Reu uitzoeken.

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Mary

Re: Reu uitzoeken.

Bericht door Mary »

:hihi: Bij een geslaagde dekking heet het ervaring.
Na twee dekkingen staan ze niet meer op je lijst.
Zoek maar gewoon een leuke uit, het komt allemaal wel goed.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

loes

Bericht door loes »

Tegenwoordig steeds vaker 3.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Renate

Bericht door Renate »

Ik vind het zo ontzettend moeilijk om de juiste dag te kiezen. Ik heb dat natuurlijk bij voorgaande keren al geprobeerd maar het is voor mij echt koffiedik kijken.

Vanaf vorige week dinsdag / woensdag merkte ik al iets aan Phoebe. We hadden zeg maar een beetje ruzie. Ik vroeg nog aan Martijn of Phoebe bij hem ook zo lastig was, maar hij had niks gemerkt.
Ik toch een paar keer per dag gaan controleren, want op donderdag gaat Phoebe met de uitlaatservice mee en ik wil geen oeps-nestje. Maar niks aan de hand tot zaterdagochtend. Diezelfde zaterdag zette de loopsheid ook meteen goed door. Gisteren was het op z'n hevigst en nu is het minder.

Tja wat is wijsheid. Phoebe lijkt volop verkering te zoeken buiten, dus ik ben geneigd om op dag 9 (geteld vanaf zaterdag te gaan zitten), maar of dat de juiste dag is :hmm: ik weet het niet.

Waarom kleurt een teef niet blauw als ze zover is?? ;)

Jajo

Bericht door Jajo »

Renate, kies in ieder geval een reu die al eens gedekt heeft. Die kan bijna feilloos aangeven of de teef dekrijp is.
Dekrijp is ze pas als de uitvloeiing transparant is, dus niet meer bloederig. De datum ligt dan tussen de 10-14e dag vanaf de eerste dag van de bloederige vloeiing. Je kunt het zelf een beetje zien als je je hand legt op de staartaanzet en een beetje neerdrukt. Als ze de staart dan zijwaarts doet ( de houding om een dekking mogelijk te maken ), zal ze de reu beslist toelaten.
Het voordeel van een ervaren reu is ook, dat de eigenaren er waarschijnlijk beter mee omgaan en bij jou de zenuwen wat weghalen.
Volgens mij is de 9e dag echt te vroeg. Bel de gekozen reu even op en overleg alvast, zodat je straks niet voor een gesloten deur komt en het hele land af moet zoeken.
Hou je haaks, komt allemaal in orde.
Jozé

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Heb je geen aardige mensen met een niet al te bekende reu in de buurt (d.w.z. geen erg goed vriendje van Phoebe, want die mogen vaak eerder).
Dan kun je even lang om te kijken of ze al willig is.
Is het echt onmogelijk om twee keer heen te gaan....????
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Martine

Bericht door Martine »

Renate, leuk dat het voor jullie nu ook gaat gebeuren!
En goed getimed, net na de drukte (dacht ik)...
Kun je niet gewoon aan Fredie vragen of er niet een ervaren reutje in jouw buurt woont die Phoebe mag dekken, zodat je wel 2 keer langs kunt gaan? Volgens mij moet dat best kunnen...
Ik als reu-eigenaar heb ervan genoten dat Bobbbie's vrouw om de hoek woonde; dat heb je waarschijnlijk wel gelezen... Zo zijn er vast nog wel meer! :) Dan heb je gelijk hulp bij de bevalling, en als je mazzel hebt hou je er op die manier nog leuke vrienden aan over! :friends:
(Je zou toch om een nieuwe lijst moeten vragen indien deze allemaal niet zouden kunnen...)
Of gooi ik nou een heel systeem in de war? :peace:
Succes met alles!

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Een beetje :hihi: moet ik wel om jullie adviezen. Jullie gaan er kennelijk van uit, dat er zo een blik reuen opengetrokken kan worden, die én allemaal geschikt zijn én ervaring hebben én vlakbij wonen. Tja, als het zo eenvoudig zou zijn. Het is juist andersom: door de kleine genenpool komen niet al te veel reuen in aanmerking. En Jozé, reuen en de bijbehorende eigenaren met ervaring zijn er niet. Als ze al "ervaren" zijn, hebben ze 1x gedekt en omdat het blik reuen niet erg vol is sommige sinds kort een enkele keer 2x. Een reu letterlijk om de hoek zoals bij Martine komt zelden voor. Bovendien is er pas uitgebreid geschreven over het niet willen/kunnen meewerken om wat voor reden dan ook van de reueneigenaar, waardoor van de lijst ook nog kandidaten afvallen, of zelfs allemaal zodat naar een reserve moet worden uitgeweken.
Overigens moet me wel van het hart, dat ik het jammer vindt, dat iedereen maar automatisch aanneemt dat de mensen van het Terugfokprogramma zo maar wat doen. :twisted:
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik bedoelde natuurlijk een in de buurt wonende reu van wat voor ras dan ook, die alleen even mag bekijken of de goede dag is aangebroken.
Als je niet precies weet of je teef wel willig genoeg is, kan dat een mooie oplossing zijn. Zeker als je niet twee keer heen kan. (Wat wij overigens ook niet gedaan hebben....en toch....2x 7 pups )
Zit er geen reutje bij de uitlaat club waar Phoebe normaal niet zo veel mee heeft?
Als ze hem nu in de poten valt, weet je het zeker.

