Joes

Hoe vergaat het de hond op de (nieuwe) woonplek.
Jeanette

Re: Joes

Bericht door Jeanette »

Wat ziet Joes er prachtig uit op haar laatste foto. Oortjes ook mooi. :hartjes: Ook haar vachtje, goed te zien op de voorlaatste foto lijkt me heel goed. Voelen is weten natuurlijk. :hihi:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

NinaJose

Bericht door NinaJose »

Ik zie dat mijn vorige bericht niet geplaatst is. Vermoedelijk de computer afgesloten voordat ik op verzenden heb gedrukt. Dom, dom. Joes is inmiddels 13 dagen loops. Op de dag dat ze 6 maanden was, zag ik de eerste bloedvlekken in bed. Volgens de dierenarts werd de dag eerder daarom genoteerd als dag 1. De eerste dagen was ze erg van slag. Ze zat me constant aan te kijken, alsof ze wou zeggen, help me nu. Ze werd ook geobsedeerd door het likken. Dus hoewel ze geen broek aanhoefde, heb ik haar toch een broekje aangegeven, zodat ze minder gefixeerd op haar vulva zou zijn. Dat hielp gelukkig en nu is het weer echt ons dondersteentje, dan ook de eerste puberstreken laat zien. Je ziet haar denken? Zitten? Waarom? En wachten bij de straat? Waarom, er komt nooit iets aan als we oversteken, dus volgens mij kan ik gewoon doorlopen. M.a.w. ze lijkt qua gedrag heel veel op mijn kleinzoon van 13. :crazy: :crazy: Dus ben benieuwd of de opvoeding van de eerste maanden helemaal vergeefs is geweest. Maar ook wel weer een uitdaging, zowel voor haar als voo mij, omdat in goede banen te leiden. Toch ondanks haar streken, blijft het een gemakkelijk en heel lief hondje. Wat hebben we het getroffen met haar.

Volgens de dierenarts groeit ze nu niet meer, dus zal ze niet goedgekeurd worden en kan ik haar met 7 mnd laten steriliseren. Ik wacht het advies van de club af hoor, maar is dat ook jullie ervaring dat ze niet meer groeien als ze loops zijn geweest. Ik hoor dat wel vaker. Ze is nu vlgns de DA 30 cm en zelf had ik 32 cm gemeten, dus zal ergens daartussen zijn.
Joes (Yiskah) geboren 22-09-2017 (Joya x Kiki)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:hmm:
Nou...fijn dat het zo goed gaat, :klappen: maar het is toch wel de bedoeling om eerst de Ritsdag af te wachten voordat zo'n beslissing wordt genomen!!
Een hondje van zes maanden is nog helemaal NIET uitgegroeid!
Sorry hoor...die dierenarts snap ik totaal niet.
Een hondje dat met 6 maanden loops is mag helemaal niet gesteriliseerd worden op 7 maanden, zonder medische noodzaak.
De beste tijd is precies tussen twee loopsheden in. Dan is alles het beste tot rust gekomen en is de kans op complicaties en b.v.incontinentie later, het minst groot.
Sorry hoor...maar de stoom komt uit mijn oren.
Ik word dol van die dierenartsen die direct met het mes klaarstaan en of chemische castratie aanprijzen...kassa!!
En dan ook nog kletsverhalen ophangen over uitgegroeid als ze loops zijn.
Gelukkig ben ik na mijn 13e nog wel 15 cm. gegroeid. :boos:
En onze honden trouwens ook tot ruim een jaar. :fluit:

Dus...graag de Ritsdag afwachten.

Geniet lekker van Joes.
Ze ziet er heel schattig uit. Mooie beharing ook, zo op het oog.
Leuk hondje.

Trix

Bericht door Trix »

Oeps ja , ik dacht ook al , uhhhhh uitgegroeid .
:nee: :nee: :nee: :nee: :nee: :nee:
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Maureen

Bericht door Maureen »

Die van ons zijn echt ook nog gegroeid na de eerste loopsheid!!!!!! Allemaal :ja: vier Smouzen en een Beagle.
Wat een kolder om meteen het mes erin te willen zetten. Het lijkt wel alsof loops worden iets onnatuurlijks is, maar het is de gezondste zaak van de wereld.
En wat betreft dat gepuber: gewoon volhouden. Ze is het niet echt vergeten. Als ze uitgepuberd is, valt alles weer op z'n plek.
Gewoon lekker blijven genieten van en met haar. Zo'n heerlijk ding is toch een feestje!
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Misschien weet de dierenarts niet hoe bijzonder Joes is?

Een paar weken geleden stond er een groot stuk in de weekend bijlage van de volkskrant. Dat ging over het outcross programma van de Wetterhoun. Alle lof werd ze toegezwaaid. Dát is pas nadenken over je genenpool en gezond fokken.
(Ik weet niet of alle mensen van die vereniging blij zijn...voor je het weet heb je een wachtlijst van 4 jaar)

Maar....met de smous zijn wij natuurlijk al veel langer heel goed bezig. En op dezelfde manier. Wij proberen altijd de problemen vóór te zijn. Al die mensen die zich vrijwillig inzetten om op te komen draven met hun lookalike, om ze aan te keuren, om ze officieel te laten keuren door twee officiële keurmeesters....enz.enz.. Alle vrijwilligers die betrokken zijn bij de Ritsdagen. Het zorgvuldig, tot álle generaties smous terug, uitzoeken van goed bij elkaar passende fok-lijnen. En voor ons is gezondheid nummer één. Tot nu toe heeft ons ras nog geen rasgebonden ziektes, en al die andere kleine rassen die bezig zijn met outcross wél. (De reden waarom ze daar nu zo hard aan werken....wij smousmensen zouden kunnen zeggen...wel wat laat... :fluit: )
Om ons leuke lieve ras gezond te houden is daar b.v. jouw Joes. Een tweede generatie van de met zorg gefokte outcross. Daar zijn we zo blij mee...en zuinig op.

