teken en vlooien

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Eveline

Re: teken en vlooien

Bericht door Eveline »

Pip had gisteren ineens een hele dikke rechterwang en lip, 's ochtends nog niks en 's middags was het er ineens. Leek erg op een allergische reactie van iets :roll:. Ze werd ook moe en hangerig. We konden gelukkig direkt bij de DA terecht. Daar bleek een teek de boosdoener, had zich in haar rechterwang vastgebeten. Ze heeft een prik gekregen (anti allergiespul) omdat ze ook verhoging had en dikke lymfeklieren. Gelukkig knapte ze daarna weer snel op en verdween de zwelling ook snel in de loop van de avond.

De teek heeft ze opgelopen op de Veluwe waar we zondag een dagje waren. We hadden zaterdag nog Exill gebruikt (doen we elke 4-5 weken) en daarom was de teek weliswaar al dood maar had toch nog kans gezien dit te veroorzaken. We hadden haar gecontroleerd op teken maar deze (en nog een mini andere die dood op een van haar pootjes zat) hebben we gemist.

Groetjes, Eveline

Erna

Bericht door Erna »

Zo'n allergische reactie op een teek is ook vervelend. Tenslotte kan ze die elke dag krijgen als het tegen zit.
Misschien toch een scalibor band voor Pip. Moet je wel goed testen of ze daar tegen kan. Er zijn ook honden die niet tegen de band kunnen.
In ieder geval minstens een week uit de verpakking voor je hem omdoet bij Pip.
Heeft Pip nog nooit eerder een teek gehad? Of zou er verschil zitten tussen de een of de andere teek. Ik heb wel eens gehoord dat daar ook soorten in zijn, weet niet of dat klopt.
Of maakt het uit op de plek waar hij vast zat.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Eveline

Bericht door Eveline »

Ja ze heeft er al een paar gehad (stuk of 4-5), niet veel in ieder geval. Die hebben we ook levend ontdekt en goed kunnen verwijderen. En dan verscheen er een rood bobbeltje maar ook niet meer en dat was na een paar dagen weg. Zo'n reactie als nu hebben we nog niet gehad. Omdat we er nog niet zo veel hebben gehad en we de teken die er waren goed konden weghalen, had ik niet zo'n trek in de scaliborband. Juist vanwege de mogelijke reacties hierop.

Ik bedenk me nu wel dat de teken die ze eerder had hier uit Limburg kwamen en de teek die deze reactie veroorzaakte uit de Veluwe....het kan natuurlijk een wat andere subsoort zijn geweest? Gokje hoor....

Groetjes, Eveline

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Die laatste zat wel op een heel vervelende plek.
Ik zou het nog even afwachten, want van de vorige had ze geen last.
Wel vervelend dat de dierenarts er aan te pas moest komen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat vervelend nou. Ik vraag me af of ze op zo'n eventuele band ook niet heftiger zal reageren omdat ze een gevoelig hondje lijkt te zijn. Maar misschien is dat onzin.
Afbeelding

Eveline

Bericht door Eveline »

De Scaliborband ga ik ook nog niet aanschaffen. We kijken het maar weer eens even aan. Haar zieker maken (eventueel) door zo'n band vind ik gewoon geen optie. Gewoon effe teken checken dus! :hihi:

Groetjes, Eveline

PetraV

Bericht door PetraV »

Wat een schrik, vandaag(januari!!!!!), eerste teek gevonden bij Pluk.
Begint dat nu al? Lopen zo heerlijk elke dag los in het bos. Pluk is nu 7 maanden. Ga mij maar even goed informeren/inlezen. Zal ik nu al iets geven?
Tips zijn welkom!

Petra

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nu al...ik zou nog even wachten.
Dit is echt een uitzondering.
Gewoon even dagelijks nakijken.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

PetraV schreef:Wat een schrik, vandaag(januari!!!!!), eerste teek gevonden bij Pluk.
Begint dat nu al? Lopen zo heerlijk elke dag los in het bos. Pluk is nu 7 maanden. Ga mij maar even goed informeren/inlezen. Zal ik nu al iets geven?
Tips zijn welkom!
Petra
Ik geef Lisa elke dag een knoflooktabletje (Kruitvat)
Die tabletjes helpen bij haar heel goed, zal wel verschillen per hond. Ook in het gebied waar je woont, In bepaalde streken wemelt het in de zomer van de teken, en op anderen plekken beduidend minder.
Ze heeft nooit een vlo en bijna nooit een teek. Ik geef haar een paar keer per jaar Frontline, lang niet zo vaak als op de verpakking staat.
Ik zou Pluk nu nog niets geven, eventueel pas in maart.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Het zal even wennen zijn voor je, maar niet vanwege één teek meteen iets geven, hoor! Maar ja, wel alert blijven, ook voor jezelf.
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Die teek was er dan vroeg bij, zeker wintehard geworden...
Zou nog even niets geven, pas als het voorjaar zich echt aandient.
Charlotte

Mieke

Bericht door Mieke »

Verleden jaar begon bij ons de teken-ellende in februari. We hebben ook 2 poezen en die brengen veel meer teken mee dan de hond.
Heb het toen even aangezien maar eind februari begonnen met de Frontline Combo: poezen en hond.
De eerst tijd niet elke maand maar wel regelmatig. Nu nog geen teek gezien.

andrea21

Bericht door andrea21 »

Ik heb drie katten nog nooit teken gezien bij ze en zo wie zo niet bij me katten alleen Wiskie heeft er in de vakantie in Oostenrijk nog wel eens last van en heel soms hier.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Even een waarschuwing. Vandaag vond ik bij Pebbles een teek. Bah! :bibbers: Zo vroeg had ik ze niet verwacht. Morgen meteen aan de frontline. Gerry.

Mary

Bericht door Mary »

Ik heb er deze week al drie. Veel later dan anders.
Dus vanaf nu weer goed zoeken alle dagen.
Het nadeel van mooi weer.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Renate

Bericht door Renate »

:shock: Ik vond vanmorgen 2 vlooien op Phoebe. Gatver! Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik had haar natuurlijk niet behandeld met het oog op een eventuele dracht. Nu ben ik toch blij dat ik er meteen een scalibor of stronghold tegenaan kan gooien.

Phoebe heeft ze pas. Er is helemaal geen vlooienpoep terug te vinden in haar witte vacht en dat zou makkelijk te zien moeten zijn. Ook heb ik haar nog niet zien krabben. Ik heb nu wel zelf overal jeuk. Bah bah! Die beesten moet ik niet.

Mary

Bericht door Mary »

Nog niet doen hoor. Ze is nu bij de trimster. Ik zou minstens een week wachten.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Renate

Bericht door Renate »

Nee, eerst even haar vacht laten rusten, maar ik wil het wel allemaal in huis hebben. De scalibor laat ik altijd een week uit de verpakking liggen voor ik hem om doe. Komt goed.

Wel vervelend dat ze nu net vlooien opgelopen heeft. Ik hoop maar dat het bij deze paar blijft.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

He bah, vlooien.
Hoop dat je ze kan verwijderen. Met een korte(re) vacht zijn ze makkelijker te vinden?!
Charlotte

Renate

Bericht door Renate »

Hoe komt een hond eigenlijk aan vlooien? Toch alleen door contact met andere dieren? Vlooien zitten toch niet in de bossen, zoals teken?

Gesloten