Die niet zo volle blikken reuen is bekend hoor. Zeker net na het verhaal van Guusjes mannen :o

Mary

Bericht door Mary »

loes schreef: Overigens moet me wel van het hart, dat ik het jammer vindt, dat iedereen maar automatisch aanneemt dat de mensen van het Terugfokprogramma zo maar wat doen. :twisted:
Nou, dat had ik er toch niet uit opgemaakt.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Martine

Bericht door Martine »

loes schreef: Overigens moet me wel van het hart, dat ik het jammer vindt, dat iedereen maar automatisch aanneemt dat de mensen van het Terugfokprogramma zo maar wat doen. :twisted:
Ik hoop niet dat je mij daar mee bedoelt.. :peace:
Ik besef terdege dat het een enorme klus is om geschikte koppels te vinden, ik doe het ze niet na, maar... niet geschoten is altijd mis toch? ;) Stel je voor dat er wel één in de buurt zou wonen, dat zou voor Renate toch heerlijk zijn?
Ik was heel blij met Doriens dekverzoek, maar ik had eigenlijk geen idee van het feit dat er hier in de buurt nóg een Smousje woonde. (afgezien van Issey/Sidney dan, maar dat is familie van mijn Bob...) Ik was dus erg aangenaam verrast. Bij mij leeft natuurlijk ook het idee: omdat ik ze hier nooit zie, zullen ze wel aan de andere kant van het land wonen, en vanuit mijn optiek woont Renate daar, dus zullen er wel meer in de buurt wonen...)...Ik weet het, waarschijnlijk een beetje dom van mij, maar weer ontzettend goed bedoeld hoor... :friends:

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hier denken ze ook dat alle 'westerlingen' in Amsterdam wonen :hihi:

loes

Bericht door loes »

Ja eigenlijk wel Martine :friends: . Dat, dan vraag je toch om een andere lijst en een reu om de hoek, schoot me een beetje in het verkeerde keelgat. Voelde zo van: ze hebben een lijst, ogen dicht en prikken maar! Renate heeft gewoon om zo mogelijk een reu vlakbij gevraagd en die was er niet. De andere reuen komen wel uit het onderste deel van het land, maar er zal altijd een kortere of wat langere afstand overbrugd moeten worden. Uiteraard proberen ze het zo goed mogelijk te matchen, maar er zijn zat combinaties bekend, waar wel flink voor gereisd moest worden (zoals bij de combinatie van Fieke's ouders Rotterdam-Hoogeveen).
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat dacht je van Brabant-Texel, met slecht weer en dat de dekking dan niet doorgaat :schrik:

loes

Bericht door loes »

Martine schreef:
loes schreef: Ik was heel blij met Doriens dekverzoek, maar ik had eigenlijk geen idee van het feit dat er hier in de buurt nóg een Smousje woonde. (afgezien van Issey/Sidney dan, maar dat is familie van mijn Bob...)
groet, Martine
EN heeft patella :( dus ongeschikt voor de fok
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Moeilijk Renate, hoop dat het in één keer zal lukken. Ik was de eerste keer ook te vroeg met Lisa bij Dop. Dus laten "kijken" door een vreemde reu is een hele goeie optie. Sterkte in de gestreste tijd, komt vast allemaal goed.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Renate

Bericht door Renate »

Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag (dag 11).

Geen reu van mijn lijstje. Fredie vertelde dat ze ivm de afstand oa H I Ambacht achterwege had gelaten. Nou, ik had jullie al verteld dat ik Yeti een spetter vind, dus de keus was snel gemaakt.
Vito, huisgenoot van Yeti is ook nog de vader van Phoebe. :)

Toeval wil ook nog dat Martijn woensdag vrij is en we dus 2 dagen achter elkaar in de gelegenheid zijn om voor een dekking te zorgen.

Ik hoop dat Stapper en Jules er leuke neefjes en nichtjes bij krijgen!

Na het verhaal van Charlotte ga ik ook nog even kijken of ik een reserve reu kan regelen.

Erna

Bericht door Erna »

Dat is mooi Renate, een reu die je een spetter vindt en je kan ook nog voor een tweede dekking als dat nodig is. Gaat vast lukken allemaal.
Phoebe en Yeti zet hem op.
:dog: :dog: :paar:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat klinkt heel goed Renate!!
Roosje krijgt er ook neefjes of nichtjes bij dan !!!
Het wordt een grote familie :cheer:
We duimen dat het lukt :thumbsup: :thumbsup:

marcel

Bericht door marcel »

Phoebe en Yeti zet hem
dat wort een feest meerdere honden zouden dit ook wel willen
maar phoebe gaat voor en maar hopen op een goed nest

Renate

Bericht door Renate »

:jeah2:

Ja natuurlijk. Aan Roosje had ik helemaal niet gedacht.

Echt een grote familie. Gezellig!

Gesloten