Stijnke en Douwe
Re: Stijnke en Douwe
Als je nog een week verder bent, lopen ze!
Dan wordt de kist al snel te klein.
Het gaat zo snel.
Met nieuwe eigenaren moet je een klik hebben.
Een van mijn eerste vragen is hoe ze over het TFP denken, en vooral aan belangstellenden voor teefjes of zij zich over pak 'm beet 2 jaar ook zo zien zitten.
Dus met een werpkist in de kamer en die ook nog eens vol met klein grut.
Dat lijkt dan nog ver weg, maar met een jonge hond zijn twee jaren zo voorbij.
De meesten voeden hun hond naar behoren op, gaan naar een puppy en vooral vervolgcursus.
Ook al wordt dat tijdens de bezoeken beloofd, helemaal zeker ben je daar niet van.
Wij hebben wel eens spijt gehad van het plaatsen van een pup....
Dan wordt de kist al snel te klein.
Het gaat zo snel.
Met nieuwe eigenaren moet je een klik hebben.
Een van mijn eerste vragen is hoe ze over het TFP denken, en vooral aan belangstellenden voor teefjes of zij zich over pak 'm beet 2 jaar ook zo zien zitten.
Dus met een werpkist in de kamer en die ook nog eens vol met klein grut.
Dat lijkt dan nog ver weg, maar met een jonge hond zijn twee jaren zo voorbij.
De meesten voeden hun hond naar behoren op, gaan naar een puppy en vooral vervolgcursus.
Ook al wordt dat tijdens de bezoeken beloofd, helemaal zeker ben je daar niet van.
Wij hebben wel eens spijt gehad van het plaatsen van een pup....
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Wat raced de tijd voorbij.
Ik zou nu, geloof ik, ook vragen wat voor soort cursus ze willen volgen en voorzichtig polsen hoe ze de opvoeding zien.
Ik zie nu bij kennissen, hoe ze hun jonge herder op de 'ouderwetse' manier behandelen. Dus afleren ipv aanleren en geen brokjes als beloning.
Puppycursus deden ze dan nog (hond ging telkens bij anderen mét brokjes zitten
)...maar verder vinden ze alles flauwekul. Als die grote pup Bloem de hele tijd loopt te belagen..moeten ze het ook maar zelf uitzoeken. Nou niet dus..want Bloem gaat snappen en zeuren.
Zo'n opvoeding zou ik niet willen voor een van onze toekomstige pups (hoop ik).
Maar verschil mag er zeker zijn natuurlijk.
Ik zou nu, geloof ik, ook vragen wat voor soort cursus ze willen volgen en voorzichtig polsen hoe ze de opvoeding zien.
Ik zie nu bij kennissen, hoe ze hun jonge herder op de 'ouderwetse' manier behandelen. Dus afleren ipv aanleren en geen brokjes als beloning.
Puppycursus deden ze dan nog (hond ging telkens bij anderen mét brokjes zitten
Zo'n opvoeding zou ik niet willen voor een van onze toekomstige pups (hoop ik).
Maar verschil mag er zeker zijn natuurlijk.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
PetraV
Wat is het toch leuk als de oogjes open gaan! Bij ons had Otje de hele dag al een oogje half open en wij steeds kijken, duurde zo lang. Toen had Aagje opeens allebei de oogjes open! En Otje nog maar een halve, zo grappig.
Wat zal het ook moeilijk zijn voor jou om straks van de pups afscheid te nemen(NOG NIET AAN DENKEN). 1 pup blijft bij ons en dat kiezen was zo zwaar, maar de keus is nu gemaak. Aagje blijft en Otje gaat naar de nieuwe baasjes in Friesland. Zijn gister geweest en het voelde helemaal goed, zo blij mee. Denk dat we er hele lieve vrienden bij hebben gekregen.
Vind het nu ik het zelf meemaakt ontzettend knap van alle mensen de aan het TFP meewerken, echt respect! Maar ook heel begrijpelijk, want als je naar je hond kijkt, dan gun je toch iedereen zo een lieverd! In de toekomt komt hier in Amstelveen zeker nog een nestje. Maureen geniet er van!
Gr Petra
Wat zal het ook moeilijk zijn voor jou om straks van de pups afscheid te nemen(NOG NIET AAN DENKEN). 1 pup blijft bij ons en dat kiezen was zo zwaar, maar de keus is nu gemaak. Aagje blijft en Otje gaat naar de nieuwe baasjes in Friesland. Zijn gister geweest en het voelde helemaal goed, zo blij mee. Denk dat we er hele lieve vrienden bij hebben gekregen.
