L♥tje & Buddy

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
corrie

Re: L♥tje & Buddy

Bericht door corrie »

Hieperdepiep hoera voor de net geboren popjes en haar moeder. Fijn dat alles voorspoedig is verlopen. Geniet er maar flink van.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Maureen

Bericht door Maureen »

Haha, dat is zo herkenbaar: maar heel kort eventjes naar buiten en hup, meteen weer met de grootste spoed naar huis. Snel tellen of ze er allemaal nog zijn en niks mankeren en dan heerlijk er omheen gaan liggen als een veilig muurtje waar dan overal kopjes, staartjes en pootjes uitsteken :hihi:
En 6 keer per dag eten (of zo) :ja: en dan blijft er nog geen kruimeltje, brokje of likje over. Maar dan kunnen de pups ook naar hartelust drinken. :gaap: en weer verder slapen...
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

gwen
Site Admin

Bericht door gwen »

Martina schreef: Alles dus prima hier - genieten, genieten, genieten :love:
Ach wat heerlijk.
En nog gefeliciteerd. Afbeelding
Dorus heeft zijn eigen Instagram.
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)

Martina

Bericht door Martina »

Maureen schreef: En 6 keer per dag eten (of zo) :ja: en dan blijft er nog geen kruimeltje, brokje of likje over. Maar dan kunnen de pups ook naar hartelust drinken. :gaap: en weer verder slapen...
Dus dat is normaal, hé?! Ze is vandaag wat vaker uit de nestkist en hijgt nog weleens. Ze is afgevallen, dus 600 gr minder dan voor zwangerschap. Ook is de ontlasting wat diarreeachtig maar ze krijgt ook ander voer onder meer puppymelk voor calciumtoevoer, en die kann volgens DA ook diarree veroorzaken. Heb er wel ook wat slagroom gegeven voor de vetten (doe ik morgen niet meer) en ga morgen nog maar kijken naar voer - soort "high engergy" - en hoop dat dat ook goed werkt naast de puppybrokjes. Ook haar temperatuur hou ik nog even in de gaten, ze zat tijdens zwangerschap op 38, gisteren 39,2, vandaag 38,8. Heb begrepen, dat de eerste 24 uur een verhoging mogelijk is, even in de gaten houden.
Ze laat te puppies weleens nu alleen, maar dan moet ze ook naar buiten. Dat kan ze ook zonder ons door de hondenluik, maar dat doet ze nu niet. Het is nog wat lastig om erachter te komen wat ze dan precies wil als ze de nestkist verlaat :scratch: . Ze kijkt ons aan maar zegt niets :hmm: Misschien heeft ze ook even een kleine pauze nodig, want als ze van de wandeling terug komt kan ze niet wachten totdat ze bij haar kroost is.
Hoor graag, hoe de eerste dagen waren verlopen bij andere smouzenmoeders, ook wanneer ze de nestkist uit gingen. Gisteren ging ze er helemaal niet vrijwillig uit, vandaag wel af en toe. Ik vind het prima, maar vraag mij dus af of ik anders hier iets over het hoofd zie.
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

Maureen

Bericht door Maureen »

Stijnke (en jaren geleden Lienke) gingen de eerste dagen alleen de kist uit als ze hoge nood hadden of om te eten of te drinken. En dan meteen weer terug naar de pups. Maar na een paar dagen soms ook heel eventjes om een seconde aandacht of even de poten strekken. Dan bleven ze wel in directe nabijheid van de kist. Wij hadden ook nog andere honden in huis en die mochten de eerste twee weken echt niet in de buurt van de kist komen. En ook wij werden heel goed in de gaten gehouden :hihi:
Het hijgen is ook gewoon. Wordt als het goed is langzaam minder. De diarree kan zelfs nog een beetje zijn van het eten van de placenta's.
Ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet. :thumbsup:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Martina

Bericht door Martina »

oh dat klinkt goed, hier ben ik blijk mee. Klopt, dat met de placenta had ik - nu je het schrijft - ook gelezen (haha en kan mij hier iets bij voorstellen :sick: :yucky: ) Poten strekken, ja, dat denk ik ook altijd dat dat zeker tussendoor ook wel fijn voelt. Ik hou ze goed in de gaten, ga bij de groothandel nog een kuub puppybrokjes halen, zet er een kuub water naast en dan kan ik 's nachts blijven slapen, voor een paar uurtjes is ze verzorgd :grijns:
Uiteraard slaap ik beneden in haar buurt.

Trix

Bericht door Trix »

Fijn he Martina dat je hier direct feed back krijgt .
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Martina

Bericht door Martina »

:ja: forum, hé ....

daarom hoop ik dat het blijft bestaan :thumbsup:

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Van harte gefeliciteerd met de 4 wondertjes van Lotje.
Goede bevalling met een prima start.

Heel herkenbaar het verhaal van hierboven over de 1e dagen na het werpen.
Hijgen, diarree of wat dunnere ontlasting, niets is mij vreemd.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Erna

Bericht door Erna »

Van harte, mooi nestje 2.2
Nu is het genieten, je zal elke dag iets nieuws ontdekken.
Lotje wil nu niet langer dan nodig bij haar kindjes weg blijven, maar ze zal weldra wat meer tijd voor haar rondje nemen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Zo te lezen gaat het allemaal goed hoor, Martina.
Geef Lotje maar lekker te eten, puppybrokjes zijn prima, ze heeft veel energie nodig.
Beer wilde bij het eerste nest beslist niet weg uit de kist. Ik moest haar uit de hand voeren. Ze rende piepend even naar buiten voor een plas, en dan snel weer bij de kleintjes liggen. Het liefst met een huif over de kist, in een holletje.
Bij het tweede nest was ze veel relaxter. Ze lag vaak op een poef bij de kist en hield het spul zo in de gaten.
Rust is belangrijk. Niet teveel gedoe bij de kleintjes. :hug2:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Martina

Bericht door Martina »

Vandaag is het geen diarree, maar ook nog geen mooie drolletjes. Maar gaat de goede kant op.
Ik geef haar ook vaak in de nestkist het eten en 3 van de 4 keer smaakt het heerlijk. Af en toe stapt ze wel uit en neemt ook zelf eten. Het staat altijd naast de nestkist. Haar achterstand met gewicht heeft ze weer wat ingehaald maar alle ribben voel je nog wel. Maar dat komt goed, er staat altijd de volgende portie met ingeweekte puppybrokjes klaar.
Was net met haar een rondje wandelen en omdat ik alleen vandaag ben moest ik de kleintjes even in de nestkist laten. Lotjes had ze net gevoerd, dus kon zij het ook ff loslaten zag ik aan haar. Ik heb twee kruikjes naast de pups gelegd, het dekentje boven hun dicht getrokken, temperatuur gemeten in de kist en heb dan een rondje gelopen met haar. Ze durft verder weg te lopen, maar de richting (het kleine avondrondje) moest het wel zijn, geen slinger extra.
Thuis troffen wij heerlijk tevreden slapende kleine walrussen aan die na aankomst van de melkbar dan ook weer gebruik hebben gemaakt van hun favoriete knuffelplek. Even tijd voor het forum :)

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Wat doen Lotje en de pups het goed Martina. Pluim voor jullie. :thumbsup:
Het hijgen en de diarree was hier ook. Sammy had nogal wat placenta's opgegeten, dus dat moest er ook weer uit.

José Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Nienke

Bericht door Nienke »

loes schreef:
bevalling norma (Small).jpg
Ik (en heel veel andere fokkers ) had altijd Maria als standby, ze was niet altijd op tijd voor de eerste(n) (we woonden niet altijd in Rotterdam) maar een grote hulp bij de rest van het nest. Ze had trouwens vaak een extra hulpje: Jiske, zie foto
Geweldige foto!
Groet,
Nienke

Olli Timmie van Abtswoude - 27-08-2015
Amber Moos x Frey Abel

https://instagram.com/timmie_smoushond/

https://instagram.com/nienkej3/

Nienke

Bericht door Nienke »

Ook hier nog even onze felicitaties Martina! Voor jullie, Lotje en Buddy en natuurlijk moeder Moos en vader Abel.
Timmie (en wij ook) is stiekem een trotse oom.

Geniet ervan. Zo te lezen krijg je fijne hulp.
Groet,
Nienke

Olli Timmie van Abtswoude - 27-08-2015
Amber Moos x Frey Abel

https://instagram.com/timmie_smoushond/

https://instagram.com/nienkej3/

Martina

Bericht door Martina »

Dankje :) En ja, Timmie is oom geworden van 2 nichtjes en 2 neefjes. Ben benieuwd of ik Timmies character misschien ook terug zie in een van de pups, want hij was toch echt anders dan Lotje. Zo leuk die verschillen, maar allemaal heerlijke Smouzen :klappen:

Martina

Bericht door Martina »

sammydesmous schreef:Wat doen Lotje en de pups het goed Martina. Pluim voor jullie. :thumbsup:
Het hijgen en de diarree was hier ook. Sammy had nogal wat placenta's opgegeten, dus dat moest er ook weer uit.

José Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Dankje, wij zijn blij dat het alles zo goed gaat. Fijn om te horen, dat die dingen zoals hijgen en diarree er gewoon een beetje bij horen.
Het valt mij op dat als ze hijgt, er meestal een bakje water of eten erin gaat. Of een rondje wandelen is weer aan de beurt, ik leer ze elke dag wat beter kennen in deze situatie. Heerlijk dit :)

Maureen

Bericht door Maureen »

JA, leuk hè! :jeah2: Klinkt allemaal heel vertrouwd.
(Ik moest even aan Stijnke denken met haar laatste nest: 8 pups = 8 placenta's weggewerkt. Die energie had ze hard nodig, maar we hebben het ook echt wel aan de ontlasting gezien :hihi: )
Maureen

Martina

Bericht door Martina »

:hihi:

Martina

Bericht door Martina »

Net viel mij bij Lotje op dat haar buik en de melklijsten dik (waarschijnlijk normaal) maar echt blauwachtig zijn. Niet extra warm/heet/hard maar soepel.
Ze is verder niet anders maar laat de pups nu wel vaker alleen (totdat eentje piept, da rent ze snel terug :dog: ) Ze is wel vrolijk en vind langere wandelingen prettig.
Maar heeft voor het eerst niet haar puppymelk niet gedronken.
Iemand die een blauwachtig buik kent? :scratch:
Laatst gewijzigd door Martina op 10 apr 2018, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten