Clubmatch

De geschiedenis van de Hollandse Smoushond.
Maria
Contacteer:

Re: Clubmatch

Bericht door Maria »

Nee, een hond heeft geen last van een wat naar voren geplaatste voorhand. Maar een werkhond bijv. die optimaal zou moeten presteren, misschien wel. Denk aan sledehonden. Maar als je nu net toevallig aan het terugfokken bent, dan is het toch handig om daar naar te kijken ivm een partnerkeuze. Het gaat erom, dat je op een bepaald moment moet opletten, dat niet een hele foklijn een te geringe borstdiepte heeft.

Zo'n van zijn stoel gevallen baasje, met een daardoor geschrokken hond, werpt inderdaad een heel ander licht op het voorval. Wubke, toont Jules zijn gebit nog steeds niet? Ik vind hem heel mooi en zou weleens willen weten wat de keurmeester van hem vindt.
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

loes

Bericht door loes »

Erna schreef:Mevr. Rozema ken ik natuurlijk wel, zij was het niet vanmiddag.

Groetjes, Erna.
:)
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Jeanette schreef:Dan is er gelijk gedoe natuurlijk, als de baas zo raar valt.
En dan nog een lekker teefje in de buurt.
Kijk, dat geeft gelijk een heel andere kijk op de zaak.
Dan is mijn ramptoerist toch een makkie.
Als ik val springt hij met vier poten bovenop mij.
Handig? Nee, maar je weet wel waar hij is :mrgreen:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Lisa zit ook wel eens onder mijn stoel, maar goed dat ik er niet doorheen ben gezakt. Ik weet niet of ze het overleeft zou hebben. :scratch:
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Desi

Bericht door Desi »

Wat eem geluk dat jij niet op die bewuste stoel heb gezeten :wink:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Oei Erna, eerst maar eens goed kijken voor je ergens op gaat zitten, want platte hondjes hebben zeker een foute voorhand :mrgreen:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Desi

Bericht door Desi »

Ik heb toch een kater gevoel na de clubmatch :!:

Wij gingen naar de club-match met het gevoel: Desi moet de beker verdedigen. Nou aan verdedigen kwam ze niet aan toe! :twisted: Na de eerste schifting mocht ze de ring niet meer in. Zelfs niet om haar herinnerings-medaille op te halen :!: .

De keurmeester die zeer veel aandacht voor iedere smous had, besliste gewoon geen goed gebit, dan ben je geen goede smous! Heel vreemd want onder die 12 afgekeurde teefjes in de open klasse zaten meerder mooie smousjes. O.a. Kampioen Noorderlicht, de moeder van Desi en Fija.
Mijn vraag is nu : Wat is essentieel voor een goede smous :?:

Gebit, Hangende of staande Oortjes, Uitstraling, Vacht, Zwarte of Blanke neus, bouw.

Als ik het keuringsrapport van Desi lees moet ik een conclussie trekken: Desi was vorig jaar de beste teef en is nu o.i. afgekeurd. En ik vind als je streeft naar een super smous moet je met afgekeurde smousjes op het uiterlijk niet fokken! Het keuringsrapport van Desi geeft aan: had beter gebouwd moeten zijn, zwaait uit met de voorkant, gebit niet correct, harde vacht niet goed van structuur. (en dat voor de beste teef van vorig jaar)

Men vind Dhr. Weijer `de KEURMEESTER van de Smousen `. Dus als we aan zijn oordeel afgaan is m.i. Desi niet geschikt voor de fok. Jammer. :cry: :cry:

Het is ook typisch dat de oudste reu club campioen is geworden en dat een veteranen teef de beste teef is. Is er de afgelopen 10 jaar wel goed gefokt :?: Het is toch een terugfokprogramma. Hoe kan het dan dat de oudjes de besten zijn :?:

Mary

Bericht door Mary »

Gewoon over je linkerschouder dat rapport.
Volgend jaar is alles weer anders, mits er een andere keurmeester staat.
Dit zijn dingen waar alle mensen mee te maken krijgen als ze shows
bezoeken. Niet zo zwaar aan tillen.

Desi

Bericht door Desi »

Daarom is mijn voornemen: ik ga niet meer naar een show!

Mary

Bericht door Mary »

