Daar moest ik toch even over nadenken Jeanette, want dat is al zó lang geleden!
Na het eerste nest van Finny (geboren in januari 2001), ben ik daarmee begonnen. Zij was toen ruim 2½ jaar oud.
Eerst heb ik haar met flexilijn en klicker het "pad" commando aan het verstand gebracht, níet meer de bosjes in dus! Toen dat redelijk ging, ben ik overgestapt op een lange lijn (ongeveer 6 meter), die ik wisselend vasthield en achter haar aan liet slepen. En dan heel vaak terugroepen (HIER!!!), maar altijd zó dat ik evt. op de lijn kon gaan staan. Appèl op afstand, dus AF, ZIT, WACHT, regelmatig spelen, stokje gooien, balletje halen, baasje zoeken. Die lijn ben ik na verloop van tijd korter gaan maken, en het ging steeds beter. Helaas is zij toen een keer met lijn en al een veld in geschoten ( even een misser), en kwam vast te zitten. Gelukkig had ik haar snel terug, maar vanaf die tijd durfde ik die lijn niet meer te gebruiken, want dat kan ook gevaarlijk zijn. Toen heb ik haar kennis laten maken met een werpketinkje (negatief), zodat ik bij ongewenst gedrag kon gooien en af en toe bewust ráken. Dat kettinkje neem ik nog steeds mee, en af en toe rammel ik er mee als mij iets niet zint. Eens was ik dat ding kwijt nadat ik daarmee gegooid had, en toen ik haar het zoekcommando gaf, vond ze hem, en bracht haar "marteltuig" weer netjes bij mij terug.
Hoelang ik met dat alles bezig ben geweest weet ik niet meer (misschien een jaar) . Wat ik wél weet is dat wij al jaren ontspannen kunnen lopen

, en alleen in gezelschap en op vreemd terrein nog extra allert zijn. Dit geldt zowel voor Finny als Guusje.