Een eerste nestje. Hoe gaat het, wat heb je nodig.
-
Renate
Re: Een eerste nestje. Hoe gaat het, wat heb je nodig.
Maar de nesten zijn in huiselijke kring toch altijd wel eens een (paar) uurtje(s) alleen? Ik denk aan boodschappen, sporten, kinderen-overal-heen-brengen, op visite gaan, enz.
Ik kan me niet herinneren dat ik het moeilijk vond Phoebe en de pups alleen thuis te laten. Tijdens mijn stagedag zorgde ik er wel altijd voor dat er tussendoor iemand van de buren ging kijken. Mijn buurjongen was zo lief om Phoebe tussen de middag uit te laten en Dana hielp mijn moeder (die bang van honden is en dus geen pup durft op te pakken) de kist te verschonen. Dana legde de puppies in een mandje en mijn moeder zorgde voor een schoon dekje in de kist.
Ook Boester liet ik altijd een paar keer alleen thuis in de bench als ik Dana naar school ging brengen of juist ophalen.
Ik kan me niet herinneren dat ik het moeilijk vond Phoebe en de pups alleen thuis te laten. Tijdens mijn stagedag zorgde ik er wel altijd voor dat er tussendoor iemand van de buren ging kijken. Mijn buurjongen was zo lief om Phoebe tussen de middag uit te laten en Dana hielp mijn moeder (die bang van honden is en dus geen pup durft op te pakken) de kist te verschonen. Dana legde de puppies in een mandje en mijn moeder zorgde voor een schoon dekje in de kist.
Ook Boester liet ik altijd een paar keer alleen thuis in de bench als ik Dana naar school ging brengen of juist ophalen.
-
ewhuitema
Het doet me weer denken aan de verlatingsangst van de smous van mijn nicht. Zijn eerste baasje was postbode en had het hondje altijd bij haar, ook tijdens het werk mee in de auto, omdat ze hem niet zo lang alleen wilde laten. Erg lief maar waarschijnlijk heeft dit wel veroorzaakt dat hij niet alleen kan zijn. Heb mijn nicht nu al lang niet gesproken, weet niet hoe het nu gaat. Maar er waren periodes dat de hond zelfs 's nachts niet alleen wou zijn en alles bij elkaar jankte, blafte enz.
Geen enkele hond is geschikt om altijd de roedel te zijn met de tafel en de
stoelen. Een tijdje alleen, prima, maar bij veel mensen is dit de dagelijkse
gang van zaken. Doodzielig en troosteloos saai voor zo'n dier.
stoelen. Een tijdje alleen, prima, maar bij veel mensen is dit de dagelijkse
gang van zaken. Doodzielig en troosteloos saai voor zo'n dier.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Bobbie kan ook nog steeds niet alleen zijn en inmiddels heb ik niet meer de illusie dat dit ooit over zal gaan... Gelukkig heb ik een fantastische oppas die gek op ze is en van alles met ze onderneemt! Ik ben ook niet aan honden begonnen om ze vervolgens hele dagen alleen te laten, maar af en toe een paar uurtjes zou wel erg fijn zijn. Tot nu toe weet ik het nog aardig te regelen, maar de beste optie zou toch een vrijstaande woning zijn, waar je geen buren hebt die je overlast zou bezorgen. Ik denk dat ik maar ga sparen...
( :idee: of een sloopvergunning voor de buren aanvragen; woon ik ook vrijstaand! :idee:
)
groet, Martine
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
-
ewhuitema
Rosa kan prima alleen zijn, het langste is ze alleen op vrijdag van 8.15 tot 12.00 uur.
Langer vind ik eigenlijk niet kunnen. Als ik straks meer ga werken hebben we dus een probleem. Het gaat om 1 dag, van 8.15 tot 15.30. Volgens George geen probleem. Ik denk er nog over een buurvrouw te vragen....
Langer vind ik eigenlijk niet kunnen. Als ik straks meer ga werken hebben we dus een probleem. Het gaat om 1 dag, van 8.15 tot 15.30. Volgens George geen probleem. Ik denk er nog over een buurvrouw te vragen....
Waarbij je dan geheel voorbij gaat aan de hond.Martine schreef:Tot nu toe weet ik het nog aardig te regelen, maar de beste optie zou toch een vrijstaande woning zijn, waar je geen buren hebt die je overlast zou bezorgen.
groet, Martine
Mary schreef:Waarbij je dan geheel voorbij gaat aan de hond.Martine schreef:Tot nu toe weet ik het nog aardig te regelen, maar de beste optie zou toch een vrijstaande woning zijn, waar je geen buren hebt die je overlast zou bezorgen.
groet, Martine
Voor die paar uurtjes? Kom nou toch...
Langer dan dat vind ik sowieso niet gezellig voor ze dus de oppas houden we er echt in. Ik ben echt niet van plan me schuldig te gaan lopen voelen omdat ik ze niet meeneem als ik boodschappen ga doen of een paar uurtjes hondloze activiteiten onderneem.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Ik wees naar het idee van een vrijstaande woning. Dat dat een geweldige
oplossing zou zijn. Maar dat je het verder betrekt op je eigen situatie keur
ik ook goed.
oplossing zou zijn. Maar dat je het verder betrekt op je eigen situatie keur
ik ook goed.