Ook goed. Het al dan niet goedkeuren voor de fok staat bij de club trouwens
helemaal los van showresultaten. Deze clubmatch is toch hoofdzakelijk om
iedereen weer eens te zien en te spreken. Dat zal toch wel gezellig geweest zijn?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik kan me best voorstellen dat je een kater-gevoel hebt. Als je niet eens door de eerste ronde heen komt omdat Desi's gebit niet goed is. Het is vast een zeker een kenner, want je wordt niet zomaar keurmeester. Maar ze hebben wel allemaal hun eigen 'ding'. Wat zegt haar vorige keuringsrapport b.v.???? Als je dat er naast legt???
Gelukkig streven we niet naar een super-smous toch?
Mevr. Barkman vond onze Sam b.v. erg mooi (wij ook :wink: ) Maar hij had wel een enorme onderbijt (hij lachte altijd :kus: ). Desondanks heeft hij drie nesten gemaakt en daarnaast ook nog twee keer tevergeefs gedekt. We zijn nooit met hem naar een keuring geweest, maar dan zou er ongetwijfeld heel veel op hem af te dingen zijn geweest. Ayla had een dikke kont en smalle schouders. Een lange snoet , een afstaand oor enz. Toevallig wel hele mooie tanden :mrgreen:. Twee nesten gehad.
Persoonlijk vind ik dat veel smouzen een wiebel in hun kont hebben. Maar misschien hoort dat wel :o
Ik denk dat zelfs de beste smous van elk jaar nog heel veel 'had beter gekund' in hun rapporten hebben staan.
Kijk maar eens naar 2005. Vast een mooie smous, maar wel een fiks ondervoor gebit.
Zelf vind ik Desi een erg mooi smousje. Het verbaasde me niet dat ze vorig jaar won. Ik denk dat, als er volgend jaar weer een andere keurmeester is, ze zeker weer hoge ogen gaat gooien.
Lisa is toch ook een knappe meid. Niks dit jaar (???) Maar de kinderen wel, dat is dan ook weer leuk.
Zal je meemaken als Desi straks een nestje heeft gehad ga je misschien ook nog eens helemaal naast je schoenen als haar pups misschien ook wel eens zo scoren als hun moeder.
Volgens mij is het toch grotendeels voor de gezelligheid!! En natuurlijk ook een beetje kunnen kijken of we met z'n allen nog wel steeds smouzen fokken en ze niet per ongeluk op iets heel anders zijn gaan lijken :crazy:
Een 10 voor tante Desi, met een griffel. :kus:

Mary

Bericht door Mary »

Jeanette schreef: Kijk maar eens naar 2005. Vast een mooie smous, maar wel een fiks ondervoor gebit.
:
en een bruine neus. Maar samen met Pim (prima gebit) toch aardige nakomelingen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Mary schreef:
Jeanette schreef: Kijk maar eens naar 2005. Vast een mooie smous, maar wel een fiks ondervoor gebit.
:
en een bruine neus. Maar samen met Pim (prima gebit) toch aardige nakomelingen.
Dat is dan toch weer erg leuk !!!
En met zo'n klein bestand kom je altijd wel weer een nakomeling tegen. :boogie:

Mary

Bericht door Mary »

Het is echt niet ongewoon dat de uitslag van een show zo totaal anders
kan zijn. Mensen die veel shows aflopen, omdat ze beslist hun hond kampioen
willen laten zijn, weten precies waar ze wel of niet heen moeten.
Die zoeken hun shows uit op de keurmeester. Dat was 30 jaar geleden al zo,
daar zal vast nog niets aan veranderd zijn. Keurmeesters zijn ook mensen.
Laatst gewijzigd door Mary op 14 okt 2008, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

loes

Bericht door loes »

Behalve dat iedere keurmeester wel zijn 'ding' zal hebben, is het natuurlijk ook zo, dat smouzen heel lang nog niet af zijn. Desi was vorig jaar beslist nog niet volledig uitgegroeid qua massa. Als ik Adah vergelijk met haar eerste jaren en nu, is ze nu veel compacter, zeker na het nest. Overigens had ik er niet in het minst op gerekend, dat ze zo hoog zou eindigen. Ik vergat ook prompt de beker en haar zak beloningsbrokken, de beker heeft ze inmiddels, de brokken waren 'verdwenen' :( (arme Adah), maar gelukkig kreeg ze nog een beker en brokken... (nog onverwachter). Ja, nu je het zegt, Anja, heb ik voor Fija ook haar medaille niet gehad. Dacht dat ik die ook al vergeten of kwijt was (mijn telefoon is ook foetsie).
Overigens vind ik het juist zo fijn aan een eigen clubmatch dat er op de smous in vergelijking met andere smouzen wordt gekeurd. Een U krijgen van allrounders omdat ze er als een hond uitziet zoals in het begin vaak gebeurde op doorsneetentoonstellingen of KC-clubmatches , is toch echt minder waard.
Maar zoals al gezegd, een keuring op uiterlijk heeft weinig of niets te maken met het terugfokken van het ras, het is hoogstens een (frusterende ?) stand van zaken. Maar de mensen van het Terugfokprogramma weten echt wel dat het nog heel lang duurt voordat er van enige uiterlijke eenheid sprake zal zijn en nog veel langer zonder terugslagen, want helaas zo zit erfelijkheid nu eenmaal in elkaar.
H K Jelle 13-5-2004

loes

Bericht door loes »

