Er doen 2 fokkerijgroepen van de Hollandse Smouzen mee. De op de Ruivers en .....? Weet iemand misschien welke de anderen is?
José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
We zijn vanmiddag gaan kijken in Zwolle.
Erg leuk om al die Nederlandse rassen te zien. Meestal zie je er niet zoveel van hetzelfde merk bijelkaar.
Ik had graag de fokkerijgroepen ook nog bekeken, maar hield het niet vol. Teveel extra gewerkt de afgelopen weken en dat wreekt zich toch op den duur.......
Maar het was zeker de moeite waard en misschien doen we een volgende keer wel mee.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Ik ben heel benieuwd hoe het gegaan is in Zwolle.
Zal morgenavond hopelijk de verslagen kunnen lezen als ik terug ben van de wedstrijd.
Leuk dat jullie nog even zijn wezen kijken Maureen.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Het was een leuke dag, maar heel erg druk.
Wij waren er dus al vrijdag en konden op de daarvoor bestemde velden met de camper staan. Het weer knapte lekker op en we hebben zelfs nog tot vrij laat buiten kunnen zitten. Maar toen het eenmaal weer begon te regenen viel het ook met bakken en dan valt het niet mee om lekker door te slapen.
Toen Lex er 's ochtends eenmaal was met de winkelspullen kon alles er naartoe gesleept worden. De tenten op zich waren mooie ruimtes maar het was er zeer modderig. De 3 honden konden nog een beetje droog in het rennetje zitten, maar wij moesten door dikke bagger ploeteren. We stonden wel direct tegenover de ring waar de smouzen gekeurd zouden worden.
Ik had dus alleen Do (Fija) ingeschreven en ze was de forste van het hele stel. Alles ging een beetje anders dan gebruikelijk en ik had begrepen dat ze klaar was, dus Bert was met de honden naar de camper gelopen om ze daarna uit te laten. Het terrein van de FC is groot en heel langgerekt, dus de afstanden om te overbruggen aanzienlijk. Toen bleek dat Fija nog eens moest is Lex als een haas haar bij Bert gaan ophalen en kon ik me op het laatste nippertje nog in de rij invoegen.
Ze werd aan het eind van nog wat keuringen 2e en kreeg reserve-CAC (geloof ik tenminste), 1e en Beste Teef werd Sjan (Lola) Op de Ruiver, ze verloor het van de reu (Pax van Adhair) , dus die werd Beste Smous.
Op zich hadden we toch heel erg geboft met het weer want er kwam een lekker zonnetje met wel wat veel wind.
De smouzengroep had zich op het achterveld geïnstalleerd en dat was wel een eind van de ring/het winkeltje.
Het duurde alleen wel heel lang tot alles gekeurd was. Van de fokkerijgroep was alleen Op de Ruiver er. Suzanne zou met de nakomelingen van Keetje ook meedoen maar die groep was niet compleet en moest dus afvallen.
Dat was het verslag van mijn kant, de anderen hebben vast ook nog wel wat te melden.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Het was leuk om iedereen weer te zien, een praatje te maken of zelfs kennis te maken. Zo hebben we het zusje van Pieke gezien met haar pup en baasjes. Pieke is de smous die toevallig vorige week bij mij is geweest voor zijn zomertenue. Grappig om nu zijn zus tegen het lijf te lopen. De hondenshow zelf vonden we niet zo leuk, we vonden het allemaal erg chaotisch gaan. Als toeschouwer kon je niet volgen wat de keumeester over de te keuren hond vertelde, je was er niet bij betrokken. Ook werden er door de keurmeesters diverse fouten gemaakt. Een smous die de ring uitgestuurd werd omdat hij/ zij de 5e plaats zou hebben toegewezen gekregen bleek achteraf 3e te zijn geweest. Helaas toen de bazin dat merkte was de prijs natuurlijk allang vergeven aan iemand die er geen recht op had. Bij de verkiezing van de Beste van alle rassen BIS stonden er 2 Schapendoesen in de ring in plaats van een. Dat kan niet en de keurmeester zag het dus niet en degene die niet in de ring hoorde te zijn kreeg de prijs terwijl degene die BOB geworden was bij de Schapendoesen niets kreeg. Protest leverde op dat het overgedaan zou worden maar dus niet gebeurd is. Er werd later omgeroepen dat het administratief afgehandeld zou worden. Ook het fanatieke wat sommige mensen hebben spreekt ons niet aan.
