Ik ben een rare lezer. Van de bieb heb ik Jan Fennell, De zeven levens van mijn hond, gehaald. Daar ben ik nog in bezig (nog een staartje) en blijft De hondse baas weer even liggen (ook op een staartje na).
Maar eigenlijk ben ik er wel uit. Ik vind het een prima boek. Wel moet je, zoals bij alles natuurlijk

, de trainingen vertalen naar wat jou het beste past. B.v. een bench of een mand of gewoon 'plaats' !! Maar de sfeer vanwaaruit wordt gewerkt is voor mij o.k.. In grote lijnen, gaat het erom dat je weet wanneer je hond de leiding, vaak tegen wil en dank, over neemt. Daar kan probleem gedrag uit voort komen. Dat wordt in meer boeken wel zo beschreven, maar het voordeel van De hondse baas is, dat het meer een werkboekje is. En heel duidelijk gaat over je eigen houding en de positieve relatie met je hond.
Jan Fennells boek b.v., dat ook in het smouzenblad beschreven staat, is misschien heel goed voor iemand die graag één duidelijk,groot, alles besprekend boek in huis heeft. Vast ook wel duur (

)Met haar kijk op honden is ook niets mis m.i. Maar ik ben zo'n type dat graag nog eens de mening/onderzoek van een ander leest. En dan meer specifiek b.v. Bevallingen, EHBO, enz. het kan me niet gek genoeg! En wat boeken over gedrag betreft, vind ik het prettig als het niet zo als dé zaligmakende manier gebracht wordt. B.v. Gaus vroeger. En dan een paar jaar later weer een ander 'waarheid' in de mode komt. Heb ik niks mee.