Fokken buiten de wachtlijst om!?

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
Ariënne

Fokken buiten de wachtlijst om!?

Bericht door Ariënne »

Er zijn -altijd wel- mensen, die het heft in eigen handen nemen. Ze fokken een nest en regelen zelf wel de plaatsing van de pups. Daarbij wordt het bedrag van 200 euro soms ook verhoogd.

Je bent natuurlijk uiteindelijk de eigenaar van jouw hond en het nest.

Wat vinden jullie hiervan? Moet dit kunnen?

Wendy

Bericht door Wendy »

Nee !!!!!
Ik vind dat dit niet zou moeten.
Er is niet voor niets een terugfokprogramma.

Het bedrag van €200 is wel laag, dat zou, wat mij betreft, best hoger mogen.
Want de fokker houdt er niets aan over; hoeft ook niet, maar moet er zelfs bijleggen, en dat hoeft nou ook weer niet!!

maar het "heft in eigen handen nemen" vind ik geen goede ontwikkeling.
Voordat je het weet heb je doorgefokte hondjes die vanalles gaan mankeren!!
je doet het ras tekort !!!!!

Mary

Bericht door Mary »

Dat geeft mij 100% een marktplaats gevoel.
Zal het zelf niet doen en ook niet aan meewerken.

Dan de prijs. Een pup uit een nestje van 3 met keizersnee
zal meer kosten dan een pup uit een nestje van 6 zonder keizersnee.
Gewoon een kwestie van bespreken met de toekomstige baasjes.

Jeanette

Hmmmm, niet echt oké

Bericht door Jeanette »

Het punt is dat fokkers die buiten de club om fokken, wel graag eerst gebruik maken van hondjes die door de club begeleid op de wereld zijn gezet, tegen een betaalbare prijs. Dat vind ik nogal dubbel. Dus is het ook aan de reuen eigenaren, om hun heren niet ter beschikking te stellen als je een vermoeden hebt, dat het nest tegen een hoge prijs, buiten de club om verkocht wordt. Toevallig hebben wij mazzel gehad met Ayla. Na het tweede nest kreeg ze een baarmoederontsteking, maar het liep niet allemaal uit de financiële hand zal ik maar zeggen.
Als je maar drie pups en een keizersnede hebt, kun je, volgens mij, als je in de problemen komt, hulp vragen aan de club.Juist om te voorkomen dat er met de toekomstige eigenaren een andere prijs wordt afgesproken. :?
Het blijft een risico. Daarom kan de club ook nooit van iemand eisen dat ze fokken.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Louise

Bericht door Louise »

Nee, uiteraard kan niet geëist worden om een nest te fokken, maar in feite geldt daarvoor toch een beetje hetzelfde. Zelf krijg je een niet duur hondje, waarvoor met zorg de combinatie is uitgezocht, het nestje met veel liefde is grootgebracht en dan zou je zelf je hond aan de verdere fok onttrekken. Er moeten al zo veel honden voor de fok uitgesloten worden (heel gek is dat vaak van mensen, die zich juist op een nest hadden verheugd). In de lage aanschafprijs zit trouwens ook verdisconteerd, dat een nest en zeker een wat kleiner nest geen winst geeft.
En uiteraard als je door omstandigheden verplichte hoge kosten heb moeten maken, kun je altijd bij het Terugfokprogramma terecht.

Erna

Bericht door Erna »

Ik vind ook dat je je aan het terugfok programma moet houden. Iedereen die een smous heeft weet wat de regels zijn. Als je per sé niet wil fokken moet je een reu nemen of aan een ander ras denken. Er zijn leuke rassen genoeg om uit te kiezen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Monique

Bericht door Monique »

Wij hebben onze smous ook buiten de club om gekregen :oops: . Voorwaarde van de fokker was wel dat je op de wachtlijst staat en je verbindt aan de verplichtingen die horen bij het terugfokprogramma. Zij hebben ook gefokt binnen clubverband. Voor hen was het belangrijk dat zij zelf eigenaren voor hun pups wilden kunnen uitzoeken.
Ik heb daar geen problemen mee en ben alleen maar blij dat ik na een relatief korte wachttijd (8 maanden) onze felbegeerde smous heb gekregen in een periode die ons heel goed uitkwam :D . Ik vind het wel belangrijk dat het nest via het terugfokprogramma gefokt is en ik zal de pup zelf ook laten keuren. Het is overigens een reu, dus ik kan zelf geen nestje fokken.

Renate

Bericht door Renate »

Zelf zou ik nooit geen nestje buiten de club om fokken. Als Phoebe ooit een nestje zou krijgen (wat ik betwijfel met haar 'foute' kleur) zou ik er niets aan hoeven te verdienen. Dan doe ik dat omdat ik het leuk vind. Maar eerlijk gezegd wil ik er ook geen geld bijleggen, want het lijkt me ook een hele hoop werk en zorg, dus ik zou van te voren wel aan de club vragen of zij bij springen als de kosten de pan uit rijzen. Tenminste zo denk ik er nu over.

Groetjes, Renate

Wendy

Bericht door Wendy »

Renate schreef:Zelf zou ik nooit geen nestje buiten de club om fokken. Als Phoebe ooit een nestje zou krijgen (wat ik betwijfel met haar 'foute' kleur) zou ik er niets aan hoeven te verdienen. Dan doe ik dat omdat ik het leuk vind. Maar eerlijk gezegd wil ik er ook geen geld bijleggen, want het lijkt me ook een hele hoop werk en zorg, dus ik zou van te voren wel aan de club vragen of zij bij springen als de kosten de pan uit rijzen. Tenminste zo denk ik er nu over.

Groetjes, Renate
Nou, daar ben ik het helemaal mee eens !!
Ik wil er ook niet aan verdienen, maar buiten al het werk dat je er mee hebt, maar er graag voor over hebt, is het wel vervelend als er nogal wat geld bij moet !
Ik wist overigens niet dat de club dan wel bij springt....

Erna

Bericht door Erna »

[quote="Renate"] Als Phoebe ooit een nestje zou krijgen (wat ik betwijfel met haar 'foute' kleur)

Groetjes, Renate[/quote

Renate als alleen de kleur een minpunt is bij Phoebe mag je er denk ik wel mee fokken.
Elke smous heeft wel iets dat ze liever anders hadden willen zien. Zet tien smouzen op een rij, je zal verbaast zijn dat ze uiterlijk zoveel verschillen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Wendy

Bericht door Wendy »

Erna schreef: Renate als alleen de kleur een minpunt is bij Phoebe mag je er denk ik wel mee fokken.
Elke smous heeft wel iets dat ze liever anders hadden willen zien. Zet tien smouzen op een rij, je zal verbaast zijn dat ze uiterlijk zoveel verschillen.

Groetjes, Erna.
ja, Erna, dat denk ik ook !!
En ik weet hoe Phoebe er uit ziet...
Tis een mooi hondje hoor !!
Ja, ze is licht van kleur, maar wel een echte smous !!!!!!!!!!!

Erna

Bericht door Erna »

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat het karakter goed is, mag van uiterlijk best iets afwijken van mij.

Groetjes, Erna.

Jeanette

Eigenaars kiezen

Bericht door Jeanette »

Dat is ook het fijne van de club, ze kijken eerst naar de gezondheid en het karakter. Ik vind die blonde hondjes ook erg mooi en leuk !!! Dus als ze gezond is en een goed smouzenkarakter mag ze vast wel pups krijgen. Er is ooit eens iemand geweest die zelfs de aanschaf en het voer van de teef als kostenpost op ging voeren om de pup prijs te willen verhogen !!! Tsjaa..... Vaak kun je een nestkist met rennetje lenen via de club of van een van ons (zal ik maar zeggen) en als alles goed gaat (meestal) is het gewoon een groot feest. En ook als je via de club mensen van de wachtlijst krijgt voor jouw pups, kun je daar zelf ook invloed op uit oefenen hoor !!! B.v. niet naar een flat als ze er nooit lekker mee gaan wandelen, of niet naar iemand die altijd weg is, zonder dat goed te regelen enz. enz. Bij ons kwamen de eigenaars ook eerst op bezoek en kun je vanalles met ze bespreken. Weet je nog Ariënne, wat waren jullie kinderen nog klein !!! De club drukt echt niemand van de wachtlijst erdoor als je ze niet ziet zitten. Bij ons wilde iemand niet komen kijken, alleen direct een hondje ophalen. Niet dus !!! Serieuze liefhebbers genoeg.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Wendy

Bericht door Wendy »

Dat is zo als het hoort te gaan !!!
helemaal mee eens !!

zo ging dat ook bij de fokker van onze Pepper (en Phoebe en Whoopi)
Toen de man hoorde dat wij uit Brabant kwamen, had hij zo zijn bedenkingen.
Het blijkt dus zo te zijn dat de meeste broodfokkers uit Brabant komen ( Wist ik overigens niet hoor !!) dus hij wilde wel goed kijken wat voor vlees hij in de kuip had !!
Gelukkig vertelde ze ons bij ons 2e bezoek dat het helemaal goed voelde van hun uit, en dat we dus tzt een pupje mochten meenemen!! En dat was wel fijn!! hahaha.
maar ik vond het van onze kant ook fijn om te merken dat ze zo bezorgt waren om de pups !!
Dat was voor ons ook een teken dat de pups écht uit een goed en warm nest kwamen!!

