Ziekten binnen de Smous

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
renske

Ziekten binnen de Smous

Bericht door renske »

Ik kan er nog weinig over vinden, maar welke ziekten komen er binnen de Smous voor en/ of op welke afwijkingen let je bij de Smous bij het fokken?
En op welke ziekten/ afwijkingen wordt de Smous standaard onderzocht voordat je een keer een nestje gaat fokken?

En voor de mensen die al lang binnen dit ras bekend zijn of het ook weten, is er een verloop van ziektes. Dat je weet dat een ziekte bijv. 25 jaar geleden wel voorkwam en nu niet meer? Of wat juist de laatste jaren opkomt? Dus zeg maar de ontwikkeling.

loes

Re: Ziekten binnen de Smous

Bericht door loes »

Rasgebonden afwijkingen en ziektes zijn er niet bij de smous. Natuurlijk komt er wel eens iets te voorschijn wat erfelijk is/kan zijn, maar dan worden de betrokken partijen voor de fok ongeschikt verklaard.
Dat heb ik zelf meegemaakt vlak voor de geplande 2e dekking van onze Adah. Ik hoorde dat één van haar zoons uit het 1e nest een epileptische aanval had gehad. Dat houdt automatisch in, dat met de hond zelf en met beide ouders niet (meer) gefokt wordt.
Daarom is het ook van zeer groot belang dat alle kwalen en kwaaltjes aan het Terugfokprogramma gemeld worden, zelfs als de dierenarts zegt, dat e.e.a. niet erfelijk is.
En is het bovendien zeer onverstandig om buiten het Terugfokprogramma te fokken , zelfs met een destijds goedgekeurde combinatie. Er kan zich altijd iets geopenbaard hebben waardoor de combinatie/de partner niet (meer) geschikt is.
Keuringen vooraf worden dus in het algemeen niet gedaan, maar in het geval van HD (komt gelukkig heel weinig voor) of Patella bij verwanten wordt e.e.a. wel gecontroleerd.
De criteria voor wel of niet mogen fokken zijn behoorlijk zwaar. Daar waar bij andere rassen gewoon mee gefokt wordt (zoals keizersnee, vlooienallergie) vindt men bij de smous, dat een zo gezond mogelijk ras voorop staat, omdat er bewijzen zijn dat ook bij deze kwalen erfelijkheid een rol kan spelen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

renske

Bericht door renske »

Dank je wel voor je reactie, verder heeft er niemand aanvullingen?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nee, eigenlijk niet Renske.
Het is zoals Loes zegt.
Onze Sam had in zijn laatste nest Demodex, gelijk einde fokken voor nest en ouders. We hebben ook een aantal pups gehad met overerfelijke aandoeningen.
Dus ook daar is niet mee gefokt.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

renske

Bericht door renske »

Oke, dank je wel.
Lijkt het dan zo, of is de Smous een heel gezond hondje?

Als ik het met het kooikerhondje vergelijk (wat wel een veel grotere populatie heeft) lijkt het me heel weinig.
Ik ben 'gewend' dat de knieen, ogen en het DNA (Voor vWD, een bloedstollingsziekte) als basis al onderzocht worden. Ziekten/ afwijkingen die voorkomen zijn dus PL, verschillende soorten oogafwijkingen (gelukkkig niet veel), de laatste jaren steeds vaker nierafwijkingen, epilepsie en kooikerverlamming. Ook gebitsfouten zitten in het ras en zijn fokuitsluitend. Met piraten (deel oog wit) en blauwe ogen wordt ook niet gefokt. Ook tricolours worden niet ingezet voor de fokkerij.

renske

Bericht door renske »

In dit onderwerp, weer een paar vragen van mij.
Vraagje, komen auto immuun ziekten vaak voor bij de smous? Ik sprak namelijk iemand waarvan twee nestgenootjes aan een auto-immuunziekte zijn overleden en volgens de vereniging kon ze gerust met haar teefje fokken :|.
Bij het kooikerhondje hebben we een clubregister, waar alle afwijkingen die bekend zijn binnen het ras in staan. Op die manier kun je veel informatie opzoeken van de voorouders. Hebben jullie dat ook?

