teken en vlooien

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Ariënne

Bericht door Ariënne »

De eerste teek is hier afgelopen weekend alweer gesignaleerd op poes Saartje. :(
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Volgens mij zoals altijd.
Tot nu toe gaat het hier nog goed, maar meestal zie ik eind januari
al de eerste. :?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Renate

Bericht door Renate »

Ow, ik wist helemaal niet dat die dingen er zo vroeg in het jaar al zijn. Ik was een paar maanden geleden gestopt met behandelen. Behandelen jullie in de winter gewoon door? Of wanneer beginnen jullie met de antivlooien- en -tekenmiddeltjes?

johannes

Bericht door johannes »

kunnen honden ook de ziekte van Lyme krijgen?

Mary

Bericht door Mary »

johannes schreef:kunnen honden ook de ziekte van Lyme krijgen?
http://www.hondenplaza.nl/page/info_teken_honden.php

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Renate schreef:Ow, ik wist helemaal niet dat die dingen er zo vroeg in het jaar al zijn. Ik was een paar maanden geleden gestopt met behandelen. Behandelen jullie in de winter gewoon door? Of wanneer beginnen jullie met de antivlooien- en -tekenmiddeltjes?
In de winter behandel ik niet. Maar wanneer die begint of eindigt is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur. Deze keer ben ik in november gestopt, en begin waarschijnlijk in maart. Maar dat kan zomaar eerder zijn. Moet wel nog eerst even naar België... :roll:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Mary

Bericht door Mary »

Hier wordt ook niet het hele jaar behandeld.
Ik wacht meestal tot ik echt regelmatig teken zie.
Een enkele per week vind ik niet de moeite, die heb je
met behandeling ook wel.
Ben nog wel aan het denken over de Scalibor-band,
of hoe het ding ook heet. De gevaarlijke diertjes rukken
steeds verder op :(

Renate

Bericht door Renate »

Met behandeling heb ik bij Phoebe geen teek gezien. Maar ik hoorde van onze DA dat ze geen Promeris meer verkopen. Er zijn teveel honden die er ziek van worden. Phoebe was ook altijd erg suf na de behandeling, maar sinds ik niet meer de hele pipet leegknijp heeft ze geen last. De Promeris die ik heb gebruik ik dus gewoon op. Nu verkopen ze Practique (ik weet ook niet hoe ik het moet schrijven :mrgreen: ) waar Charlotte het ook al over had.
Ik ga nog even zoeken wat ik ga gebruiken na Promeris.

Ivm de operatie mag Phoebe toch niet behandeld worden tegen vlooien en teken. Het duurt 10 tot 12 dagen eer de narcosemiddelen uit haar lichaam zijn. Dat is de reden als ik het goed begrepen heb.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Renate, wij moesten ook stoppen met Promeris, vanwege de bijwerkingen. En in plaats daarvan heb ik nu Prac-tic voor Vera. Dat beviel goed, stinkt ook niet. Voordeel is ook dat de teken niet eerst hoeven te bijten voor ze het loodje leggen.
Ik behandel ook niet het hele jaar door, hoor.
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Bobbie doet het prima op een pipetje Frontline tegen de vlooien en vanaf het voorjaar krijgt hij weer een Scalibor band om. Vorig jaar heeft hij niet 1 teek gehad, en wij wonen midden in de door teken zo geliefde Kennemerduinen...
Die band werkt een half jaar, dus als ik hem in het voorjaar omdoe heeft hij er lol van tot het najaar. Ze zeggen dat er het hele jaar door teken zijn, maar sinds Bobbie zijn band heeft afgedaan (begin oktober) is hij nog niet door ze bezocht. :)

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hier en daar heb ik wel wat gelezen (op dit forum dacht ik) over de bijwerkingen van die Scalibor-band. Dus het is goed om alert te blijven wat dat betreft.
Het lijkt me handig dat ie zo lang werkt. (En aan te raden bij buitenlandse vakanties!)
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Die discussie heb ik ook gelezen, maar Bobbie had er geen enkele last van, en de DA raadde mij deze zelfs vorig jaar aan. Als het dan werkt ben ik snel tevreden hoor! :wink:
Zo hoop ik dat iedereen voor zichzelf de beste remedie tegen de teken vindt. Als die band niet zo goed had gewerkt, was ik ongetwijfeld op zoek gegaan naar een andere methode, net zo lang tot we er een vonden die voor ons wel werkte.
Gelukkig hoef ik (voorlopig) dus niet op zoek naar iets anders. :)

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Groot gelijk, Martine.
Omdat ik ook vlooien moet bestrijden ivm onze poes, die ze meeneemt, vind ik die Prac-tic wel handig. Tot het tegendeel weer bewezen is.
Ik heb trouwens wel een hekel aan al dat gif-spul, maar ja. :|
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Na het hele stuk vanaf het begin weer te hebben gelezen denk ik toch dat er niet
veel ernstige klachten zijn over de scalibor-band. Alleen Jeanette had hem zo snel
mogelijk weer afgedaan. Verder alleen tevreden reacties.

Desi

Bericht door Desi »

Ook wij hebben een nare ervaringen met deze band. 2 dagen nadat Janka deze band om kreeg was plotseling onze parkiet dood! Zelf kreef ik last van enorme hoestklachten, vooral aan tafel. Nog geen vermoeden totdat Henk een keertje na enige weken op mijn plaats zat en meteen vernam dat de plaats waar ik zat altijd in de luchtstroom/trek zat van de baan van de mand van Janka naar de keuken toe! Nadat we band hadden afgedaaan stopte ik vrij snel met hoesten. Toen ontdekten we ook waaraan het parkietje waarschijnlijk was overleden!

Dus voor ons geen enkele vlooienband meer!

Erna

Bericht door Erna »

Ik heb Lisa ook al weer behandeld met Frontline omdat ze zo begon te krabben, Heb trouwens niets bij haar gevonden, maar er kan natuurlijk ergens toch een verdwaalde vlo gezeten hebben.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Jeetje Anja, wat een vergif heeft zo'n band dan. En die draagt zo'n hond dan om zijn nek. Sneu als je beseft dat de vogel misschien daardoor overleden is.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Oei, daar heb ik nog niemand over gehoord, goed dat je het hier zegt.
Hoewel vogeltjes wel vaker plotseling dood neervallen is je eigen gehoest
toch wel iets wat zwaar weegt.

Mary

Bericht door Mary »

Ariënne

Re: teken en vlooien

Bericht door Ariënne »

Geen doen met die teken hier! :( :o :?
Vera heeft Prac-tic druppels gekeregen in haar nek, maar deze keer bijten de teken wel eerst, terwijl dat vorig seizoen niet zo was. Toen kwamen ze zover niet. Vreemd.
Voor Roosje heb ik Frontline Combo gekregen. Zat in een puppypakket dat we kregen bij de DA. Dat moet ik nog bij haar opdoen. Is wat lastig. Misschien dat ik toch nog eens overstap op Scaliborbanden. Moet nog even nagaan vanaf welke leeftijd dat veilig zou kunnen.
Afbeelding

Gesloten