Jaarlijkse vaccinatie.

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Mary

Bericht door Mary »

Dan bedoelen we toch hetzelfde?
Het bezoek aan de DA zal toch ieder jaar moeten.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Bianca

Bericht door Bianca »

Mary schreef:Heb het gelijk nagekeken. De enting was als alle voorgaande jaren.
De DA zei nog wel iets over kennelhoest. Dat zou er nu ook in meegenomen
zijn. Dat kan ik niet terugvinden in zijn boekje.
Ik denk niet dat het kennelhoest geweest is. Mijn honden worden altijd geënt tegen kennelhoest, omdat het hier barst van de honden en die van mij eens neus aan neus hebben gestaan met een hond die op dat moment kennelhoest had. Sindsdien neem ik geen risico meer. Kennelhoest wordt echter niet gevaccineerd, maar via de neus gegeven. Dus als een soort puffertje die de hond op moet snuiven. Vroeger werd het wel via een injectie gedaan volgens mij, maar tegenwoordig niet meer. Twijfel je erover of je hond daadwerkelijk kennelhoest heeft gehad, dan zou ik toch de dierenarts even bellen voor de zekerheid.

Bianca

Bericht door Bianca »

Louise schreef:Worden jullie honden nog jaarlijks voor de hele cocktail geënt? Ik had inmiddels gehoord , dat veel dierenartsen (ik neem aan op advies van de KNMvD) inmiddels niet meer jaarlijks de hele bubs geven en ik was van plan er mijn DA naar te vragen bij de volgende enting. Nu kreeg ik net de oproep en inderdaad daar staat alleen Parvo-Weil op en ook handig : op de voorkant van de kaart een hele lijst symptomen, onderverdeeld in groepen, waarbij je kunt aankruisen welke symptomen je eventueel hebt geconstateerd.
Nu hebben sommigen van jullie nog (vrij) jonge honden, dus is daarvan de enting misschien ook nog steeds jaarlijks. Geen idee. Ik kon op de site van de KNMvD het zo gauw niet vinden, maar herinner me wel, dat er al flink lang geleden iets over een onderzoek werd vermeld.
Ze zijn inderdaad bezig om de entingen aan te passen. Ik heb begrepen dat hondsdolheid nu 1x per 3 jaar geënt hoeft te worden, omdat er weinig uitbraken zijn geweest de laatste jaren. Ook de rabiës enting is nu 3 jaar geldig. Ik heb onlangs een nieuwsbrief van de dierenarts gehad waar het instaat en heb het de dierenarts zelf 2 weken terug ook gevraagd, omdat 1 van de honden toe was aan de enting. De cocktails worden aangepast. Het ene jaar zal hij 4 entstoffen bevatten en het daarop volgende jaar 2 bijvoorbeeld.

In principe mogen jonge honden niet meer of minder reageren op een cocktail, omdat ze aangepaste entingen krijgen. De zogenoemde puppy-entingen. Het kan best kloppen dat sommige honden reageren op de entingen, omdat je toch levende virussen in het lichaam spuit waar de hond op kan reageren. Voor hondsdolheid geldt bijvoorbeeld dat er een reactie kan ontstaan ongeveer een week na het enten. Dit weet ik zo precies, omdat mijn fretten hier ook tegen geënt worden. Hoe het met de overige stoffen zit weet ik niet precies.

Louise

Bericht door Louise »

Hondsdolheid=rabiës en dat van dat 1x in de 3 jaar klopt, want dat heeft mijn hond vorig jaar ook gehad. Overigens stond in het gasten boek van de HSC een melding van een directe reactie (op weg naar huis) van een pup (4 mnd) op de rabiës-enting, dus dat schijnt ook voor te komen.

