Klets-topic

Gezellig kletsen over je dag, het weer of een foto delen van je liefste smous(jes).
En wat verder ter tafel komt.
Ariënne

Re: Klets-topic

Bericht door Ariënne »

:thumbsup: Heb ook ondertekend. We zijn uiteindelijk allemaal betrokkenen.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

:thumbsup: ik heb hem ook ondertekend.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

andrea21

Bericht door andrea21 »

:thumbsup: goed inatief ik heb hem meteen door gestuurd naar een paar anderen.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Yep... :regels:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

karin73

Bericht door karin73 »

Dat had ik natuurlijk ook al gedaan. Als juf raakt het me natuurlijk direct, maar ook een heleboel kinderen in mijn omgeving worden rechtstreeks de dupe.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Renate

Bericht door Renate »

Zal niemand verbazen dat ik ook getekend heb, denk ik...
:grijns:

Ik begrijp die bezuiniging niet. Het moet nog blijken of passend onderwijs (kinderen uit het speciaal basisonderwijs terugplaatsen of behouden in het regulier basisonderwijs) kan gaan werken en er wordt alweer op bezuinigd met het :sortof: luttele bedrag van 300 miljoen.
Nee, het is bijvoorbeeld veel belangrijker dat gevangenen een éénpersoonscel met tv hebben. Stop ze gewoon bij elkaar op een klutje. Ze zitten er niet voor niks en zo kunnen we gelijk bezuinigen op rehabilitatie van zedendelinquenten die toch meestal weer in herhalen vallen.
Laat ze maar een voorbeeld nemen aan Peru met Joran van der Sloot. Daar kijken ze niet op een gevangene meer in een celletje.

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Begrijp het ook niet en heb ondertekend.
Ik heb het idee dat kinderen nu al veel langer dan vroeger op de gewone basisschool blijven. Dit heeft natuurlijk voordelen, zeker als er in je woonplaats geen speciaal onderwijs is. Mijn ervaring is dat er erg veel aandacht gaat naar deze leerlingen, wat op zich wel logisch is. Ook is er veel aandacht voor hele goede leerlingen, speciale programma's , verrijkingsstof e.d. De middelmatige leerlingen (waar ik mijn kinderen bij reken...) zijn een vergeten groep geworden ben ik bang.
Ben benieuwd hoe de juffen op het forum hier over denken!

karin73

Bericht door karin73 »

Mijn twee dames zijn erg verschillend. De jongste is ook zo'n gemiddeld kind, en de oudste is extreem slim (IQ van 150+). Het is dat de oudste zelf om onderwijsaanbod vraagt en aangeeft waar ze aan toe is en mee bezig wil zijn... maar anders had ze echt een probleem gehad. Ze gaat nu (ze is 10) naar een school die ingesteld is op hoogbegaafde kinderen. Maar daar geven ze al aan, dat ze ingesteld zijn op kinderen met een IQ van rond de 130, en dat ze haar daarmee eigenlijk nog te kort doen. Voor een zogenaamde Leonardo-middelbare school moet ze te ver weg.

Onze jongste krijgt gelukkig de aandacht die ze nodig heeft, niet echt te weinig, maar ook in haar klas kinderen met vooral gedragsproblemen die heel veel energie slurpen.

Vandaag is Jetske geslaagd voor haar EHBO-examen. De rest van de klas heeft jeugd-EHBO A gedaan, Jets heeft een volwaardige EHBO-cursus gedaan. :yes2:

Kwam meteen goed van pas, want wankele Gerrit viel net een gat in zijn hoofd :roll2: , gaat goed, want vorige week liep hij bij een valpartij een lichte hersenschudding op....
groetjes, Karin

Mary

Bericht door Mary »

Ach arme Gerrit. Kan wel fijn door zijn dochter worden geholpen.
Het is wat bij jullie. :hug2:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

karin73

Bericht door karin73 »

Die van vorige week was niet zielig hoor, alleen maar lomp.... :boos: Hij dacht (zonder enig gevoel voor evenwicht) dat hij op het waveboard van Jetske kon gaan staan...
Nu was, na een weekend verjaardagsvisite, de rek er uit en kon hij niet goed meer lopen. Evenwicht verloren en tegen de kast van de airco gevallen. Met een druppeltje lijm zat het al snel weer aan elkaar. Toch in huis die rollator maar gebruiken....
Vandaag is de paal voor de gehandicaptenparkeerplaats neergezet, dus dat is voor elkaar. :jeah:
groetjes, Karin