loes

Bericht door loes »

Jammer dat je nog steeds niet snapt waar het bij de smous om gaat. Er zijn (nog) GEEN rasgebonden ziektes of gebreken, dus je kunt geen register aanleggen van de afwijkingen van de voorouders . Natuurlijk komen er wel ziektes en afwijkingen voor, dat is onvermijdelijk gezien de onbekende afkomst van de 1e fokparen, maar zodra een erfelijk iets zich geopenbaard heeft, worden er maatregelen genomen om te voorkomen dat e.e.a. verder gaat. Juist daarom is het niet de bedoeling dat mensen zelf fokpartners gaan uitzoeken.
Een mening hebben over iets van horen zeggen, onthoud ik mij van.
H K Jelle 13-5-2004

rini

Bericht door rini »

Renske,

Door het terugfokprogramma hebben we een geweldig gezond ras en als je dat niet vertrouwd en er niet zeker van bent laat de smoushond dan links liggen :!: :!:
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

renske

Bericht door renske »

Ik ben op zoek naar informatie. Juist bij een jong ras kun je toch alle gegevens openbaar maken?
Aangezien ik gewend ben in openheid die vooral mogelijk is bij een 'jong' ras vind ik het een beetje apart dat die info niet zo openbaar is. Bij het kooikerhondje is er een clubregister met alle informatie die vanaf 1943 is bijgehouden en bekend is. Ondertussen wordt er ruim 25 jaar gefokt met de smousjes. Er zouden dan toch gegevens bekend moeten zijn over de dieren? Men kan toch juist open zijn? Ik zie daar geen problemen in. Nu krijg ik het gevoel dat er informatie achtergehouden wordt, wat misschien helemaal niet zo is. Juist omdat ik in de wandelgangen (welke ik voor 100% geloof!) wat hoor, wil ik dat graag met de feiten verifiëren en verder uitzoeken, kennelijk kan of mag dat niet :?.

loes

Bericht door loes »

Nogmaals Renske, je snapt er geen hout van. ELKE afwijking, ziekte wordt gemeld in het blad. Er zijn GEEN rasgebonden ziektes.
Dat je met het door jou uitverkoren ras kennelijk pech hebt gehad, want in de kooikers is wel allerlei ellende in gefokt, geeft je niet het recht andere rassen, die wel gezondheid boven uiterlijk laten gaan, af te branden!!!!! :boos:
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

renske schreef:In dit onderwerp, weer een paar vragen van mij.
Vraagje, komen auto immuun ziekten vaak voor bij de smous? Ik sprak namelijk iemand waarvan twee nestgenootjes aan een auto-immuunziekte zijn overleden en volgens de vereniging kon ze gerust met haar teefje fokken :|.
Bij het kooikerhondje hebben we een clubregister, waar alle afwijkingen die bekend zijn binnen het ras in staan. Op die manier kun je veel informatie opzoeken van de voorouders. Hebben jullie dat ook?
Wat voor ras was dat Renske ???
Zoals al gezegd, bij de smous wordt alles gepubliceerd. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de informatie die de mensen doorgeven.
Als een eigenaar niets doorgeeft, tja...dan heb je als club natuurlijk die informatie niet helaas.

loes

Bericht door loes »

Jeanette, Renske heeft het kennelijk over een smous-eigenares. Ik ken de feiten niet, dus ik wil daar geen oordeel over vellen, maar ik heb wel al de vreemdste smoezen gehoord om onder de toezegging om te fokken uit te komen.
En ook andersom, om toch een nest te fokken te stellen dat men veel te streng is of dat de eigen DA een andere mening is toegedaan etc.
Ik houd me bij de feiten en die zijn dat als er een omstandigheid bekend is, hetzij m.b.t. gezondheid of gedrag, die fokken niet wenselijk maakt, men ook een negatief fokadvies afgeeft en dus ook geen partners gezocht worden of als het een reu betreft niet op een dekadvies terecht komt.l
H K Jelle 13-5-2004

Gisela

Bericht door Gisela »

Misschien moet Renske, even in alle openheid, aangeven wie die 'wandelgangen'zijn?
Dan kan er misschien ook een, voor haar, duidelijk antwoord op de vraag worden gegeven.

