Jagen

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Renate

Re: Jagen

Bericht door Renate »

:schrik: oei, die zwanen, Erna!

Ze zijn prachtig, maar toch heb ik het er niet op. Toen we 2 jaar terug een weekje in Center Parcs zaten, was er een nest vlakbij. De zwanen waren best agressief tegen Phoebe en onze meiden.

Gelukkig liep dit goed af.

Die paarden op het strand in Kijkduin vond ik ook eng. Phoebe ging er niet achteraan, maar er waren toch verschillende smousjes die een paardenbief wel zagen zitten.
Het paard zal schoppen zeg :schrik:

Phoebe heeft 2x een mol gevangen en 1x een konijn. Dat konijnenjagen ben ik toen gaan trainen en later de reeën ook, want madam had de smaak te pakken. Het gaat best goed. Toch denk ik dat het ook altijd situatie-afhankelijk is. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat Phoebe nooit meer achter een konijn of ree aangaat.

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Hoe heb je dat getraind?
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

karin73

Bericht door karin73 »

Zwanen... Wij hadden ooit een jong katje (recent op 15-jarige leeftijd overleden). We studeerden nog en woonden op 4 hoog. Die kat kwam nooit buiten, maar keek altijd verlangend uit het raam naar de vijver naast onze flat, keek klappertandend naar de zwanen die daar zwommen, het kwijl droop uit haar bekje. Na een poosje besloten we haar even mee naar buiten te nemen.
Toen zag ze die zwanen op ware grootte......... :fluit: Dat viel een beetje tegen :hihi: Ze vond ze erg eng.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat enig, dat kleine ding wist niet meer hoe ze het had :schrik:

Heeft iemand voor Stapper misschien een reuze opblaasbaar ree van een meter of vier hoog :hihi:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Renate

Bericht door Renate »

Heeft iemand voor Stapper misschien een reuze opblaasbaar ree van een meter of vier hoog :hihi:
Leuke uitdaging voor iemand die van die ballonfiguren maakt ;)

Renate

Bericht door Renate »

Hoe heb je dat getraind?
De konijnen op de kinderboerderij en de reeën in het hertenkampje.

Mezelf wekenlang een paar keer per week belachelijk gemaakt door leuker/interessanter proberen te zijn dan de konijnen en herten. In het begin met de lange lijn. Later los.

Het werkt best goed. Als we nu in het park of bos gaan wandelen en Phoebe een konijn of ree genegeerd heeft, krijgt ze een lekker brokje. Ik vraag me alleen af of het ook werkt als een konijn of ree ineens wegschiet. Op afstand werkt het in ieder geval prima.
Ik moet alleen nog wel altijd brokjes meenemen, want Phoebe verwacht wel een brokje als ze een ree of konijn negeert. Da ben ik aan het afbouwen. Ik beloon haar nu ongeveer 1 op de 4 keer. Ik wil dat nog iets verder afbouwen naar 1 op de 5 keer.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat een team zijn jullie toch :thumbsup: :dog: :boogie: :friends:

Renate

Bericht door Renate »

Het voelde meer zo :oops: , maar ik wilde van dat jagen af en daar moest ik wat voor over hebben.

Erna

Bericht door Erna »

Alma schreef: Maar ik denk dat ze lekker als roedel zichzelf wel erg dapper vonden.......eigenlijk best een beetje grappig. :jeah2:
Zijn daar geen foto's van???
gr, Alma
Ik had het fototoestel in mijn hand, maar het is geen moment in mij opgekomen om het te fotograveren. Heb Lisa goed in de gaten gehouden en geprobeerd haar te corrigeren.
Van de wandeling staan er foto's in mijn album. Ook van de groep.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Alma

Bericht door Alma »

ja, ik heb de foto's al bekeken.
grappig eigenlijk, dan zit ik toch ook te kijken wie er op het forum verschijnt zo af en toe.
Ik zal binnenkort mijn fototoestel legen en ook eens wat foto's erop zetten.
Ik fotografeer erg graag en ze worden hier gek in de vakantie want ik loop achter elke vlinder aan en bij elk bloempje stop ik even. Dus mijn nieuwe onderwerp binnenkort heet: smous

:boogie:
Alma

Mary

Bericht door Mary »

