Teven en loopsheid.

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Mary

Bericht door Mary »

Zelfs reuen doen hier aan mee.
Een loops teefje in de buurt .. en hup we zijn aan de lijn.
Wordt wel steeds minder inmiddels.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

wubke

Bericht door wubke »

Geweldig die kinderen die mee gaan denken over de opvoeding van Phoebe, ik zie het helemaal voor me :thumbsup:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Erna

Bericht door Erna »

wubke schreef:Geweldig die kinderen die mee gaan denken over de opvoeding van Phoebe, ik zie het helemaal voor me :thumbsup:
Ja, dat vind ik ook. Zie het ook voor me. Dana is ook bezorgd om Phoebe en probeert het op een voor haar positieve manier op te lossen. Jammer dat je dat niet aan Phoebe kunt uitleggen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Renate

Gedragsregels?

Bericht door Renate »

:crazy: Dat zou wat zijn een stickersysteem voor de hond. Nou Phoebe heeft nog steeds geen sticker verdiend. Haar lege stickerkaart hangt naast de bench. Dana probeert wel te helpen door haar brokjes te voeren. Wie wil er nu graag stickers verdienen, Phoebe of Dana zelf :mrgreen: ?

Nou hier ben ik weer met een vraagje ('t is wat hè? die eerste loopsheid :lol: ): omdat Phoebe nu niet los mag, probeer ik haar een beetje op rustige tijden uit te laten. Maar natuurlijk kom je altijd wel honden tegen. Nu troffen we een grote, loslopende herder die Phoebe wel erg lekker vond ruiken. Phoebe kon natuurlijk geen kant op, want ze zat aan de lijn. De herder was zijn baas een stuk vooruit. Ik vond het toch wel een vervelende situatie. De herder mag eigenlijk niet loslopen, maar ja... Phoebe's lekkere luchtje veroorzaakt het probleem. Moet ik zo'n beetje alle honden ontlopen? Er zijn hier veel slootjes, dus ik kan ook niet makkelijk aan de andere kant van de straat gaan lopen zonder natte schoenen.
Hoe doen jullie dat als jullie hondjes loops zijn?

Erna

Bericht door Erna »

Ik vind dat Dana ook een stikker heeft verdient, het is heel vertederend.

Het is wel lastig die loslopende reuen. Gelukkig is de baas vaak in de buurt, als ik zeg dat Lisa loops is dan lijnen ze hun hond vaak aan.
Een hele opdringerige reu met de baas niet in zicht heb ik nog niet meegemaakt met Lisa.
Wij gaan vaak lopen met Lisa waar honden niet los mogen lopen, er wordt hier wel gekontroleerd dus kom je loslopende honden niet vaak tegen. Renate jij schrijft dat de Herder ook niet los mocht, dan helpt die aanlijnplicht bij jullie niet zo goed. Jammer.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Monique

Bericht door Monique »

Misschien kun je wat lekker brokjes meenemen waarmee je opdringerige honden kunt afleiden totdat de eigenaar komt? Ik zou niet te lang wandelen, 2 x onder etenstijd en 's morgens heeel vroeg en 's avonds laat. Maar waarschijnlijk doe je dat zelf ook al :(

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Als je nog zo aan het begin van de loopsheid zit, kan er niet veel misgaan. Ik heb Vera dan ook nog los. Maar ja, ik kom vaak geen hond of kip tegen....

Nou moet ik wel zeggen dat mijn ervaring met een loopse Beppie wel heftig was (vooral voor Beppie): we kwamen de loslopende ruwharige teckel Hugo tegen en voor dat ik het wist was het al bijna raak! :schrik:
Ik heb een dekking kunnen voorkomen door Beppie aangelijnd en wel :sortof: door de lucht te slingeren... :oops: :oops: :oops: Ze heeft daar gelukkig niets aan over gehouden. (Sorry nog Bep! :worship: )
Met het formaat van de smous is optillen ook altijd nog een mogelijkheid.
Maar heb je er twee, dan moet je Renate heten. Die doet daar vast niet moeilijk over! :wink:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Arch.... :shock: :shock: een vliegende hond.............. :o
Wat zal die reu op zijn neus gekeken hebben :stupid:
Snelle actie Ariënne :roll:

