Jeanette schreef:En weer wat leuks!!!
Zwangere Guusje is een rechtstreekse nazaat van onze Sam!!!!!!
Yes
Is dat zo
Ik zit toch heel vaak te kijken, maar dat was mij nog niet opgevallen.
Hartstikke leuk .
Mary schreef:Ik heb wat willekeurige (wel bekende) nesten bekeken.
Er zijn toch best veel smouzen zonder nazaten.
Waar ligt dat aan?
Dát was mij wel opgevallen.
Hele nesten hebben geen nazaten geproduceerd, en dat kan toch niet dat die allemaal om de een of andere reden afgekeurd zijn?
Van het nest waar Guusje uitkomt b.v. (waren er 5) heeft alleen Guusje nazaten.
Haar zus Dido is al heel vlug gecastreerd omdat die eigenaar van haar man wel een hond mocht, maar absoluut geen nestje fokken .
De broers van Guusje zijn ook nog geen vader geworden. Waarom niet , geen idee.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Ik heb geen idee om hoeveel hondjes-zonder-nakomelingen het gaat, maar ik kan me best situaties voorstellen dat het beloofde nestje er niet komt. Ik denk hierbij aan gezondheidsproblemen, maar ook aan mezelf. Er zijn autistische kinderen die agressief zijn tegen dieren. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om een nestje te fokken als Romy agressief naar dieren zou zijn.
Ik zou er Phoebe zelfs voor herplaatsen als het in de toekomst zo zou zijn (waar ik niet aan moet denken overigens). En wat te bedenken van werk. Er zullen best mensen extra uren moeten werken in de huidige kredietcrisis (huis niet kunnen verkopen of iets dergelijks)
Er zijn ook reutjes niet niet opgeroepen worden voor de fok. Vito (de vader van Phoebe) wacht ook nog met smart op een 2e vrouw. Hihi. Die wilde zijn eigen dochter nog wel bespringen
Ik heb ook nog 4 reutjes 'over' van mijn lijst.
Dat een reu niet wordt uitgezocht kan ik mij voorstellen.
Dat mensen niet aan een nestje toekomen omdat hun wereld
op zijn kop staat gaat er bij mij ook wel in.
Maar zoveel?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om te kijken om hoeveel hondjes het gaat, maar als het er inderdaad zoveel zijn, is het misschien een idee om er een stukje in het clubblad over te schrijven.
90 % van alle opgeroepen Rits-honden verschijnt. Zonder meer, krijgt van deze 90% ongeveer 35 tot 40 % een onmiddellijke goedkeuring te mogen fokken. Bij ongeveer 1/5 deel wordt er gevraagd naar een gedragstest n.a.v. wat er op de Rits allemaal is uitgekomen. Bij 15 % moet op een dierenartsbezoek en uitslag worden gewacht. Dat kan gaan om verdachte bouwafwijkingen, verdachten van allergie, oorontstekingen, oogontstekingen (entropion en extropion en een verstopt traanbuisje) dat moet onderzocht worden en evt. uitgesloten worden. Honden met grote angst worden uitgesloten, evt. na ook een gedragstest te hebben ondergaan. Van al deze honden is de helft reu. Zij zullen niet allemaal gebruikt worden, ook niet na goedkeuren, omdat reuen, die op nummer 2 of 3 op een bepaalde lijst staan, soms niet aan bod komen. de teveneigenaar kiest uit de lijst en de meesten gaan voor nr. 1
Zo wordt dus duidelijk uit dit verhaal, dat een fokscore van 100% niet bestaat.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
100 % had ik nooit gedacht Maria. Maar uit jouw stukje maak ik op dat het er toch veel minder zijn die voor de fok gebruikt kunnen worden dan ik had gedacht. En dan zitten er tussen de goedgekeurde Smousjes ook nog die wel goedgekeurd zijn maar waarvan de eigenaar het fokbeleid aan haar-zijn laars lapt.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Met dit strenge fokbeleid hebben we een grote succeskans op alleen maar gezonde (ook van geest), en op de tweede plaats mooie, smouzen. En als je dus inderdaad weet, hoe het TFP in elkaar zit en wat een werk vooraf is verricht, is het ontzettend zuur, dat mensen, die bij het nemen van een pup hebben beloofd te fokken, zo'n belofte kennelijk doen, alleen om maar een smous te hebben en verder niks. Ook erg zuur voor de individuele fokker. Uitzonderingen daar gelaten, zoals in dit topic al eerder wordt gemeld.
Terzijde: Een prachtig artikel van de smous in Hondenmanieren!
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
Een nieuwe eigenaar heeft er geen flauw benul van wat voor werk er aan vooraf is gegaan om de smousje te fokken(wij toen ook niet).
Dat is ons pas goed duidelijk geworden toen Finny haar kinders moest krijgen, en de eerste RITS-dagen kwamen.
Dat is ook het eerste waar ik over begin bij de nieuwe eigenaren.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Nav de geen 100% score, hoe gaan jullie met de SMous om met gebitsfouten?
Stel een hondje heeft een lichte ondervoorbeet, net als een nestzusje uit een nest van 5 hondjes. Mag er dan met zo'n hondje gefokt worden of niet (op dat moment in de eerste generaties vrijwel niet naar voren gekomen).
Misschien teveel stel, maar deze situatie was bij ons van toepaasing met mijn kooikerhondje.
Een fout gebit op zich is geen reden om een hond uit te sluiten, zoals zoveel andere fouten niet, want dan zou de spoeling wel heel erg dun worden, DE manier om ongemerkt erfelijke ziektes in te fokken. Zo ver is men bij de smous eenvoudig weg nog niet, het is tenslotte een TERUGfokprogramma, niet een "Fouten-uit-het-ras-fokprogramma", wat het bij de meeste rassen is nadat ze er allerlei ellende door domheid, onverschilligheid, geldbejag hebben ingefokt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Bij de Kooiker staat 'Schaargebit' en bij de smous "Bij voorkeur schaargebit' , dus daar zin meer ruimte in. Het betekent ook geen uitsluiting als er een licht ondervoor bijtej of een mooi tanggebitje is.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Beetle heeft ook twee keer een nestje mogen krijgen. In totaal negen pups met 9 schaargebitjes. Verder hebben we in de overweging ook meegenomen dat Beetle een keer 80 (!) ander kooikerhondjes op een show heeft verslagen en de vele U'tjes met haar lichte ondervoorbeet. Dit terwijl een ondervoorbeet eigenlijk een groffe fout is, maar doordat haar gebitje naar tang neigde kreeg ze toch de U.
Dus ik ben ook van mening dat je met 1 zo'n foutje gerust kunt fokken.
Daarentegen heeft Lumi patella luxatie graad 2 of 3 (ze wordt nog officieel onderzocht) en daar zou ik nooit mee willen fokken, (ook als dat zou mogen), op het moment dat je voor vrijwel 100% zeker weet dat er erfelijke belasting is (haar broertje heeft het ook).