Na deze dag weten we het zeker voor ons geen hondenshow meer. De Clubmatch zelf is vele malen leuker.
José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
Nee. dat fanatieke hoeft voor ons ook niet, maar dat heb ik bij de Smouzen niet gezien.
Bij sommige rassen moetje eerst U-tjes halen en CAC weet-ik-veels voor je met je hond mag fokken. Voor (brood)fokkers hangt er dan erg veel van zo'n show af en dat komt het gedrag van de bazen vaak niet ten goede. De gezondheid van het ras ook vaak niet, want bij zo'n exterieurkeuring worden maar al te vaak allerlei gezondheidsklachten verdoezeld...........of erger
Waarom gingen we ook alweer voor de Smous?
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Ons leuke ras, waar we zoveel energie in stoppen mag gezien worden!!
En dan is zo'n Nederlandse Rassendag toch erg leuk.
Heel jammer dat er het een en ander mis is gegaan.
Bij iedere show gaat er natuurlijk wel eens wat mis en dat is vooral voor de betreffende mensen natuurlijk erg vervelend.
Iedereen doet natuurlijk ontzettend zijn best om het goed te laten verlopen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Leuk dat jullie zo veel bekenden hebben gezien, daar ga je natuurlijk ook wel voor.
Jammer dat er het een en ander fout ging, maar zoals Jeanette schrijft, dat komt wel vaker voor.
Ik was die dag verhinderd anders was ik wel gekomen. Maar zonder Lisa, zij moest zondag een wedstrijd lopen, en dan wil ik haar zo fit mogelijk hebben.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ach, de dingen die niet helemaal goed gingen worden weer rechtgetrokken, hetzij door de organisatie hetzij door de club(s). Ik denk dat het ook kwam doordat er meer exposanten waren die normaal gesproken niet naar een (CAC)show gaan, want die zouden het zelf waarschijnlijk zijn opgevallen dat er iets niet volgens de regels ging.
Het programma was gewoon overvol. Ik begreep dat ze in 1e instantie op de helft van de honden hadden gerekend.
Maar het is zoals gezegd voor sommige rassen een vereiste dat ze een x-aantal U-tjes halen om hun hond voor de fokkerij te mogen inzetten.
Als 'happening' vond ik het zeker geslaagd en de Nederlandse Rassen zijn in ieder geval geen buitenmodelletjes met akelige aandoeningen, maar allemaal herkenbaar als basis hond. Voor het feit dat het programma van de Smous er voor heeft gezorgd dat er ook geen rasgebonden gebreken zijn mogen we mevrouw Barkman wel heel dankbaar zijn.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
H K Jelle 13-5-2004
Ja hoor, we mogen met recht heel trots zijn op onze Smous En zo'n hondenshow van Nederlandse rassen lijkt me ook heel leuk. Als de onzekerheid van wel of geen dracht en als ze niet zo kaal was geplukt, had ik Senna ook wel ingeschreven.
Dat fanatieke zit ook niet zo in mij, maar daar heb ik tijdens de clubmatch bij de smouzeneigenaren niets, in de zin van storend, van gemerkt. Gewoon gezellig.
Het was zeker leuk om alle Nederlandse rassen eens te zien. Ik vond de Saarlooswolfhond erg bijzonder om te zien. Ik kende ze eigenlijk alleen van een plaatje. Wat een mooie honden zijn dat.
José, Sammy & Lieveke
Jeanette schreef:Zeker prachtige honden.
Misschien ga ik wel een bij hun clubmatch kijken.
José, Sammy & Lieveke
H K Jelle 13-5-2004