Vind het nu ik het zelf meemaakt ontzettend knap van alle mensen de aan het TFP meewerken, echt respect! Maar ook heel begrijpelijk, want als je naar je hond kijkt, dan gun je toch iedereen zo een lieverd! In de toekomt komt hier in Amstelveen zeker nog een nestje. Maureen geniet er van!
Gr Petra
PetraV schreef:Vind het nu ik het zelf meemaakt ontzettend knap van alle mensen de aan het TFP meewerken, echt respect!
PetraV schreef: In de toekomt komt hier in Amstelveen zeker nog een nestje.
Zo is bij ons destijds een knop omgegaan.
Gevolg 5 nesten en hopelijk nog méér!
Knap vind ik dat van ons niet meer, alleen maar heel fijn om te doen.
Niet voor de centen, gelukkig, maar om mee te helpen een ras op te bouwen.
En niet te vergeten alle andere leuke dingen die daaraan kleven.
Charlotte
Yep....

Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Leuk Maureen, bijna allemaal de oogjes open. En dat voorzichtige gewaggel lijkt me ook zo prachtig om te zien. Nog even en dan is het gedaan met de rust, maar ooooohhhhhh wat lijkt me dat leuk!

Ik kan me maar moeilijk losrukken van het spul.
Alle oogjes zijn nu echt open, maar nog niet echt helder bruin. Er zit nog een blauwige gloed over, zelfs bij Maaike die toch al een paar dagen rond kijkt.
Het waggelen is prachtig om te zien, maar haast niet te fotograferen. Al moet ik eerlijk zeggen, dat ik meestal zo lekker zit te kijken dat ik de camera vergeet te pakken. Dat fotografeert ook wat lastig
Nog even en de eerste helft van de ren kan aan de kist. Maar eerst deze week de eerste ronde ontwormen.
Kliederen met pasta.......
Ook met het vierde gezin klikt het. De enigen die uit het westen des lands komen. Dat wordt vast een strandhond.
Stijnke vond het aan het eind van de middag wel even genoeg met alle visite. Ze ging demonstratief met haar kop over de pups liggen. Heel netjes en heel duidelijk.
Gelukkig komt het laatste gezin pas volgende week. Dan is er weer even rust geweest. Toch kijk ik er ook naar uit ook hen te ontmoeten.
Iedereen heeft al cursus plannen en als het spul goedgekeurd wordt voor het TFP, dan is het de bedoeling dat er in ieder geval nog een nestje bijgedragen gaat worden door de dochters. Zo staat het er in ieder geval nu voor
Alle oogjes zijn nu echt open, maar nog niet echt helder bruin. Er zit nog een blauwige gloed over, zelfs bij Maaike die toch al een paar dagen rond kijkt.
Het waggelen is prachtig om te zien, maar haast niet te fotograferen. Al moet ik eerlijk zeggen, dat ik meestal zo lekker zit te kijken dat ik de camera vergeet te pakken. Dat fotografeert ook wat lastig
Nog even en de eerste helft van de ren kan aan de kist. Maar eerst deze week de eerste ronde ontwormen.
Ook met het vierde gezin klikt het. De enigen die uit het westen des lands komen. Dat wordt vast een strandhond.
Stijnke vond het aan het eind van de middag wel even genoeg met alle visite. Ze ging demonstratief met haar kop over de pups liggen. Heel netjes en heel duidelijk.
Gelukkig komt het laatste gezin pas volgende week. Dan is er weer even rust geweest. Toch kijk ik er ook naar uit ook hen te ontmoeten.
Iedereen heeft al cursus plannen en als het spul goedgekeurd wordt voor het TFP, dan is het de bedoeling dat er in ieder geval nog een nestje bijgedragen gaat worden door de dochters. Zo staat het er in ieder geval nu voor
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Het wordt steeds leuker Maureen. Geniet er maar goed van want voor je t weet vliegen ze uit.
Leuk dat er al een aantal mensen zijn komen kijken.
Ha, ha, Stijnke die zo goed over haar kinders waakt.
Leuk dat er al een aantal mensen zijn komen kijken.
Ha, ha, Stijnke die zo goed over haar kinders waakt.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Ja, Stijnke doet erg haar best, maar het valt niet altijd mee voor haar.
Ze heeft flink moeten wennen aan de nieuwe opstelling van de werpkist. Wilde eerst niet door de nieuwe ingang want het plankje klepperde een beetje. Maar eenmaal binnen beviel het haar wel dat alles iets beter beschut was. Intussen gaat ze in en uit alsof het altijd zo geweest is.
Baukje moest ook wennen. Om de pups te kunnen zien moet ze echt voor de ingang gaan staan. Stijnke vindt dat wel goed, maar ze mag haar kop nog niet naar binnen steken. De communicatie hierover gaat heel subtiel met een blik, een verstrakken van de houding of het neerleggen van de kop door Stijnke. Baukje kijkt dan direct weg. Blijft vaak nog wel even staan voor een snuifje puppiegeur of een korte blik, maar gaat dan heel rustig weer weg.
En ze blijft op haar manier de pups beschermen tegen wie dan ook. Zorgt meestal dat ze tussen de kist en de mensen die binnenkomen gaat staan. Pas als ze ziet dat Stijnke ontspant, doet ze dat zelf ook.
Het kroost zelf is zich daarvan niet bewust. Dat eet, slaapt, waggelt, eet, slaapt,
groeit en oefent heel hard om van het waggelen af te komen.
Ze zijn niet zo mega als Aagje en Otje, maar mogen er toch ook best zijn.
Dorus, Mijntje en Berend wegen al meer dan 900 gram en Maaike en Maarten zijn al boven de 700 gram. De twee kleinste dreuteltjes staan soms al heel overtuigend op vier pootjes. Voor de zwaargewichten is het duidelijk meer werk om de pootjes sterk genoeg te krijgen
Uren kan ik er naar kijken.......zo klein en toch al zoveel verschilletjes. Prachtig
Ze heeft flink moeten wennen aan de nieuwe opstelling van de werpkist. Wilde eerst niet door de nieuwe ingang want het plankje klepperde een beetje. Maar eenmaal binnen beviel het haar wel dat alles iets beter beschut was. Intussen gaat ze in en uit alsof het altijd zo geweest is.
Baukje moest ook wennen. Om de pups te kunnen zien moet ze echt voor de ingang gaan staan. Stijnke vindt dat wel goed, maar ze mag haar kop nog niet naar binnen steken. De communicatie hierover gaat heel subtiel met een blik, een verstrakken van de houding of het neerleggen van de kop door Stijnke. Baukje kijkt dan direct weg. Blijft vaak nog wel even staan voor een snuifje puppiegeur of een korte blik, maar gaat dan heel rustig weer weg.
En ze blijft op haar manier de pups beschermen tegen wie dan ook. Zorgt meestal dat ze tussen de kist en de mensen die binnenkomen gaat staan. Pas als ze ziet dat Stijnke ontspant, doet ze dat zelf ook.
Het kroost zelf is zich daarvan niet bewust. Dat eet, slaapt, waggelt, eet, slaapt,
groeit en oefent heel hard om van het waggelen af te komen.
Ze zijn niet zo mega als Aagje en Otje, maar mogen er toch ook best zijn.
Dorus, Mijntje en Berend wegen al meer dan 900 gram en Maaike en Maarten zijn al boven de 700 gram. De twee kleinste dreuteltjes staan soms al heel overtuigend op vier pootjes. Voor de zwaargewichten is het duidelijk meer werk om de pootjes sterk genoeg te krijgen
Uren kan ik er naar kijken.......zo klein en toch al zoveel verschilletjes. Prachtig
Maureen
Wat een genieten Maureen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Wat kun je het gedrag van Stijnke en Baukje goed beschrijven. En dan die kleintjes..
Geen webcam nodig zo. 

Het is een feestje met zo'n nestje in huis.
Je hebt er echt wel extra werk aan, maar het is het dubbel en dwars waard.
Iedere dag zie je ze beter gaan lopen. Het zijn echt al een paar stapjes nu die ze achter elkaar kunnen zetten.
Weliswaar lopen ze volkomen ongecoördineerd doorelkaar te stuiteren en rollen, maar zelfs dat is een goede oefening. Nog heel even en de ren moet aan de kist om ze meer ruimte te geven. Er zijn echter momenten waarop er ineens heel duidelijk richting in het lopen komt: als Stijnke de kist binnenwipt.
Dat hebben ze feilloos in de gaten en dan wijzen ineens alle neuzen naar Stijnke en worden er heuse sprintjes getrokken op weg naar de melkfabriek.
Arme Stijnke wordt soms haast omver geduwd nu door het spul in hun haast om de beste plek te krijgen.
Het valt niet mee om er plaatjes van te maken en ook de oogjes, die nu allemaal echt open zijn, krijg je er niet zomaar op. Maar de snoetjes zijn alweer van vorm veranderd. Het gaat zo snel. Het zijn vooral de verhoudingen die steeds anders worden.
