Fokverplichting

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
loes

Re: Fokverplichting

Bericht door loes »

De omslag ligt/lag ook bij latere steekproeven op 3 / 3,5 pup.
Ik zou zonder het TFP ook nooit een nest gefokt hebben, niet omdat ik het niet heel graag gewild had, maar omdat ik niet met dieren wil leuren en er zeker van wil zijn dat ze goed terecht komen. (Ik kocht ooit een mannetjeshamster die ineens een nest kleintjes kreeg. Dus kreeg mijn moeder een hamster en wij tig-kooitjes :grijns: want syrische hamsters zijn solitair).
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Jeetje Loes, die hamster. Wat zullen jullie gek gekeken hebben. :hihi:
Ik klaag ook niet hoor. Het TFP heeft alles heel goed geregeld. Daar kunnen andere rasverenigingen een voorbeeld aan nemen. :thumbsup:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

:boos: :boos: :boos:
Hier kan ik zo boos om worden; en dan is er nog wel zo'n mooi teefje naar hun toegegaan... :cry:
Had de fokster dat nou niet anders kunnen regelen...? Ondanks het feit dat ze een nestje heeft gefokt, heeft ze zich m.i. dan dus niet aan de regels van het TFP gehouden... Een veelbelovend teefje bewust aan het TFP onttrekken...:niks:
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Heel erg jammer!! :o :cry:
Ik hoop maar dat Pip en Wies nog wat moois kunnen doen.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Inderdaad Martine, die verplichting hoort er ook bij als je een nestje fokt.
Heb je twijfels over een kandidaat-eigenaar dan vraag je om iemand anders en licht Fredie in over de reden. Hier gaat het niet eens om twijfel maar vantevoren weten dat via dat teefje niet aan het programma zal worden meegewerkt. :cry:
H K Jelle 13-5-2004

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Ik vind het niet netjes als je je niet aan de afspraken houdt. Je kan toch gewoon een reutje nemen als je geen nestje wil, die zijn net zo lief. Gerry en Pebbles

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zo is het maar net, dames.
:boos: :boos: :boos:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Je niet aan de afspraken houden, of het nu de fokker is of een toekomstig baasje. Vind ik zacht uitgedrukt, niet netjes. :boos:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

yvonne

Bericht door yvonne »

Echt erg, vind ik het! :boos:
Afbeelding

Rosalie

Bericht door Rosalie »

In Engeland zeggen ze dan 'You can't have your cake and eat it too'. Kies dan een pupje van een ander ras :niks:

Maureen

Bericht door Maureen »

Zooooo jammer :niks:
Reutjes zijn echt niet minder Smous. En er zijn ook rassen die niet in opbouw zijn. :cry:
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Helaas heeft de fokster van Guusje ook zoiets gedaan.
Daar ben ik nog niet zo heel lang geleden achter gekomen.
Dido ging naar haar moeder, o.k., niks mis mee.
Dat bleek niet waar, ging naar een vriendin en het hondje is zowat gelijk gecastreerd.
Ik ben daar zo boos om geweest, en nog. :boos: :boos:

Als ik mensen van andere honden probeer uit te leggen over het TFP, zeggen zij vaak ijskoud dat zij mij (of anderen) alles zullen beloven wat ze beloven moeten, en dat dan niet nakomen. Zij willen alleen dat leuke (goedkope) hondje en verder niks.

Het is fijn dat mensen van de wachtlijst eens naar een RITS gaan, zodat ze enig idee hebben wat een hoop werk er gedaan wordt om het ras op te bouwen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

loes

Bericht door loes »

Mensen snappen niet hoe belangrijk erfelijkheid is en hoe ingrijpend een ingefokt gebrek is. Met alle heisa in de media momenteel zou je anders verwachten, maar die schattige hondjes met oogjes die er elk moment kunnen uitpoppen of grote honden die altijd pijn met lopen hebben (noem maar op) zijn kennelijk minder belangrijk dan de prestige van het hebben.
H K Jelle 13-5-2004

Jetty<3Mazzel

Bericht door Jetty<3Mazzel »

Mensen die aan een hollandse smous beginnen weten wat de verplichtingen zijn, en als je je daar niet aan wilt houden neem dan geen smous.