Bianca

Bericht door Bianca »

Louise schreef:Hondsdolheid=rabiës en dat van dat 1x in de 3 jaar klopt, want dat heeft mijn hond vorig jaar ook gehad. Overigens stond in het gasten boek van de HSC een melding van een directe reactie (op weg naar huis) van een pup (4 mnd) op de rabiës-enting, dus dat schijnt ook voor te komen.
Ik bedoelde hondenziekte en rabiës :oops: Je hebt helemaal gelijk dat hondsdolheid hetzelfde is als rabiës. Het kan zijn hoor dat ze gelijk een reactie kunnen krijgen. Bij fretten wordt er gewaarschuwd dat hondenziekte na een week een reactie kan geven. Voor de rest ben ik er niet zo bekend mee.

wubke

Bericht door wubke »

Jules heeft gisteren zijn jaarlijkse enting gehad. Hij was later op de avond inderdaad een beetje duffig. Maar volgens mij kan het ook zijn van de enorme worsteling om het kennelhoest-middel in zijn neus te sprayen. Ongelooflijk hoe sterk zo'n klein hondje kan zijn. Ik denk dat die worsteling een enorme adrenalinestoot gegeven heeft en dat hij daarom zo roezig was. Overigens wel lekker zo'n hondje wat lekker tegen je aan zit te soezen.
Hondsdolheid heb ik (nog) niet laten enten. Ik heb begrepen van mijn DA dat dit wel verstandig is als we Jules mee willen nemen naar Belgie. Ik ben een beetje geschrokken van het verhaal van Leike die zo heftig reageerde.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Erna

Bericht door Erna »

Bij KC Pampus liep vorige week vlak voor de kantine een vos langs. Er was een medewerker in de kantine aanwezig die hem heeft zien lopen, verder was en niemand aanwezig op de terreinen. Nu stikt het van de konijnen bij en op onze velden, dus genoeg te eten voor de vos. Bij onze vereniging liggen nog een aantal hondenverenigingen, dit alles gaat over in een stukje bos. Op het moment dat ik hoorde dat er een vos gesignaleerd was, ging het toch door mijn hoofd als dat beest maar geen hondsdolheid heeft. Hoewel hondsdolheid hier geloof ik niet vooekomt. Dat is wel anders in de bosgebieden van Duitsland.

Lisa is onze derde hond, gingen en gaan altijd met ons mee op vakantie. In Duitsland is het verplicht om een enting tegen rabiës te hebben, we hebben onze honden altijd laten enten. Geen van driën hebben ooit last van de enting gehad. Maar als je hondje nog nooit tegen rabiës is geënt, en je leest het verhaal van de pup met zijn reactie op de enting kan ik me voorstellen dat je twijfelt of je de enting moet laten zetten.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Ik heb ook altijd tegen rabiës laten enten, want ze gaan altijd mee. Overigens schijnen er ook hondsdolle eekhoorns te zijn :roll: ; klinkt wel belachelijk eigenlijk, maar ja... Ik wil bovendien niet de kans lopen, dat er bij een eventuele controle een hondenhater zit, je weet dan maar nooit wat er gebeurt :mrgreen:
Een forse reactie op dit soort algemene entingen zal toch wel niet zo heel vaak voorkomen, anders zou daar wel een andere oplossing voor gezocht worden; ik heb het in ieder geval zelf nooit meegemaakt of van anderen gehoord. (behalve nu natuurlijk van Leike). Overigens doe ik nooit kennelhoest, tenslotte is het een soort verkoudheid en zijn er inmiddels zelfs kennels, die het niet meer verplicht stellen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Vleermuizen ook trouwens en die zitten hier ruim voldoende.
Lex heeft nog een soort vleermuizenhuisje voor ze gemaakt, want bij renovatie van het hout van de gevel bleken er vleermuisjes te zitten.
Maar rabiës blijft dus echt wel op ons lijstje staan :!:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Wij wonen hier nu 35 jaar en altijd wonen er boven het plafond van de bijkeuken
vleermuizen. Kruipen tussen de muur en het hout. Ieder jaar tel ik ze.
Het grootste aantal wat ik heb gehad is 28. Ik weet dat ze ook hondsdolheid
kunnen hebben, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

loes

Bericht door loes »

