Loopsheid gemist?
Loopsheid gemist?
Maartje is vorig jaar augustus (rond 20 augustus) voor de eerste keer loops geworden. Rekening houdend met 6 a 8 maanden had ik verwacht dat ze in maart/april weer loops zou worden. Echter ik heb nog steeds geen bloed gevonden. In maart dacht ik even dat ze wat meer plasjes deed, maar dat doet ze af en toe. Haar vulva is ook nog steeds niet groot opgezet zoals dat bij de eerste loopsheid het geval was. Al met al zitten we nu al in juni en weet ik niet of ze nu ondertussen loops is geweest. Kan het zijn dat het een lichte loopsheid is geweest waar wij weinig van hebben gemerkt? Twee a drie weken geleden was ze wel 1 dag aan de diarree en kon ze het 's ochtends niet ophouden. Toen vond ik wel een paar bloed spetters. Maar het kan net zo goed van de diarree geweest zijn. Dat waren ook de enige bloedspetters en de diarree was na 1 a 2 dagen weer over. Ik heb toen gegoogled en las dat diarree wel voorkomt bij beginnende loopsheid. Maar daarna heb ik hier niks meer van gemerkt bij Maartje. Vanaf maart loopt ze dus alleen maar mee aan de riem voor het geval dat. Terwijl ze het juist zo heerlijk vindt om los te lopen. Herkent iemand zich hier in? Ik ben hier nog niet zo ervaren in.
Re: Loopsheid gemist?
Ha Saskia.
Bij sommige honden is de periode tussen loopsheden veel langer dan 6-8 maanden. En ook niet altijd helemaal regelmatig.
Als Maartje niet flink belaagd wordt door geïnteresseerde "heren" en verder ook niet duidelijk bloed verliest en een opgezette vulva heeft, mag je er vanuit gaan dat ze nog niet loops is. Ze kan dan gewoon lekker los lopen. Stijnke kan nu ieder moment loops worden (al laat ze ons deze keer ook lekker wachten), maar loopt nog iedere dag los in het bos. Alle aanminnige heren worden nog flink afgesnauwd.
Als ze heel geïnteresseerd in reuen is en voor ze gaat staan met haar staart opzij, dán moet ze echt aan de lijn en bij de heren vandaan gehouden worden. Dat ziet er anders uit dan dat ze een partijtje wil ravotten. Vooral die staart opzij. Op dat moment kan ze gedekt worden. Maar dan hebben de heren allang laten zien dat ze interessant is voor ze.
Als ze heel veel drinkt, koorts heeft en/of lusteloos is, is het goed om een dierenarts te raadplegen, maar anders heeft ze een lange cyclus, vermoed ik.
Verder alles goed bij jullie?
Bij sommige honden is de periode tussen loopsheden veel langer dan 6-8 maanden. En ook niet altijd helemaal regelmatig.
Als Maartje niet flink belaagd wordt door geïnteresseerde "heren" en verder ook niet duidelijk bloed verliest en een opgezette vulva heeft, mag je er vanuit gaan dat ze nog niet loops is. Ze kan dan gewoon lekker los lopen. Stijnke kan nu ieder moment loops worden (al laat ze ons deze keer ook lekker wachten), maar loopt nog iedere dag los in het bos. Alle aanminnige heren worden nog flink afgesnauwd.
Als ze heel geïnteresseerd in reuen is en voor ze gaat staan met haar staart opzij, dán moet ze echt aan de lijn en bij de heren vandaan gehouden worden. Dat ziet er anders uit dan dat ze een partijtje wil ravotten. Vooral die staart opzij. Op dat moment kan ze gedekt worden. Maar dan hebben de heren allang laten zien dat ze interessant is voor ze.
Als ze heel veel drinkt, koorts heeft en/of lusteloos is, is het goed om een dierenarts te raadplegen, maar anders heeft ze een lange cyclus, vermoed ik.
Verder alles goed bij jullie?
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Hieke was om de 11 tot 12 maanden loops. En Jutte zo ongeveer om de 10 maanden. Ik denk ook dat ze een langere cyclus heeft.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Wat fijn om te horen! Bedankt voor jullie tips. Maureen, alles goed hier. Ook met Maartje gaat alles goed. Ze is een grote schat. In april is ze het familieweekend mee geweest naar Drenthe en inmiddels goede maa(r)tjes met de hond van mijn schoonzus, een Berner sennenhond. Ze loopt eronder door en racet haar voorbij. Inca geeft het vervolgens na 1 rondje op. Teveel gedoe. En in de meivakantie is ze mee geweest naar Zeeland, dat vond ze ook prachtig. Lekker mee uiteten; ze lag heerlijk rustig onder de tafel. Op het strand kwamen we een smousje tegen, een reutje maar veel kleiner qua formaat. Leuk dat je dan ook meteen contact hebt. Wij worden best vaak aangesproken met de vraag wat voor ras Maartje is en dat het zo'n mooie hond is
Tot gauw weer!

