Onze Romy krijgt morgen haar eerste fiets na de ongebruikte driewieler!
Romy kon tot voorkort niet fietsen. Door haar autisme loopt ze motorisch achter en vooral de multimotorische handelingen zijn moeilijk. Bij fietsen moet je trappen, sturen en ook nog goed kijken. Dat kon Romy niet.
Ze kon in de speeltuin wel op een trapdraaimolentje, want dan hoefde ze niet te sturen. Ze kon wel sturen op de step, loopfiets of -auto, maar dan hoefde ze niet te trappen. Tegelijk sturen, trappen en kijken kon ze het niet. Zoals altijd duurt het heel lang voor Romy iets laat zien en dus kon ze ineens fietsen. Ze heeft een tijdje op Dana's fiets gefietst. Dat schat vond het goed dat wij de zijwieltjes weer op haar fiets zetten. Ik vond het soms zo verdrietig dat Dana's klasgenoten het nodig vonden om haar daarmee te plagen, maar ze sloeg zich daar dapper doorheen.
Als Romy dan eenmaal kan fietsen is het nog maar de vraag of ze het ook buiten de tuin wil doen en dat gaat goed! Op marktplaats vond ik een stoere, stevige meisjesfiets in 's Gravenzande. Mijn ouders gaan morgen naar oma en brengen het fietsje meteen mee.
We hebben de grootste maat gekocht waar zijwielen op passen. Dan kan ze misschien op deze fiets ook nog leren om zonder zijwielen te fietsen...