Jaarlijkse vaccinatie.

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Ariënne

Jaarlijkse vaccinatie.

Bericht door Ariënne »

Vera is afgelopen dinsdag weer ingeënt: de jaarlijkse vaccinatie dus.
Ik vind haar nu wel wat sloom. Ik weet eigenlijk zo niet precies of en hoelang een hond last kan hebben van zo'n vaccinatie.

Tegelijkertijd ben ik een nieuw middel tegen teken en vlooien aan het uittesten: Promeris heet het. Het kan misschien dat ze daar ook wat sloom van zou kunnen zijn. Je kon merken dat ze niet blij werd van zo'n stinkspulletje. :?

Iemand enig idee?
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Phoebe heeft ook Promeris Ariënne! Ze wordt er ook erg suf van. Wel een dag of 2 is ze minder actief. Ik meldde dit bij het puppyprogramma en zij zeggen dat het verder geen kwaad kan, maar als ik er geen goed gevoel bij had, mocht ik de Promeris komen ruilen voor iets anders. Nou dat ga ik doen, want ik heb inmiddels gelezen dat veel honden er ziek van worden. Nu heeft Phoebe niet overgegeven ofzo, maar echt happy ziet ze er niet uit na een Promeris-behandeling.
Het sloom-zijn van Vera komt denk niet van de vaccinatie, maar van de Promeris.

Groetjes, Renate

PS: ik vind het wel heel sterk ruiken, maar niet echt stinken. Het ruikt een beetje té fris, voor mijn gevoel :roll:

Mary

Bericht door Mary »

Ja, ik ben het met Renate eens.
Na enig zoekwerk, toen al, toen Renate er over schreef, kwam ik
teveel mensen tegen die heel erg ontevreden waren.
Bij een zeer hevige reactie heeft de hond zelfs tegengif nodig.
Dat spul komt er bij mij niet in.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Mary

Bericht door Mary »

Moet er trouwens nog aan toevoegen dat ik altijd probeer dingen
gescheiden te houden. Dan weet je altijd zeker waar op wordt
gereageerd.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dank jullie wel voor de reacties!

Mijn vermoedens over Promeris worden zo wel bevestigd. :?
Het leek me zo'n voordeel dat de teken niet echt meer hoefden te bijten, voor ze het loodje zouden leggen. Maar ja dit is ook niks zo. Ik zal het melden bij de dierenarts, die graag wil weten hoe het bevalt.
Het is inderdaad ook beter om de dingen gescheiden te houden: dus niet vaccineren èn een nieuw vlooienmiddel. Moet ik niet doen!

Ik vind het wel heftig ruiken: een beetje een lak-lucht ofzo. En Vera ruikt het nog heel veel beter dan ik doe. :(
Ik heb eigenlijk ook een enorm grote hekel aan al die troep, maar ja - je moet wat.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Frontline-pipetjes werken prima tegen vlooien.
Tegen teken minder. Ik krijg steeds meer zin in zo'n Scalibor-band.
Stinkt in ieder geval niet. Sommige honden kregen huiduitslag.
Met de dikke kraag van de smouzen zal dat misschien meevallen.
Hoewel die dan niet kaalgeplukt moeten zijn. Met al die oprukkende
insecten uit het zuiden zal het hier spoedig geen overbodige luxe zijn.
:? :( :?

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Frontline werkt nog geen 3 weken tegen teken is mijn ervaring.
Ik was ook van plan die Scalibor-band te kopen. Zal ik toch ook eens uitproberen in de toekomst. Nou ja ik, Vera dus.
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Tja, ik moet zeggen dat Promeris wél heel goed werkt. Phoebe heeft sindsdien geen teek meer gehad. Ze vallen zo van haar vacht af. Maar ja, of dit voordeel nu opweegt tegen de nadelen van Promeris... voor mij niet. Ik stap over op iets anders.

Bij onze dierenarts heeft 1 hond (een collie) een allergische reactie op Promeris gehad (braken, diarree), zeiden ze. En ja, wat ik met al die internetverhalen aanmoet weet ik eigenlijk niet. Ik neem aan de dierenartsen niet zomaar met een middel in zee gaan. Ik volg maar gewoon mijn eigen gevoel.

Groetjes, Renate

Mary

Bericht door Mary »

De verhalen op internet zijn natuurlijk altijd heftig.
De mensen die dik tevreden zijn hoor je nauwelijks.
Maar toch, een allergische reactie kan altijd. Het zal
je maar gebeuren. Zelf mag ik ook hele gangbare middelen
niet hebben. De nasleep is dan best lastig. Ik blijf daarom
maar liever te voorzichtig. Je gevoel volgen is altijd het beste.

Monique

Bericht door Monique »

Mij bevalt de scalibor-band nog steeds uitstekend :lol: . Ook nu Jojo een kaal borstje heeft en de band daar dicht op de huid zit, merk ik geen irritatie. Hij zwemt er volop mee (tegenwoordig zijn favoriete sport :( )en toch vermindert de werking van de band niet. Bij de DA was hij wel 3 euro goedkoper dan bij de dierenwinkel :idea:
En bij deze band vallen de meeste teken er ook gewoon af voordat ze gebeten hebben. Ik heb geen tekenbeet meer gevonden sinds die band om is. Ze werken in principe een half jaar.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Die Scalibor-band ga ik zeker uitproberen.

Maar om nog even terug te komen op Promeris Duo (anti-teken en vlooien pipetten): gisteravond zijn we met onze poes nog even bij de dierenarts langs geweest vanwege een flink abces.
(Gaat nu weer snel de goede kant op, gelukkig!)

We bespraken daar nog even onze ervaring met Promeris en hadden het over het feit dat Vera er een aantal dagen suffig van is geweest. Onze dierenarts denkt dat de dosering wat te hoog is uitgevallen, waardoor je zo'n reactie kunt krijgen en adviseerde ons een volgende keer de helft van de pipet te gebruiken.
Ik had de M/L hoeveelheid meegekregen, omdat Vera zo'n 12 kilo weegt. Maar die hele pipet is dan toch echt te veel.

Ze heeft inderdaad geen teken meer, maar ik vond die sufheid echt te gek. Omdat Phoebe daar ook last van had, geef ik dit nog maar even door.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hou is jullie ervaring nu, met de Scalibor band???
Voor de Frankrijk vakantie hebben we hem om gehad bij Stapper.
Twee weken voor vertrek omdoen. Hij heeft toen twee keer een beetje plas laten lopen op een stoel ??? Of het er mee te maken heeft ????
Omdat ik dat toch niet 100 % vertouwde hebben we hem op de terugweg gelijk afgedaan.
Nu heeft hij zijn jaarlijkse vaccinatie gehad, maar ook een antibioticum i.v.m. ontsteking bij een teentje links voor. Hi is wat duffig, maar ook dit is dan weer niet zuiver. Misschien voelt hij zich ook wat minnetjes i.v.m. het zere pootje.
Ja, Anja zei het al, zijn oortjes geven zijn welbevinden aan :wink:
De grapjas, niet helemaal in zijn hum laat hij zijn oortjes hangen.
Misschien moet ik hem bij de RITS dag een depressie aanpraten, zijn zijn oortjes zeker goed :dog:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

wubke

Bericht door wubke »

Ik denk dat ze liever vrolijke oortjes zien op de RITS-dag dan een depressieve hond. Stapper is nu eenmaal zo, daar moeten ze het maar mee doen. Hij heeft ook goede orengenen in zijn lijf, want die van Jules hangen mooi langs zijn koppie. Dus met de juist combinatie moet het goed komen. En wat dan nog.....hij blijft evengoed een smous :roll: :roll:
Ik heb hele goede ervaringen met de scalibor band. Jules draagt hem al een paar maanden. Geen teek meer gezien bij hem. Wel bij onszelf, van de week had mijn dochter er een in haar schouder :cry: :cry:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Mary

Bericht door Mary »

[quote="Jeanette"]
Nu heeft hij zijn jaarlijkse vaccinatie gehad [quote]

Jeanette, ik vind Pim ook altijd even anders na zijn vaccinatie.
Bij mijn uitlaathondje merk ik het ook, terwijl haar baasje daar niets
van ziet. Er zit dus niet alleen verschil in gedrag maar ook in kijken. :roll:

Louise

Bericht door Louise »

Worden jullie honden nog jaarlijks voor de hele cocktail geënt? Ik had inmiddels gehoord , dat veel dierenartsen (ik neem aan op advies van de KNMvD) inmiddels niet meer jaarlijks de hele bubs geven en ik was van plan er mijn DA naar te vragen bij de volgende enting. Nu kreeg ik net de oproep en inderdaad daar staat alleen Parvo-Weil op en ook handig : op de voorkant van de kaart een hele lijst symptomen, onderverdeeld in groepen, waarbij je kunt aankruisen welke symptomen je eventueel hebt geconstateerd.
Nu hebben sommigen van jullie nog (vrij) jonge honden, dus is daarvan de enting misschien ook nog steeds jaarlijks. Geen idee. Ik kon op de site van de KNMvD het zo gauw niet vinden, maar herinner me wel, dat er al flink lang geleden iets over een onderzoek werd vermeld.

Mary

Bericht door Mary »

Heb het gelijk nagekeken. De enting was als alle voorgaande jaren.
De DA zei nog wel iets over kennelhoest. Dat zou er nu ook in meegenomen
zijn. Dat kan ik niet terugvinden in zijn boekje.

Erna

Bericht door Erna »

Lisa moet volgende week voor haar jaarlijkse enting. Zou mooi zijn als dat in het vervolg om het jaar zou kunnen. Zal er eens naar vragen bij mijn dierenarts.
Lisa wordt ook geënt tegen hondsdolheid omdat ze nog wel eens in Duitsland komt. Deze enting was vroeger ook elk jaar, maar sinds een paar jaar is deze enting nu om de drie jaar.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Volgens mij bedoelt Louise dat anders.
Wel jaarlijks, maar dan met minder stoffen.

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Volgens mij bedoelt Louise dat anders.
Wel jaarlijks, maar dan met minder stoffen.
Oooh :!:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Louise

Bericht door Louise »

Nee hoor, Erna, je had het goed begrepen, alleen de Parvo-Weil die moet elk jaar; ik denk de volledige cocktail om het jaar, maar dat hoor ik dan wel.
N.a.v. onderzoeken was gebleken, dat de werking van bijv. hondenziekte-enting veel langer was dan 1 jaar en het blijft gif, dat blijkt wel uit de opmerkingen van de forumleden, dat ze hun hond suf/anders vinden na de prik.
Ik hoop, dat ik alles ook goed begrepen heb, maar ik maak voor van de week een afspraak en vraag er dan uitgebreid naar. Dus jullie horen nog.

Gesloten