Sterilisatie/Castratie.

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Ariënne

Bericht door Ariënne »

Je moet natuurlijk oppassen dat je het er niet in-aait, waardoor je het gedrag versterkt. Maar nee, ik denk niet dat er sprake is van aanstellerij. Ze wil nu steeds op de bank achter de kussens kruipen, wat ze normaal niet doet.
Als haar oren normaal rechtop stonden, gingen ze nu hangen...
Maar het kan natuurlijk wel -door de combinatie met haar nerveuze trekken- erger lijken dan het is. Dat is wel weer zo. Een andere hond zou er stoerder mee om kunnen gaan, inderdaad.
:?
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Ach arme Vera. Hopelijk knapt ze snel op.

Monique

Bericht door Monique »

Goh Ariënne, ook op dit vlak definitieve veranderingen! Je bent aardig doortastend bezig geloof ik :lol: .
Hoe is het met de cursus?

Jajo

Bericht door Jajo »

Ariënne,

Alle leed moet nu zo ongeveer geleden zijn met Veertje. Volgens de boeken duurt het twee tot drie dagen, dat ze zich niet lekker voelen. Wat er ook in staat: De teef gaat iets zelfbewuster worden, omdat er een hormoonomslag plaats vindt. Dat zal je in drie weken tijd moeten merken. Ik zou met de therapeut dus maar even wachten, misschien lost het zich zelf op. Wel opletten met voeren hè. De behoefte aan voer ligt 20-30% lager, maar als het nooit zo'n grote eter is geweest zal het wel meevallen. En volgens mij krijgt ze in dat bos bij jou genoeg beweging.

Hartelijke groet, Jozé

Renate

Bericht door Renate »

Hoe gaat het met Vera, Ariënne?

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hé ik heb even een paar berichten gemist...
Maar het gaat goed hoor. De eerste dagen was ze er inderdaad echt wel zielig onder.
Ik liet haar alleen kleine stukjes uit en dan nog ging ze er af en toe maar even bij zitten.
De eerste dag was ze ook nogal aan het piepen. Kan van de narcose komen, maar het gerommel in zo'n buik en zo'n wondje is ook niet fijn natuurlijk.
Ze zocht ons duidelijk meer op. Zocht troost. Wilde het liefst tegen ons aan liggen en anders maar achter de kussens. Ze lag veel te kijken en niet eens te slapen.
Inmiddels heeft ze de draadjes van de hechting wel korter gemaakt, maar verder gaat het goed.
Ik ben heel benieuwd in hoeverre haar gedrag zal veranderen.
En haar gewicht zullen we goed in de gaten houden.
Voordeel is wel dat we minder zullen :zwabber:
Laatst gewijzigd door Ariënne op 10 dec 2007, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Vera zal er ook best wel last van gehad hebben. Uitwendig een klein sneetje, maar inwendig is er toch behoorlijk gerommeld bij haar.
Het verbaast mij ook altijd hoe snel honden na een ingreep weer zo snel hersteld zijn.
Gelukkig maar.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Hoe is Vera inmiddels?
Van de ingreep zal ze nu geen last meer hebben.
Is er een verandering te zien?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Gaat goed hoor. Nog niets opvallends te melden verder.
Ik ben wel bezig met Feromonen (spray) als we bijv. wat langer van huis weggaan. Ik hoop dat dat haar rustiger maakt. Ze kan soms dat bibberige gedrag vertonen als ze merkt dat het weer zover is. Maar dàt gedrag heb ik dus al een tijdje niet gezien. :scratch:
We blijven opletten!
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Feromonen spray kan :hamer: hoofdpijn veroorzaken bij gevoelige zielen :schrik:

Maar hopen dat het gewoon helpt, altijd meegenomen.
Gelukkig maar dat Veertje alles goed is doorgekomen. :)
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Oei! Nou een gevoelige ziel ben ik wel, maar ik heb er nog niets van gemerkt gelukkig!
Goh, dat wist ik niet Jeanette...
:hmm:
Afbeelding

Jeanette

Re: Sterilisatie/Castratie.