Martine

Bericht door Martine »

Die Jetske, 't-is een bijzonder kind... :thumbsup:
Gaat het weer een beetje met Gerrit zijn verwonding. Jullie zullen wel geschrokken zijn. :(:)
In elk geval gefeliciteerd met jullie paal! :jeah:

Sinds vorig jaar zijn ze (overkoepelend schoolbestuur) aan het onderzoeken of ze onze school kunnen verrijken met Leonardo onderwijs. De meningen zijn hier heel verdeeld over; 2 km. verderop, in de Velserbroek zit tenslotte al een Leonardoschool. Ik weet wel dat in Vijfhuizen een verrijkingsklas op zaterdag wordt aangeboden voor hoogbegaafde kinderen uit de regio, maar ook dat is alleen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Moielijk hoor, als ouders. Bij ons op school zat een jongen die op zijn 15e al klaar was met het gymnasium en op zichzelf ging wonen in Leiden waar hij 2 studies ging volgen. Heel onwerkelijk om je kind zo kort maar in huis te hebben gehad. Ik hoop voor jullie dat Jetske wat langer "kind" zal zijn.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

yvonne

Bericht door yvonne »

Ik ben het ook zeker niet eens met deze bezuinigingen, en heb ook getekend. Heb zelf geen ervaringen gehad met speciaal onderwijs. Maar tenslotte kies je daar toch niet voor als je kind dat wel nodig heeft.
Afbeelding

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Dat is het hem nou juist, werd vroeger (10 jaar en langer geleden) klakkeloos het advies van de school opgevolgd, wordt nu geluisterd naar ouders die hun kind niet uit de vertrouwde klas/omgeving weg willen halen. En dus blijven de kinderen op de gewone basisschool.

Gefeliciteerd met Jetske haar EHBO- diploma, knap hoor, en handig! Voor Gerrit geen stunts meer begrijp ik. Of staat er nog ergens een éénwieler of zo?
Maar snel opbergen dan.

Bij Anne in de klas zat een hoogbegaafde jongen. Eerst een klas overgeslagen, verrijking aangeboden en in de laatste jaren van de basisschool ging hij 1 dag per week naar een speciale school. (vanwege de afstand en sociale aspecten niet elke dag). Het lastigst voor hoogbegaafde kinderen lijkt mij dat ze altijd terecht komen bij kinderen van een paar jaar ouder.

Renate

Bericht door Renate »

Begrijp het ook niet en heb ondertekend.
Ik heb het idee dat kinderen nu al veel langer dan vroeger op de gewone basisschool blijven. Dit heeft natuurlijk voordelen, zeker als er in je woonplaats geen speciaal onderwijs is. Mijn ervaring is dat er erg veel aandacht gaat naar deze leerlingen, wat op zich wel logisch is. Ook is er veel aandacht voor hele goede leerlingen, speciale programma's , verrijkingsstof e.d. De middelmatige leerlingen (waar ik mijn kinderen bij reken...) zijn een vergeten groep geworden ben ik bang.
Ben benieuwd hoe de juffen op het forum hier over denken!
Ik werk momenteel met 4 'groepen' per vak in mijn klas (groep 5).
De 'tijgers' (sterke kinderen): zij volgen beperkt (heb ik voor een heel blok uitgezocht en vastgelegd) de gewone leerstof. Het is bijvoorbeeld onzin om deze kinderen nog sommen tot en met 20 te laten maken, want die kunnen ze dromen. Naast dit standaard aanbod werken zij per dag verschillend in werkboekjes (bv bolleboos, rekentoppers, somplextra of kien voor rekenen), een werkstuk of webquest en op donderdag en dinsdag werken ze uit de pluskast. Hierin zitten 1-persoons denkspellen, zoals rushhour.
De gemiddelde kinderen: zij volgen de standaard instructie, maken hierna de volledige taak en hebben daarna een klaar-werkboekje (om bij rekenen te blijven bijvoorbeeld Keer om de tafels te oefenen).
De zwakkere kinderen: zij volgen naast de standaard instructie op woensdag, donderdag en vrijdag een extra instructie aan de instructietafel. Hier ga ik als leerkracht bij zitten.
De gedragsprobleempjes (ASS, ADHD en een enkel gevalletje agressie): op maandag en dinsdag krijgen zij naast de standaard instructie, verlengde instructie aan de instructietafel in de klas. Daarna werken we opdracht voor opdracht gestructureerd af. Op woensdag, donderdag en vrijdag is er voor deze kinderen Extra Begeleiding buiten de groep.

