Renate
Kosten van het fokken van een nestje
Ja, zo snel kan het gaan. Tirza was met twee dagen weg, moeilijk te bevatten op zo'n moment.
Lisa is onze derde hond en Sarie onze tweede kat. Wij hadden op Gijs de kat na nooit extreme bedragen bij de dierenarts. Natuurlijk, bij Tirza op het eind kwam er een echo, en bij Pasja hebben ze een keer tumoren weggehaald, maar als er verder geen extra hoge kosten zijn geweest valt het wel mee.
Bij Lisa hebben ze vorig jaar haar bloed onderzocht, als ik premie had moeten betalen was ik al meer kwijt geweest in die tijd.
Alleen Gijs heeft ons handen vol geld gekost, was zijn gewicht in goud waard zeiden we wel eens. Jammer, niets aan te doen op zo'n moment, je gaat voor de gezondheid voor je dier.
Groetjes, Erna.
Lisa is onze derde hond en Sarie onze tweede kat. Wij hadden op Gijs de kat na nooit extreme bedragen bij de dierenarts. Natuurlijk, bij Tirza op het eind kwam er een echo, en bij Pasja hebben ze een keer tumoren weggehaald, maar als er verder geen extra hoge kosten zijn geweest valt het wel mee.
Bij Lisa hebben ze vorig jaar haar bloed onderzocht, als ik premie had moeten betalen was ik al meer kwijt geweest in die tijd.
Alleen Gijs heeft ons handen vol geld gekost, was zijn gewicht in goud waard zeiden we wel eens. Jammer, niets aan te doen op zo'n moment, je gaat voor de gezondheid voor je dier.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Wij vragen ons wel eens af waar andere mensen "het' van doen. Een nieuwe auto, een vliegvakantie, een nieuwe keuken. Als laatste verzucht mijn echtgenoot dan "maar die mensen hebben vast geen beesten". Ik durf niet eens te gaan tellen wat het allemaal kost, maar volgens mij zouden wij met het hele gezin hele mooie reizen kunnen maken. Maar die zijn na een paar weken voorbij. Van mijn beesten geniet ik het hele jaar, ik zou mij heel arm voelen zonder...... 
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
Ja Wubke, zo is het maar net. Een (dure) vakantie kan niet op tegen het plezier dat je van je huisdieren hebt.
Kom nog even op de enting terug. Ben net met Lisa naar de dierenarts geweest voor haar jaarlijkse enting. Heb gevraagd hoe het nu zit, wel of niet jaarlijks. Wat ik al eerder gelezen had, je moet wel jaarlijks laten enten, maar niet alle stoffen hoeven elk jaar.
Lisa heeft nu twee stoffen niet gekregen n.l. tegen leverziekte en tegen hondenziekte.
De rest moest wel en is hetzelfde gebleven als vorig jaar.
Het gekke is dat ik ondanks minder entstoffen meer geld kwijt ben. Financieel schiet ik er dus niets mee op.Lisa wel, die krijgt minder rotzooi binnen.
Groetjes, Erna.
Kom nog even op de enting terug. Ben net met Lisa naar de dierenarts geweest voor haar jaarlijkse enting. Heb gevraagd hoe het nu zit, wel of niet jaarlijks. Wat ik al eerder gelezen had, je moet wel jaarlijks laten enten, maar niet alle stoffen hoeven elk jaar.
Lisa heeft nu twee stoffen niet gekregen n.l. tegen leverziekte en tegen hondenziekte.
De rest moest wel en is hetzelfde gebleven als vorig jaar.
Het gekke is dat ik ondanks minder entstoffen meer geld kwijt ben. Financieel schiet ik er dus niets mee op.Lisa wel, die krijgt minder rotzooi binnen.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ja precies Wubke, die mensen hebben vast geen beesten
En veel minder plezier
Onze rammetjes hebben we door de DA laten castreren. Heel spannend op een geïnproviseerde brancard in de schuur.
