Aanhankelijk
Wij hebben gisteren toch maar een bench aangeschaft. Ik merkte dat Jules als hij even alleen was overal plasjes ging doen in huis. (Hij maakt zelf deuren open, dus hij gaat het hele huis door) Ik vind dit niet zo'n drama, maar in een huisje van iemand anders moet je dat niet hebben, dat is vies. En op een gegeven moment gaat het thuis ook stinken. Het idee is nu om hem als wij even weggaan toch maar in de bench te doen. Hoe kan ik hem hier het beste aan laten wennen? 
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
(Jules) en
Hoewel ik niet uit ervaring kan spreken - geen bench namelijk- zou ik zeggen: doe zijn deken/plaid/kussen erin, als hij zoiets heeft. En geef hem iets heel erg lekkers om hem erin te krijgen. En belonen als het goed gaat. Verder zou ik het heel langzaam opbouwen: eerst een minuutje bijv. en dan eens ietsje langer. In het begin het deurtje nog niet dicht doen misschien. Als het deurtje wel even dicht kan, hem eruit laten als hij op dat moment niet protesteert.
Vaak wordt bij pups, die eraan moeten wennen ook het voer in de bench gegeven.
Het moet zijn veilige hol worden.
Succes ermee!
Vaak wordt bij pups, die eraan moeten wennen ook het voer in de bench gegeven.
Het moet zijn veilige hol worden.
Succes ermee!

Wubke ik denk dat je wel wat aan Ariënne d'r antwoord hebt. Het is alleen wat kort voor jullie vakantie om Jules aan een bench te wennen denk ik.
Ik zou Jules ook de eerste twee dagen niet alleen laten in een vreemde omgeving.
Wij hebben Lisa als pup al in een bench gedaan als we even weg waren en ook voor de nacht. Zij weet dus niet beter.
Misschien hebben jullie wel plavuizen op de vloer in het huisje, dan is je probleem voor dit moment opgelost.
Dat plassen van Jules is wel vervelend. Heeft hij dat voorheen nooit gedaan? Als jullie thuis zijn plast hij dan ook in huis, anders zou hij misschien last van zijn blaas kunnen hebben. Of zou het verlatingsangst van hem kunnen zijn? In dat geval zou ik hem in een vreemde omgeving niet alleen laten en als jullie weer terug zijn proberen om dit probleem op te lossen.
Ik wens jullie een hele fijne vakantie in de Ardennen.
Groetjes, Erna.
Ik zou Jules ook de eerste twee dagen niet alleen laten in een vreemde omgeving.
Wij hebben Lisa als pup al in een bench gedaan als we even weg waren en ook voor de nacht. Zij weet dus niet beter.
Misschien hebben jullie wel plavuizen op de vloer in het huisje, dan is je probleem voor dit moment opgelost.
Dat plassen van Jules is wel vervelend. Heeft hij dat voorheen nooit gedaan? Als jullie thuis zijn plast hij dan ook in huis, anders zou hij misschien last van zijn blaas kunnen hebben. Of zou het verlatingsangst van hem kunnen zijn? In dat geval zou ik hem in een vreemde omgeving niet alleen laten en als jullie weer terug zijn proberen om dit probleem op te lossen.
Ik wens jullie een hele fijne vakantie in de Ardennen.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik denk dat het verlatingsangst is. Als wij er zijn plast hij nooit in huis.Bovendien gaat hij ook heel hard blaffen als wij weg zijn. Ik hoor hem al op straat als ik thuiskom. Als ik dan heel stil achterom kom zie ik hem op de bank zitten blaffen met zijn gezicht omhoog, net als een wolf.
Gelukkig hebben wij geen naaste buren dus niemand heeft daar last van, dus dat blaffen vind ik niet zo erg. Maar het plassen is niet fijn, ook al omdat hij zelf deuren openmaakt, en het hele huis doorgaat.