-
renske
Dit topic gaat redelijk over in verlatingsangst.
Heb ik al eens over Vincent zijn verlatingsangst geschreven?
Wij zeggen tegen alle pupkopers, ook als je hond nooit alleen hoeft te zijn, wen hem er aan als hij pup is.
Vrijwel alle pupkopers nemen het advies over. Echter bij één van onze pups lukte het niet. De baasjes hebben hem te weinig alleen gelaten/ niet goed opgebouwd. Ze hebben therapie geprobeerd bij Martin Gaus en in hun ogen er alles aan gedaan.
Toen Vincent kwam gingen wij er dan ook vanuit dat hij niet alleen kon zijn. Alhoewel hij toen al tijdelijk woonde in een roedeltje met 5 jack russels en dat ging wel goed.
Bij mijn ouders is het alleenzijn langzaam opgebouwd. Natuurlijk was hij niet helemaal alleen, Beetle woonde er ook. Vincent ging wel op de bank, maar verder zijn er nooit echt problemen geweest (wel krassen bij mij op de meubels...).
Ondertussen kan hij, indien nodig, prima 4 uur alleen zijn. Langer dan dat is nog nooit gebeurd. Aangezien Beetle sinds een half jaar bij ons woont is hij ook echt alleen.
Dus een oudere hond (in dit geval ruim 9 jaar) die nooit alleen kon zijn is het nog prima aan te leren. Hij ligt niet zo rustig te slapen als de andere honden, maar is stil en ligt op de uitkijk. Een prestatie waar ik trots op ben!
Heb ik al eens over Vincent zijn verlatingsangst geschreven?
Wij zeggen tegen alle pupkopers, ook als je hond nooit alleen hoeft te zijn, wen hem er aan als hij pup is.
Vrijwel alle pupkopers nemen het advies over. Echter bij één van onze pups lukte het niet. De baasjes hebben hem te weinig alleen gelaten/ niet goed opgebouwd. Ze hebben therapie geprobeerd bij Martin Gaus en in hun ogen er alles aan gedaan.
Toen Vincent kwam gingen wij er dan ook vanuit dat hij niet alleen kon zijn. Alhoewel hij toen al tijdelijk woonde in een roedeltje met 5 jack russels en dat ging wel goed.
Bij mijn ouders is het alleenzijn langzaam opgebouwd. Natuurlijk was hij niet helemaal alleen, Beetle woonde er ook. Vincent ging wel op de bank, maar verder zijn er nooit echt problemen geweest (wel krassen bij mij op de meubels...).
Ondertussen kan hij, indien nodig, prima 4 uur alleen zijn. Langer dan dat is nog nooit gebeurd. Aangezien Beetle sinds een half jaar bij ons woont is hij ook echt alleen.
Dus een oudere hond (in dit geval ruim 9 jaar) die nooit alleen kon zijn is het nog prima aan te leren. Hij ligt niet zo rustig te slapen als de andere honden, maar is stil en ligt op de uitkijk. Een prestatie waar ik trots op ben!
Je gebruikt precies de enige goede woorden : langzaam opgebouwd.
Maar zolang er mensen blijven die een hele ochtend in een keer wel
langzaam genoeg vinden blijft het probleem vast wel bestaan.
Maar zolang er mensen blijven die een hele ochtend in een keer wel
langzaam genoeg vinden blijft het probleem vast wel bestaan.
-
Eveline
Bij Pip hebben we het ook langzaam opgebouwd. Vanaf de eerste week dat ze bij ons was zijn we begonnen, 10 seconden naast de bench uit zicht gaan staan, 20 seconden en pas weer er naar toe als ze niet piepte. Dan 1 minuutje om de hoek in de gang, een paar minuutjes, een paar minuutjes nog verder in de gang, even buiten om het hoekje en telkens geluisterd naar wat ze deed. En zo verder naar een kwartier, half uur enz. We hebben (omdat we vrijstaand wonen) van een videocamera gebruik gemaakt, we konden anders niet controleren wat ze deed. We hebben er zo'n 6-7 weken over gedaan eer we haar een 2 uurtjes echt alleen konden laten in de bench. Gelukkig was het met werk en zo goed te regelen. Daarna verder naar 3-4 uur alleen. Als het echt moet kan ze inmiddels zo'n 5-6 uur alleen blijven maar dat is bij hoge uitzondering. Pas toen ze een maand of 11 was zijn we begonnen met haar meer vrijheid te geven als we niet thuis waren. Dus niet meer in de bench maar in de gang en de keuken verblijven. Dat gaat prima, ze maakt niks kapot en haar mandje voelt altijd lekker warm aan. We hebben onlangs nog eens een camera neergezet ter controle. De eerste 2 minuten piepte ze een beetje en loopt ze wat heen en weer en daarna gaat ze naar haar mandje en slaapt de rest van de tijd. Denk dus echt niet dat je een pup op een week zover hebt, bij ons duurde het dus bijna een jaar....en ik denk echt niet dat Pip een uitzondering is.
