Look-alikes gezocht!
Re: Look-alikes gezocht!
Ik zou zelf geen moeite hebben met een halve look-alike.
De terugfok-commissie heeft toch genoeg ervaring om te kunnen beslissen of een look-alike, smous genoeg is om mee te fokken, dwz genoeg smouzige eigenschappen.
Ook "echte" smouzen kunnen afwijken van de standaard.
De terugfok-commissie heeft toch genoeg ervaring om te kunnen beslissen of een look-alike, smous genoeg is om mee te fokken, dwz genoeg smouzige eigenschappen.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
Ze worden officieel 'aangekeurd', dus door de Raad van Beheer gekwalificeerde keurmeesters beslissen of ze voldoende op een Smous lijken.
Daarvoor zijn ze al bekeken door de ervaren RITS-keurders net zoals bij de Smouspups, inclusief uiteraard de gezondheids- en karakteraspekten.
Bij 'gevonden' honden weet je uiteraard niet wat er nog meer voor bloed in zit en kan het nageslacht voor verrassingen zorgen. Soms is de combinatie bekend en is de hoop gevestigd op de voor de Smous gunstige kenmerken (zoals bijvoorbeeld vacht, bouw e.d.).
Maar ook uit Smouzen komen nog verrassingen die de één leuk vindt en de ander verfoeit dus ik denk zelf dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt.
Daarvoor zijn ze al bekeken door de ervaren RITS-keurders net zoals bij de Smouspups, inclusief uiteraard de gezondheids- en karakteraspekten.
Bij 'gevonden' honden weet je uiteraard niet wat er nog meer voor bloed in zit en kan het nageslacht voor verrassingen zorgen. Soms is de combinatie bekend en is de hoop gevestigd op de voor de Smous gunstige kenmerken (zoals bijvoorbeeld vacht, bouw e.d.).
Maar ook uit Smouzen komen nog verrassingen die de één leuk vindt en de ander verfoeit dus ik denk zelf dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Stijnke had ook best met een look-alike gemogen. Sommige look-alikes zijn smouziger dan zij. Met haar dwarse oren, niet zo harde vacht en eigenlijk een behoorlijk Terriër gehalte in haar karakter.
Onze Mijntje stond nog in het voorlopig register, was veel te kort van vacht en ook behoorlijk veel Terriër in het karakter, maar we hadden haar echt niet willen missen.
Een halve look-alike voor mij geen enkel punt!
Trouwens, onze Lienke en ook Baukje stonden in de Bijlage. Stijnke is onze eerste Smous die echt in het stamboek staat ingeschreven. Maar Lienke was Smouziger...
Onze Mijntje stond nog in het voorlopig register, was veel te kort van vacht en ook behoorlijk veel Terriër in het karakter, maar we hadden haar echt niet willen missen.
Een halve look-alike voor mij geen enkel punt!
Trouwens, onze Lienke en ook Baukje stonden in de Bijlage. Stijnke is onze eerste Smous die echt in het stamboek staat ingeschreven. Maar Lienke was Smouziger...
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Zou hier ook geen enkel probleem zijn. Was trouwens ook ongeveer het eerste dat Fredie vroeg toen Fien was geboren, of ze eventueel gedekt mocht worden door een look-a-like. Maar ja.... navelbreuk...
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
-
Ik weet dat er nieuw bloed nodig is en het zou hier geen probleem zijn als de smous maar smouzig genoeg is. Bij een niet smouzig uiterlijk en gedrag zou ik het misschien achteraf wel jammer vinden. Maar er zijn inmiddels al diverse look a like's geboren waarbij de match perfect uitgevallen is. De div. Keurmeesters hebben hun werk goed gedaan. Dus ja, wij zouden het, met alle kennis die er nu is, wel aandurven.
José, Sammy & Lieveke

José, Sammy & Lieveke

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Ongeveer 6 weken geleden overleed mijn moeders broer in Australië.
Mijn nichtje stuurde een hele mooie I.M. met foto's en muziek.
Op de allerlaatste foto staat zij met haar pa en hun hondje op zijn schoot.
....Een look-a-like smousje.
Moet ik ze nog laten weten, dat ik dit wel héél bijzonder vind.
Door de vakantie nog niet ervan gekomen.
Mijn nichtje stuurde een hele mooie I.M. met foto's en muziek.
Op de allerlaatste foto staat zij met haar pa en hun hondje op zijn schoot.
....Een look-a-like smousje.