Bericht door Jeanette »

De 19e laten we Stapper castreren :o
Fredie heeft hem een paar keer op de lijst gezet en er waren ook nog wel dames-eigenaren die er serieus over gedacht hebben, maar.....
Te groot, staande kale oren, jachtpassie...
Kortom, hij is als a.s. vader niet gevierd.
Nu is hij niet overdreven macho, maar toch geeft het geïntereseerd zijn in en geconfronteerd worden met dames wel wat gedoe.
Het lijkt wel alsof hier op de toeristische route altijd loopse teefjes ronddolen.
We zijn ook wat ongerust, dat, wanneer hij eens ontsnapt achter een ree aan o.i.d. , hij door de lucht van een teef volledig het spoor bijster zal raken.
Maar het blijft raar, een gezonde jonge hond opereren zonder dat hij iets mankeert :?
Duimen maar.

loes

Bericht door loes »

Duimen doen we hoor Jeanette!. Niet voor de ingreep zelf, want dat stelt niets voor, toch? Maar dat het allemaal het gewenste resultaat zal geven. Ach arme jongen, voor hem geen Franse Fifi's :cry: :wink:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Renate

Bericht door Renate »

Wij duimen ook voor Stappertje, hoor. Voor de ingreep (toch spannend), maar ook zeker voor daarna. We hopen op het gewenste resultaat.

Wat jammer dat Stapper geen papa wordt. Misschien een stomme vraag: is jachtpassie erfelijk?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Renate schreef:jachtpassie erfelijk?
Zoals alle karaktereigenschappen, is jachtdrift/passie ook erfelijk.
Dus als Phoebe dat echt erg sterk heeft, kun je beter een paps met iets minder zoeken.
Maar Fredie houdt met alles goed rekening hoor.

Erna

Bericht door Erna »

Gaat toch gebeuren Jeanette, sterkte voor Stapper. Hopelijk gaat hij straks minder achter reeën aan. :dog:
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Dat is toch snel geregeld Jeanette en Lex!
Blijft wel jammer natuurlijk, maar jullie hebben er lang over nagedacht voordat dit definitieve besluit genomen werd.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jammer hoor dat Stapper geen vader wordt...
Sterkte met de ingreep!
Zal het daarna snel merkbaar zijn, dat zijn gedrag verandert?
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Eigenlijk hoop ik dat hij helemaal niet veranderd :) Hij is veel te leuk.
Dat jagen zou leuk zijn natuurlijk, maar dat gaat vast niet over van castratie.
Alleen het gedrag naar de dames zal veranderen en misschien iets minder macho naar andere reuen, maar dat viel toch al mee.
En wellicht, dat hopen we, dat hij niet achter teven luchten aangaat als hij per ongeluk ontsnapt.
Soms maken we hem even los om te spelen b.v. en het gebeurt wel eens dat er toch een ree dichtbij is, die we niet hebben gezien.
Het is ongelofelijk, maar hij ziet ze op meters afstand, als ze doodstil, met schutkleur, tussen de bomen staan :o

Desi

Bericht door Desi »

Oeff Jeanette, weer een moeilijke beslissing! Ik hoop voor jullie dat het goed uitpakt. Ik vind het jammer dat er geen eigenaar van een teef heeft gereageerd, want Stapper vind ik een lieve Smous. Een volmaakte smous naar ieder zijn wens is er volgens mij niet. Alle smouzen zijn uniek.

En jagen dat is toch heel natuurlijk. Net nog gewandeld met Desi en Janka. Janka los, Desi aan de riem. Zag Desi jonge konijntjes. Oh wat wilde ze er dolgraag mee spelen!!. Nou zei Janka tegen Desi als jij niet kunt, ga ik er toch achteraan. Dwars door de voortuin van een boerderij! Na even opjagen kwam ze gelukkig snel terug. Als beloning werd ook Janka voor de rest van de wandeling aangelijnd.

Gesloten