Mmmm , zou ik zelf niet doen Renske.
Stel dat er per ongeluk zowel van de eerste als de laatste dekking pups zijn én het een groot nest is.
Als de pups dan op dag 60 (groot nest) geboren worden, zijn de jongste nog maar 56 dgn. oud. Het laatste nest van Sam was op 56 geboren en het had Demodex. M.i. was het immmuun sysyteem van de kleintjes niet goed ontwikkeld.
Dus meer dan twee dekkingen met maximaal twee dagen er tussen zou ik niet aan beginnen.
Ook zou ik zelf nooit het risico van een heel groot nest willen nemen.
De zeven van Ayla was groot zat. Vier of vijf is ook best.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
loes schreef:1x dekken is normaal bij de smouzen, 2x komt zeer weinig voor en alleen voor extra resultaat de teef de nacht overlaten bij de reu gebeurt nooit. (Ik moet er in ieder geval niet aan denken )
Als 'extra resultaat' kun je ook lezen om te voorkomen dat er maar twee pups geboren worden. En ons teefje lieten we echt niet zomaar ergens achter, dat was bij mensen die we al lang kenden en ook de hondjes hadden elkaar al vrij vaak gezien, echter het duurde vrij lang voordat er een dekking was bij de eerste keer en op deze manier konden ze de hondjes de volgende dag weer bij elkaar doen. Ik denk ook niet dat ik het nu weer zo zou doen, maar het was zeker hondvriendelijk. Tsjah, wij deden weer moeilijk om een reu uit te zoeken aan bijna de andere kant van het land. De combinatie maken van reu-teef met passende nakomelingen, oftewel het 'rasbelang', vonden we belangrijker dan het onszelf makkelijker maken.
Het is ook de enige keer in ruim 13 jaar dat ze een nachtje niet bij ons was .
Mijn smouzen zijn altijd maar 1 keer gedekt, ik heb nu 13 nesten gehad, ik had 11 keer 5 of 6 pups in een nest. 1 keer 3 pups en 1 keer 2 pups. En die 2 kleine nesten waren niet beide keren van dezelfde hond. Otje had in haar eerste nest bijv. 6 pups en in het tweede 2. Als je nest klein is, zegt dat waarschijnlijk alles over het moment van dekken. Laat in de loopsheid, dus na de eisprongen, geeft kleine nesten (in het algemeen). Medisch gezien is het af te raden om tussen 2 dekkingen in 4 dagen te laten zitten. Loes heeft helemaal gelijk. Zelfs met een dag overslaan en dan weer dekken zou ik problemen hebben. Maar ja, zoveel mensen, zoveel zinnen.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
Bobbie heeft Vicky één keer gedekt (5 pups) en Fieke 2 keer.
Fieke was de eerste keer 's-middags gedekt en toen Dorien de volgende ochtend nog even langs kwam met de dekkingsfomulieren wilde Bobbie heel graag nog een keer... Daar heeft 21 uur tussen gezeten. Dat was zeker geen vooropgezet plan, maar kwam gewoon zo uit en wij vonden dat dat geen kwaad kon. Het resultaat mocht er i.e.g. wezen!
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
In het nieuwe clubblad staat nog de opmerking ivm kleine nesten -in de vorige ledevergadering gemaakt- "dat een progesteronbepaling geen zin heeft ivm de nestgrootte. En dat noch het tijdstip (van dekking), noch de reu daar invloed op heeft. Slechts de conditie van de baarmoeder van de teef bepaalt de grootte van het nest."
(Aldus Fredie.)
Volgens Fredie is het niet nodig om twee keer te laten dekken.
3 a 4 keer laten deken vind ik onjuist.
Ik zou niet weten of het uitmaakt. Wij hebben Lisa twee keer laten dekken met één dag ertussen. Zij kreeg vier pups.
Haar moeder, Hieke is de eerste keer (nest waar Lisa uit komt) twee keer gedekt en kreeg vier pups. Haar zusje Jutte één keer gedekt, vier pups waarvan een dood.
Hieke is nu drachtig van haar tweede nest en één keer gedekt deze keer.
Ik kan me heel erg vergissen, maar heb de indruk dat er weer minstens vier zitten, denk zelfs aan vijf of zes. Eind van de maand zullen we het weten.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
In het blad lees ik ook weer dat 1 op de 6 à 7 honden doodgeboren wordt.
Heel jammer en goed om daar rekening mee te houden. Het hoort er blijkbaar gewoon bij.
(Het kan zijn dat dit gaat over de in 2007 geboren pups.)
Positief is daarbij dat de meeste bevallingen vlot verlopen!