VLEERMUIZEN!! Ik ben jaloers. :mrgreen: :mrgreen: Heb al eens zo'n excursie willen doen, maar ben nooit zo gek op gedoe met vreemde mensen en dan komt het er ook niet van.
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ha die Loes, snap ik helemaal, dat gedoe met vreemde mensen........ :lol: :lol:
Maar echt, als de schemering invalt, op campings, zomaar ergens .............vleermuizen!!!!! Nee hoor, het zijn geen late zwaluwen :wink: :wink:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Wij wonen hier nu 35 jaar en altijd wonen er boven het plafond van de bijkeuken
vleermuizen. Kruipen tussen de muur en het hout. Ieder jaar tel ik ze.
Het grootste aantal wat ik heb gehad is 28. Ik weet dat ze ook hondsdolheid
kunnen hebben, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Wel apart Mary, heb je ze al in de verkoop gezet :?: :wave:
:lol: Vleerhuis te koop :lol:
Sorry, kon het even niet laten.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Twijfels over het wel of niet vermelden.
De een vindt het geweldig, de ander is doodsbang.
Maar hoe dan ook, ze zijn zeer nuttig.
Ik hoop wel dat ze niet verstoord zullen worden.
:? :o :wink:

Erna

Bericht door Erna »

Ben ook benieuwd, een tussenweg is er denk ik niet. Je vindt het leuk of afschuwelijk.
Als je het niet meld, kan je daar dan later geen last mee krijgen. Ik heb net gelezen dat een vleermuis een beschermd dier is. Dus de toekomstige bewoners mogen ze niet verstoren. Stel dat iemand bang van de dieren is, en er na de koop pas achter komt dat ze een kolonie in huis hebben zitten. :oops: :oops: :oops:
http://www.vleermuis.net/

Groetjes, Erna.

wubke

Bericht door wubke »

Hoe lang kan een hond last hebben van de enting? Jules in woensdag jl geent en is nu nog een sloom hondje. De oogjes staan wat duf, hij eet slecht en slaapt veel. Hij heeft ook een dag gehoest (alsof hij zich iedere keer verslikte), maar dat is nu over. Hij gaat wel vrolijk mee wandelen, maar is toch niet de blije uitgelaten Jules zoals we hem kennen. Moet ik mij zorgen gaan maken? :( :( :(
Groet, Wubke,
(Jules) en

loes

Bericht door loes »

Is dat van de rabiësenting? Of een grote cocktail?
Mijn honden hebben echt nog nooit maar enige reactie op de rabiësenting gehad, maar het klinkt niet echt goed. Misschien is die 3-jaar enting wel anders van samenstelling of veel sterker, maar voor Fija was het ook de 1e keer en alles ging prima.
Feit is natuurlijk, dat er voor een hond geen ongezondere plaats is dan (de wachtkamer van) de dierenarts.... :cry:
H K Jelle 13-5-2004

loes

Bericht door loes »

wubke schreef: Hij heeft ook een dag gehoest (alsof hij zich iedere keer verslikte), maar dat is nu over. Hij gaat wel vrolijk mee wandelen, maar is toch niet de blije uitgelaten Jules zoals we hem kennen. Moet ik mij zorgen gaan maken? :( :( :(
Het kan natuurlijk ook een (milde) vorm van kennelhoest zijn, tenslotte is dat een gewone verkoudheid /griep en bij honden net zo besmettelijk. Dus ook iets, dat makkelijk kan worden opgedaan via een wachtkamer of andere honden. :(
H K Jelle 13-5-2004

wubke

Bericht door wubke »

Hij heeft de gewone jaarlijkse cocktail gehad, ziekte van weil, hondenziekte, parvo etc. + kennelhoest. :(
Groet, Wubke,
(Jules) en

Erna

Bericht door Erna »

Ik heb geen ervaring met sloom gedrag na een enting. Lisa heeft nooit ergens last van. Wubke als je het niet vertrouwd zou ik de dierenart bellen om te vragen of dit vaker voorkomt. Sterkte met Jules.

Groetjes, Erna.

Gesloten