Na twee weken.............mmm...........Kareltje liep raar, ja hoor tetanus. Twee keer per dag een injectie, weken getob. Maar onze Karel is er nog, wel een ram van 6 miljoen grappen we wel eens. Gelukkig waren we er op tijd bij
Minder succesvol, maar dus herkenbaar als ik alle verhalen lees. Onze kater Pieuw. Na een ongeluk is zijn pootje geamputeerd. Weken tobben en het ging steeds slechter. Zijn wervelkolom bleek te zeer beschadigd. Helaas hebben we hem in moeten laten slapen. Dat gebeurde afgelopen Kerstmis. De DA kwam telkens aan huis, want we wilden die arme Pieuw niet extra aan stress blootstellen. Een investering in de nieuwe praktijk van de DA, dat snap je wel. Maar je gaat er voor, voor je lieverds.......toch
Succesverhaal............onze lieve Ayla heeft het jaren geweldig gedaan op haar hart-medicatie. Ze wandelde uren....
Ik geloof trouwens ook dat je beter een eigen potje kunt maken hoor, voor onvoorziene beestenzaken.
Onze rammetjes hebben we door de DA laten castreren. Heel spannend op een geïnproviseerde brancard in de schuur.
Na twee weken.............mmm...........Kareltje liep raar, ja hoor tetanus. Twee keer per dag een injectie, weken getob. Maar onze Karel is er nog, wel een ram van 6 miljoen grappen we wel eens. Gelukkig waren we er op tijd bij
Minder succesvol, maar dus herkenbaar als ik alle verhalen lees. Onze kater Pieuw. Na een ongeluk is zijn pootje geamputeerd. Weken tobben en het ging steeds slechter. Zijn wervelkolom bleek te zeer beschadigd. Helaas hebben we hem in moeten laten slapen. Dat gebeurde afgelopen Kerstmis. De DA kwam telkens aan huis, want we wilden die arme Pieuw niet extra aan stress blootstellen. Een investering in de nieuwe praktijk van de DA, dat snap je wel. Maar je gaat er voor, voor je lieverds.......toch
Succesverhaal............onze lieve Ayla heeft het jaren geweldig gedaan op haar hart-medicatie. Ze wandelde uren....
Ik geloof trouwens ook dat je beter een eigen potje kunt maken hoor, voor onvoorziene beestenzaken.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Hoi Erna,
Altijd postitief blijven
Misschien is Lisa wel een zonder zorgen hondje
Het is niet altijd wat hoor.
Stappers pootjes avonturen heb ik onder Gezondheid en kwalen/pootjes zaken gezet.
Voorlopig is het einde nog niet in zicht.
Maar we gaan ervan uit dat het weer helemaal goed komt 8)
Altijd postitief blijven
Misschien is Lisa wel een zonder zorgen hondje
Stappers pootjes avonturen heb ik onder Gezondheid en kwalen/pootjes zaken gezet.
Jeanette ik ben redelijk positief ingesteld hoor, van te voren maak ik me nooit ergens druk om. Je kan toch niet in de toekomst kijken. En de gezondheid van je hond (of ander dier) gaat voor alles.Jeanette schreef:Hoi Erna,
Altijd postitief blijven![]()
Misschien is Lisa wel een zonder zorgen hondje![]()
Lisa heeft als pup een keer een luchtweginfectie gehad en vorig jaar hebben we haar bloed laten onderzoeken omdat ze twee maal met een tussenpose van twee weken "zwabberde" met haar achterhand. De dierenarts gaf de warmte (hittegolf vorig jaar) de schuld. Alles was prima in orde met Lisa gelukkig. Epileptie kan je niet terug vinden in het bloed, maar als iets in die richting had gespeeld dan had ze er zeker vaker last van gehad. Ik heb bemerkt dat Lisa beslist niet tegen de warmte kan, die malloot gaat er natuurlijk wel languit inliggen. Afgelopen voorjaar moest ik haar uit de zon weghouden, de zomer is pet, voor Lisa niet erg.
Jeanette ik hoop dat Stapper zijn pootje snel zal genezen, las in een ander stukje dat hij vandaag is geopereerd, sterkte.
Groetjes, Erna.
kostenplaatje nestje
Weer terug van 3 leuke, maar vermoeiende kampdagen. En wonder boven wonder: In heel Nederland was het weer niet best, zo niet in Schaijk, daar troffen we kortebroekenweer!
