Wij zijn bij mijn ouders en mijn kinderen zijn al 2 uur in de tuin aan het spelen met vuurwerk.
Ze wilden natuurlijk al om 10 uur beginnen, want dat mag van de wet, maar de buurman (82 jaar) is van de week overleden en werd vanmiddag om 3 uur vanuit huis, waar hij lag opgebaard, begraven. Uit eerbied voor de buurman en zijn nabestaanden zijn ze pas begonnen toen de rouwstoet was vertrokken.
Gelukkig zijn het van die zachte knalletjes (ik was erbij toen het gekocht werd en hoe interessant die harde knallers ook zijn, de jongens waren het gelukkig met me eens dat dit voor niemand leuk is om aan te horen)
Wij gaan elk jaar naar mijn ouders omdat hun buren allemaal wat verderop wonen, zo valt de overlast enorm mee. Ze staan nu buiten voor het raam te spelen en het enige wat ik hoor (enkel glas) is het fluitje van de babyvuurpijltjes. Voor de jongens is dit het hoogtepunt van het jaar, waar ze lang naartoe hebben geleefd en van mij mogen ze dit dus. Liever in mijn directe omgeving, dan zwervend door het dorp met allemaal kinderen die elkaar op lopen te jutten. Ze gaan vol eerbied met het spul om; lopen steeds ver weg voordat het afgaat en dragen allebei een veiligheidsbril. Maar ja, het zijn wel jongens natuurlijk; op deze leeftijd kan ik ze echt niet meer afleiden met een gezellig spelletje terwijl het leven buiten lokt...
Bobbie en Diesel zitten achter het raam naar ze te kijken en kijken af en toe vragend naar me achterom: "hoor jij nou niets?" maar zijn er helemaal niet bang voor gelukkig. Ik laat ze niet loslopen vandaag, want ik ben dus als de dood dat ze achter het vuurwerk aan zullen rennen omdat het hevig interessant is. Ik ga altijd om 2 uur op oudjaarsnacht het bos in en laat ze dan heerlijk rondrennen.
Zojuist zijn de kinderen binnengekomen met de trieste mededeling dat het "op" is...
Ik sprak Dorien vanmorgen en zij geeft Fieke op oudjaarsdag pilletjes die volgens mij "Relax" heten wat ze elke 6 uur moet herhalen. Vorig jaar ging het overigens prima met Fieke, maar ja, toen had ze de zorg voor 9 drukke, bijna rijpe pups...
Iedereen een goede jaarwisseling toegewenst!
groet, Martine