Alma schreef: ik loop achter elke vlinder aan
:boogie:
Alma
Ha, een soortgenoot.
http://www.vlindernet.nl/fotograaf.php?id=237&p=1&f=vn
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Volgens mij doen Smousjes het niet allemaal, dat jagen, Moeni. Maar ja, je kunt het treffen.
Ik kan Vera redelijk makkelijk terugroepen. Roosje heeft het meer in zich. Ging vanmiddag bijv. als een haas achter een haas aan en bleef 5 á 10 minuten weg...
Onze Beppie was vroeger niet zo'n jaagster.
Misschien dat anderen hier nog wat meer over te melden hebben, ook over hoe dat in z'n algemeenheid is.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Die van ons jagen niet echt, maar rennen wel eens achter iets aan. 10-jarige Adah is een graver, maar die heb ik nog nooit iets zien vangen, Fija ziet weinig in al dat gegraaf. Eenden e.d. worden genegeerd en een vogel wel eens opgeschrikt.
Zo heb je ook smouzen, die achter paarden aan hollen, terwijl die van ons daar totaal niet op reageren.
Het blijft een beetje onvoorspelbaar. al is het wel een vraag op het RITS-formulier.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Onze oude smousjes jaagden niet/nauwelijks.
Sam taalde er niet naar en Ayla wilde nog wel eens een heel klein stukje rennen achter iets snels aan, maar kwam vrijwel direct terug.
Paarden doet Stapper niets. Vogels zijn even leuk.
Helaas gaat hij achter reëen aan.
Dus inderdaad, je kunt er niet zeker van zijn.

Erna

Bericht door Erna »

Onze vorige smous, Tirza heb ik nooit zien jagen. Al bleef ze vaak wel lang weg. Die wilde gewoon nooit komen als je haar riep. Ik heb haar nooit iets zien vangen.

Lisa jaagt dus achter de konijnen, heb haar er nog nooit een zien vangen. Een paar weken geleden heeft ze een stilzittende jonge vogel af staan likken. Maar vorige week heeft ze zo'n zelfde (weg rennende) vogel in één hap doodgebeten. :boos:
Daar was ik niet zo blij mee.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Moeni, ik kan je alleen maar aanraden de komende tijd eens te gaan kijken op een evenement waar meer(dere) smouzen komen, zoals een wandeling, Doedag (a.s. Hemelvaart is die van 2009) of RITSdag. Met name een RITSdag geeft kijkers een goede indruk van smousjes, omdat het jonge honden zijn (tussen de 1 en 1 1/2 jaar) in een drukke omgeving, waarbij ook de eigenaren soms wat gestresst zijn. Meestal zijn ook de ouders van de nesten aanwezig en bovendien veel honden van medewerkers. Van alles wat dus onder niet de allergunstigste omstandigheden. Anders dan op een clubmatch zie je hier ook de honden die wat minder op een smous lijken dan gewenst. De eerstvolgende en tevens laatste RITSdag van dit jaar is op 17 oktober.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Renate heeft Phoebe aardig afgeleerd om achter van alles en nogwat aan te rennen, dus ....het kan wel.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Met Finny is het mij ook gelukt om paal en perk aan het jagen te stellen.
Heel héél af en toe flikt ze dat nog wel, maar haar conditie is niet meer zoals die jaren geleden was en is dus snel terug, gelukkig.
Guusje jaagt ook, maar veel minder dan Finny deed en is redelijk goed te corrigeren. Helaas ging zij in de herfstvakantie wel achter een stel reeen aan. :cry:
Daar staat volgens mij hier ergens een stukje over.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Roosje wil niet achter blijven bij zus Woezel en moeder Jip en half-broer Stapper: ze gaat met de dag meer op jacht! :roll: Ze blijft gelukkig niet heel lang weg, maar ik moet nu heel alert zijn en extra hoog gaas voor bij de bosrand zien te kopen...
Afbeelding

rini

Bericht door rini »

Om en nabij het hondenveld zitten erg veel :konijntje: :konijntje:

Maar nooit verwacht maar toch gebeurt,Boy heeft er 1 gevangen nou ja gevangen
het beestje was net iets sneller dus Boy had alleen een plukje haar.

Maar de hond van de buren maakte het nog bonter,die kwam trots aanlopen met een eend in zijn bek,levend en wel.Maar liet hem netjes los al vond hij wel jammer

dat hij er niet mee mocht spelen :scratch:
Afbeelding

Gesloten