Daan X Rona
Ja, ik verheug me ook al op de foto's en ga maar vast een album klaarmaken.
Annemieke, misschien heb je nog een mooie foto van Daan en misschien zelfs van Rona om als intro er op te zetten? Kan naar smouzenfoto@hetnet.nl
Wat de namen betreft, binnen 10 dagen moeten die naar de RvB, maar pas als de chipper komt gaat naam bij hond, dus als je als a.s. eigenaar een naam mag/kan kiezen voordat de papieren naar de RvB gaan en de toewijzing plaatsvindt voordat de chipper komt, is er geen probleem.
Fija's naam staat niet op de papieren, omdat we de test afgewacht hebben.
Annemieke, misschien heb je nog een mooie foto van Daan en misschien zelfs van Rona om als intro er op te zetten? Kan naar smouzenfoto@hetnet.nl
Wat de namen betreft, binnen 10 dagen moeten die naar de RvB, maar pas als de chipper komt gaat naam bij hond, dus als je als a.s. eigenaar een naam mag/kan kiezen voordat de papieren naar de RvB gaan en de toewijzing plaatsvindt voordat de chipper komt, is er geen probleem.
Fija's naam staat niet op de papieren, omdat we de test afgewacht hebben.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Als je naar beneden gaat op de home pagina van De Zwarte Fruintjes
http://www.kennel-dezwartefruinen.nl/.
dan kom je een tekstje tegen over een pagina over dekkking/geboorte.
Hele leuke informatie voor toekomstige fokkers.
http://www.kennel-dezwartefruinen.nl/.
dan kom je een tekstje tegen over een pagina over dekkking/geboorte.
Hele leuke informatie voor toekomstige fokkers.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Jeanette ik heb hem opgeslagen.
Zelf heb ik deze ook bij mijn favorieten staan, de dekking enz, die de club beschrijft en ook nog,
http://www.sheltieclub.nl/dekking/het_koppelen.htm
http://www.sheltieclub.nl/dracht/de_dracht.htm
http://www.sheltieclub.nl/dracht/van_de ... _weken.htm
Ik verzamel momenteel alles en ik lees me een slag in de rondte
Groetjes, Erna.
Zelf heb ik deze ook bij mijn favorieten staan, de dekking enz, die de club beschrijft en ook nog,
http://www.sheltieclub.nl/dekking/het_koppelen.htm
http://www.sheltieclub.nl/dracht/de_dracht.htm
http://www.sheltieclub.nl/dracht/van_de ... _weken.htm
Ik verzamel momenteel alles en ik lees me een slag in de rondte
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Hoi Erna,
Leuke stukken , van de Sheltie club.
Verrassend is toch weer om te lezen dat na 17 dgn. pas de innesteling in de baarmoeder plaatsvindt. Ik heb zelfs eens ergens (?) gelezen dat het op de 21 ste. dag gebeurt. Misschien dat dat per hond of ras iets verschilt, zoals de dracht ook wel van 58 tot 68 dgn. kan duren.
Bij Ayla, die 63 dgn. droeg, dacht ik aan de 20 dag. Want ze kreeg prompt na drie weken last van brokjes-misselijkheid.
Dit wetend, is het toch moeilijk, als je eigenaars hebt die hun teef vanaf dag één al extra voer willen geven.
Je wilt het zo graag goed doen, maar het enige wat je doet is je hondje vet voeren 
Leuke stukken , van de Sheltie club.
Verrassend is toch weer om te lezen dat na 17 dgn. pas de innesteling in de baarmoeder plaatsvindt. Ik heb zelfs eens ergens (?) gelezen dat het op de 21 ste. dag gebeurt. Misschien dat dat per hond of ras iets verschilt, zoals de dracht ook wel van 58 tot 68 dgn. kan duren.
Bij Ayla, die 63 dgn. droeg, dacht ik aan de 20 dag. Want ze kreeg prompt na drie weken last van brokjes-misselijkheid.
Dit wetend, is het toch moeilijk, als je eigenaars hebt die hun teef vanaf dag één al extra voer willen geven.
Wat geef ik mijn drachtige teef?
