Fokverplichting

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Charlotte

Re: Fokverplichting

Bericht door Charlotte »

Het was handig dat tijdens de 'heerlijke' pauze nog 2 mensen zonder smous aansloten, zodat ik e.e.a nog eens flink aan heb kunnen halen.
Of het wat uit kan maken voor het echtpaar mét, ik heb mijn twijfels.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Maureen

Bericht door Maureen »

Is ook van de DA niet goed doorgekeken naar de rasstandaard. :hamer:
Stijnke heeft ook een heel kleine ondervoorbeet. Hebben we voor een reu gekozen die dat niet had. Alle vijf pups hadden een mooi schaargebitje. Zou toch zonde geweest zijn als we daarom niet gefokt hadden.
Onze oude en onze nieuwe DA hadden hun huiswerk wel goed gedaan en wisten dat het geen bezwaar was. Zeker omdat het maar minimaal is. :)
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Erna

Bericht door Erna »

Lies heeft ook een lichte ondervoorbeet.
Ze was na de ritsdag goedgekeurd, heb er niet eens aan gedacht om dit met de DA te bespreken.
Dop, Lisa haar lover heeft een goed gebit, en drie van Lisa haar pups ook.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Volgens mij hadden ze gewoon geen zin in een nestje. Gerry en Pebbles

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Jeanette schreef:Waardeloos!!! :boos: Zo ellendig voor mensen die wel graag willen fokken, maar helaas geen nestje kunnen krijgen. En dan zulke lieden, bah. :niks:
Ik ken die mensen vrij goed en ik weet ook dat het ( nog) niet fokken met hun teefje OOK te maken heeft met onzekerheid. Bang dat het niet goed zou gaan. Volgens haar stond er in de uitslag van de Rits ook niet duidelijk dat ze goedgekeurd was. Haar DA meld dan ook nog eens dat een teefje met haar gebit nooit zou mogen fokken. Nu weten wij wel beter natuurlijk en niet haar DA is de baas maar als je al onzeker bent is dit natuurlijk wel een reden om er nog maar niet vrijwillig aan mee te werken. De uitslag van de Gedragstest was ook niet zo positief. Er werd gemeld dat het een zeer onvriendelijk teefje was. Terwijl ze dat toch echt niet is, natuurlijk is de test een moment opname maar niet leuk om te horen te krijgen. Dus ook niet echt een uitslag om nou eens positief over een nestje te gaan denken. Ik heb haar al een paar keer geadviseerd contact met Fredie op te nemen maar mijns inziens durft zij dat toch niet goed. Als men vanuit de HSC contact met haar op zou nemen weet ik zeker dat er een paar onzekerheden bij hen opgelost zullen worden en men wel mee zal werken aan het TFP. Jammer blijft het want het is een heel, leuk teefje.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zeker heel jammer José.
Er is genoeg hulp te krijgen bij het fokken.
http://www.smoushond.nl/fokken/
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

yvonne

Bericht door yvonne »

Met alle respect (tenslotte ken ik de mensen niet), maar als je echt graag een nestje wilt fokken zou ik er alles aan doen om die onzekerheid weg te laten halen. Bij ons was het helaas net omgekeerd :( Twee keer laten testen door de DA, en zij was verbaast dat het niet mocht. Het kan raar lopen........
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Dat er niet duidelijk in het rapport stond dat er met haar gefokt mocht worden ligt waarschijnlijk aan het feit dat men haar graag eerst op een Gedragstest wilde zien, iets dat vrij vaak voor komt, op de RITS zijn ze het pupstadium nauwelijks ontgroeit en de ontwikkeling van de ene of de andere hond kan flink verschillen.
Daar is ze dus ook geweest maar ze werd niet omschreven als zeer onvriendelijk maar weinig vriendelijk wat toch wel iets heel anders is.
Het is kennelijk geen heel vrij zeker hondje maar tegen het fokken van 1 nestje (die beperking is er wel vaker) is zeker geen bezwaar. Er wordt dan een hond met een zo passend mogelijk karakter bijgezocht. Overigens is overleg met Fredie een heel normale zaak, maar dat moet wel van de eigenaren uitgaan.
Van die opmerking over het gebit snap ik trouwens niks want op de RITS had ze (nog) een scharend gebit.
Als er nog aan de fokverplichting voldaan gaat worden, dan zou er toch niet al te lang meer gewacht moeten worden want ze is nu haast 4 jaar.
Ik neem tenminste aan dat we het over hetzelfde teefje hebben (N-S).....
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

yvonne

Bericht door yvonne »