Ik vind het best moeilijk om alle kinderen écht te zien en te volgen, maar ik kom natuurlijk pas kijken. Ik moet daar veel moeite voor doen, maar ik denk dat het me aardig lukt. We hebben zojuist de CITO's M(idden)5 afgenomen en mijn mentor was dik tevreden met het resultaat.

En oja, voor de hoog-begaafde kinderen heeft de Stichting Openbaar Onderwijs een Plusklas, waar ze met gelijk-begaafden kunnen werken op niveau.

Ik heb geen kind in de klas die gebruik mag maken van de Plusklas. Iets wat me verbaasd, want ik heb een meisje in de klas dat geen enkele fout heeft gemaakt op alle CITO's. Misschien moeten ze haar eens opnieuw op hoogbegaafdheid testen. Bij de vorige test, was ze slim maar niet hoogbegaafd.

Ze kan nu weer even vooruit met mijn groepsplan, maar ik moet zorgen dat ik snel weer nieuw materiaal voor haar heb, want hier doet ze gaan maanden mee...
Laatst gewijzigd door Renate op 07 feb 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

karin73

Bericht door karin73 »

Klopt, dat ze bij oudere kinderen terecht komen. Bij leeftijdsgenoten laten zitten is vaak ook geen optie. Die kinderen zijn ze ontgroeid.Jetske is een zogenaamde vroege leerling, ze is van 7-7-2000 en gaat deze zomer naar de middelbare school. In haar klas zitten 8 leerlingen die al 13 zijn.
De leeftijd is voor haar niet zo'n bariërre, ze is een mega-puber, veel groter en verder in haar lichamelijke ontwikkeling dan de meeste van haar klasgenoten. Probleem is wel dat ze echt anders is. Ze wil zich niet conformeren aan de groep en valt er dus buiten. Waar haar klasgenoten op dit moment helemaal verdiept zijn in MTV luistert zij naar kleinkunst :fluit: . Zowel nieuw (Jurk met Jeroen van Koningsbrugge is favoriet) als oud. De kinderen in haar klas snappen dat gewoon niet, het past niet in hun belevingswereld.

Andere kinderen in haar klas lezen Harry Potter, zij Het Achterhuis.
Ze wil niet bij de rest horen, maar ze mist wel gelijkgestemden.
groetjes, Karin

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Ik begrijp het systeem en vind het een vooruitgang dat de kinderen op hun eigen niveau werken en zonodig extra begeleiding krijgen.
Toch zit het me een beetje dwars. Zou je bijvb. alleen gemiddelde leerlingen in de klas hebben, dan zou je die meer aandacht kunnen geven en daar eens iets extra's mee doen. Het zou me niet verbazen dat sommige hierdoor opbloeien, meer zelfvertouwen krijgen en daardoor betere resultaten.
Zelfs in jou uitleg valt het me op dat je, als het over de gemiddelde leerling gaat, in 2 zinnen klaar bent. (geen kritiek op jou persoonlijk hoor)
Zeker omdat de meerderheid nog steeds "gemiddeld" is, is dat de groep waar we het later, in de maatschappij en op de werkvloer, toch vooral van moeten hebben.
Een groep dus die in mijn ogen allle aandacht en zorg verdient. Als de bezuinigingen doorgaan, worden dus niet alleen de kinderen die eigenlijk thuishoren op het speciale onderwijs de dupe, maar zeker ook de gemiddelde leerling, die nog minder aandacht gaat krijgen.

