Telkens als er iets "gebeurd" met Pip ben ik op het forum te vinden...Ik heb dan toch telkens weer een vraag (lees onzekerheid bij mezelf) over hoe we het aanpakken. Ik denk dat we met Pip een super hond hebben dat staat voorop.
Maar soms gebeuren er dingen en dan weet ik niet goed hoe ik het moet aanpakken. Zoals vandaag: we wandelen in het bos, ze speelt super met een andere hond en ondertussen loop ik met het baasje van die hond gezellig keuvelend te wandelen. We passeren andere wandelaars en hup Pip moet even "goeiedag" gaan zeggen en springt tegen schone broeken aan. De andere hond (een Kooiker) doet dat niet. Gelukkig dit keer mensen die het geen ramp vonden maar hoe kun je dit nou het beste aanpakken.
Als ik alleen met haar loop en ik zie mensen komen dan roep ik haar op tijd bij me, lijn haar aan of houdt haar even vast aan de halsband tot ze voorbij zijn. Dan mag ze weer los en rent ze niet terug maar gaat gezellig met me mee verder.
Ik leer haar zo niet, realiseerde ik me toenstraks, dat ze ook rustig langs mensen kan lopen zonder ze te hoeven aanraken (door het spelen met de andere hond was ze niet bepaald rustig
Pip is wel een supersociale hond, maar ik lees ook op bijv. de site van Marco Starink, ook een hondentrainer, dat opspringen een vorm van dominantie is. En dat herken ik dus weer niet bij Pip, die is gewoon niet dominant.
Nou hebben jullie tips/goede raad of nuchter commentaar?!!
Ik hoor het graag,
groetjes, Eveline