Moet ik ze nog laten weten, dat ik dit wel héél bijzonder vind.
Door de vakantie nog niet ervan gekomen.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Wat bijzonder Charlotte.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Zeker heel bijzonder, Charlotte..
Maureen
Wat een bijzonder toeval.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Mooi toeval Charlotte.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Dit is wel even een eye-opener voor mij.wubke schreef:Ik zou zelf geen moeite hebben met een halve look-alike.
[knip]
Hoe is het om een look-a-like te hebben? Wat zijn de voors en tegens? Is het moeilijker of makkelijker om een look-a-like te krijgen?

Dorus heeft zijn eigen Instagram.
Dorus (Fake Freek) van Katoen, 21-01-2017 (Dieuwertje Bloem van Katoen X Boef)
http://smoushond.magix.net/alle-albums/ ... de/matrix/
Kijk, dit is het album van onze Bloem en haar Duco. Duco is een look-alike. Van alles wat dus... :wink2:
Zoals je ziet ... de mooiste pups van het westelijk halfrond en de rest.
Deze pups gingen gewoon volgens de wachtlijst.
Wij hebben het natuurlijk met de nieuwe eigenaars besproken.
We vonden n.l. dat juist in dit geval mensen zeer serieus met de fokverplichting om moesten gaan. En dat doen ze.... later...
(Eigenlijk is dat altijd logisch natuurlijk...maar toch..)
Kijk, dit is het album van onze Bloem en haar Duco. Duco is een look-alike. Van alles wat dus... :wink2:
Zoals je ziet ... de mooiste pups van het westelijk halfrond en de rest.

Deze pups gingen gewoon volgens de wachtlijst.
Wij hebben het natuurlijk met de nieuwe eigenaars besproken.
We vonden n.l. dat juist in dit geval mensen zeer serieus met de fokverplichting om moesten gaan. En dat doen ze.... later...

(Eigenlijk is dat altijd logisch natuurlijk...maar toch..)
Ok, was dat i.v.m. het fokprogramma? Deed Duco daar aan mee? (En idd wat een beauty'sJeanette schreef: Deze pups gingen gewoon volgens de wachtlijst.

Maar ik neem aan dat er ook look-a-likes zijn die niet mee doen aan het fokprogramma. Is dat zo? Komen die ook op de wachtlijst? Of zijn er 2 wachtlijsten?
(bomen - bos)
-
Mijn Sarah is een dochter van look-a-like Brennie en "echte Smoushond" Babs (Baza). Sarah is de uiterst rechtse op de foto.
http://smoushond.magix.net/alle-albums/ ... 109570663/
Ik zit nog steeds op mijn roze wolk
..... het hebben van een (look-a-like) Smous is met niets anders te vergelijken!!!
Uiterst links op de foto, papa Brennie met daarnaast mama Babs (Baza) en oma!!!
http://smoushond.magix.net/alle-albums/ ... 115971339/
http://smoushond.magix.net/alle-albums/ ... 109570663/
Ik zit nog steeds op mijn roze wolk

Uiterst links op de foto, papa Brennie met daarnaast mama Babs (Baza) en oma!!!
http://smoushond.magix.net/alle-albums/ ... 115971339/
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent
http://www.facebook.com/Bobby6912.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent
http://www.facebook.com/Bobby6912.
Nee hoor, er is maar één wachtlijst.gwen schreef:Ok, was dat i.v.m. het fokprogramma? Deed Duco daar aan mee? (En idd wat een beauty'sJeanette schreef: Deze pups gingen gewoon volgens de wachtlijst.)
Maar ik neem aan dat er ook look-a-likes zijn die niet mee doen aan het fokprogramma. Is dat zo? Komen die ook op de wachtlijst? Of zijn er 2 wachtlijsten?
(bomen - bos)
O.a. Duco en Brennie hebben hun bijdrage geleverd voor het fokprogramma.
Wij vonden het heel leuk om te doen.
En wat een leuk meisje is dat niet geworden!Sylvia & Bob schreef:Mijn Sarah is een dochter van look-a-like Brennie en "echte Smoushond" Babs (