Het teefje kan in de beginfase gewoon doorgaan met het gebruiken van de normale voeding in de normale hoeveelheden, mits deze volledig en goed uitgebalanceerd is. De ongeboren pups zijn nog klein en vragen weinig extra energie. In deze fase van de dracht worden vooral de organen gevormd. Vanaf de vijfde week van de dracht is de gewichtstoename van de ongeboren pups zodanig, dat extra voer noodzakelijk wordt, namelijk 10 à 15% per week. In de laatste weken van de dracht is de voedingsbehoefte met ± 45% toegenomen. In deze periode nemen de pups een behoorlijke ruimte in de buikholte in beslag, waardoor het teefje moeite krijgt met het eten van grote hoeveelheden. Dan is het belangrijk om de voeding over meerdere tijdstippen te verdelen. Speciaal gekoncentreerd voer is een andere oplossing. Het bevat meer energie (vet), een verhoogde hoeveelheid eiwit van goede kwaliteit, en een ruime hoeveelheid vitaminen en mineralen.
van: http://www.kynotrain.nl/Actieve_honden.php
Het teefje kan in de beginfase gewoon doorgaan met het gebruiken van de normale voeding in de normale hoeveelheden, mits deze volledig en goed uitgebalanceerd is. De ongeboren pups zijn nog klein en vragen weinig extra energie. In deze fase van de dracht worden vooral de organen gevormd. Vanaf de vijfde week van de dracht is de gewichtstoename van de ongeboren pups zodanig, dat extra voer noodzakelijk wordt, namelijk 10 à 15% per week. In de laatste weken van de dracht is de voedingsbehoefte met ± 45% toegenomen. In deze periode nemen de pups een behoorlijke ruimte in de buikholte in beslag, waardoor het teefje moeite krijgt met het eten van grote hoeveelheden. Dan is het belangrijk om de voeding over meerdere tijdstippen te verdelen. Speciaal gekoncentreerd voer is een andere oplossing. Het bevat meer energie (vet), een verhoogde hoeveelheid eiwit van goede kwaliteit, en een ruime hoeveelheid vitaminen en mineralen.
van: http://www.kynotrain.nl/Actieve_honden.php
Ik heb ook gelezen dat de innesteling ongeveer op de 20ste dag is. Vandaag nog een instructeur van KC Pampus gesproken. Zij is ook een ervaren fokster en heeft al bij 30 nesten (deel bij haar zelf en een deel bij anderen) geholpen. Zij wil mij ook helpen bij de geboorte van Lisa haar pups. Ben ik blij mee want ik zal er wel tegenop zien straks.
Zij vertelde dat de pups vlak na de innesteling door de dierenarts gevoelt kunnen worden, dat kan hooguit één week. Daarna komt er een vochtzak om de pup heen en wordt het in de buik meer een geheel.
Het te vroeg bijvoeren van Lisa zal ik niet doen, de pups zijn de eerste aantal weken nog zo klein dat dat niet nodig is.
Lisa krijgt Farmfood en de samenstelling van het pupvoer is dezelfde als van de volwassen hond. De brokjes van het pupvoer zijn alleen kleiner. Je kan ze in water zelfs helemaal uit elkaar laten vallen en op deze manier het als pap aan de pups geven.
Groetjes, Erna.
Zij vertelde dat de pups vlak na de innesteling door de dierenarts gevoelt kunnen worden, dat kan hooguit één week. Daarna komt er een vochtzak om de pup heen en wordt het in de buik meer een geheel.
Het te vroeg bijvoeren van Lisa zal ik niet doen, de pups zijn de eerste aantal weken nog zo klein dat dat niet nodig is.
Lisa krijgt Farmfood en de samenstelling van het pupvoer is dezelfde als van de volwassen hond. De brokjes van het pupvoer zijn alleen kleiner. Je kan ze in water zelfs helemaal uit elkaar laten vallen en op deze manier het als pap aan de pups geven.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
-
Desi
-
Renate
Ik wil niemand voor z'n hoofd stoten, maar ik vraag me af waar het dekgeld voor is? De eigenaren van een reu hebben toch geen kosten aan het nest?
Ik hoorde dat bij andere rassen zelfs de waarde van 1 pup aan dekgeld betaald moet worden. Als er grof geld verdiend wordt aan een nest begrijp ik dat wel (bv 4 pups a 6oo euro), maar bij een smous is dat toch anders dacht ik.