Hij is ook niet zo vaak alleen, maar af en toe moeten er toch boodschappen gedaan worden ofzo. Hoe zijn de ervaringen met uit eten gaan en de hond meenemen? Wordt daar erg moeilijk over gedaan?
Gelukkig hebben wij geen naaste buren dus niemand heeft daar last van, dus dat blaffen vind ik niet zo erg. Maar het plassen is niet fijn, ook al omdat hij zelf deuren openmaakt, en het hele huis doorgaat.
Hij is ook niet zo vaak alleen, maar af en toe moeten er toch boodschappen gedaan worden ofzo. Hoe zijn de ervaringen met uit eten gaan en de hond meenemen? Wordt daar erg moeilijk over gedaan?
Groet, Wubke,
(Jules) en
(Jules) en
Mijn uitgangspunt is altijd hond mee.
Ik heb het slechts een keer gehad dat de hond niet naar binnen mocht.
Dan eten we daar dus niet, ook niet buiten.
Verder zijn ze bijna overal rondom gastvrij, zetten zelfs uit zichzelf water
voor hem neer.Hij ligt altijd onder de tafel tussen onze voeten.
Ik heb het slechts een keer gehad dat de hond niet naar binnen mocht.
Dan eten we daar dus niet, ook niet buiten.
Verder zijn ze bijna overal rondom gastvrij, zetten zelfs uit zichzelf water
voor hem neer.Hij ligt altijd onder de tafel tussen onze voeten.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
http://www.dogweb.nl/gedrag/alleen.html
Wubke, lees dit ook maar eens.
Twee vliegen in een klap.
Bench en verlatingsangst.
Wubke, lees dit ook maar eens.
Twee vliegen in een klap.
Bench en verlatingsangst.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
We namen Sam en Ayla altijd mee naar restaurants. Ze lagen rustig onder tafel. Van Stapper ben ik niet zo zeker, want die is (nog) druk.
En inderdaad, hondje niet welkom, ander restaurant. De meesten vinden het buiten geen punt. Soms, als ze een open keuken hebben , mag het niet van de warenwet binnen.
Poeh........bench. Ik denk dat Ariënne's tips wel logisch zijn. We hebben mazzel, Stapper blaft niet als hij alleen is, behalve op een camping, en hij wacht gewoon tot we terug komen. Vooraf krijgt hij zijn speciale hondensnoepje met het verhaal: we komen zo terug..... en dan komt hij ons ook niet meer achterna.
We hebben het binnen geoefend, b.v. even alleen in de woonkamer......o zo blij...belonen, als we terug komen en hij is braaf geweest. Anders negeren.
Hij is nu alleen in de auto in de bench. maar we hebben hem er 's nacht ook in gehad, naast ons bed. Misschien is dat veilig om hem daar aan te laten wennen?? Dan hoort hij en ruikt hij jullie. Eigen dekentje of mandje erin??? Lekker kluifje??
En inderdaad, hondje niet welkom, ander restaurant. De meesten vinden het buiten geen punt. Soms, als ze een open keuken hebben , mag het niet van de warenwet binnen.
Poeh........bench. Ik denk dat Ariënne's tips wel logisch zijn. We hebben mazzel, Stapper blaft niet als hij alleen is, behalve op een camping, en hij wacht gewoon tot we terug komen. Vooraf krijgt hij zijn speciale hondensnoepje met het verhaal: we komen zo terug..... en dan komt hij ons ook niet meer achterna.
We hebben het binnen geoefend, b.v. even alleen in de woonkamer......o zo blij...belonen, als we terug komen en hij is braaf geweest. Anders negeren.
Hij is nu alleen in de auto in de bench. maar we hebben hem er 's nacht ook in gehad, naast ons bed. Misschien is dat veilig om hem daar aan te laten wennen?? Dan hoort hij en ruikt hij jullie. Eigen dekentje of mandje erin??? Lekker kluifje??
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14