[quote="gwen"
Maar ik neem aan dat er ook look-a-likes zijn die niet mee doen aan het fokprogramma.
[/quote]
Er zullen zeker nog veel look alikes rondlopen... en als ze gevonden en goedgekeurd worden... wie weet mogen ze dan meedoen aan het fokprogramma en krijgen de pups een keurige bijlage Stamboom van de Raad van Beheer. Geen idee hoeveel het TFP er nog mag en kan gebruiken.
Daar worden afspraken over gemaakt met de Raad van Beheer.
Nestjes buiten het programma fokken, daar worden we niet blij van natuurlijk en hopelijk gebeurt dat niet.
Maar ik neem aan dat er ook look-a-likes zijn die niet mee doen aan het fokprogramma.
[/quote]
Er zullen zeker nog veel look alikes rondlopen... en als ze gevonden en goedgekeurd worden... wie weet mogen ze dan meedoen aan het fokprogramma en krijgen de pups een keurige bijlage Stamboom van de Raad van Beheer. Geen idee hoeveel het TFP er nog mag en kan gebruiken.
Daar worden afspraken over gemaakt met de Raad van Beheer.
Nestjes buiten het programma fokken, daar worden we niet blij van natuurlijk en hopelijk gebeurt dat niet.
Mijn vraag betreft met name de look-a-likes (niet de rashonden). Dus de hondjes die überhaupt niet mee (kunnen/mogen) doen aan het fokprogramma. Hoe zit het daarmee?
Wat een snoepie. En opmerkelijk dat er zo'n verschil in één nest zit.Sylvia & Bob schreef:Mijn Sarah is een dochter van look-a-like Brennie en "echte Smoushond" Babs (Baza). Sarah is de uiterst rechtse op de foto.
Al 'onze' smouzen die binnen het fokprogramma worden geboren... dus pups van gewone smouzen én pups van smous en look alike worden opgeroepen voor de Rits dag.Dat zijn allemaal rashonden met papieren. De kruising hondjes hebben een speciaal soort papieren.. een bijlage Stamboom.gwen schreef:Mijn vraag betreft met name de look-a-likes (niet de rashonden). Dus de hondjes die überhaupt niet mee (kunnen/mogen) doen aan het fokprogramma. Hoe zit het daarmee? .
Ooit zijn we daar ook mee begonnen in de zeventiger jaren. Onze super smous Sam begon met een bijlage Stamboom.
Op de Rits worden ze allemaal bekeken, lijstje over gezondheid en gedrag wordt besproken, foto's gemaakt...enz.
Naar aanleiding van die dag worden sommige hondjes uitgesloten voor de fok.
Onze Stapper had bijvoorbeeld last van epilepsie... duidelijk geval van geen pups krijgen.
Maar verder gebeurt er niet iets mee... dus ik weet niet wat je bedoelt. Ze hebben hoop ik een fijn lang en gelukkig smouzen leven.

Misschien moet ik het anders formuleren. Er zijn smousjes of smouzigen waarmee niet gefokt (kan/mag) worden. Ze zijn bijvoorbeeld afgekeurd op de Ritsdag omdat ze te donker zijn. Of de oortjes staan niet goed. (ik ben een leek op dit gebied, dat mag duidelijk zijn) Ze zijn in ieder geval uitgesloten voor het Smous fokprogramma.Jeanette schreef: Al 'onze' smouzen die binnen het fokprogramma worden geboren
Misschien dat deze hondjes toch een nestje krijgen (met een smouzig of ander smousachtig hondje) Ik bedoel dus expliciet honden zonder stamboom. Of bijlage.
Of komt dat eigenlijk nooit voor?