Ik hoorde dat bij andere rassen zelfs de waarde van 1 pup aan dekgeld betaald moet worden. Als er grof geld verdiend wordt aan een nest begrijp ik dat wel (bv 4 pups a 6oo euro), maar bij een smous is dat toch anders dacht ik.
Bij veel rassen worden hoge eisen gesteld aan de fokhonden.
HD-foto's en oogonderzoeken zijn de meest gebruikelijke.
Daarnaast moeten vaak goede showresultaten worden gehaald.
Als je dit achter de rug hebt is je eventuele dekreu al een aardige
kostenpost. Zonder een goede vergoeding voor een dekking zouden
veel mensen er helemaal niet aan beginnen.
Je hebt gelijk, bij de smous is dit helemaal niet aan de orde.
Er hangt dan ook een klein prijsje aan, misschien om de medewerking
te vergroten?
HD-foto's en oogonderzoeken zijn de meest gebruikelijke.
Daarnaast moeten vaak goede showresultaten worden gehaald.
Als je dit achter de rug hebt is je eventuele dekreu al een aardige
kostenpost. Zonder een goede vergoeding voor een dekking zouden
veel mensen er helemaal niet aan beginnen.
Je hebt gelijk, bij de smous is dit helemaal niet aan de orde.
Er hangt dan ook een klein prijsje aan, misschien om de medewerking
te vergroten?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Misschien is het ook een soort gewoonte. Het hoort er bij. Bij alle rashonden verenigingen en kennels is dekgeld een gangbaar iets. En hopelijk geeft het ook een gevoel van verbondenheid van de reu eigenaar naar de pups toe en komen ze dan eens bij het nest kijken en op de RITS dagen opdagen.
Soms wordt i.p.v. dekgeld een eerste keus uit het nest bedongen (niet bij de smous hoor, geloof ik) En soms moet je er ook iets voor doen. Bij Sam hebben we zijn zaadjes laten tellen in Utrecht.
Er was twijfel over zijn vruchbaarheid.
Toen we op Texel woonden vonden we ook dat dekgeld niet nodig was. De mensen waren al zoveel kwijt aan bootkosten. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Je kunt ook gewoon zeggen, laat maar zitten,het was heel gezellig
Soms wordt i.p.v. dekgeld een eerste keus uit het nest bedongen (niet bij de smous hoor, geloof ik) En soms moet je er ook iets voor doen. Bij Sam hebben we zijn zaadjes laten tellen in Utrecht.
Toen we op Texel woonden vonden we ook dat dekgeld niet nodig was. De mensen waren al zoveel kwijt aan bootkosten. Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Je kunt ook gewoon zeggen, laat maar zitten,het was heel gezellig
Ik heb bij diverse dekkingen wel meegemaakt, dat de reu-eigenaar zei, dat ik het dekgeld over kon maken naar de Stichting Terugfokprogramma. Een mooi gebaar, vind ik.
Vooral onervaren teef-eigenaren, hebben nogal eens moeite met het bepalen van de juiste dekdatum, waardoor soms wel 4 of 5 keer naar de reu wordt gegaan. Dat kost de reu-eigenaar dus (gelukkig meestal heel gezellig) menig dagje. Ik heb me altijd, bij elke reu-eigenaar van harte welkom gevoeld (zelfs eens op eerste kerstdag 's avonds om 10 uur!) Het dekgeld is nu € 60 en is dan een aardige geste. Het is gebruikelijk in de fokkerij en het geeft een officieel tintje
Vooral onervaren teef-eigenaren, hebben nogal eens moeite met het bepalen van de juiste dekdatum, waardoor soms wel 4 of 5 keer naar de reu wordt gegaan. Dat kost de reu-eigenaar dus (gelukkig meestal heel gezellig) menig dagje. Ik heb me altijd, bij elke reu-eigenaar van harte welkom gevoeld (zelfs eens op eerste kerstdag 's avonds om 10 uur!) Het dekgeld is nu € 60 en is dan een aardige geste. Het is gebruikelijk in de fokkerij en het geeft een officieel tintje
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.