Ooh ja, jouw vraag stond er nog tussen.Mary schreef:Het is helemaal duidelijk. Bedankt allemaal.Mary schreef:Maar wie lost het op?
Hoe zit dat met die spenen en waar komt die uitdrukking dan vandaan?
Bobbie's kids met Victoria en Fieke.
Re: Bobbie's kids
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ik heb er net nog naar gezocht op internet. Het is niet zo'n bekende uitdrukking, geloof ik! Ik vond maar één site en het had inderdaad te maken met vee. Als je aan het voorspeen ligt, heb je kans groot te worden. Tja, hoe dat dan zit? Kan het voorspeen zelf achteraan liggen, maar uitsteken doordat het het volst is? 

Is inderdaad een typische uitdrukking als je het naar de hond bekijkt, want die voorste "spenen" zijn vaak niet meer dan pukkels, die zowat in de oksels liggen en zoals Martine zegt, die helemaal onderin de buik zijn het volst....
Maar misschien is dat anders bij andere soorten zoogdieren???? Een hond is natuurlijk niet echt natuurlijk
meer.
Maar misschien is dat anders bij andere soorten zoogdieren???? Een hond is natuurlijk niet echt natuurlijk
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
De Fokkerswijzer is inderdaad een uitkomst en ook heel leuk omdat alles erin genoteerd kan worden. Ik heb er toen Adah geen melk meer bleek te hebben ook heel veel aan gehad.Erna schreef: Heeft Dorien een fokkerswijzer? Daarin staat beschreven hoeveel een pup dagelijks moet aankomen en hoe je dat moet uitrekenen.
Martine hebben de pups al namen, nog niet aan hen gekoppeld natuurlijk. Maar wel leuk om te weten hoe de pups genoemd gaan worden straks.
Ja Martine, dat wordt nog een heel gepuzzel met wel 9 namen. Heb je al een naam voor ALS jullie toch een reutje nemen?
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Er wordt hard verzonnen... (ben ik gek op, weet je toch?)
Dorien gaat zelf de namen verzinnen. De stamboomaanvraag moet al zo snel, dat je toch nog niet kunt weten of, en hoe het klikt met nieuwe eigenaren. (We voorzien geen problemen hoor) Een nieuwe eigenaar kan tenslotte altijd kiezen voor een andere roepnaam. (hebben wij toen ook gedaan omdat mijn kinderen de naam Bobbie ook al 2 jaar voor zijn geboorte hadden bepaald) Inmiddels hebben zich 4 nieuwe eigenaren gemeld, 1 gaat naar Doriens vriendin, en over 1 ben ik nog aan het nadenken. De teefjes zijn op, er komen dus nog 3 reu-eigenaren aan...
Mocht ik er een nemen, dan krijgt die de naam die ik al 2 jaar geleden voor hem gereserveerd heb.
Ik wacht nog even met het noemen van kanshebbende namen; die eer wil ik aan Dorien laten. Zodra ze er uit is, horen jullie het snel genoeg.
groet, Martine
Dorien gaat zelf de namen verzinnen. De stamboomaanvraag moet al zo snel, dat je toch nog niet kunt weten of, en hoe het klikt met nieuwe eigenaren. (We voorzien geen problemen hoor) Een nieuwe eigenaar kan tenslotte altijd kiezen voor een andere roepnaam. (hebben wij toen ook gedaan omdat mijn kinderen de naam Bobbie ook al 2 jaar voor zijn geboorte hadden bepaald) Inmiddels hebben zich 4 nieuwe eigenaren gemeld, 1 gaat naar Doriens vriendin, en over 1 ben ik nog aan het nadenken. De teefjes zijn op, er komen dus nog 3 reu-eigenaren aan...
Mocht ik er een nemen, dan krijgt die de naam die ik al 2 jaar geleden voor hem gereserveerd heb.
Ik wacht nog even met het noemen van kanshebbende namen; die eer wil ik aan Dorien laten. Zodra ze er uit is, horen jullie het snel genoeg.
