar nix, die banden e.d.
Je raakt het zelf ook steeds aan...(of helpt t ons ook beschermen tegen teken :D hahaha, nee grapje :!: )

maar met de band die jij hebt kan dat dus geen kwaad?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

http://theroyaldogshop.nl/winkel/produc ... 8992eeac3a

Hier las ik, dat je gelukkig ook kan knuffelen. :wink:

Mary

Bericht door Mary »

De actieve stof deltamethrin komt vrij uit de halsband door wrijving van de band over de huid en vacht. Vervolgens verspreidt het middel zich via de vetlaag in de huid over de hele hond. Doordat de actieve stof dus in de bovenste huidlaag zit, en niet op de vacht mag de hond dus gewoon geaaid en geknuffeld worden. Bovendien stinkt Scalibor Protectorband niet. De band is geheel geurloos. Scalibor Protectorband is dus veilig voor mensen!

Aldus de fabrikant.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jammer dat ie nou ook niet meteen tegen vlooien werkt....
Toch?

We willen wel blijven knuffelen natuurlijk! :wink:
Afbeelding

rita

Bericht door rita »

In het maandblad Onze Hond staat een heel stuk over gevaren van teken,vlooien en zandvliegjes.

Monique

Bericht door Monique »

Jojo is inmiddels ook ontdekt door de teken :cry: :cry: , gisteren zat er eentje op zijn rug en gisteravond op zijn koppie (ondanks de Frontline die hij drie weken geleden gekregen heeft) . En nergens is die rottige tekenpen te vinden :twisted: . Om 9 uur ga ik meteen naar de winkel om zo'n ding te halen. Met de hand durf ik het niet goed te doen, ik ben veel te bang dat er iets blijft zitten :(

Mary

Bericht door Mary »

Ik doe het al 29 jaar met de hand, zonder tang, dat gaat prima.

Erna

Bericht door Erna »

Ik gebruik ook een tekenpen om zo'n beest te verwijderen.
Vorig jaar had Lisa een teek vlak naast haar neus, wat een nare plek vond ik dat. Ik vond het een beetje vervelend om hem weg te halen. Mijn schoonzusje zat daar niet mee. Binnen een mum had ze de teek zonder tang verwijderd. :shock:
Mary, ik snap dus wel hoe jij dat doet, maar zelf ben ik daar niet zo'n held in.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Tekenellende

Bericht door Jeanette »

Met dat supertangetje van de apotheek haal je zelfs teekjes van een paar millimeter eruit en ook als er een stukje van de kop is blijven zitten, krijg je dat te pakkken. Soms zitten er juist naast een oog of neus van de rottige kleintjes.
Als ik mijn nagels te kort heb krijg ik ze er met de hand echt niet uit. Sommige mensen rollen er met hun vinger over en 'draaien' hem zo los. Je draait als het ware kleine cirkeltjes er krap omheen, zodat de teek ook losdraait. Maar ook dat lukt alleen als er al een echt lijfje aan zit. :shock:
Als je het met de hand niet goed doet en er blijft een stukje zitten, ben je mooi in de aap gelogeerd, nou ja, je hondje dan. Dat kan lelijk ontsteken. :?
Hoe verwijder ik teken en ander klein leed.
Misschien iets voor een soort honden EHBO/pech onderweg uurtje 's middags na de Clubvergadering in de toekomst??? :?: :idea:

Monique

Bericht door Monique »

Met de tekenpen lukt het nu aardig, met de hand heb ik ook 1 teek verwijderd die met de pen niet lukte (geen goede grip), dus ik kan het inmiddels wel :) . Dat is maar goed ook want ik ontdek er ieder dag minstens drie bij Jojo (bij Jip helemaal niets!). Ik ga toch maar eens die speciale tekenband uitproberen, want ik vind dit geen pretje :(

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Vanmorgen bleek Bert een teek te hebben en net kroop er bij mij één in m'n knieholte onder mijn spijkerbroek. Bij Vera kan ik ze ook achter elkaar uit haar vacht plukken.
Ik word er niet helemaal goed van! :? Ik zie ze ook regelmatig op de grond liggen: waarschijnlijk half dood uit de vacht gevallen.

Raar toch dat Frontline voor honden niet schadelijk is, maar mensen moeten direkt handen wassen als ze ermee in aanraking komen en niet eten in de buurt van net behandelde dieren.
Hadden we maar een onschadelijk spulletje voor mensen.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Wat vervelend die tekenplaag bij jullie, want zo kan ik het wel noemen denk ik. Ik vind het ook jammer dat er niets preventief tegen teken is voor mensen. Hoop dat Bert geen last gaat krijgen van de beet. Hou de plek maar goed in de gaten.
Bij ons valt het dit jaar reuze mee. Ik heb nog geen teek kunnen ontdekken bij Lisa tot nu toe. Vorig jaar had ze ze wel regelmatig.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Monique

Bericht door Monique »

Sinds ik de honden zo'n band tegen teken heb omgedaan (sca...nog wat?) zijn ze helemaal tekenvrij gebleven :lol: Zelfs na een bad-beurt werkt de band nog (toen hij onbedoeld in die sloot was beland; een grijs-groene hond is ook niet alles :( )

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dan doen we die maar om onze enkels!
:mrgreen:

Binnenkort naar de DA voor de jaarlijkse prik enzo. Dan neem ik er maar eentje mee, denk ik.
Afbeelding

Gesloten