Gedrag en gehoorzaamheid
Re: Gedrag en gehoorzaamheid
Zo precies komt het niet. :wink2: Leuk om die enthousiaste reacties te lezen. 

Na de puppy en jonge honden cursus, zijn wij niet verder gegaan. Senna's zwakke punt was dat ze ALLES leuk vond, behalve de aandacht vasthouden. Het kan ook de leeftijd zijn geweest, want nu zonder cursus kan ze het wel.
Gehoorzamen is voor mij het belangrijkst i.v.m veiligheid. Ik wil dat ik op afstand haar kan laten wachten. En dat ze komt als ik roep. Als daar een cursus voor nodig is, dan zou ik dat doen.
Gehoorzamen is voor mij het belangrijkst i.v.m veiligheid. Ik wil dat ik op afstand haar kan laten wachten. En dat ze komt als ik roep. Als daar een cursus voor nodig is, dan zou ik dat doen.

Ik heb met Fija behalve welpen en puppy ook G(ehoorzame) H(ond) gedaan, een leuke praktische cursus.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Nee, ik heb toen de pijp aan Maarten gegeven.Stella schreef:Tja, dat was 4 jaar geleden. Ben je nog doorgegaan naar G&G2 Charlotte?
Ik vond de trainingen wel leuk, hou wel van puntjes op de I, maar het examen vond ik te zwaar. Dat is vaak ook afhankelijk van de keurmeester hoorde ik.
Niet goed is niet goed, maar het moet wel leuk blijven.
Om een voorbeeld te noemen; een grote hond volgt makkelijker vlakbij dan een kleiner exemplaar, gewoonweg omdat die wel eens een 'trap' krijgt en daardoor iets wijder volgt. De ene keurmeester beoordeeld dat als prima, terwijl een ander er (vele) punten voor aftrekt.
Nu moet ik eerlijk zeggen, dat volgen sowieso niet onze sterkste kant was.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Tja, of dat volgen ooit wat wordt met Stijnke en mij is ook de vraag hoor. Ze loopt altijd heel vrolijk naast me te stuiteren. En heeft al stuiterend alle aandacht. Dat wel. Dat zal bij Cynophilia-examens vast niet goed zijn, maar bij ons tijdens de les laten we het lekker zo. Het zou niet goed zijn er druk op te zetten als ze daardoor haar plezier in de lessen kwijt raakt. Daar waarschuwen de trainers continu voor.
Dus doe ik het volgen met een vrolijk stuitersmousje en ook de andere oefeningen in ieder geval met een blije Smous. Dat is de basis van de trainingen, dat je het met plezier doet voor de baas en vooral voor de hond.
Voor sommige medecursisten zijn we vast een bron van frustratie, maar we hebben altijd lol.
Dus doe ik het volgen met een vrolijk stuitersmousje en ook de andere oefeningen in ieder geval met een blije Smous. Dat is de basis van de trainingen, dat je het met plezier doet voor de baas en vooral voor de hond.
Voor sommige medecursisten zijn we vast een bron van frustratie, maar we hebben altijd lol.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Best wel grappig. Senna was op cursus best wel snel afgeleid. Er lag altijd zulk leuk speelgoed en de honden aan de andere kant van de hal waren zó interessant. Maar volgen kon ze als de beste. Dat koppie bleef maar omhoog kijken én netjes strak naast me.
Maar ik zal nooit vergeten dat ze naar me toe moest komen, terwijl ik achter een scherm stond. Ze rende wel de goede kant op, maar zag toen een ander smousje en dat kon ze niet weerstaan. Met z'n tweeën renden ze door de hal. Dikke pret
Maar ik zal nooit vergeten dat ze naar me toe moest komen, terwijl ik achter een scherm stond. Ze rende wel de goede kant op, maar zag toen een ander smousje en dat kon ze niet weerstaan. Met z'n tweeën renden ze door de hal. Dikke pret

Maureen
-
Silvie
Ga jij nu ook de GH met Stijnke volgen? Zo ja op welke dag? Zou leuk zijn op de woensdagavond. Lijkt me leuk om nog een smous op curcus te hebben.Stella schreef:Tja, of dat volgen ooit wat wordt met Stijnke en mij is ook de vraag hoor. Ze loopt altijd heel vrolijk naast me te stuiteren. En heeft al stuiterend alle aandacht. Dat wel. Dat zal bij Cynophilia-examens vast niet goed zijn, maar bij ons tijdens de les laten we het lekker zo. Het zou niet goed zijn er druk op te zetten als ze daardoor haar plezier in de lessen kwijt raakt. Daar waarschuwen de trainers continu voor.
Dus doe ik het volgen met een vrolijk stuitersmousje en ook de andere oefeningen in ieder geval met een blije Smous. Dat is de basis van de trainingen, dat je het met plezier doet voor de baas en vooral voor de hond.![]()
Groet Silvie en Teuntje
Ha Silvie.
Nee, de Gehoorzame Hond hebben we een paar seizoenen geleden al afgerond. Daar zou Stijnke zich nu waarschijnlijk wel vervelen. Wij trainen op zaterdag behendigheid gevorderden en gaan dinsdagavond in de GGBeginners aan de slag. En met ons andere Smousje Baukje train ik ook op zaterdag, maar dan in de SBB.
Samen met Teuntje zijn dat alle Smousjes op de club........
Nee, de Gehoorzame Hond hebben we een paar seizoenen geleden al afgerond. Daar zou Stijnke zich nu waarschijnlijk wel vervelen. Wij trainen op zaterdag behendigheid gevorderden en gaan dinsdagavond in de GGBeginners aan de slag. En met ons andere Smousje Baukje train ik ook op zaterdag, maar dan in de SBB.
Maureen
-
Silvie
Wat jammer Maureen maar jullie smousjes zijn al wat ouder dan Teuntje en natuurlijk al veel verder in volgen van cursussen. Nou wij beginnen woensdag 6 maart zoals je weet en hij kan het wel gebruiken want het luisteren wordt minder lijkt het welStella schreef:Ha Silvie.
Silvie en Teuntje
Puberteit, puberteit.........
Gewoon opnieuw beginnen en volhouden met engelengeduld!
Dan merk je na een half jaar of zo, dat hij ineens weer weet hoe het hoort en ook nog bijgeleerd heeft, terwijl je dacht dat het nooit meer goed zou komen.
Bij Baukje viel het puberen mee, maar Stijnke was ineens alles vergeten wat ze op de cursus en daarbuiten geleerd had. Na een heel seizoen trainen tot ik het bijna opgegeven had, bleek ze het seizoen daarna ineens enorm vooruit te gaan.
Vooral met plezier bezig blijven en liever een paar keer per dag even kort iets oefenen als een spelletje, dan een paar keer per week heel lang. Maar dat zal Martin vast ook nog wel vertellen...
Gewoon opnieuw beginnen en volhouden met engelengeduld!
Dan merk je na een half jaar of zo, dat hij ineens weer weet hoe het hoort en ook nog bijgeleerd heeft, terwijl je dacht dat het nooit meer goed zou komen.
Bij Baukje viel het puberen mee, maar Stijnke was ineens alles vergeten wat ze op de cursus en daarbuiten geleerd had. Na een heel seizoen trainen tot ik het bijna opgegeven had, bleek ze het seizoen daarna ineens enorm vooruit te gaan.
Vooral met plezier bezig blijven en liever een paar keer per dag even kort iets oefenen als een spelletje, dan een paar keer per week heel lang. Maar dat zal Martin vast ook nog wel vertellen...