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Je voert de spanning wel op 
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
De fokkerswijzer ken ik niet, ik zal het morgen even aan Dorien vragen. Volgens mij heeft ze hem niet, wij hebben geen idee hoeveel ze horen aan te komen. Wel hebben we de lijst met gewichtjes van het J-nest ter vergelijking ernaast liggen. Gelukkig lijkt het tot nu toe aardig op schema te liggen...loes schreef: De Fokkerswijzer is inderdaad een uitkomst en ook heel leuk omdat alles erin genoteerd kan worden. Ik heb er toen Adah geen melk meer bleek te hebben ook heel veel aan gehad.
Ja Martine, dat wordt nog een heel gepuzzel met wel 9 namen. Heb je al een naam voor ALS jullie toch een reutje nemen?
Aan het puppenboek dat Ria voor Bobbie maakte, hebben we gelukkig heel veel. (wanneer nageltjes knippen e.d. )
Ja Loes, ik heb dus al een naam. Ik hoop hem snel te kunnen noemen.
groet, martine
De Fokkerswijzer is van Kynotrain (http://www.kynotrain.nl) en een soort "dagboek", echt heel leuk. Alles kun je erin noteren, vanaf de dekking en dat kun je natuurlijk ook achteraf nog doen als herinnering totdat ze vertrekken.
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ik heb wel veel aan de fokkerswijzer gehad, maar hem niet ingevuld zoals het zou moeten. Ik heb het ringbandschrift waar ik werkelijk alles in genoteerd heb liggen.
De namen moeten binnen tien dagen bij de Raad van Beheer liggen. Dus zoveel tijd om na te denken heeft Dorien niet meer. Martine ik weet dat jij al heel lang een naam in gedachten hebt, ben heel benieuwd hoe hij gaat heten.
De namen moeten binnen tien dagen bij de Raad van Beheer liggen. Dus zoveel tijd om na te denken heeft Dorien niet meer. Martine ik weet dat jij al heel lang een naam in gedachten hebt, ben heel benieuwd hoe hij gaat heten.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Pffff..... gevondenErna schreef:Ooh ja, jouw vraag stond er nog tussen.Mary schreef:Het is helemaal duidelijk. Bedankt allemaal.Mary schreef:Maar wie lost het op?
Hoe zit dat met die spenen en waar komt die uitdrukking dan vandaan?Ik weet niet waar het vandaan komt.
http://www.spreekwoord.nl/
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Mooi Mary,
Ik heb het bekeken. Zo zie je maar weer:
Zoekt, en gij zult vinden...
groet, Martine
Ik heb het bekeken. Zo zie je maar weer:
groet, Martine
Gevonden Mary
Mooi dat het niet in mijn Spreekwoordenboek stond.
Varkens en honden hebben dus duidelijk een andere melkvoorziening
Mooi dat het niet in mijn Spreekwoordenboek stond.
Varkens en honden hebben dus duidelijk een andere melkvoorziening
Deze site had ik ook gevonden, Mary! Je had niet hoeven zoeken eigenlijk.
Martine, ik ben benieuwd wat voor naam het wordt. (Als je een pup neemt!) Ik meen me nog iets te herinneren... Wij zitten altijd nog met 'Roosje' en Vera, die denkt dat ik het over muisjes heb! De tuin ziet er niet uit!
Martine, ik ben benieuwd wat voor naam het wordt. (Als je een pup neemt!) Ik meen me nog iets te herinneren... Wij zitten altijd nog met 'Roosje' en Vera, die denkt dat ik het over muisjes heb! De tuin ziet er niet uit!

Je kunt haar nog altijd 'Katoentje' noemen
Maar ik geloof dat Veertje weinig aanmoediging nodig heeft
Maar ik geloof dat Veertje weinig aanmoediging nodig heeft
De fokkerswijzer heb ik gebruikt om informatie uit te halen. Maar alles omtrent de pups heb ik in schriften geschreven als een soort dagboek. Dat komt straks weer van pas als Guusje zover is....Erna schreef:Ik heb wel veel aan de fokkerswijzer gehad, maar hem niet ingevuld zoals het zou moeten. Ik heb het ringbandschrift waar ik werkelijk alles in genoteerd heb liggen.
