Renate schreef:Tuurlijk. Klopt helemaal, Karin. Maar toch geloof ik dat ik me een beetje gecontroleerd en gepusht zou voelen.
Ik heb het fokken uitvoerig met de (aanstaande) baasjes besproken. Als ze niet fokken is dat geen kwestie van 'vergeten'. Dan hebben ze daar goede of minder goede redenen voor.
Even een belletje af en toe kan helemaal geen kwaad.
Als men mij de reden van niet fokken kunnen vertellen, kan ik daar dan evt. begrip voor hebben. Zomaar niet je belofte nakomen, vind ik niet kunnen.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Voor mij is de timing bepalend. Het moet wel te doen zijn met ons werk, studie en niet in de laatste plaats Romy, want voor haar is het een grote verandering.
Daarom zou het zomaar kunnen dat Dinah later een nestje krijgt als Phoebe.
Gelukkig speelt het bij Phoebe's nageslacht niet. Lieve-Suus is de enige waar nog mee gefokt moet worden.
Dat is ook zo, timing is heel belangrijk, daarom hebben wij de loopsheid dit voorjaar aan ons voorbij laten gaan. Dan zouden de eventuele pups er geweest zijn in die laatste drukke schoolweken voor de zomervakantie.
Maar voor jullie is het ook geen reden om dan maar helemaal niet te fokken, je weet dat er een moment komt dat het wel gaat gebeuren. En voor echt goede redenen om niet te fokken sta ik ook best open hoor, er kan veel gebeuren en een mensen- of gezinsleven wat reden zou geven er vanaf te zien. Maar als dat niet zo is.... gewoon doen en niet zeuren, dat heb je nou eenmaal afgesproken.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Mijn vraag was ook eigenlijk meer bedoeld om te weten te komen of fokkers die met bepaalde eigenaren niet echt contact (meer) hebben wel proberen te weten te komen of met de nakomelingen gefokt gaat worden. Een mailtje is dan voldoende en kan gecombineerd worden met ander 'nieuws' over de moeder, nestgenoten, verjaardag of wat dan ook.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Nee hoor, je krijgt heel veel vrijheid om zelf te plannen. De Raad van Beheer heeft wel regels, de hond mag niet jonger zijn dan 1,5 jaar bij het eerste nestje en niet ouder dan 6 bij het laatste, ten minste zo iets staat mij bij.
Als club kan je natuurlijk ook niet in de agenda van mensen kijken, ik denk ook dat mensen beter meewerken als ze zelf kunnen plannen.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Lisa heeft een winternestje gekregen om zo weinig mogelijk flyball wedstrijden te hoeven missen. Want met een nest zijn ze voor de hondensport toch zo'n vier maanden uit de roulatie.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Het heeft niets met het fokken te maken, maar over het contact met pupkopers. Lang leve e-mail! Persoonlijk vind ik dat je door e-mail even sneller wat van je laat horen, zowel als pupeigenaar als fokker.
Laatst werden pups van ons 13 jaar. Een aantal eigenaren al een aantal jaar niet meer gesproken. Ik vermoedde dat deze hondjes nog leefden en ik wilde graag weten hoe het ging. Heb de eigenaren dus even een mailtje gestuurd en kreeg leuke reacties terug. Idem van een ander nestje wat 9 is geworden. Ik kon ze dus ook direct een up-date doen over onze hondjes.
Met de ene pup-eigenaar houd je meer contact dan met de ander. Toch voelt het voor mij dat al onze gefokte hondjes een beetje 'mijn' pups blijven. Dus het wel en wee vind ik altijd leuk om te horen!
Forums zijn ook handig . De fokkers van Lumi zijn op het kooikerforum, dus als ik daar eens iets plaats, bijv. een filmpje of foto's pb ik ze even en attendeer ik ze op het betreffende topic.
Wij houden ook op deze manier contact, maar helaas is niet iedereen (meer) bereikbaar via de mail. Een probleem waar ook de HSC mee kampt, o.a. bij het innen/aanmanen van de contributie.
Overigens moeten alle smouzenzaken, dus kwalen, ongelukken, castraties en overlijden bij het Terugfokprogramma gemeld worden. Alles wordt in het clubblad vermeld, zodat iedere fokker die lid is in ieder geval daarvan op de hoogte blijft.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
H K Jelle 13-5-2004
Uit ervaring weet ik inmiddels dat niet elke pup-eigenaar kontakt houdt met de fokker. jammer maar is niet anders. Heb ook geen zin om opdringerig te worden.
ik weet dat de pups een fijn huis hebben, dat vind ik nog steeds het belangrijkste.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Nou, dat anti-allergisch van een smous kan in de praktijk behoorlijk tegenvallen. Er zijn tenslotte grote verschillen in vacht.
De kans dat een hond dan na verloop van tijd weg moet is altijd aanwezig.
Maar mensen met zo'n instelling zullen zich wel nergens aan houden.
H K Jelle 13-5-2004
Wat jammer dat er bij die mensen een smous terecht is gekomen.
Loes heeft gelijk, de vachten zijn nog zo verschillend dat het wel eens tegen zou kunnen vallen. Wat ik dan voor die mensen niet erg vind. Er zijn ook rassen die géén fokverplichting hebben. Ze hadden beter een poedel kunnen nemen, was voor hun beter geweest, en zeker voor het TFP.