En dan, zoals beloofd, een kostenplaatje van mijn laatste nesten. Helaas kan ik het een en ander niet in een mooi tabelletje zetten. Het eerste bedrag gaat over het nest 2006, het tweede over nest 2003 en het derde bedrag over nest 2002
2006-6 pups 2003-6 pups 2002-5 pups
1.dekking 45 45 45
2.benzine dekking 15 15 55
3.Raad v.Beheer
+aantekenen 347 249 248
4.puppymilk 21 15 12
5.puppyvoer
Eukanuba 50 30 40
6.inenten 178 120 190
7.ontworming 25 35 25
8.pupbemiddeling
terugfokprogr. 60 50 50
9.Extra kosten 146(*1) 30(*2) 315(*3)
Totaal 887 589 980
Overgehouden € 313 € 411 € 20
(*1)=onderzoeken en 1 echo t.b.v. 1 puppy
(*2)=euthanasie pupje met open gehemelte
(*3)=keizersnede nachttarief
Zoals je kunt zien, brengt dat nestje met de keizersnee weinig op, maar erbij inschieten heb ik dus niet gedaan. Ik heb alleen de nesten van de jaren van de Euro hier gemeld. Echter, ik heb ook de onkostenplaatjes vanaf 1978 tot 2001, waarbij een zelfde beeld af te lezen valt.
Ik hoop met mijn onkostenplaatje toekomstige fokkers wat gerustgesteld te hebben en wens iedereen heel veel plezier met een eventueel nestje.
groetjes, Maria van Gaalen :
En dan, zoals beloofd, een kostenplaatje van mijn laatste nesten. Helaas kan ik het een en ander niet in een mooi tabelletje zetten. Het eerste bedrag gaat over het nest 2006, het tweede over nest 2003 en het derde bedrag over nest 2002
2006-6 pups 2003-6 pups 2002-5 pups
1.dekking 45 45 45
2.benzine dekking 15 15 55
3.Raad v.Beheer
+aantekenen 347 249 248
4.puppymilk 21 15 12
5.puppyvoer
Eukanuba 50 30 40
6.inenten 178 120 190
7.ontworming 25 35 25
8.pupbemiddeling
terugfokprogr. 60 50 50
9.Extra kosten 146(*1) 30(*2) 315(*3)
Totaal 887 589 980
Overgehouden € 313 € 411 € 20
(*1)=onderzoeken en 1 echo t.b.v. 1 puppy
(*2)=euthanasie pupje met open gehemelte
(*3)=keizersnede nachttarief
Zoals je kunt zien, brengt dat nestje met de keizersnee weinig op, maar erbij inschieten heb ik dus niet gedaan. Ik heb alleen de nesten van de jaren van de Euro hier gemeld. Echter, ik heb ook de onkostenplaatjes vanaf 1978 tot 2001, waarbij een zelfde beeld af te lezen valt.
Ik hoop met mijn onkostenplaatje toekomstige fokkers wat gerustgesteld te hebben en wens iedereen heel veel plezier met een eventueel nestje.
groetjes, Maria van Gaalen :
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
Dank je wel Maria. Daar ben je toch even voor moeten gaan zitten.
Ben benieuwd hoe het kostenplaatje bij Lisa er uit zal zien, wij willen haar laten dekken in het najaar, of volgend voorjaar. Zal t.z.t. zo'n zelfde lijstje hier plaatsen.
Wat fijn dat jullie korte broekenweer hebben gehad met de kampdagen. En vermoeiend, ja daar kan ik me alles bij voorstellen.
Groetjes, Erna.
Ben benieuwd hoe het kostenplaatje bij Lisa er uit zal zien, wij willen haar laten dekken in het najaar, of volgend voorjaar. Zal t.z.t. zo'n zelfde lijstje hier plaatsen.
Wat fijn dat jullie korte broekenweer hebben gehad met de kampdagen. En vermoeiend, ja daar kan ik me alles bij voorstellen.
Groetjes, Erna.
Omdat ik natuurlijk wilde weten wat de kosten nu konden zijn, heb ik o.a. gekeken wat de prijsverschillen zijn. Pupenten in een praktijk in Utrecht is b.v. €39,50 per pup en bij ons in Assen ,bij vier pups €16,63, want dan betaal je 1 consult en dan de enting per pup.
Dat is natuurlijk gedeeltelijk het verschil tussen het Westen en het Noord-oosten, maar óók per DA !!! Nu kun je natuurlijk niet half Nederland rondreizen, maar hier en daar eens neuzen maakt een verschil!
Maria, Loes, meerdere nestfokkers(?) hebben jullie ooit warmtelampen moeten gebruiken?? Wij deden bij lange afwezigheid van mams, een warme kruik bij de kleintjes en stookten het 's nacht niet extra boven de 20 gr. bij ons oktober nest. Maar wanneer beslis je dat zoiets noodzakelijk is

Dat is natuurlijk gedeeltelijk het verschil tussen het Westen en het Noord-oosten, maar óók per DA !!! Nu kun je natuurlijk niet half Nederland rondreizen, maar hier en daar eens neuzen maakt een verschil!