Misschien vindt jouw dierenarts het wel leuk om te weten hoe de HSC en het TFP bezig zijn. Wie weet kijkt hij dan met andere ogen naar jouw oogappel.

Trix

Bericht door Trix »

JUIST,

goed stuk Jeanette :kus:
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

loes

Bericht door loes »

Tjonge, was ff van huis.....
Nou, hier kan ik niks aan toevoegen. Jeanette je hebt het goed verwoord.
Maar dat met 6 maanden niet meer uitgroeien, hoger worden ze meestal zeker nog wel, maar al onze teefjes vanaf 1978 waren pas met een jaar of 3 ook volgroeid ook qua gedrag.
Maar van een DA verwacht je niet zulke uitspraken, hoewel.....een opmerking dat 6 maanden veel te jong is om voor de eerste keer loops te worden ook niet van maar enige inzicht getuigt. Tussen de 6 en 9 maanden is bij de Smous normaal.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

NinaJose

Bericht door NinaJose »

Thankx voor de reacties. Voel ik me toch sterker staan in mijn reactie naar de DA. Soms krijg ik het gevoel dat ik Joes iets aandoe als ik zeg dat ik een nestje met haar wil. Verder een heel aardige dierenarts en volgens haar heeft ze meer Hollandse Smousjes in haar klantenkring, dus zou ze toch van het TFP moeten weten (heb ik haar overigens ook verteld).

Ja en wat de genen van Joes betreft, wens ik iedereen zo'n hartediefje. Alleen daarom zou ze al een nestje moeten krijgen :hihi: :hihi: . Ze zit idd goed in haar vacht, ze is alleen zacht ipv ruwharig en heeft geen ondervacht. Maar och ze is pas 6 mnd, alleen het puppypluis is geplukt, dus haar vacht kan nog alle kanten op. Ga zelf de workshop plukken volgen, weet ik er in ieder geval meer van af als er toch een trimster aan te pas gaat komen.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Je laat een gezond Smousje NIET steriliseren vóór die gezien is op de RITS.
Trouwens ook daarna...ALTIJD, zoals je ook beloofd hebt (zie contract), in samenspraak met de mensen van het TFP.
De mensen van het TFP bepalen of jouw Joesje geschikt is voor het TFP, niet een dierenarts.
Ook onze dames groeiden na hun 1e loopsheid nog gezellig wat door.
NinaJose schreef:Verder een heel aardige dierenarts en volgens haar heeft ze meer Hollandse Smousjes in haar klantenkring, dus zou ze toch van het TFP moeten weten (heb ik haar overigens ook verteld).
Zijn deze allemaal 'geholpen'??
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

NinaJose

Bericht door NinaJose »

We zijn inmiddels weer een maand later. Joes is ruim 7 mnd nu. De loopsheid is goed verlopen, hoewel ik wel vond dat ze veel bloed verloor voor zo'n klein hondje. En ja, schijnzwanger. Ze was er toch zo ziek van dat ik het een DA bezoekje waard vond. Vermoedelijk de combinatie van erg schijnzwanger en de hitte toen, had haar doen besluiten in hongerstaking te gaan. Deze 3 bij elkaar waren teveel voor haar. Haar lieve knuffel (ikeasmous) in de kast voor een week, over op KVV (wat haar gelijk deed vergeten dat ze aan hongerstaking deed) en het afnemen van de temperatuur, zorgde ervoor dat ze in de loop van die week weer langzaam opknapte. Hoewel haar tepels en vulva nog redelijk dik zijn, voelt ze zich nu aanzienlijk beter.

Voor de rest is het gewoon een lekker ding, dat ons leven dagelijks verrijkt. Wel echt aan het puberen. Luisterde ze een maand terug nog vlekkeloos, nu kijkt ze een keer om en rent als een speer naar het onderwerp van haar aandacht ( meestal een levend wezen). Voor haar vervelend, want ze loopt nu toch meer aan de lijn, omdat ik zeker naast een weg niet wel riskeren dat ze erop schiet. En je ziet aan haar koppie dat ze het weet. Binnenkort weer op cursus, gehoorzaamheidstraining, dus ben benieuwd of het gaat werke. Maar och als we samen maar plezier hebben.

Net even uitgerousd op het cadettenkamp (een grote zandvlakte) dus de eerste uurtjes ligt ze voor pampus.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Alweer de volgende fase! Wat gaat het hard.
Fijn dat jullie straks weer samen op cursus gaan, even weer de puntjes op de i.
Wat heeft ze toch een lekker koppie. :love:

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Wat een leukertje jullie Joes.
De eerste loopsheid lekker achter de rug.
En dan nu verder op de pubercursus. Er valt altijd e.e.a te leren of bij te schaven.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maureen

Bericht door Maureen »

Dat was even heftig voor haar, schijndrachtig en ineens heel warm weer. Gelukkig kregen jullie het snel weer voor elkaar voor haar met de knuffel in de kast en ander voer.
En binnenkort weer op cursus is altijd goed. Samen dingen doen en iemand die even meekijkt en tips heeft, zo kom je wel door de puberteit heen. Een snoepie blijft ze toch :ja:
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

karin73

Bericht door karin73 »

Heerlijk plekje om te wandelen... het cadettenkamp. Doen wij af en toe nog wel eens. Mijn opa en oma woonden er vlak bij. We wonen in Etten-Leur en komen we nu meer in het Liesbos.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Gesloten