Wij hebben toen de tijd express voor een reutje gekozen omdat wij geen zin is het juiste woord eerder het verstand en de zorg niet wilde van een nestje.
Te veel verantwoordelijkheid noemde mijn moeder dat. Vandaar de reu en mazzel heeft meedere keren zijn kunsten moeten uitvoeren, en om heel eerlijk te zijn vond ik dat mega leuk! Mazzel werd papa en zorgte ervoor dat er nog meer smousjes op de wereld kwamen dat is toch geweldig! :jeah2:

Als je daar niet aan mee wilt werken zoek daar maar een ander ras hond :kweenie:

Rosalie

Bericht door Rosalie »

Is er weleens een boeteclausule overwogen danwel onderzocht? Het brengt het TFP wel in een minder vrijblijvende hoek, maar als jurist is dit toch wel wat het eerste in me opkomt...

Martine

Bericht door Martine »

Zo ben ik al jaren een groot voorstander van het fors verhogen van de pupprijs en die verhoging weer teruggeven aan de Smousbezitter wanneer men naar de maatstaven van de club voldoende heeft meegewerkt aan het TFP.
...maar dat ligt geloof ik erg gevoelig...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik ga niet in het team zitten dat ter plekke alle gaat controlere Martine....
Eventueel verhalen checken bij de DA. Bij de buren navragen of zij wel eens iets gemerkt hebben van vlo-allergie ofzo.
Ik zie het wel voor me zo..... :tong:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Alida

Bericht door Alida »

Fors verhogen van de pupprijs lost niets op. Je werkt dan alleen maar broodfok in de hand. Broodfok is wel het laatste wat we met de smousjes kunnen gebruiken.

Iemand die niet wil meedoen aan de tfp neemt die hogere prijs wel voor lief.
Bovendien wat zou dan die hogere prijs moeten zijn?

Op dit moment betalen mensen met gemak €650,-- voor een boomer pup, een bewust gefokte kruising!

Een boeteclausule is zeker een goede stap om dit te voorkomen.

Groetjes,
Alida
Afbeelding

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Lijkt mij ook en betere optie, gewoon een hogere prijs aan de club betalen als je niet aan de afspraken wil houden. Maar ik denk dat het wel ingewikkeld wordt. Ik heb Peb nu laten dekken maar dat is nu niet gelukt dat vind ik erg vervelend. De volgende loopsheid valt waarschijnlijk midden in de zomer. Mijn gezin wil in ieder geval op vakantie( ik ook) en dan kan het dus niet. Voor je het weet ben je zo een jaar verder als je hond om de 8 maanden loops is. En misschien komt het ook weer niet goed uit. Moeilijk hoor! ik vind dat de club het tot nu toe zo goed mogelijk doet. Gerry

Ilse

Bericht door Ilse »

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op het forum, maar vind het erg interessant om alle berichten te volgen omtrent het terugfokprogramma. Het is bewonderenswaardig hoeveel mensen zich binnen de Smousen-wereld zich hier belangeloos voor inzetten. Maar helaas is niet iedereen zo en ook lang niet iedereen voelt zich aangesproken. Ik ben ook van mening dat je weloverwogen een keuze moet maken en je moet houden aan de afspraken die daarbij horen. Daarom is die lange wachttijd eigenlijk best goed. Maar ook dan nog het blijft een lastig iets.

Ook de discussie over 'probleem'hondjes plaatsen blijft een lastige. Onze laatste hond was ook een hond die niet volledig gezond was. Wij hebben alle informatie netjes gekregen en konden daardoor ook een goede keuze maken. We zijn voor de hond gegaan want de klik was er direct. Omdat de eigenaresse heel duidelijk was geweest hebben we haar ook de zorg kunnen bieden die ze nodig had. Zonder dat we voor verrassingen kwamen te staan. Uiteindelijk is ze 8 maanden bij ons geweest en hebben we haar alsnog in moeten laten slapen. Maar omdat we volledig op de hoogte waren heeft dit nooit voor irritatie gezorgd. Ik ben blij dat we haar nog een fijne tijd hebben mogen geven.

Maar ondanks het feit dat er binnen het terugfokprogramma dit soort dingen spelen. Is het natuurlijk wel heel bijzonder dat het op deze manier ook heel vaak wel goed gaat. En dat er heel veel mensen zijn die zich net als jullie wel in willen zetten voor de Smous. Tenminste dat gevoel overheerst bij mij.

:wave:
Groeten Ilse

Gesloten