Vandaag hebben ze trouwens keurig hun ontwormingspasta geslikt!
Een paar nieuwe foto's in mijn album.
Je hebt er echt wel extra werk aan, maar het is het dubbel en dwars waard.
Iedere dag zie je ze beter gaan lopen. Het zijn echt al een paar stapjes nu die ze achter elkaar kunnen zetten.
Weliswaar lopen ze volkomen ongecoördineerd doorelkaar te stuiteren en rollen, maar zelfs dat is een goede oefening. Nog heel even en de ren moet aan de kist om ze meer ruimte te geven. Er zijn echter momenten waarop er ineens heel duidelijk richting in het lopen komt: als Stijnke de kist binnenwipt.
Dat hebben ze feilloos in de gaten en dan wijzen ineens alle neuzen naar Stijnke en worden er heuse sprintjes getrokken op weg naar de melkfabriek.
Arme Stijnke wordt soms haast omver geduwd nu door het spul in hun haast om de beste plek te krijgen.
Het valt niet mee om er plaatjes van te maken en ook de oogjes, die nu allemaal echt open zijn, krijg je er niet zomaar op. Maar de snoetjes zijn alweer van vorm veranderd. Het gaat zo snel. Het zijn vooral de verhoudingen die steeds anders worden.
Vandaag hebben ze trouwens keurig hun ontwormingspasta geslikt!
Een paar nieuwe foto's in mijn album.
Maureen
Wat een leuke foto's Maureen. En wat een verschil in grootte, dat is nu goed te zien op de foto's. Stijnke heeft mooie kinders.
Baukje is er bijna, haar voorpootjes staan al op de rand.
Baukje is er bijna, haar voorpootjes staan al op de rand.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Maar alleen als Stijnke het niet ziet! Anders durft ze nog niet zover hoor.Erna schreef: Baukje is er bijna, haar voorpootjes staan al op de rand.
Als we anderhalve week verder zijn zou het weleens heel anders kunnen zijn....
Dat hopen we in ieder geval.
Maureen
-
sammydesmous
Wat een mooie pups zeg. Leuk die foto van Bauke die over de rand loert.
Ja een nestje is echt genieten behalve het afscheid maar daar moet je voorlopig nog maar niet aan denken.
José, Sammy & Lieveke

José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
Mooie pups zijn het, Maureen. 
Charlotte
Ik kreeg net een mailtje dat ik het moois er niet vanaf mag kijken. Maar hoe meer ik kijk, hoe mooier het wordt
Het lopen gaat iedere keer beter. Ze waggelen al hele rondjes door de kist! En zoeken ook elkaar op, om te proberen elkaar omver te duwen. Of van een oor te proeven, of een pootje. Het begin van stoeien. Geweldig voor de coördinatie.
Na een minuut of tien is het dan wel gedaan hoor. Dan storten ze zo ongeveer in waar ze staan. Soms komt er nog een korte opleving waarin ze elkaar of Stijnke opzoeken voor een comfortabel slaapplekje........
En tussendoor aanvallen van Honger!. Ze lijken Stijnke helemaal op te willen drinken en slurpen supersnel door. En dan "knokken" om de volgende tepel. (Stijnke heeft er maar 8 waar melk uit komt, dus je moet snel zijn om nog een tweede te kunnen leegdrinken.) Dat wordt een dezer dagen toch wel puppypap verstrekken geblazen, ben ik bang.
Nog een paar plaatjes toegevoegd.
Het lopen gaat iedere keer beter. Ze waggelen al hele rondjes door de kist! En zoeken ook elkaar op, om te proberen elkaar omver te duwen. Of van een oor te proeven, of een pootje. Het begin van stoeien. Geweldig voor de coördinatie.
Na een minuut of tien is het dan wel gedaan hoor. Dan storten ze zo ongeveer in waar ze staan. Soms komt er nog een korte opleving waarin ze elkaar of Stijnke opzoeken voor een comfortabel slaapplekje........
En tussendoor aanvallen van Honger!. Ze lijken Stijnke helemaal op te willen drinken en slurpen supersnel door. En dan "knokken" om de volgende tepel. (Stijnke heeft er maar 8 waar melk uit komt, dus je moet snel zijn om nog een tweede te kunnen leegdrinken.) Dat wordt een dezer dagen toch wel puppypap verstrekken geblazen, ben ik bang.
Nog een paar plaatjes toegevoegd.
Maureen