Plukken?

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Jeanette

Re: Plukken?

Bericht door Jeanette »

Mooi Corrie. De buik zelfs geplukt...top :thumbsup:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat goed Corrie! Hier staat de tafel al een week klaar voor Vera. :scratch:
Afbeelding

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Vandaag en gisteren heb ik Sammy geplukt. Was goed te plukken. Ook ik heb haar buik kunnen plukken. In totaal zo'n 3 1/2 uur. Ziet er goed uit maar langer haar vind ik toch leuker staan. Ze lijkt zo weer een jonge hond. :hihi: Voor wie nog moet succes.

Groetjes José en likjes van Wieske op de Ruiver -Sammy de smous :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Martine

Bericht door Martine »

Jullie zijn goed bezig dames! :thumbsup:
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Goed en snel gedaan, José. :thumbsup:
Afbeelding

corrie

Bericht door corrie »

Vandaag ben ik met het plukken van Jutte begonnen. Dat is toch altijd een hele klus. In tegen stelling tot Hieke zit ze geen moment stil, ze is constant in protest.
Na 3 uur plukken was ik zelf verbaasd over wat er al af was. De pootjes , rug en flanken zijn al klaar. dit komt ook door de afleiding en het vast houden als het even nodig was door baas Cock en de zak met frolicjes. ( speciaal voor de klus aangeschaft). Morgen wil ik de rest doen. Het moet nu gewoon snel klaar. Verleden jaar ben ik in totaal 28 uur met dat monster bezig geweest.....
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Dan gaat het dit keer toch heel wat sneller, Corrie. 28 uur phhh. Een lijdensweg voor beiden. Succes nog morgen met de laatste loodjes.

Groetjes José :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Martine

Bericht door Martine »

corrie schreef: Verleden jaar ben ik in totaal 28 uur met dat monster bezig geweest.....
Pfff, je zou d'r haast Veet ontharingscrème op smeren...

Goed bezig Corrie! :thumbsup:

Mary

Bericht door Mary »

Zou eerder denken dat het dan niet rijp was, dus gewoon nog even afblijven.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Corrie en José wat fijn dat jullie Hieke en Sammy al geplukt hebben.
Corrie ik herken Lisa helemaal in Jutte, zit ook geen moment stil, en het duurt heel lang voor ze klaar is.
Fijn dat het nu sneller ging met Jutte, geeft mij ook een beetje moed.
Ik moet nog beginnen, Lisa haar vacht moet er echt af. Ik pluk deze week alleen haar kop een beetje. Ze heeft donderdagavond bijna geen bal gevangen. Weet niet of het door haar lange haar komt of door het kunstlicht. Zondag ving ze wel bijna alles, dus toch het kunstlicht misschien de oorzaak.
De rest van de plukbeurt moet nog even wachten tot Sarie weer helemaal de oude is en ook weer naar buiten kan. Ik pluk Lisa boven, en daar mag Sarie niet komen. Ik wil Sarie niet een aantal dagen in haar eentje beneden laten zitten, ze begint zich duidelijk te vervelen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

corrie

Bericht door corrie »

Vandaag weer met Jutte aan de pluk geweest. In totaal 3 uur. Ze is al aardig kaal. Ze bleef weer voor haar doen netjes zitten. Verleden jaar verstopte ze zich als ik aan kondigde te gaan plukken en de zak pakte. (Voor het haar). Nu komt ze. Wel met de staart tussen de benen , maar ze komt. Morgen de laatste loodjes. Morgen avond gaan we samen haar buik haren eraf knippen . Daar valt niet aan te plukken. Dat is ook de plek waar wel klitten zitten.

Mary , ze was echt wel plukrijp. Dat was ze verleden jaar en dat is ze nu ook. Het is een heel harig monster. Met een zeer dikke en te lange redelijk zachte vacht. Het plukt niet snel. Moet zowat haartje voor haartje.
Hieke daarentegen heeft een minder volle en zeer harde vacht. Daar kunnen hele plukken tegelijk geoost worden. Ze is ook veel mee gaander en minder dominant als Jutte. Hieke helpt mee, tilt ongevraagd haar pootjes op. Jutte stribbelt tegen. Gat vreet tijd.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Heel herkenbaar,Corrie.
Guusje heb ik een aantal weken geleden geplukt, ongeveer 6 uurtjes over gedaan in twee dagen tijd. Zij ondergaat het gepluk vrij makkelijk, en heeft een wat makkerlijker te plukken vacht dan Finny.
Finny trekt iedere keer in een soort kramp, waar ik haar heel vaak weer uit moet trekken. Kost extra veel tijd. Finny is daarbij ook nog eens een stuk groter dus sowieso mee plukwerk.
Zij moet bijna, maar ik wacht tot na carnaval.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Knap hoor...pluksters!!