O ja, even dit nog. Ik vind Fija mooier dan Adah, behalve natuurlijk de lange onderkaak zoals de keurmeester dat uitdrukt, maar omdat dat meestal niet zichtbaar is (een enkele keer blitst ze) is dat gelukkig niet echt storend. En Adahs vacht is smouziger, maar Fija's vacht wordt ook steeds beter, maar is wel gemêleerd. Adah heeft een mooie brede schedel, maar meestal minder goed gedragen oren, hoewel ze ze wel goed kan dragen en dan heeft haar kop veel meer uitdrukking. Deze keurmeester was zeer gecharmeerd van gespierde hondjes. Ook Fija heeft een mooi keurrapport. Overigens wil het niet zeggen dat de dingen die ik mooi aan mijn smouzen vind, ook mooi/goed zijn volgens de rasstandaard.
H K Jelle 13-5-2004

Desi

Bericht door Desi »

Om contacten met smousjes en baasjes ga ik liever ontspannen wandelen in de bossen of op het strand, zeker met dat mooie weer van afgelopen zondag. Daar zie ik dan ook leuke hondjes heerlijk in de vrije natuur en lekker rauzen. Dus niet aan de lijn en nog nooit een gevecht gezien tussen reuen, maar met een loopse teef zit je daar dan ook niet tussen. Neen wij hadden nog naar de Winner gewild, maar dus nu echt niet meer! Wij gaan voor puur natuur hond!

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Telefoon foetsie, brokken foetsie :?
Een van Hapswoudetje dat even naar huis wilde bellen ???? :mrgreen:
Het was zeker een erg drukke dag Loes :o

Ik ken dat Mary, een oude kok van een GVT waar ik werkte had peper en zout kleurige kleine schnautzers. Half Europa sjeesde ze door met die kleine sjacherijnen :? Van te voren de keurmeesters uitzoekend. En de pest in als er per ongeluk een ander kwam... :donderwolk: :donderwolk:
Ze nam ze altijd mee, maar niemand kon ze aaien. Blijkbaar mocht tandjes kijken wel :mrgreen:

Jajo

Bericht door Jajo »

Het is zoals gezegd: keurmeester word je niet zo maar. Een keurmeester weet hoe een ras op zijn best er uit moet zien. Om een voorbeeld te noemen, een jachthond zonder borstdiepte en te weinig voorborst wordt naar de prullenbak verwezen. Duidelijk, want zonder beide ingredieënten heb je geen long-inhoud genoeg om een hele dag te werken.

Maar het blijven ook mensen die in de keuringen hun eigen voorkeuren hebben voor kleine details en wat als belangrijk geldt is vaak persoonsgebonden. Dat heb je gewoon te nemen. Waar de ene keurmeester de voorkeur geeft aan een donkere Ridgeback, zal een volgende de eerst plaats gunnen aan een geel-kleurige. Je kan dan hoog of laag springen, op dat moment zijn er persoonlijke voorkeuren.

Er zijn exposanten die, de voorkeur van een keurmeester kennende, niet op een tentoonstelling komen om een bepaalde keurmeester te ontwijken. Dat is ieders goed recht. Toch wordt je pas kampioen als meerdere keurmeesters zich over jouw hond hebben uitgesproken en er dus een redelijk gemiddelde ontstaat.

Je moet begrijpen dat niet iedere keuring hetzelfde resultaat oplevert, daarmee is de keurmeester niet slecht en jouw hond niet slecht. De basiselementen van iedere keuring staan vast. De voorkeuren van de keurmeester zijn daar aan toegevoegd en kunnen wel eens aan de voor jou verkeerde kant doorslaan.

Dit soort zaken levert vaak de ruzies op op een tentoonstelling omdat men er niet doorheen wil kijken. Zelf weet je ook of je hond een voorbijter is, als de keurmeester daar zoveel gewicht aan hangt is dat alleen een bevestiging van wat je zelf al weet. Maakt niet zoveel uit. We hebben geen van allen de perfekte hond, alleen is de een wat perfekter dan de ander en dat wordt pas na 4 of 5 shows bevestigd en dan nog door 4-5 verschillende keurmeesters.

Nala had een dijk van een keuringsrapport bij de KCM. Straks ga ik naar de Utrecht en word ik misschien ook aan de kant geschoven. Dan zegt hij dat haar staart te kort is of haar oren niet goed vallen. Kan allemaal. In plaats van de derde plaats sta ik dan met lucht in mijn handen. Ik ben er op voorbereid, zo werkt dat nu eenmaal.
Trek het je niet aan want dat is niet de bedoeling van een keuring.

Groetjes, Jozé

loes

Bericht door loes »

Jeanette schreef:Telefoon foetsie, brokken foetsie :?
Een van Hapswoudetje dat even naar huis wilde bellen ???? :mrgreen:
Het was zeker een erg drukke dag Loes :o
Ja en dan nog het keurrapport van Adah :roll:
Vandaag knallende koppijn.
De dag was zeker te kort, want ik heb veel mensen niet gesproken, de keuringen niet gezien en ben niet met Fija bij de fotostudio http://www.fotografiedianne.nl / geweest, wat ik van plan was.
Omdat ik een heleboel extra geschilderde artikelen had, konden de mensen van het winkeltje dat er niet even bij doen, dus ben ik voornamelijk bij de tafel gebleven.
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten