De gedragstest.

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Mary

Bericht door Mary »

Goed gedaan hoor. En inderdaad, je had genoeg garnituur om niets bijzonders
aan de oren te zien. Die verloving zal nu toch binnenkort wel kunnen plaatsvinden.
Een onverschrokken ramptoerist als a.s. en er kan niets meer misgaan.
:lol: :lol: :lol:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Mary schreef:Goed gedaan hoor. En inderdaad, je had genoeg garnituur om niets bijzonders
aan de oren te zien. Die verloving zal nu toch binnenkort wel kunnen plaatsvinden.
Een onverschrokken ramptoerist als a.s. en er kan niets meer misgaan.
:lol: :lol: :lol:
:thumbsup: :crazy:

Toch had ik zelf in eerste instantie gedacht aan een :sortof: slome, sullige reu als partner.
Maar dat vrolijke, extraverte of :sortof: ramptoerist is natuurlijk weer prima tov dat nerveuze, terugtrekkende van Veertje!
Afbeelding

Monique

Bericht door Monique »

Geweldig die fotoreportage van Anja :thumbsup: , zo kun je zelf ook nog eens mooi terug kijken op de fantastische prestatie die Vera geleverd heeft. Petje af!

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Fantastisch van Anja! Van Vera is het nog afwachten, maar zeker (nou ja..) goed genoeg! :wink:
Afbeelding

Jajo

Bericht door Jajo »

[quote="Desi"]Een PITBULL en onze smousies gaan we toch niet vergelijken! Als jij een pittbulll liefhebber bent hoor je voor mij hier niet thuis![/quote]

Anja, lees mijn tekst nou eens goed. Ik heb het over Pitbull's en ander ongeregeld! Dan ben ik dus duidelijk géén pitbull liefhebber. Bovendien staat het ras dat ik bezit bekend als een van de meest zachtaardige rassen. Zo'n ras kies je niet als je van harde honden houdt.
Meghann (mijn hond) moest die zware test ondergaan om er zeker van te zijn, dat ze op scholen in stress situaties, geen kinderen zou aanvallen. Bij het Oscar en Rufes project ga je naar scholen om kinderen bekend te maken met het gedrag van honden en wat ze vooral niet moeten doen. Zo voorkom je de 12000 bijtgevallen per jaar die bij de dokter belanden. Alleen zeer betrouwbare en zachtaardige honden mogen daar aan deelnemen en daar is de Vizsla er een van.
Hopelijk mag ik nu op dit forum blijven?

Hartelijke groeten, Jozé

loes

Bericht door loes »

Tja Jozé, lezen is ook een vak.... :wink:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Daarom wilde ik dat ook even natrekken bij je Jozé.
Er zijn hier in det dorp ook wel eens honden op stel en sprong weggehaald. American Steffords. Toevallig zijn de Steffords die ik ken allemaal zoete braverikken. Maar dit type hond wordt vaak wel gebruikt als fokmateriaal voor Pitbulls.
Dus als je de pest hebt aan je buurman en hij heeft een Stefford zonder papieren , kunnen ze hem bij nacht en ontij bij je vandaan plukken, in een hok stoppen en hem vervolgens zo'n test laten ondergaan. Het lijkt me dat zo'n dier al van het in paniek uit huis halen al volledig van de kaart is.
Maar die test wordt voor alle 'verdachte' honden gebruikt toch? Dus ook voor een bijtende smous :shock: of een sjaggerijnige Golden. Als er aanleiding is, kan zo'n test afgedwongen worden.
Maar ik vraag me af of het altijd zorgvuldig genoeg gebeurd.
Ik hoop dat ze een keer een MAG test voor foute eigenaars verplicht stellen :crazy: , dan zullen er vast minder bijtincidenten zijn.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Jajo

Bericht door Jajo »

Ze doen die test bijna altijd bij honden die ergens gevonden zijn en waarvan ze niet zeker zijn of ze in onverwachte situaties gaan bijten Willen ze zo'n hond veilig kunnen herplaatsen, dan doen ze die test. Dat kan dus ook bij een Smousachtige.
De MAG test wordt dus in veel situaties gebruikt.

De test die jullie moeten ondergaan is hierop gebaseerd, maar in een zeer eenvoudige vorm, aangepast aan het ras.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Loes en Maria,
De puppy test lijkt me een nog vriendelijker versie van de test toe. Klopt dat :?:
Ik herkende de kat :crazy:

Jajo

puppytest

Bericht door Jajo »

Hier vind je een beschrijving van de puppytest

http://www.seniorennet.be/Pages/Huisdie ... pytest.php

Best interresant om te lezen, maar kan echt niet door iedeeen worden uitgevoerd.