Renate

Bericht door Renate »

Nou ik kan me wel vinden in jouw kritiek, Elske. Maar ik denk niet dat het gemiddelde kind minder aandacht krijgt als de sterkere kinderen. Het is wel zo dat de sterkere kinderen meer tijd in voorbereiding kosten, want zij hebben meer extra materiaal nodig. De gemiddelde kinderen, kunnen prima vooruit met de stof, verdieping en verbreding uit de bestaande methodes, want die zijn toch vaak vanuit en voor gemiddeldes geschreven.
Ook is het zo dat niet alle sterke rekenaars ook goed zijn in taal of spelling. Ieder kind heeft toch zijn talenten. Natuurlijk zijn er kinderen die over-all gemiddeld zijn, maar ik heb heel verschillende groepsplannen voor rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen, lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Wel krijgen de sterkere en gemiddelde kinderen minder aandacht als de zwakkere kinderen en de gedragsprobleempjes, maar diezelfde sterkere en gemiddelde kinderen vinden het heerlijk om zelfstandig (kunnen) werken. Zij kijken bijvoorbeeld zelf hun werk na en voelen zich daar heel verantwoordelijk voor/door. En natuurlijk loop je daar als leerkracht ook langs terwijl het instructiegroepje een opgave afwerkt. Het is niet zo dat je ze als grijze massa ziet.

Ik denk dat de sterke kinderen, die in alle vakken uitblinken, op de meeste scholen een underdog-positie hebben.

Ik hoop niet dat de gemiddelde kinderen en hun ouders het gevoel hebben dat ik hen over het hoofd zie. Dat zou ik heel erg vinden.
Laatst gewijzigd door Renate op 07 feb 2011, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

karin73

Bericht door karin73 »

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik zou graag wat meer tijd aan mijn "gewone" leerlingen besteden. Maar ik sluit me aan bij Renate, de gemiddelde en goede kinderen hebben vaak ook niet eens de behoefte aan die mate van aandacht. Zijn blij met het werk waar ze gewoon mee aan de gang kunnen.

Op maandagochtend zijn 3 van mijn leerlingen naar onze eigen plusklas (heet bij ons Ondersteboven) en is mijn sociaal zwakste leerling naar een sociale vaardigheidstraining. Dan heb ik echt even tijd voor de gemiddelde leerling.

's Middags zijn mijn twee zwakste leerlingen naar de onderstebovenklas, dan speciaal gericht op kinderen die wel een succeservaring kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door karin73 op 07 feb 2011, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Karin

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik vind het heel dubbel..en heel ingewikkeld.
Hopelijk doen ze allemaal zo hun best voor 'hun' kinderen als jij Renate.
Maar ik weet van een vriendin, dat haar school altijd 'ja' zei tegen kinderen waar andere scholen moeite mee hadden.
Met gevolg dat haar klas eigenlijk één groot uitzonderingsgeval was. Zit daar een gemiddeld kind tussen...vergeet het dan maar.
Van die eisende ouders...ook mijn kind moet naar een gewone school kunnen...kreeg ze wel eens een punthoofd.
Mijn kind met Down is ook gewoon !!! Ja hoor.. :?
Extra potjes voor extra aandacht hebben nogal eens de gewoonte te sneuvelen bij nieuwe politieke ideeën en bezuinigingsrondes. En dan zit je dus met de gebakken peren. Kun je dan niet beter structurele oplossingen bieden in klasjes en op scholen waar ruimte is voor het kind dat anders is.
Maar ik heb het gevoel dat de zaak wel eens doorslaat en dat de hardwerkende goedwillende juffen en meesters daar de dupe van zijn....en uiteindelijk dan ook de kinderen.
Maar ik ben wel blij dat de tijd, waarin je als iets sneller kind, je je klasgenoten maar moest helpen (als enige manier om je bezig te houden), voorbij is. Een school waar je je suf verveelde. :niks:
In de klas van Lex zaten 52 kinderen...tja.....ook zoiets.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

karin73

Bericht door karin73 »

Jeanette schreef:Maar ik ben wel blij dat de tijd, waarin je als iets sneller kind, je je klasgenoten maar moest helpen (als enige manier om je bezig te houden), voorbij is.
Ik mocht gewoon altijd naar de markt voor de juf :hihi:
groetjes, Karin

Gesloten