Voorspenen? Ik zeg altijd dat Finny een half varkentje is. Gaat ook graag in de modder liggen.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Wat zien de kleintjes er goed uit.
De grootte kun je natuurlijk niet goed beoordelen.
Maar ze hebben stuk voor stuk prachtige goed gevulde lijfjes.
Die roze neusjes hebben ook wel wat
De grootte kun je natuurlijk niet goed beoordelen.
Maar ze hebben stuk voor stuk prachtige goed gevulde lijfjes.
Die roze neusjes hebben ook wel wat
Ik ga dit even terugnemen...Martine schreef: De fokkerswijzer ken ik niet, ik zal het morgen even aan Dorien vragen. Volgens mij heeft ze hem niet, wij hebben geen idee hoeveel ze horen aan te komen.
Dorien heeft inderdaad de fokwijzer en ik heb geen idee hoeveel ze horen aan te komen, maar Dorien gelukkig wel. Het boek van de Ridder en Naaktgeboren is diverse malen gelezen en nog veel meer.
Wat mij betreft had dit nest nergens beter ter wereld kunnen komen dan hier.
Ik zou het dan ook best wel op prijs stellen als er wat zuiniger met commentaar werd omgesprongen... Over de bandjes rond de nekjes, het extra aanleggen, voeding, welke tepel, gewicht en al dat soort zaken wordt heel zorgvuldig nagedacht voor tot handelen wordt overgegaan. De pups zijn in hele goede handen en ik geef het je te doen, de zorg voor 9 van die kwetsbare wezentjes...
Dorien,
Ik zie dit anderen je nog niet nadoen!
Mijn verslagen over het nest zijn bedoeld als informatie voor de geïnteresseerden onder ons, wij zijn erg enthousiast, maar ik merk dat ik hier onzeker van word, en dat kan nooit de bedoeling zijn...
groet, Martine
Het waren alleen maar goedbedoelde adviezen, ik begrijp dat Dorien die niet nodig heeft.Martine schreef: Ik zou het dan ook best wel op prijs stellen als er wat zuiniger met commentaar werd omgesprongen... Over de bandjes rond de nekjes, het extra aanleggen, voeding, welke tepel, gewicht en al dat soort zaken wordt heel zorgvuldig nagedacht voor tot handelen wordt overgegaan. De pups zijn in hele goede handen en ik geef het je te doen, de zorg voor 9 van die kwetsbare wezentjes...
Dorien,![]()
Ik zie dit anderen je nog niet nadoen!
groet, Martine
-
Desi
Goed zo, Martine. Ik vindt dat jij ook als eigenaar van een reu en vooral Dorien, zich optimaal inzetten
voor dit super-grote nest. Gelukkig hebben jullie dat van te voren niet geweten! En betreffende dat opmerkingen van sommige forumleden: De beste stuurlui staan aan wal!
Ik neem mijn petje af voor al die mensen die met een nestje fokken. Hoe doen ze dat allemaal naast de dagelijkse normale werkzaamheden? Z'n nest verzorgen en dan nog een baan hebben lijkt me haast onmogelijk!
Ik neem mijn petje af voor al die mensen die met een nestje fokken. Hoe doen ze dat allemaal naast de dagelijkse normale werkzaamheden? Z'n nest verzorgen en dan nog een baan hebben lijkt me haast onmogelijk!
Je zou het hier op het forum kunnen vragen aan de mensen die fokken en een baan hebben. Het blijkt NIET onmogelijk te zijn.Desi schreef: Ik neem mijn petje af voor al die mensen die met een nestje fokken. Hoe doen ze dat allemaal naast de dagelijkse normale werkzaamheden? Z'n nest verzorgen en dan nog een baan hebben lijkt me haast onmogelijk!