Bij Senna was het zo dat ze niet altijd traanstreepjes had. Ten tijde van de RITS heb ik aangegeven dat ze die wel eens had. In de brief stond ook het advies dat als ze er regelmatig "last" van zou blijven hebben, om de DA er even naar te laten kijken.
In de winter had ze bijna geen traanstreepjes, en wij hebben dan ook geen moment gedacht dat het niet goed zou zijn. Pas toen ze weer volop in het zand zat met haar snoet, begon het weer.
Vooral de zin in de brief dat ze hopen dat wij onze hond inzetten voor de fokkerij, bleef hangen.
Achteraf misschien een beetje naïef van ons en misschien was de teleurstelling wat minder geweest als we getwijfeld zouden hebben. Maar het is zeker genoemd in de brief.
Ook heb ik begrepen dat ze het gewoon fijn vinden om alle honden op hun gedragseigenschappen te kunnen beoordelen. Er was voor Senna geen reden om dat n.a.v. de RITS te doen. Ik heb toegezegd, omdat ik zelf ook erg benieuwd was.
En weinig vriendelijk wil inderdaad niet zeggen dat het een onvriendelijk hondje is.
Als de hond uithaalt of gaat happen is weer wat anders.
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Zo onzeker kwamen ze niet over, José.
Zij hebben jouw advies gewoon in de wind geslagen, anders hadden ze allang contact met Fredie opgenomen.
Zij had overal wel een uitvlucht voor.
Charlotte

sammydesmous

Als ik haar zie zal ik haar nogmaals adviseren contact met Fredie op te nemen. Meer kan ik helaas niet doen.

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne

loes

Bericht door loes »

Fijn José. Advies geven is altijd moeilijk
Voor wanneer hebben jullie een nestje voor Lieveke gepland? (Heb wel weer zin in een uitgebreide reportage :ja: ) Of gaan jullie eerst voor een GT ?
H K Jelle 13-5-2004

sammydesmous

Voor een uitgebreid verslag zul je nog even geduld moeten hebben. Dit jaar zit het in iedergeval niet in de planning, komt dit jaar niet zo goed uit. Ze zal ook nog naar de GT gaan.

loes

Bericht door loes »

Wat in het vat zit verzuurt niet ;) .
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

De baasjes van Lolly/Katootje genieten zo van het drietal.
Als er geen fokverplichting zou zijn, zouden ze misschien toch niet gefokt hebben en dit gemist hebben!!!
:klappen:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Ik denk dat dat voor vrijwel alle Smouseigenaren geldt.
Ik heb heel veel dieren gehad en had eigenlijk van allemaal wel eens een nestje willen hebben, maar de angst om met dieren te moeten leuren heeft dat tegengehouden.
Alleen mijn eerste mannetjeshamster had ineens een stel kleintjes :hihi: en mijn moeder dus een hamster en wij heel veel kooien met de rest....
H K Jelle 13-5-2004

Maureen

Bericht door Maureen »

:hihi: Tja, hamsters......

Wij vonden de fokverplichting geen punt juist omdat er ook een centraal beheerde wachtlijst was (is). Leuren met pups zagen wij niet zitten, maar een nestje fokken wel. En wat hebben we ervan genoten.. Fijn dat dat voor deze mensen ook geldt :jeah2:
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

corrie

Bericht door corrie »

Wij vonden het eerste nest doodeng.Zonder fokverplichting was er bij ons nooit een nest gekomen. Wat hadden we dan veel gemist. Na het derde nest was het klaar. We hopen in de toekomst met een volgend smousje op weer een nest. Of meer.......
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Alida

Bericht door Alida »

Bij ons thuis ook al vele nestjes gehad, van konijnen tot aan parkieten,en dat was zo leuk :) Gelukkig raakten we de jongen ook zo kwijt. Wat fijn dat de baasjes van Katootje zo genieten :) de foto's zijn :love: wat zouden we het toch leuk vinden dat Kasper ook eens mag, en dat geldt ook voor kruimel, jammer dat we dat niet zelf in de hand hebben, ben wel is benieuwd of hij al eens op een deklijst heeft gestaan.Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

corrie schreef:Wij vonden het eerste nest doodeng.Zonder fokverplichting was er bij ons nooit een nest gekomen. Wat hadden we dan veel gemist.
Bij ons net zo.

En nu hopen we nog eens een 7e nest te mogen fokken.
Charlotte

Gesloten