Gisela

Mary

Bericht door Mary »

Op zich zegt het al genoeg dat je bij het krijgen van een pup niet gelijk aan
allerlei onderzoeken (ogen) en foto's (heupen) vastzit. Dat zal er misschien
wel eens uitrollen bij de ritsdag. Dat weet ik trouwens niet zeker. Bij de andere
rassen die ik heb gehad waren dat gelijk standaard voorwaarden, terwijl binnen
die verenigingen ook hard werd gewerkt om die gebreken weg te krijgen.
Als iedereen trouw meldt wat er met zijn hond aan de hand is en ook doorgeeft
waaraan de hond is overleden zullen de gegevens bij het fokadvies in orde zijn.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

rini

Bericht door rini »

Renske, het lijkt wel of je het jammer vindt dat je geen ziekte kan vinden.Je bent zo druk aan het zoeken terwijl je gewoon de HSC kan raadplegen.Daar zal iedereen je vragen kunnen beantwoorden.

Bij de indruk die je achter laat ,voor een fokker best moeilijk om de juiste nieuwe eigenaar voor een pup te zoeken maar het zal in jou geval niet moeilijk zijn.

Je staat vast wat langer op de wachtlijst!!
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Als men zich aan de regels houdt en een gezond ras belangrijk genoeg vindt dan komt een afwijking of een gebrek aan het licht zodra het geconstateerd is, omdat het direct doorgegeven wordt. Bij Patella of HD moeten broers en zusters uiteraard gecheckt worden voordat een dekadvies kan worden afgegeven.
Maar bij een ras waarbij zelfs vlooienallergie of een keizersnee een negatief fokadvies tot gevolg heeft, kan men toch nauwelijks stellen dat men onzorgvuldig bezig is.
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Precies Mary, als iedereen alles maar meldt!
Afgelopen maandag ben ik naar een avond van KC Groningen geweest, daar sprak Robert van der Molen, schrijver van het handboek voor KK1 en KK2 'Elementaire kynologische kennis'.
Hij heeft mevr. Barkman gekend en prees 'onze' brede fokbasis waar zij atijd zo'n voorstander van was en dat bij andere (Hollandse) rassen nogal eens losgelaten wordt. En bij een smalle fokbasis zie je vaak erfelijke afwijkingen de kop opsteken.
En als dat pas na jaren te zien is/zich openbaart en de betreffende reu is tientallen keren gebruikt, nou.......pff....wat een ellende.....
Dus...gezondheid boven alles !!!!! En karakter natuurlijk. Want bij dit soort smalle basis fok wordt ook nog eens vaak alleen gekeken naar het prachtige uiterlijk van de betreffende hond. :cry:

Mary

Bericht door Mary »

Nou... prachtige uiterlijk :scratch:
Het is maar goed dat iedere smousbezitter zijn eigen hond de mooiste vindt.
Ik denk daar tenminste weleens ander over :hihi:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

loes

Bericht door loes »

Juist Mary, ben het met je eens en ik ben blij dat ik tot dusver redelijk tot goeduitziende smouzen heb (gehad). Maar volgens experts (niet smouzenmensen) is de genenpool nog te klein om het uiterlijk te laten preveleren. Het gevolg zou inderdaad zijn dat er maar heel weinig fokmateriaal is waardoor de gebreken ed het ras binnen (kunnen) sluipen en volgens diezelfde experts ook beslist heel snel zullen doen. Dus nog maar even doormodderen met minder typische (lelijke :crazy: ) smouzen, die door hun eigenaren toch wel lief worden gevonden ;)
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten