Ja, zeker weten! Ze liggen net weer uit te blazen van een speelkwartiertje (dat inmiddels al langer duurt dan een kwartiertje) in de tuin. En ook een beetje in de kamer. Maar ik zat in de tuin op de grond, dus daar waren ze meestentijds wel te vinden. Ze weten al precies waar het deurtje in de ren is, en als iedereen dan daarbuiten staat, hoef ik alleen nog maar rustig naar de tuin te lopen en het hele spul komt mee. Het is net zwaan-kleef-aan.

Maar eenmaal buiten verspreiden ze zich door de tuin. Niet te ver, ze willen zeker weten dat ze me direct terug kunnen vinden, maar binnen die cirkel van veilig voelen verkennen ze alles. Van de pot met bieslook tot de vrouwenmantel met nog druppeltjes op het blad. Alle losse blaadjes worden versleept en tussendoor klimmen ze bovenop mij of vreten elkaar op. Er worden steeds mooiere sprintjes getrokken en idiotere sprongen geoefend.
Tussendoor vliegen er eens een paar naar binnen en verkennen de kamer. Vooral het kratje met hondenspeelgoed is interessant. En ze weten ook dat het kleed lekkerder ligt dan de stenen. Sommigen hebben het mandje bij de verwarming (die uit is) ook al even onderzocht. Nog een weekje en dan liggen ze daar te slapen, schat ik zo.
Ze geven ok zo mooi aan dat het genoeg geweest is: ze vertrekken gewoon naar binnen. Voor zover dat lukt, want als ze moe zijn, zijn sommige hindernissen ineens veel hoger dan op de heenweg. Sommigen gaan meteen de kist in en slapen tot ze eten ruiken. Anderen blijven om me heen draaien tot ze hun buikjes vol hebben.
Vla met kwark en slagroom deze keer. De pap is op. Maar dit ging er ook prima in.
Vlees hadden ze vanochtend al gehad en vanmiddag weer. Ze eten nu met z'n achten een hele schijf en sommigen geef ik dan een poosje later nog een klein beetje vla of zo, want die hebben aan die portie net niet genoeg en Stijnke levert ook niet meer helemaal genoeg als aanvulling, hoewel ze nog steeds haar best ervoor doet.
Ach, voor je het weet zijn ze ook aan de brokjes...