Angst...

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Jeanette

Bericht door Jeanette »

Veel om over na te denken Mirjam,
Dat klitten enzo....
De meeste honden moeten wennen aan gedoe aan hun lijf. Vooral nagels knippen is soms erg lastig. Stapper was weer minder gesteld op gedoe.
Dus, als hij bij me ligt, ga ik af en toe iets doen. Even in een oortje kijken. Even aan een pootje zitten. En hem prijzen...... oh, wat een zoete hond.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Mirjam dat zal niet altijd even makkelijk zijn zo hè.
Misschien is het goed om heel rustig en duidelijk de baas te zijn.
Zonder roepen en schreeuwen dus ook (want dat stimuleert het geblaf alleen maar).
Negatief gedrag negeren. Positief belonen.
Maar ook: duidelijk aangeven wie de baas is. Geen hond meer op de bank of als eerste naar buiten of naar binnen. Eten geven als iedereen gegeten heeft. Misschien zelfs de honden een paar minuten geen aandacht geven, elke keer als ze je komen begroeten. Want dat doet de hoogste baas ook nooit! Dat schijnt echt te werken, hoe moeilijk het ook is! En dan ook volhouden!
Het kan zijn dat Whoopi dan een zucht van verlichting zal slaken, als de rangorde duidelijk is en zij niet hoeft te redden wat er te redden valt. Zij wordt er zenuwachtig van, lijkt mij, gezien de vernielzucht. En Max heeft hopelijk ook minder het gevoel dat hij de hele tijd moet waken en opletten, want er wordt over hem gewaakt door de hoogste in rang.
Sterkte hoor! En succes.
(Zie de boeken van de Engelse Jan Fennell.)

(Zeg ik, die dit zelf te weinig toepast!! En nog heel wat te leren heeft!)
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat geldt ook voor het wandelen aan de riem. In feite (zo zegt men :o ) bepaalt een trekkende hond dus altijd de looprichting. Als ze trekt, direkt stil staan. Pas als ze dan even naar je toe komt, weer verder lopen. ook af en toe zomaar omdraaien en de andere kant op lopen helpt. Ze moet dan jou in de gaten houden, want jij bent de leider. Jij bepaalt de richting! Zoiets kun je het beste eerst even oefenen als je met haar alleen bent. Loopt ze zonder te trekken naast je, prijzen !!! Trekt ze weer, stil staan of omdraaien zonder iets te zeggen. Af en toe even stoppen en laten zitten. Erg braaf !!! :P
Vernielzucht is een ingewikkeld iets. Ariënne heeft denk ik gelijk, ook dat is een rangorde probleem. Stapper maakt alleen een pantoffel/sok kapot als wij er bij zijn. Ons spel is, hij krijgt hem, ik koop hem terug met een brokje. Doe ik dat niet, gaan hij hem slopen. Als we niet thuis zijn, sleept hij wel eens iets in de mand. Maar dat maakt hij nooit kapot.
Wel hebben we vanaf het begin af aan, altijd kauwbotten enz. genoeg in huis gehaald. Bij het eerste knagen op iets wat niet mag...NEE... en ruilen voor wat wel mag.
Maar eerlijk gezegd, hebben we nog nooit echte slopers in huis gehad, dus....... :scratch:

Erna

Bericht door Erna »

Wat lastig Mirjam, je hebt al veel goede tips gehad, sluit ik me bij aan. Wens je veel sterkte met opvoeden. Vooral dat sloopgedrag lijkt me erg. Weet ook niet hoe je dit het beste kan afleren.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Monique

Bericht door Monique »

Hallo Mirjam,

Ik herken veel uit Whoopies gedrag want wij hebben dezelfde ongeveer combinatie: een blaffende cairn terrier waar Jojo verbaasd achteraan rent. Een super- onderdanige Jojo die dan blijkbaar door Jip gecorrigeerd is (meestal vanwege een kauwbot). Ook Jojo is een grote sloper van ballen en flostouwen, ook Jojo heeft een klitterige vacht en ook Jojo trekt heel hard aan de lijn bij het uitlaten :? . Maar gelukkig laat Jojo zich goed borstelen of klitten wegknippen en voor het trekken is de haltie een goede oplossing. In het begin had hij er een bloedhekele aan en deed van alles om eruit te kunnen met zijn snuit, maar nu is hij er aan gewend en van trekken is geen sprake meer :) (als hij hem om heeft). De opvoeding zoals Jeanette het beschreef heb ik ook geprobeerd, maar met twee honden tegelijk uitlaten gaat dat gewoon heel lastig.
Als Jojo zo bangig doet omdat Jip hem gecorrigeerd heeft komt hij vaak naar mij toe kruipen (de bench is uit de kamer), ik zet hem dan gewoon weer op de grond, dat moeten ze zelf maar onderling regelen. Ik wil niet zijn toevlucht worden, lijkt me niet goed voor zijn zelfvertrouwen en zal ook niet door Jip gewaardeerd worden.

Het slopen beperkt zich nu gelukkig tot de speeltjes die van hem zijn; dat mag, dat is zijn manier van spelen. Ik zorg wel voor een heel groot kauwbot, daar is die dan in ieder geval even mee bezig.

Ik heb nog een haltie over (had ik voor Jip gekocht, maar zijn snuit is er te kort voor), als wilt kan ik hem je toesturen (gratis uiteraard :wink: ).

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi hoi,
Op zoek naar leuke tips vond ik deze, over trekken aan de riem :
http://www.kc-delft.nl/artikel/trekken.html#waarom

Renate

Bericht door Renate »

Hopelijk heb je iets aan de tips, Mirjam! We moeten snel weer eens afspreken. Misschien kan Phoebe de klitten uit Whoopi's neus spelen :P

Phoebe is ook wel gevoelig voor mijn mopperen. Ook als het niet voor haar bedoeld is, duikt ze in de bench. Ze komt er echter wel meteen weer uit als ik haar roep.

Helaas is ze afgelopen maandag door een duitse herder gebeten. Zomaar uit het niets beet-ie in haar kont. De herder staat helemaal niet bekend als een bijter, maar ja... daar hebben we niet veel aan. Phoebe is zich rot geschrokken, want ze zag haar niet aankomen. Ze schreeuwde het uit. Achteraf niet van de pijn, maar van angst. Ik heb geen verwonding kunnen ontdekken, dus het is niet hard gegaan. Toch is ze wel een beetje bang geworden. Er was net een nieuwe boxer op het veldje en het eerste half uur heeft ze constant met haar staart tussen haar poten gelopen en onder het bankje, tussen onze benen gezeten. Ik had er wel mee te doen, maar heb het gedrag genegeerd. Ik wilde haar angst niet aanmoedigen. Na een half uurtje lag ze met de boxer te rollen in het gras. Gelukkig heeft ze zich nog over haar angst heen kunnen zetten. Ik hoop dat we veel 'nieuwe' honden tegenkomen de komende dagen. Dan kan ze flink oefenen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat is dat goed afgelopen. Ja, dat scheelt enorm als je de onzekerheid niet 'aan moedigt'. Gelukkig dat Phoebe er zich over heen kon zetten.
Bah...wat een narigheid. Er loopt hier een herder rond die zelfs eens een klein hondje uit een fietsmand heeft geplukt :x :x En ook al stapelen de incidenten zich op, die eigenaars die blijven gedrag vertonen van: 'Dat doet ie anders nooit hoor". :twisted:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Renate komen jullie die Herder vaker tegen? Hoe gaat dat nu?
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Hé bah, nare ervaring met die Herder. Dat je haar genegeerd hebt is goed, anders had je haar angst alleen maar aangewakkerd.
Ik heb dat met Lisa ook twee keer meegemaakt, vervelend. Nu kijkt ze altijd eerst de kat uit de boom bij een vreemde hond, op zich is dat natuurlijk ook niet verkeerd.

De Herder die een hondje uit een fietsmand plukt is helemaal erg. Zo'n hond wil je niet tegenkomen. Dat die mensen er niets aan doen, vind ik geen normaal gedrag. Straks loopt het nog een keer verkeerd af, moet je niet aan denken. :evil:

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Renate

Bericht door Renate »

We komen die herder regelmatig tegen, maar na maandag hebben we haar alleen nog maar op een afstandje gezien. Toen we zaterdagavond op het veldje waren, liep de baas langs met de herder en 2 andere hondjes. De baas ken ik ook nog van vroeger (toen ik nog wekelijks in het uitgaansleven te vinden was). Hij is wel een geschikte vent. Toch vond ik zijn reactie raar: "Nou dat zou de eerste hond zijn die ze bijt." ???