Als het vrienden zijn moet je helemaal op letten. Sam dekte Ayla toen hij gecastreerd was, op de achtste dag vond ze het al goed.........paar tellen maar hoor.....het werkte toch niet optimaal :oops: :oops: Vreemde kerels moest ze nog niets van hebben.
Maar als er een vriendje komt en je denkt, het kan nog geen kwaad.......je weet maar nooit en sommige teefjes zijn al veel sneller vruchtbaar.
Maar reu eigenaren moeten ook wel oppassen hoor. Je merkt het toch wel. Hier loopt ook een smakelijke dame rond, dat gesnuffel herken je echt wel.......
Blik op oneindig, verstand op zwaar onder nul :P :P :P :P
Hup, aan de lijn.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 21 aug 2007, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Jeanette schreef:dat gesnuffel herken je echt wel.......
Hup, aan de lijn.
Maar wel uitkijken voor een tennisarm. Opzij opzij opzij,
we hebben ongelofelijke haast :!: :!: :!:

Monique

Bericht door Monique »

Mary schreef:
Jeanette schreef:dat gesnuffel herken je echt wel.......
Hup, aan de lijn.
Gisteren bij de DA voor de inenting van Jip, zaten wij samen met een loopse teef. Ondanks dat Jip gecastreerd is, heeft hij toch eerst ontzettend geinteresserd zitten snuffelen en daarna op alle toonhoogten zijn frustratie kenbaar gemaakt :lol: Hij bleef maar kreuenen, janken en weer kreunen. Het baasje van de teef ging met hem ' in gesprek' en het leek warempel of hij haar iedere keer weer al kreunend en jankend van antwoord voorzag. Het was bijna jammer dat ik snel aan de beurt was :)

Erna

Bericht door Erna »

Arme Jip, ondanks de castratie waren zijn gevoelens nog aanwezig.
Hij wil wel, maar kan niet. Andere reuen kunnen wel maar mogen (meestal) niet.
Komt dat voor het gevoel van de hond op hetzelfde neer, ik heb geen idee.

Groetjes, Erna.

loes

Bericht door loes »

Toen we op vakantie gingen was Fija ook nog loops, dus op de 1e camperplaats heel omzichtig te werk. Zie ik Bert met Fija aan de lijn met een kerel met een loslopende hond staan praten en even later zit dat hondje al haast bovenop haar. Ik geef een gil :schrik: , zegt die kerel (een Hollander): maakt niet uit, want hij is gecastreerd! :( . Was t'ie stomverbaasd, dat ik desondanks niet wilde, dat hij zijn gang kon gaan. En Bert had zich niet gerealiseerd, dat niet alle gecastreerde reuen de dekkingsdrang verliezen. :hmm:
Eigenlijk ook wel gek, dat de één niet meer naar teefjes taalt, terwijl de ander gewoon geïnteresserd blijft.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Maar wat ik ook niet snap is dat sommige geholpen teefjes altijd de aandacht blijven
trekken van de reuen. Dan ook nog op een manier dat je zou denken dat ze loops is.
:?: :?:

Renate

Bericht door Renate »

Och die arme Beppie heeft vliegles gehad. Sorry Ariënne, ik moet er toch wel om lachen. Gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden.

Er zijn hier een stuk of 4 mannen in de buurt, die hun hond altijd los hebben lopen. Normaal heb ik daar ook geen problemen mee, want ze luisteren stuk voor stuk erg goed. De herder van gisteren had een betere neus dan zijn baas, want de baas had het lekkere geurtje van Phoebe niet geroken maar hij des te beter. De baas kon natuurlijk niet weten dat Phoebe loops is. Afgelopen vrijdag hebben ze nog samen met wat andere honden op het loslaatveldje gelopen. Maar ik vond het erg sneu voor Phoebe, want ze wilde niks weten van al het gesnuffel aan haar achterste, maar kon geen kant op omdat ze aan de lijn zat. Ik hoop niet dat ze hier schrikkerig van wordt ofzo.

Het lijkt me ook een vreemde gewaarwording dat je soortgenoten waar je normaal leuk mee omgaat ineens alleen maar in je achterste geinteresseerd zijn :shock:

Maria
Contacteer:

loopse teef

Bericht door Maria »