Groetjes, Eveline
Groetjes, Eveline
-
ewhuitema
Nee Pip is vast geen uitzondering. Jullie hebben het echt heel goed opgebouwd hoor!
Een camera hebben wij nooit gebruikt. Gelukkig hadden we vakantie toen Rosa kwam, de kinderen nog 3 weken na ons, een oppas in huis die mee wilde werken, maar niet iedereen heeft die luxe helaas...
Een camera hebben wij nooit gebruikt. Gelukkig hadden we vakantie toen Rosa kwam, de kinderen nog 3 weken na ons, een oppas in huis die mee wilde werken, maar niet iedereen heeft die luxe helaas...
Dat heb je heel mooi gedaan. Ik denk ook niet dat Pip een uitzondering is.Eveline schreef: bij ons duurde het dus bijna een jaar....en ik denk echt niet dat Pip een uitzondering is.
Groetjes, Eveline
En vrijstaand wonen moet dus echt geen reden zijn om het niet zorgvuldig
te doen. Een hond die rustig alleen kan zijn gaat vrijwel nooit slopen.
-
marcel
ik wil hier ook wel ff over me schrijven rex heb ik in het begin ook zo aangepakt,2 min weg 5 min tien min half uur zo oplopend.het ging in het ook met piepen maar dat was later ook goed over,na verloop van tijd had ik een prima hond die goed de hele dag alleen kon.maar nu ik rex niet meer heb wil ik tog graag een smous maar nu zit het zo dinsdag 7:45 weg 16:30 weer thuis ff eten 18 uur weer weg en s.avonds 22:30 weer thuis,woensdag avond van 18:00 tot 21:30 weg donderdag de hele dag thuis s.avonds weg vam 18:30 tot 22:00 uur en vrijdag van 7:45 tot 17:30 maar dat wil niet zeggen dat het over 1 ook zo is.ik heb ruimte genoeg om un hond alleen te laten(zie foto's in me album) hij kan mooi buiten spelen als ik er niet ben ruimte genoeg in huis met lekker veel speeltjes en een bech tuurlijki moet ik wel een oppas erbij hebben maar wat denken juli zou hij zig zo in huis kunnen vermaken
gr marcel
gr marcel
Wat jij, volgens mij, zeer zeker nodig hebt, is een vaste oppas.
Vooral omdat je alleen bent. Je kunt zomaar ineens iets hebben
waardoor je aan huis/bed vastzit. Die zou je al vantevoren moeten
regelen, niet pas op het moment dat de pup al in huis is.
Wanneer je iemand hebt gevonden zijn de tijden goed te regelen.
Een pup alleen thuis gaat niet spelen maar zichzelf bezighouden.
Dat wordt dan eerder slopen of blaffen. Alleen buiten lijkt mij ook
geen strak plan.
Vooral omdat je alleen bent. Je kunt zomaar ineens iets hebben
waardoor je aan huis/bed vastzit. Die zou je al vantevoren moeten
regelen, niet pas op het moment dat de pup al in huis is.
Wanneer je iemand hebt gevonden zijn de tijden goed te regelen.
Een pup alleen thuis gaat niet spelen maar zichzelf bezighouden.
Dat wordt dan eerder slopen of blaffen. Alleen buiten lijkt mij ook
geen strak plan.
-
marcel
als pup kan dat ok niet dat weet ik zelf ook wel maar met 1 jaar kan je dat wel aanleren wat ik hier bij andere berichten lees,en wat betreft die oppas daar ga ik ook ruimschoots mee aan de gang.wil wel alles goed geregeld hebben voor er een leuk pupje komd.van pup naar een goed luisterende hond is mooi mee genomen zo had ik dat ook met rex en dan heb je er wel profeid van
-
renske
Het eerste nestje, vooral als je nog nooit een bevalling hebt gezien is deze erg mooi om te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=z0MusD_I ... 3B&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=z0MusD_I ... 3B&index=1
Ik vind het ook altijd weer mooi om te zien. Ze poepen zo'n pup gewoon uit. En wat wordt het kleintje wild afgelikt door moeder, dat zal wel zo horen want dat deed Lisa ook bij haar pups.
Ze lieten het kleintje wel spartelen voor hij de tepel had.
Ik vind wel dat de moederhond vieze ogen heeft. Maar dat heeft natuurlijk niets met de worp te maken.
Ze lieten het kleintje wel spartelen voor hij de tepel had.
Ik vind wel dat de moederhond vieze ogen heeft. Maar dat heeft natuurlijk niets met de worp te maken.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
-
sammydesmous
Als alles gaat zoals wij denken en hopen dan zal onze Sammy volgend jaar moeder worden.Ariënne schreef:Vandaag was het dag 51.
Ben benieuwd wanneer Sammy zover zal zijn!
Groetjes
Jose en likjes van Wieske op de Ruiver - Sammy de smous
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)