Groetjes Jozé

Mary

Bericht door Mary »

Wanneer je dit leest moet je toch vaststellen dat deze dingen allang duidelijk zijn
wanneer je vanaf het begin betrokken bent bij het nest. Gewoon een zaak van
goed kijken naar de manier van doen van de pups. Daarnaast heb ik nooit een
verslag van deze keuring gezien. Waarom krijgen de toekomstige eigenaren dat
niet? Het lijkt er nu op dat de uitslag van die test alleen bedoeld is voor het archief
van de club. Wat voor mij van veel grotere waarde was is het dagboek wat de
fokster heeft bijgehouden. Daarin lees je ook al grote verschillen in doen en laten
van de pups.

loes

Bericht door loes »

De puppytest gaat inderdaad zoals beschreven in de link en wordt afgenomen in een onbekende ruimte (dus a.s. puppy-eigenaren, houd 1 ruimte tijdens de puppytijd puppyvrij :) ) door onbekende mensen met onbekende voorwerpen/speeltjes.
En zoals ook al bij de conclusie vermeld, is de verdere begeleiding bepalend of een bepaalde aanleg ontwikkeld of afgeremd wordt.
Omdat je als fokker dus niet aanwezig bent, weet ik niet of alle onderdelen zo getest worden, maar dat zal wel, want zo uitgebreid is zo'n test nu ook weer niet.
Bij het 7weekse bezoek wordt uiteraard ook naar de eigen bevindingen gevraagd; ik noteerde van alles, want je vergeet alles weer snel en de ontwikkelingen gaan razendsnel.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Ariënne wat fijn dat de test dit keer goed ging met Vera.
Nu op "zoek" naar een lover voor haar, de volgende loopsheid afwachten, en dan misschien puppies voor Veertje. :dog: :dog: :dog: :dog: :kus: :dog:

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hé Erna!

Het ging redelijk goed. Ben benieuwd naar de uitslag, die binnenkort per post binnenkomt.
Afbeelding

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Eerst even iets over de gedragstest: De Mag-test heeft helemaal geen enkele relatie met de club-gedragstest. Zowel de uitvoering als de beoordeling als het doel waar we de test voor doen is heel anders.
Wij testen alleen om een objectieve beoordeling te krijgen van het gedrag ( en daarmee de aard /karakter van de smoushond) in de loop van de jaren van de fokkerij. O.a. vanwege de objectiviteit worden alle testen onder dezelfde omstandigheden gehouden. Wat iemand eerder eens opmerkte, dat de mensen van het Terugfokprogramma de hondjes ook thuis zouden kunnen kijken, is dus onmogelijk en ongewenst. We weten allemaal, dat de uitslag van een test alleen maar betrouwbaar is, als iedereen, altijd, onder dezelfde omstandigheden wordt getest. Geldt ook voor mensen trouwens.
De gegevens kunnen ook gebruikt worden in het "matchen" van fokpartners.
Desgewenst kan op verzoek van de eigenaar een indruk worden gekregen, bij sommige vormen van ongewenst gedrag, over de aard en de mogelijke reden daarvan.

Dan de puppytest op de leeftijd van 7 weken (- 3dagen tot + 3 dagen): Voor deze test geldt hetzelfde: Gelijke testomstandigheden, dus altijd net in die ene week, altijd in een voor de pups vreemde omgeving (lees: kamer), altijd door dezelfde mensen. Natuurlijk is het zo Mary, dat een fokker je veel kan vertellen over de individuele pups in een nest. En de "testers" hechten ook uitermate veel belang aan wat fokkers te melden hebben over hun pups. Maar.....een fokker kan nooit meer onbevooroordeeld zijn, ook al zou hij willen. Is die enen leuke pup nou zo pittig en ondernemend (klinkt positief toch?), of is het een drammertje eerste klas(klinkt al anders: Hier moet wat aan gedaan worden!)Bovendien zijn de meeste smouzenfokkers zeer goedwillende, maar eenmalige fokkers. Waar halen zij hun referentiemateriaal vandaan? Een testuitslag is trouwens alleen maar zuiver, als er zeer grote hoeveelheden pups zijn getest. Degenen die komen testen, doen dit vanaf 1978! Alles is vastgelegd, het archief is immens. De fokkers krijgen, in tegenstelling tot wat Mary zegt, wel degelijk de uitslag van zo'n test: De test wordt nl. o.a. ook uitgevoerd om de juiste pup met het juiste gezin te matchen. De mensen van het Terugfokprogramma en de fokker bespreken dat met elkaar.
Overigens wordt niet bij elk nest de 7weeks tst afgenomen: Als in die zeer korte periode rond die 7 weken, het tijdsmatig gewoon onmogelijk is, dan is dat jammer maar helaas. De testers hebben naast hun hondenhobby, gewoon een baan. Ook kan het van de kant van de fokker weleens net niet op ee beschikbare datum. Echter: Er zal naar gestreefd worden de test af te nemen.