Erna

Bericht door Erna »

De smous is een ras voor liefhebbers, dat blijkt uit alles.
Doordat de wachtlijst zo lang is hou je automatisch mensen over die er voor willen gaan. Het zijn in ieder geval geen mensen die in een opwelling een pup in huis halen omdat een hondje zo leuk is.
En als fokker mag je best kritisch zijn, je wil toch het beste voor je pups.

Groetjes, Erna.

Louise

Bericht door Louise »

Als er nieuwe eigenaren gebeld moeten worden, dan kun je in principe ook al wat eigen wensen opgeven, zodat je de mensen achteraf niet hoeft af te keuren. Iemand, die bijv. in de omgeving heeft meegemaakt, dat een moeder met 2 kinderen in de wandelwagen en 1 ernaast een klein pupje haastjerepje voortsleept, om de oudste op tijd op school te krijgen, wil misschien liever gezinnen zonder of met grotere kinderen. En als er iemand komt, die je echt niet ziet zitten, dan kun je dat gewoon zeggen.
En wat betreft een vergoeding van het terugfokprogramma als er hoge kosten zijn. Er moet dan wel sprake zijn van echt noodzakelijke kosten, dus geen pretecho o.d. Er zijn al diverse keren steekproeven gedaan, waarbij fokkers een opgave van de kosten deden; er zijn altijd zaken, die niet echt noodzakelijk zijn, maar met een gemiddeld nest zonder bijzondere uitgaven hoeft men er niet op toe te leggen.
Nestkisten zijn inderdaad te leen via de club of andere fokkers (vaak van de fokker van je eigen pup), ook andere zaken zoals slijmzuigertje, flesjes, moltons, vetbed, rennetje etc. kan vaak geleend worden. Als je tegen de tijd, dat een nest wordt verwacht daarvoor een oproep doet, moet dat zonder meer lukken.

Ariënne

Eigenaars / pupprijs.

Bericht door Ariënne »

Jeanette: Bij ons kwamen de eigenaars ook eerst op bezoek en kun je vanalles met ze bespreken. Weet je nog Ariënne, wat waren jullie kinderen nog klein !!!

Of we het nog weten Jeanette! Onze jongste was net 5! Zij kan het zich ook nog goed herinneren. (Nu 18 min 3 weken.) Het heeft toen op ons allemaal veel indruk gemaakt. En Lex (toch?) maar cakes bakken voor al het bezoek van de eieren van de kippen. Jullie hebben heel wat visite gehad met 2 x 7 pups!
Onze meiden vonden Neeltje (de lichtste kleur) zo mooi! Maar Dikke Beppie leek beter bij ons gezin te passen. Dat klopte: ze hoorde echt bij ons!

Nog even terugkomend op het onderwerp: ik vind het ook zo zonde wanneer iemand denkt zo'n bijzonder teefje te hebben, dat daar maar apart mee gefokt moet worden. En dat daar maar dik aan verdiend moet worden ook, want ze zijn het waard!
Dat laatste is ook zo jammer, omdat het een kettingreactie kan geven. En dan krijg je fokkers, die gaan fokken om het geld. Wèg liefdevolle omgeving. Dat is niet belangrijk meer. En wèg de zorgvuldigheid ivm het voorkomen van kwalen en minder prettige karakters ed.

Renate

Bericht door Renate »

Goh, ik dacht echt dat Phoebe's 'foute' kleur haar ongeschikt zou maken voor de fok. Ik vind haar kleurtje zelf eigenlijk wel leuk, maar ja het hoort niet natuurlijk.
Stiekem vind ik het wel leuk dat Phoebe misschien toch nog wel in aanmerking komt voor een nestje. (Ik moet Martijn er nog warm voor maken, maar ALS het zover komt zou ik graag een evt dochter van Phoebe zelf houden :mrgreen: )
Ik zal de RITSdag maar rustig afwachten.

Groetjes, Renate

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dat zou leuk zijn!
Martijn nog maar even niet laten meelezen!

:P :wink:
Afbeelding

Margaret

Bericht door Margaret »

Zou je eigenlijk met een hondje die de club niet geschikt vindt voor de fok door uiterlijke kenmerken wel kunnen fokken, maar dan buiten de club om? Het worden dan misschien geen rashondjes, maar als je geniet van het hebben van een nestje, en mensen hebt die interesse hebben in een 'vuilnisbak'-smousje, dan moet dat toch geen probleem zijn? Ik zou persoonlijk best interesse hebben in een extra blond smousje. Lekker uniek.

Gesloten