Maria, Loes, meerdere nestfokkers(?) hebben jullie ooit warmtelampen moeten gebruiken?? Wij deden bij lange afwezigheid van mams, een warme kruik bij de kleintjes en stookten het 's nacht niet extra boven de 20 gr. bij ons oktober nest. Maar wanneer beslis je dat zoiets noodzakelijk is
Ja, geinig die warmte-lampen.
De fokster van Pim had dat ook.
Het was behoorlijk warm in haar huis.
Toen Pim hier kwam wonen moest hij toch echt
wel wennen aan een temperatuur van ca. 4 graden minder.
Jammer voor hem, ik ben geen koukleum.
De fokster van Pim had dat ook.
Het was behoorlijk warm in haar huis.
Toen Pim hier kwam wonen moest hij toch echt
wel wennen aan een temperatuur van ca. 4 graden minder.
Jammer voor hem, ik ben geen koukleum.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik heb nooit warmtelampen gebruikt (en volgens mij Maria ook niet en de nesten, die ik van nabij heb meegemaakt evenmin), wel kruiken en de bovenkant van de kist in het begin met een laken o.d. overdekt. Nu waren mijn beide nesten zomernesten, maar in de winter heb je natuurlijk de verwarming die gewoon aan blijft en de meeste smouzenfokkers hebben de nesten in het huisgedeelte met verwarming, niet in een achterafschuur o.d.
En er kan zoveel geleend worden. Ik leende Maria's nestkist (en die is al door tig anderen geleend) , moltons, vetbeds, slijmzuiger etc. De club heeft inmiddels de beschikking over 3 nestkisten en bij navraag zijn er beslist nog meer te lenen, evenals puppyrennen.
En er kan zoveel geleend worden. Ik leende Maria's nestkist (en die is al door tig anderen geleend) , moltons, vetbeds, slijmzuiger etc. De club heeft inmiddels de beschikking over 3 nestkisten en bij navraag zijn er beslist nog meer te lenen, evenals puppyrennen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
warmtelampen
Ik heb zowel winter-als zomernesten gehad. Maar ik heb nooit warmtelampen gebruikt. Die hebben nl. toch wel een bepaald risico bij onervaren mensen. En onervaren zijn de meeste smouzenfokkers. Pups kunnen heel makkelijk uitdrogen en dat is nauwelijks weer recht te breien. Een ander gevaar is, dat de moeder veel te vroeg voor langere tijd, het nest zal willen verlaten. Het let ontzettend nauw, op welke hoogte lampen worden opgehangen bijv. Warmtelampen zijn handig voor wie nesten fokt in een stal of schuur. Maar daar doen godzijdank smouzenfokkers niet aan. Ik gebruikte als een soort walletje, twee warmwaterzakken, je weet wel, van die ouderwetse rubberen. Die gingen onder een dikke molton. De pups konden wel of niet er tegenaan kruipen. Om de paar uur nieuw heet water erin. Ik dekte, gedurende de eerste 10 dagen, de nestkist voor 2/3 aan de bovenkant af met een gespannen laken, simpel vastgezet met ducktape. Na ongeveer een week kunnen pups hun eigen temperatuur beter reguleren. De temperatuur van de kamer waar het nest lag, in mijn geval gewoon de huiskamer (reuze gezellig!) heb ik nooit warmer gestookt dan 22 graden. Als je een thermometer onder het afgeschermde deel legt, zul je zien, dat de temp daar ongeveer 27-28 graden is. prima dus. De eerste week slaap ik altijd bij het nest, om geregeld alles te controleren en de warmwaterzakken opnieuw te vullen.
Ik kan, geloof ik, geen foto hierbij plaatsen he, van mijn nestkist met laken?
groetjes,
Maria
Ik kan, geloof ik, geen foto hierbij plaatsen he, van mijn nestkist met laken?
groetjes,
Maria
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
Re: warmtelampen
Een heel persoonlijk album tot je beschikking.Maria schreef: Ik kan, geloof ik, geen foto hierbij plaatsen he, van mijn nestkist met laken?
groetjes,
Maria
Zet maar vol en laat het zien.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.