Jagen

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Erna

Re: Jagen

Bericht door Erna »

Bij ons zijn ook vossen gesignaleerd, al heb ik er zelf nog nooit een gezien.
We zijn net naar het Erkemeder strand geweest, Lisa heeft zich weer helemaal uit kunnen leven. Ze bleef maar rennen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

Jammer dat je mijn sleutels niet hebt gevonden... :)

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Erna

Bericht door Erna »

Martine schreef:Jammer dat je mijn sleutels niet hebt gevonden... :)

groet, Martine
Ha, ha, terwijl wij daar liepen heb ik daar wel aan moeten denken. Wat een toestand was dat vorig jaar.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Een drama met die sleutels, maar helemaal met jullie konijnen, Martine! Sneu hoor...
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Jajo schreef:Even een ouderwets middel tegen hetzen? (hetzen is het opjagen van wild)

Neem een stokje van 20 cm. boor in het midden een gat en laat dat aan een touw(tje) voor de voorpoten hangen vanaf de halsband. Als je hond dan achter het wild aangaat, heeft hij/zij last van die stok, omdat die heen en weer gaat slingeren tussen de voorpoten en het lopen onmogelijk maakt.
Jagers maakten hier vroeger gebruik van om hun honden mores te leren. Wordt her en der nog wel gebruikt. Werkt uitstekend.

Alleen zie ik smouzenmensen nu hun voorhoofd fronsen. Dierenbeul, zullen jullie zeggen. Ik vind het in ieder geval beter dan een stroomband en die wordt zeer veelvuldig gebruikt.

Ik zie wel wat in deze manier van aanpakken. :oops:
Maar wanneer pas je dat toe? :scratch:
Guusje blijft in de meeste gevallen netjes bij mij, een evt. hert komt niet op bestelling even langs :(
Weer even gaan wandelen in Gemert, en dan met zo'n klosje om d'r nek?
Stel dat zich die gelegendheid inderdaad voordoet en ze hinder heeft van dat ding.
Wat doe ze dan als ze weer zonder loopt?
Eigenlijk zou je een tijdje met zo'n jachtttraining mee moeten kunnen doen, alleen om die fratsen af te leren.

Gisteren rook Guusje even aan schrikdraad bij een wei. Ik aaide even het paard wat naar mij toekwam. Gillend ging ze ervantussen... Gelijk dacht ik... was het maar een hert geweest, was ze mischien gelijk genezen.

Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

ja die herten zijn wel een probleem, ik ben heel gelukkig dat ik er nooit een ben tegengekomen. Sta voor Lisa ook niet helemaal in vrees ik.

Desi

Bericht door Desi »

Zo juist zat er buiten voor de terrasdeuren een muisje naar binnen te kijken. Desi stond binnen voor de deur. Toen we de deur opende schoot muisje weg en Desi ging er als een speer achter aan. En ja bingo, nu wil ze haar vangst naar binnen brengen!! :jeah: :jeah2:

loes

Bericht door loes »

Ach :cry:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Desi schreef:Zo juist zat er buiten voor de terrasdeuren een muisje naar binnen te kijken. Desi stond binnen voor de deur. Toen we de deur opende schoot muisje weg en Desi ging er als een speer achter aan. En ja bingo, nu wil ze haar vangst naar binnen brengen!! :jeah: :jeah2:
Da's altijd beter dan Bobbie die van de zomer achter een muis aanzat bij mijn ouders in de tuin en hij de muis door de openslaande deuren naar binnen joeg.
De muis liet zich toen heel slim in de convectorput vallen.
Mijn ouders waren juist zo blij dat ze van het muizenprobleem afwaren... :fluit: :fluit:
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Gelukkig is Stapper net zo snel en dodelijk als onze Ayla was. :halo:
Hap-dood-weg.
Zoals katten soms het lijden van zo'n muis kunnen rekken... :schrik:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Terwijl ze nog wel zo lief in het vogelhuisje kunnen zitten
muis.jpg
muis.jpg (32.42 KiB) 4864 keer bekeken
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ja, ze zijn prachtig en lief.
Maar ze komen massaal hier logeren en maken nesten in m'n wol, in de opgeslagen appels, in de fietsmand.... nou ja, waar niet als ze de kans krijgen.
En ze slopen de boel ook. :nee: niet in huis !!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Ik had voorheen ook regelmatig een spitsmuis in huis.
Sjonge zeg, die vreten de hele dag en je hoort ze ook de hele dag.
Toen ik de keutels vond dacht ik dat ik een rat in huis had.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Vroeger hadden mijn ouders ook zo'n convectorbak met muisje.
Op een gegeven moment was ik alleen thuis en zat het muisje klem met één pootje! Oh nee! Gauw heb ik hem losgelaten! Binnen. :|
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Wij hebben ze gelukkig niet in huis. Maar doodmaken zou ik ook niet kunnen. Met al haar gejaag heb ik Lisa nog nooit een beest zien doodmaken, het liefste zou ik dat zo willen houden.

Erna

Bericht door Erna »

Ariënne schreef:Vroeger hadden mijn ouders ook zo'n convectorbak met muisje.
Op een gegeven moment was ik alleen thuis en zat het muisje klem met één pootje! Oh nee! Gauw heb ik hem losgelaten! Binnen. :|
Ooh jee, dan had je hem toch beter buiten los kunen laten. Je ouders zullen blij met je zijn geweest.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, dat vonden zij natuurlijk ook. En zelfs ik, achteraf! :oops:
:piep: :piep: :piep:
Afbeelding

wubke

Bericht door wubke »

Vanmorgen hebben mijn Hollandse Koetsiers hondjes een grote rat gevangen in de paardenstal. Ja, ja hun afkomst verloochent zich niet. :jeah2:

Ik was wat hooi bij mijn paard in de stal aan het leggen toen ik ineens een enorm spektakel achter me hoorde. Alles gaat dan razendsnel. Ik zag wat grijs door de lucht vliegen en een enorm fanatieke Jules en een opgewonden rondspringende Siem. Er werd iedere keer in iets gebeten wat krijste en terugbeet. Ik dacht eerst dat het een konijntje was, maar al snel drong tot me door dat het een rat moest zijn oid. Ik heb geroepen dat ze los moesten laten uit angst dat ze gebeten zouden worden en wie weet geinfecteerd met een of andere vieze ziekte.
Uiteindelijk deden ze dat ook, maar de rat was al ver heen, en na enkele stuiptrekkingen deed hij helemaal niets meer. Na nader onderzoek vermoed ik dat het een ouder ziek exemplaar geweest is. Hij had gele afgebroken tanden en aan zijn neus zat wat geronnen bloed. Ook onder zijn staart was het vies.
De honden mochten er ook niet meer aankomen van mij. Heel goed dat ze het lijden tot een snel einde gebracht hebben en ik hoop dat het de enige was die bij ons wat beschutting zocht. Hoewel ik er een hard hoofd in heb. Er ligt bij de paardenstal zo'n 30 m3 piepschuim om te isoleren en Jules heeft al dagen meer dan gewone belangstelling voor die omgeving.
Ik dacht eerst dat het muizen waren, maar nu ik dit beest gezien heb, ben ik een stuk minder gerust. Muizen horen er gewoon bij in een landelijke leefomgeving, maar ratten moet ik niet :(
Hoewel met de koetsiertjes om je heen........wat kan je gebeuren :cheer:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Mary

Bericht door Mary »

:thumbsup:
Ik vind het wel stoer :!:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Poeh, dat is niet niks! Een heuse rat! :schrik:
Afbeelding

Gesloten