Haha Loes, ik zie Bert al lekker staan o.h.-en, terwijl Fija en reulief aan het donderjagen waren.
Wisten jullie, dat een gecastreerde reu wel degelijk kan dekken? Ik had ooit een van mijn fokproducten te logeren, een reu, Lobbes. Hij was gecastreerd, dus toen zijn baasje vroeg, of hij mocht komen logeren, vond ik dat geen enkel punt, ondanks mijn loopse teefje (ik meen dat het zelfs zijn moeder! was). Enfin, ik sta op het punt naar mijn werk te gaan, jullie weten misschien dat ik lerares ben, dus er kan geen sprake zijn van te laat komen...en wat denk je??? Lobbes rijdt een beetje op haar moeder, waar ik geen kwaad in zag, en ik hoor een ijselijke gil! Jullie begrijpen het al: Ze zaten vast! Moest ik naar school bellen, waar niemand natuurlijk zo'n verhaal geloofde en waar de plagerijen van de voornamelijk de kids (ik heb 8e jaars kinderen), later niet van de lucht waren.
Lobbes en ma hebben 20 minuten gekoppeld gestaan. En ik maar op hete kolen op mijn knietjes om het geheel te begeleiden en ondersteunen! Natuurlijk had deze vrijage geen enkel gevolg, behalve dan het feit, dat ik die ochtend iets nieuws had bijgeleerd: Een gecastreerde reu kan prima dekken!

groetjes,
Maria
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Mary

Bericht door Mary »

Hihihi, zo zie je maar, er is gewoon geen enkel moment dat toezicht niet nodig is.
De vader van mijn vroegere tibetaan veroorzaakte zijn eerste nest toen hij negen
maanden oud was. Dat had de fokster toen ook echt niet gedacht.

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Mijn kleutersmous Otje, was bijna 6 maanden. Sinds de eerste dag van haar eerste loopsheid waren er 42 dagen verstreken. Veilig, zou je toch zo zeggen. Zit het lieve dier bij mij op schoot, op de een of andere smouzendag, voel ik ineens dat ze van mijn schoot wordt afgetrokken, dus ik kijk onder tafel en wat denk je??? Staat ze gekoppeld aan een reu! Ik viel helemaal stil, zo verbaasd was ik. Het meest hilarische aan het geheel was, dat ik Riek Barkman zei: "Riek, kijk eens onder de tafel?" Ze keek, kwam weer overeind en ging door waarmee ze bezig was, alsof er helemaal niets aan de hand was. Om ineens, na een minuut of 5 uit te roepen:"Hé, is het nou waar wat ik zag?" Toen pas drong het door. Gelukkig is er van die dekking niets gekomen, de dierenarts raadde aan, om het evt. nest te laten komen en niet weg te laten spuiten, omdat dat laatste vaak grote problemen geeft voor de gezondheid, zoals baarmoederontsteking.

En wat heb ik hiervan geleerd? Dat een allereerste loopsheid niet altijd volgens de regels verloopt. Volgens de dierenarts komt het behoorlijk vaak voor, dat een eerste loopsheid in tweeën komt. Het tweede deel, zal ik maar zeggen, is de eigenlijke loopsheid en komt een week of 3 na de loopsheid, die eigenaren als de echte aanzien. Tijdens dat tweede deel vindt de eisprong pas plaats. Je waant je dus al veilig met je hond, maar dat hoeft niet zo te zijn. Niet elke dierenarts is hier goed van op de hoogte, er is al menig jong hondje gesteriliseerd, omdat "het wel een baarmoederontsteking zou zijn".
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat een verhaal!!! Ik zie het helemaal voor me! :wink:

En ook een klein beetje herkenbaar, omdat de 2e loopsheid van Vera ook 6 weken duurde en de loopsheid waar ze nu nog middenin zit begon ook met een -schijn- aanloopweek.

Maar jij hebt het dan ook nog over een pauze van een week of 3 en is er dan ook weer sprake van uitvloeïng?

Heel goed om te weten, Maria, dat er toch wel wat variaties mogelijk zijn!
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Jeetje wat een toestand, gelukkig is er geen nestje gekomen bij de pas 6 maanden jonge Otje.
Ik kom via dit forum van alles te weten, wist niet dat het vaker voorkomt dat de eerste loopsheid in tweeën kan komen. Ariënne had het ook geschreven over Vera, blijkt dus vaker voor te komen.
En dat een reu gekoppeld kan staan als hij is gekastreerd wist ik ook niet.
Ik had al eens geschreven over Pasja onze eerste hond die er met buurhond Koen van door was gegaan. Dat is inmiddels dertig jaar geleden en toen werd het wegspuiten mij ook ontraden, met als resultaat dat Pasja twee pups kreeg. :oops:
(Dierenverhalen ontsnapt)

Groetjes, Erna.

Renate

Bericht door Renate »

Hoe kom je er dan achter of de loopsheid in 2 fasen komt? Eigenlijk moet Phoebe 13 sept met de hondenuitlaatservice mee. De 3 weken loopsheid zouden de 9e afgelopen moeten zijn, maar nu ben ik er toch niet zo zeker van... :scratch:

Gesloten