Gelukkig reageert Phoebe weer heel enthousiast naar andere honden. Ze heeft gelukkig geen angst voor vreemde honden opgelopen. De confrontatie met de herder zal vanzelf wel komen.

Nu ze geplukt is, kan ik haar huid nog beter nakijken. Er is echt niets te zien. Ze geeft ook nergens pijn aan. Dus het gegil (Phoebe leek wel een speenvarken) is echt uit angst geweest.

Wat een akelig verhaal met dat fietsmandje. Dat zou ik niet graag meemaken.

Wij gaan nu lekker even naar het veldje. Tijd voor Phoebe's speltherapie!

mirjam

Bericht door mirjam »

hoi allemaal,
wat een hoop tips zeg heel erg bedankt, :lol:
en monique. bedankt voor je tip met die haltie, heb het er eens over gehad met de dieren winkel die dachten dat het niet werkte, maar wil het zeker proberen, whoopi is net zo draaitol aan de riem, wil die haltie wel van je over nemen hoor hoef je niet voor nie s weg te doen'.
verder gaan we max geblaf eens negeren (heel moeilijk) vooral voor de kids hier die ergeren zich rot aan hem,
en kauwbotjes die liggen er hier ook genoeg maar het zijn net kinderen he ze moeten net diegene hebben die de ander heeft vooral whoopi
ene renate geef je phoebe een lebber van whoopi,op haar kont garm wat een rot herder zeg :x (ik bel je in deze daegn op voor een afspraak ben nu weer een beetje opgeknapt van die allergische reaktie )
groetjes allemaal en bedankt
mirjam en een lebber van max en whoopi

Jajo

Bericht door Jajo »

Ik zie dat er hier niemand onderscheid maakt tussen "aanslaan"en "blaffen".

Een hond mag in principe de leider waarschuwen als hij denkt dat er onraad is. Twee maal blaffen is dan wel het uiterste. Als je vervolgens zegt: Bedankt, ik zorg er wel voor, moet hij alles verder laten voor wat het is. De leider is gewaarschuwd en neemt de zorg over. Dit is aanslaan.

Als een hond om de haverklap blaft, is er duidelijk iets mis met het leiderschap, de rangorde dus. Een hond die meent dat hij verantwoordelijk is voor de gang van zaken kan daar heel zenuwachtig van worden en sloopgedrag gaan vertonen.

Wachten tot een dergelijk gedrag overgaat leidt alleen tot een verkeerde gewoonte. Je zult er, hoe jong ook, meteen paal en perk aan moeten stellen. Er zijn uiteraard honden die er genetisch mee opgezadeld zijn, die in aanleg blafferig zouden kunnen worden.
Het meeste blafgedrag echter wordt veroorzaakt door de eigenaar zelf. Onrust, lawaaierige kinderen, te weinig rust en verstoorde slaap, opvliegen als de bel gaat, geen rust nemen voor de huisdeur geopend wordt. Bij het rinkelen van de telefoon overeind vliegen en tegen de hond schreeuwen of met verhoogde toon zeggen dat hij stil moet zijn. Ontneem de hond zijn verantwoordelijkheid en leer hem geduld. Geef hem mand-training en voer dat op in tijdsduur.

Er valt heel veel te doen aan blaffen, nooit afwachten, maar advies vragen en niet denken, zouden zijn zusjes of broertjes ook ...... In de meeste gevallen is dat het tegenovergestelde, omdat de andere eigenaar een andere, konsekwentere aanpak heeft. Niet denken: na de pubertijd zal het wel overgaan. Als je op dezelfde voet voortgaat, gaat het nooit over en wordt het alleen maar erger.

Inderdaad Jan Fenell: De vrouw die naar honden luistert
Bets Engel : De Hondse baas

Dat laatste boek is een super- aanrader.

Groeten, Jozé

ZOWEL ANGST-BLAFFEN ALS DOMINANTIE-BLAFFEN, beiden hebben te maken met rangorde problemen.

Gesloten