Maureen
Vanavond ging Stijnke weer stralend en kwispelend over het veld. Ze stuitert iets minder met het volgen en was even vergeten wat de bedoeling van de target was. Maar van het apporteerblok was ze niks vergeten, dat was een prachtig spelletje vond ze. We hebben nu een andere trainer/ster dan vorig jaar. Deze weet nog veel meer manieren om van de moeilijkste oefeningen een geweldig spel te maken. En Stijnke en ik houden daar wel van
samen door het vak rollen en uit je dak gaan bij alles wat lukt.....
Maureen
Wat leuk Maureen, van het samen rollen zijn zeker geen foto's gemaakt. 
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Hmm, nee dat niet gelukkig. Maar er zullen vast nog kansen komen dit seizoen, want ons is weinig te gek hoor, om er iets leuks van te maken. 
Maureen
Vanavond heb ik weer in een deuk gelegen om Stijnke tijdens de les GGB.
Ze stuitert een stuk minder, maar haar staart blijft in beweging. Zelfs bij de af en blijf oefening ligt ze het veld aan te vegen met haar staart. Toen de hond naast haar even een flinke blaf gaf, keek ze verstoord opzij en legde haar kop op haar poten, alsof ze zeggen wou: maak toch niet zo'n lawaai, ik ben aan het werk.
We zijn maar met vier cursisten en hebben dus heerlijk de ruimte, maar oefenen ook wel dichter bij elkaar om het moeilijker te maken.
Stijnke maakt het allemaal niet uit waar de andere honden zijn en wat ze doen. Voor haar zijn maar drie dingen interessant (en niet altijd in dezelfde volgorde, helaas). Meestal sta ik bovenaan, afgewisseld met de madeliefjes, waarvan ze de knoppen erg lekker vindt, en de trainster die geregeld van de oefeningen weer een ander spelletje maakt.
Het stuiteren is trouwens vanzelf minder geworden, daar hebben we niet iets voor gedaan. Alleen op het juiste moment belonen
Het blijft een feestje en als we thuis oefenen hebben we alle aandacht van Baukje, die precies weet hoe ze ook een beloning kan scoren door op haar eigen manier mee te doen
Ze stuitert een stuk minder, maar haar staart blijft in beweging. Zelfs bij de af en blijf oefening ligt ze het veld aan te vegen met haar staart. Toen de hond naast haar even een flinke blaf gaf, keek ze verstoord opzij en legde haar kop op haar poten, alsof ze zeggen wou: maak toch niet zo'n lawaai, ik ben aan het werk.
We zijn maar met vier cursisten en hebben dus heerlijk de ruimte, maar oefenen ook wel dichter bij elkaar om het moeilijker te maken.
Stijnke maakt het allemaal niet uit waar de andere honden zijn en wat ze doen. Voor haar zijn maar drie dingen interessant (en niet altijd in dezelfde volgorde, helaas). Meestal sta ik bovenaan, afgewisseld met de madeliefjes, waarvan ze de knoppen erg lekker vindt, en de trainster die geregeld van de oefeningen weer een ander spelletje maakt.
Het stuiteren is trouwens vanzelf minder geworden, daar hebben we niet iets voor gedaan. Alleen op het juiste moment belonen
Het blijft een feestje en als we thuis oefenen hebben we alle aandacht van Baukje, die precies weet hoe ze ook een beloning kan scoren door op haar eigen manier mee te doen
Maureen
Jazeker! Het is nooit mijn ding geweest de gehoorzaamheid, maar met Stijnke is het echt leuk. Ze laat zo haar lol zien,
daar word ik dan vanzelf helemaal blij van. Het is dat ik geen staart heb, maar anders ging ik ook zo over het veld 
Maureen
Wat fijn Maureen! Heerlijk genieten zo van je hondjes! Grappig dat het gestuiter ineens minder is. Jullie hebben het duidelijk allemaal naar de zin 

Leuk Maureen. Hoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat gehoorzaamheidslessen leuk zijn. Het is dat het erbij hoort, maar jij en Stijnke hebben er erg veel plezier in. 
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.