Tot gauw weer!
Ook onze Norma had een lange cyclus die ook steeds langer werd. Toen ze gedekt werd zat er 13 maanden tussen.
Kan trouwens best zijn dat Maartje later gewoon een regelmatige cyclus krijgt, de eerste keren is het wel vaker onregelmatig qua tijd en hoeveelheid.
Kan trouwens best zijn dat Maartje later gewoon een regelmatige cyclus krijgt, de eerste keren is het wel vaker onregelmatig qua tijd en hoeveelheid.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Fijn dat ze zo makkelijk overal mee naartoe kan en geniet van vakantie en uitstapjes. Met de loopsheid komt het vast goed. De vorige keer heb je het tenslotte ook niet gemist.........
Maureen
Ik kom toch nog even terug op de cyclus van Maartje. Ze is in de vakantie bij vrienden/buren geweest in de maand juli. in de tweede week rond 17 juli is ze loops geworden. Echter toen wij Maartje de week erna op 24 juli weer thuis hadden, heb ik eigenlijk toch heel weinig van haar loopsheid gemerkt. De eerste keer was ze constant aan het likken en vond ik zo nu en dan toch wat bloed. Dat was nu absoluut niet het geval. Nu bij het uitlaten doet ze toch weer overal kleine plasjes om haar luchtje te verspreiden. Ik begrijp er echt niets meer van. Moet ze dan toch nog loops worden? Ik ben volledig de draad kwijt...
Het kleine plasjes overal doen hoeft niet te betekenen dat ze nog steeds of alweer loops is.
Onze Mijntje deed dat tot op hoge leeftijd en tilde er ook haar poot nog bij op. Zo hoog mogelijk. Ons treufje....
Maar heel misschien is ze een beetje schijndrachtig ???
Dat hebben die van ons nooit gehad, maar van sommige andere forumleden wel.
Onze Mijntje deed dat tot op hoge leeftijd en tilde er ook haar poot nog bij op. Zo hoog mogelijk. Ons treufje....
Maar heel misschien is ze een beetje schijndrachtig ???
Dat hebben die van ons nooit gehad, maar van sommige andere forumleden wel.
Maureen
Haha die truus van ons tilt soms inderdaad ook haar poot op
Ik zal mij eens in de schijndracht gaan verdiepen, misschien kom ik dan wat verder. Succes met jullie nieuwe kroost, ik volg de verhalen met veel plezier

Ik zal mij eens in de schijndracht gaan verdiepen, misschien kom ik dan wat verder. Succes met jullie nieuwe kroost, ik volg de verhalen met veel plezier

Guusje is al 4 jaar onvruchtbaar (gemaakt) en plast nog steeds kleine plasjes en tilt regelmatig haar poot op.
Ik zie Stien nu zo vlak na haar loopsheid ook vaker plassen.
Zij heeft naweeën, eet minder goed, wat op (een beetje) schijndracht lijkt.
Had zij de vorige keer ook.
Ik zie Stien nu zo vlak na haar loopsheid ook vaker plassen.
Zij heeft naweeën, eet minder goed, wat op (een beetje) schijndracht lijkt.
Had zij de vorige keer ook.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
-
Hier wordt door beide meisjes iedere dag de poot op getild en doen ze veel kleine plasjes. Maakt niet uit welk tijdstip in hun cyclus.
José Sammy & Lieveke

José Sammy & Lieveke

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
Goed om jullie reacties te lezen. Ik vind het wel vervelend dat ik ditmaal niet goed hebben kunnen zien of ze loops was. Was toch heel anders dan vorig jaar, toen ze voor de 1e keer loops werd.
De eerste paar keren kan het erg verschillen. Maar de kleine plasjes zijn zo te zien geen reden tot alarm. Als ze verder niet heel erg anders is in haar gedrag, zou ik me er geen zorgen over maken.
Maar het is wel jammer inderdaad dat je het deze keer niet goed hebt kunnen zien.
Maar het is wel jammer inderdaad dat je het deze keer niet goed hebt kunnen zien.
Maureen
-
Bij loopsheid is ook de vulva opgezet. Daar kun je ook aan zien dat ze wel of niet loops is. Bloedverlies heeft niet iedere teef of zo weinig dat het niet opvalt. Je kunt tegen de tijd dat ze loops zou moeten worden de mutsencontrole uitvoeren. Iedere dag even een papieren zakdoekje of stukje keukenpapier tegen de vulva houden om te kijken of er bloedverlies is. Dit doen we ook tegen de tijd dat ze loops moeten worden zo mis je geen dag.
José, Sammy & Lieveke

José, Sammy & Lieveke

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
Ik probeer er achter te komen wanneer een hond gedekt mag worden , ik bedoel hoeveel tijd moet er minimaal tussen de loopsheid en de dekking zitten , ik heb geprobeerd eerst het antwoord op te zoeken op het forum , maar kan het niet vinden . 

Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
http://www.licg.nl/2vx/praktisch/hond/g ... -hond.html
Er is veel informatie op het forum te vinden denk ik...maar vast overal 'tussenin', dat maakt het lastig zoeken.
Hier een link met informatie.
De meeste dekkingen vinden wel rond de 11-13 dag na het begin van de eerste dag van de loopsheid plaats, maar er kunnen enorme verschillen zijn per teefje.
Bloem is wat aan de late kant. Ze is vorige keer, met resultaat, gedekt op dag 12-14,15, maar op dag 17 en in de 20 wil ze nog vrolijk aan de rol met Stapper.
Dus ...???
Er is veel informatie op het forum te vinden denk ik...maar vast overal 'tussenin', dat maakt het lastig zoeken.
Hier een link met informatie.
De meeste dekkingen vinden wel rond de 11-13 dag na het begin van de eerste dag van de loopsheid plaats, maar er kunnen enorme verschillen zijn per teefje.
Bloem is wat aan de late kant. Ze is vorige keer, met resultaat, gedekt op dag 12-14,15, maar op dag 17 en in de 20 wil ze nog vrolijk aan de rol met Stapper.
Dus ...???
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Het teefje geeft meestal zelf aan wanneer ze gedekt kan worden.
En dat is voor ieder teefje weer anders, dus je moet gewoon goed kijken naar je eigen hond. Zodra ze loops wordt ga je tellen en dan weet je op welke dag ze ongeveer echt interesse in de heren krijgt. Eerst snauwt ze ze af, maar na een aantal dagen (dat meestal rond de twaalf zit) doet ze dat niet en zoekt ze juist op. Staart opzij en dan mogen de heren haar proberen te veroveren.
Niet iedere teef geeft zich gewonnen tegenover een willekeurige reu. De dames hebben echt wel voorkeuren. En de heren zijn ook niet altijd doortastend of charmant genoeg of vinden de dame te indrukwekkend om tot actie te kunnen komen. Dekking vindt dus in ieder geval plaats tijdens de loopsheid (die ca. 3 weken duurt) en niet erna. De periode waarin het teefje gedekt wil worden duurt ook meestal maar een dag of twee. Daarna worden de heren weer afgesnauwd en is het goede moment voorbij. Maar ook dat kan per teefje weer net anders zijn.
En dat is voor ieder teefje weer anders, dus je moet gewoon goed kijken naar je eigen hond. Zodra ze loops wordt ga je tellen en dan weet je op welke dag ze ongeveer echt interesse in de heren krijgt. Eerst snauwt ze ze af, maar na een aantal dagen (dat meestal rond de twaalf zit) doet ze dat niet en zoekt ze juist op. Staart opzij en dan mogen de heren haar proberen te veroveren.
Niet iedere teef geeft zich gewonnen tegenover een willekeurige reu. De dames hebben echt wel voorkeuren. En de heren zijn ook niet altijd doortastend of charmant genoeg of vinden de dame te indrukwekkend om tot actie te kunnen komen. Dekking vindt dus in ieder geval plaats tijdens de loopsheid (die ca. 3 weken duurt) en niet erna. De periode waarin het teefje gedekt wil worden duurt ook meestal maar een dag of twee. Daarna worden de heren weer afgesnauwd en is het goede moment voorbij. Maar ook dat kan per teefje weer net anders zijn.
Maureen
Jeetje ,duidelijk , maar tevens ook ingewikkeld , je moet dus heeeeel goed je hond lezen. En dat van tijdens de loopsheid wist ik niet ,
.
Dank dames,

Dank dames,
Jolanda en Trix
Graag gedaan
en ja, je moet goed je hond lezen. Hoe beter dat lukt, hoe makkelijker alles verloopt. Maar niet iedere teef is zo duidelijk als Stijnke en indertijd ook Lienke van ons.
En straks met onze pup zullen we dat ook weer helemaal moeten leren

En straks met onze pup zullen we dat ook weer helemaal moeten leren

Maureen
En dat dekken per keer ook nog eens kan verschillen, kan je terugvinden in http://www.smoushondenforum.nl/archief/ ... &start=100
Sjonge wat een gedoe om Guusje's 2e nest verwekt te krijgen.
En dat terwijl het bij haar 1e én laatste een fluitje van een cent was...
Sjonge wat een gedoe om Guusje's 2e nest verwekt te krijgen.

En dat terwijl het bij haar 1e én laatste een fluitje van een cent was...
Laatst gewijzigd door Charlotte op 20 sep 2014, 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Charlotte