Omdat mijn arm niet meewerkt heb ik Stapper dus naar de trimster gedaan.
Maar ik vind het ook wel fijn voor de 'verstandhouding'.
Stapper geeft zich bij haar, op de grote tafel voor bouviers :hihi: , nu makkelijk aan haar over.
Ze heeft zelfs zijn borst en buik kunnen plukken.
Zijn pootjes worden ook steeds beter.
Kost wat...maar het is goed zo.
Als we ooit zo'n makkelijk plukbaar monstertje krijgen, ga ik het misschien weer proberen.

karin73

Bericht door karin73 »

Als ik hier iemand zou kunnen vinden met smous-ervaring, zou ik denk ik ook voor een trimsalon kiezen. Suske vindt het heel vervelend en de paar weken tijdens en na het plukken ben ik niet bepaald haar grootste vriendin..... Maar is me gewoon nog steeds niet gelukt. Heb alle salons in E-L aan de telefoon gehad, en een behoorlijk aantal in de randdorpen en Breda. Het lijkt wel of alle smouzeneigenaren in de buurt zelf plukken?!
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

loes

Bericht door loes »

Breng je haar toch naar Leidschendam of Delft? Kun je in de tussentijd bij tante op bezoek of winkelen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Of je brengt haar gewoon naar een trimmer waar je een goed gevoel bij hebt. Je kunt de plukwijzer downloaden van de site en die van te voren even langsbrengen. Als zo iemand de bereidheid toont zich hierin te verdiepen; creëer je zelf een smous-expert bij jou in de buurt.
Dat heb ik hier ook gedaan en het bevalt me prima!

groet, Martine

andrea21

Bericht door andrea21 »

Ik heb ook gekeken naar trimsalons in de buurt bij eentje kreeg ik me mail terug en kreeg geen gehoor aan de telefoon dus had ik zoiets dat is dus nix, de tweede dat is nu mijn trimsalon ze hadden geen smousjes ervaring maar wel met plukvachten en ook de trim wijzer van smousjes netjes in de map. Ze zijn een herkent leer bedrijf voor honden trimsters de vrouw die hem leid heeft zon stuk of 3 meisjes rond lopen en die vinden het gewoon leuk dat er een smousje komt om te leren, en ik moet zeggen ik vind hem goed getrimt en ik geloof dat de dames afgelopen rits dag ook zeiden dat die er goed uitzag hoe die getrimt was.

Maar Karin ik vond het ook moeilijk hoor welke moet je nou kiezen maar je kan zelf ook zeggen hoe en wat en wat Martine zegt de trim wijzer mee nemen.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Onze trimster had ook nog nooit een smous geplukt.
Plukwijzer meegenomen en overlegd.
Ze had zelf ook allerlei informatie opgezocht.
De techniek van het plukken moet een trimster toch al beheersen.
Dus het gaat 'm alleen om de kneepjes van de smous.

Ik zou er over nadenken Karin. Vervelend als je relatie met Suske er onder lijdt.
Die van ons woont op vijf minuten rijden..super.

karin73

Bericht door karin73 »

Kan ook allemaal hoor, maar ken niet veel mensen met plukhonden. Hoor wel goede berichten van vriendinnen, maar die hebben allebei een maltezer... toch wel een heel andere vacht. Ach, en dan begin ik meestal toch maar weer zelf. :hihi: Voordeel is wel dat ze geen uren achter elkaar hoeft, iedere dag een beetje en dan zijn we ook met een klein weekje klaar.

Deze keer hebben we het samen gedaan. De één hield haar vast en de ander plukte. Ging wel erg snel.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Mijn trimster in Leidschendam plukt een smous in ongeveer 1,5 uur, zelfs mijn onwillige Jip. Ze doet het prachtig. Vindt zelfs Fredie, en je weet, die stelt zeer hoge eisen. Je brengt Suske weg, daarna kan je Leidschenhage (groot winkelcentrum) in, gezellig bij tante F. op de koffie, en haalt haar binnen 2 uur weer op. Ik heb ook niet die slechte verstandhouding met mijn hond ervoor over. Jip is zeker twee weken wat schichtig als ik maar haar richting opkijk, na en plukbeurt door mij. Ze is dan heel wantrouwend. Daarom breng ik haar de laatste jaren weg. De andere twee zijn meegaander en pluk ik zelf. Kosten: 45 euro.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Gesloten