De link van Jajo naar een puppytest op het Seniorenweb is leuk, maar onze test is niet deze test: Onze test heeft zeer zeker onderdelen van bedoelde test, maar is uitgebreid naar andere onderdelen, die aan kunnen geven hoe een hond zich zal ontwikkelen op bepaalde terreinen, waarvan wij vinden, dat ze voor een smousje (een makkelijk huishondje toch?) belangrijk zijn.

Ik hoop, dat ik zo wat meer heb kunnen uitleggen over de testen?

groetjes,
Maria
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Mary

Bericht door Mary »

Dank voor je uitleg. Begrijp ik het goed dat een en ander na de test met de fokker
wordt besproken? Zodat er inderdaad geen schriftelijk verslag van is?
Als dat er namelijk wel zou zijn ben ik daar alsnog heel benieuwd naar.
Wij waren in de luxe omstandigheden dat we vanaf week 1 ieder weekend
welkom waren, ook lang, vanwege de afstand en ik zou graag zien of onze
mening over de 4 pups overeenkomt met de uitslag van de test.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Helemaal duidelijk!!!
Ik meende al dat de puppy test meer inhield dan de test van de site, want ik kon de kat nergens terugvinden :wink:
Die herkende ik direkt op de foto's van Vera :crazy:
Ik weet nog dat we samen met de testers de resultaten en onze ervaringen naast elkaar hebben gelegd en we hebben dit terdege meegewogen met de plaatsing van de pups. Het was niet erg verrassend, want we hadden wel een redelijk idee, maar toch was het erg prettig en soms een eye opener. We hebben het allemaal in het kort opgeschreven.
De uitslagen zijn in die zin ook wel met de eigenaars besproken, maar er was geen lijstje met resultaten bij. Gewoon er samen over praten was wel heel goed. Ik geloof dat ik geen lijstje mee zou willen geven, al is het alleen maar dat geschreven woord een eigen leven kan gaan leiden. De nieuwe eigenaar moet misschien ook niet heel erg 'bezig' zijn met eventuele sterke of minder sterke punten. :roll: De test kan mee tellen in de keus als iemand b.v. absoluut wil werken met zijn/haar hondje, of wanneer een hondje bij kleine kinderen wordt geplaatst enzo.
Onze Stapper was gevoelig voor harde geluiden en verder een 'gemiddeld' hondje. Dan weet je wel genoeg, vind ik. Wij gaan niet echt werken met onze hond. Achteraf is hij daar zeer geschikt voor m.i. en is de angst voor geluid helemaal weg. Daar hebben we wel een beetje op getraind. Was zo gebeurd bij hem.
Zo'n dagboekje met ervaringen van de fokker lijkt me echt heel leuk. Goed idee voor de verre toekomst :wink: Daar kun je de leukste en balangrijkste punten van de eventuele test dan ook bij zetten natuurlijk. Een overweging bij, hoeveel info geef je, de smousjes zijn gezellige huishonden natuurlijk en (tot nu toe) nog geen Soho honden. Behalve snelle Bieke natuurlijk :)
De Vlinderhond van mijn zuster kreeg als resultaat van een test door een gedragsdeskundige mee, dat hij te macho was en van bovenaf met barse stem toegesproken moest worden. Hij is nu een angstbijter en moest een poos d.m.v. een vangstok aangelijnd worden. :schrik: Sommige eigenaren........ :x

wubke

Bericht door wubke »

Een vlinderhondje? Als je erop gaat staan is hij plat.......ach gos, met barse stem van bovenaf?????
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Mary

Bericht door Mary »

Tja, met een dergelijke stem krijg je Pim ook onder de graszoden
en die is echt aanmerkelijk groter. Zo zie je maar, de meeste opvoeding
is nodig voor de nieuwe eigenaren, als die begrijpen wat ze doen volgt
de hond vanzelf.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Helemaal mee eens Mary.
Als Jopie (zo heet het arme ding) bij ons logeerde ging het wel goed. Na een paar dagen durfde hij zowaar van het bos te genieten. Hij heeft me ooit wel eens een beetje gebeten, maar dat vond ik wel logisch. Hij is dus gewend om strak aangekeken te worden. Dat ervaart hij natuurlijk als zeer dominant/afstraffend gedrag en reageert daar angstig op.
Nou ja , dat weet je dan ook weer even. Het is niet makkelijk om zo'n hondje met gedragsproblemen weer even snel te begrijpen. :shock:
Van andere honden snapt hij ook niets :cry:
Hij is nu hoogbejaard en veel rustiger. Eerlijk gezegd hoop ik dat mijn zus nooit meer een hond neemt :oops:

Gesloten