teken en vlooien
Re: teken en vlooien
Heb even iets afgesplitst en verplaatst naar:
http://www.smoushondenforum.nl/archief/ ... &sk=t&sd=a
http://www.smoushondenforum.nl/archief/ ... &sk=t&sd=a

Ik kan het (alweer) niet meer volgen, waarom kokosolie?
Ik heb frontline meegenomen, wij hebben best veel teken in het bos.
Ik heb frontline meegenomen, wij hebben best veel teken in het bos.
16/6/2012 Pietje Bell = Sam (Rosey X Stas)
-
gerrymoerkens
MIjn DA zei dat frontline niet meer afdoende is maar dat je beter advantix kan nemen. Groetjes Gerry.
Ja en de mijne gaf dit mee, na dit krijgt die ook niks meer.
We gingen even off-topic, Roos. Daarom heb ik een deel afgesplitst en verplaatst naar het topic dat over kokosolie gaat.
Advantix krijgen de dames hier (ook), alleen als het nodig is. En het bevalt goed. Wat je wel kunt hebben is dat de huid gevoelig wordt op de plek van de aangebrachte druppels. Om dat te voorkomen, kun je de druppels beter wat verspreiden op de huid en dus niet op één klein plekje druppelen.
Advantix krijgen de dames hier (ook), alleen als het nodig is. En het bevalt goed. Wat je wel kunt hebben is dat de huid gevoelig wordt op de plek van de aangebrachte druppels. Om dat te voorkomen, kun je de druppels beter wat verspreiden op de huid en dus niet op één klein plekje druppelen.

Onze DA was heel negatief over de werking van Frontline. Misschien hebben jullie sowieso geen teken in de buurt, Eva.
Fijn dat je geen last hebt, in elk geval. 

Ben benieuwd hoe het de komende tijd bij ons met de tekenvoorraad in het park zal zijn, wij hebben in onze wijk een heel groot park met verschillende grasvelden, weilandjes, vijvers e.d. . Nu hebben daar deze zomer zo'n 250 schapen doorheen gegraasd, "natuurlijke begrazing" heet het project, want dat is het.
Ze stonden steeds op een ander deel van het park , afgezet met een schapennet met schrikdraad. De eerste keer deze zomer dat ze er waren liepen ze alle 250 los en werden ze bij elkaar gehouden door de herder met z'n drie border collies.
Resultaat: het park ziet er niet meer uit, werkelijk óveral schapensh*t, wat de honden overigens heerlijk vinden. Het park is voor een groot deel losloopgebied voor de honden....
Daar zullen straks wel heel veel teken zitten denk ik.
Nu frontline gebruikt en advantix. Geen teken gehad tot nu toe maar heb ze wel zeer consequent behandeld. Straks wat minder vaak want het is en blijft toch rommel wat ze op hun huid krijgen.
Ze stonden steeds op een ander deel van het park , afgezet met een schapennet met schrikdraad. De eerste keer deze zomer dat ze er waren liepen ze alle 250 los en werden ze bij elkaar gehouden door de herder met z'n drie border collies.
Resultaat: het park ziet er niet meer uit, werkelijk óveral schapensh*t, wat de honden overigens heerlijk vinden. Het park is voor een groot deel losloopgebied voor de honden....
Daar zullen straks wel heel veel teken zitten denk ik.
Nu frontline gebruikt en advantix. Geen teken gehad tot nu toe maar heb ze wel zeer consequent behandeld. Straks wat minder vaak want het is en blijft toch rommel wat ze op hun huid krijgen.

Heel romantisch zo'n schaapskudde. :wink2: Maar denk je dat schapen zorgen voor een toename van teken? 

Ja, dat denk ik wel....Ariënne schreef:Heel romantisch zo'n schaapskudde. :wink2: Maar denk je dat schapen zorgen voor een toename van teken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schapenteek
Deze teek komt voornamelijk voor op schapen. bij ons stonden er 250 en dan op een naar verhouding klein gebied. Als er een gedeelte afgezet werd dan was er geen plekje vrij waar géén schaap stond
Het gebied ziet er nu uit als een zeer dor en droog landschap waar ze zich ook nog eens prima op hun gemak zullen voelen.

Goh... dat wist ik niet. Ik dacht wel dat de schapen bij ons in het bos (vorige adres) een enkele keer in een soort van bad moesten. Maar wat en waarvoor, weet ik niet.
Niet fijn als ze zover gaan dat het een soort woestijn wordt. En zoveel schapen op een kluitje...
Ik heb wel het idee dat teken houden van een wat vochtige omgeving:
http://www.lymenet.nl/info/teek-ixodes-ricinus.htm
Niet fijn als ze zover gaan dat het een soort woestijn wordt. En zoveel schapen op een kluitje...
Ik heb wel het idee dat teken houden van een wat vochtige omgeving:
http://www.lymenet.nl/info/teek-ixodes-ricinus.htm

Bericht weggehaald.
Jammer van de vooroordelen als iemand iets wil weten over een schaapskudde stuur maar een bericht. Of praat met de schaapsherder.
Jammer van de vooroordelen als iemand iets wil weten over een schaapskudde stuur maar een bericht. Of praat met de schaapsherder.
Sorry, wilde niet beledigend overkomenRoos schreef:Bericht weggehaald.
Is dat een goed idee? Heb geen idee maar het lijkt me van niet.

Roos, je mag je best boos maken hoor!
Het is toch juist fijn als we van iemand met kennis van zaken uitleg krijgen.
Dit jaar was er ook een schaapskudde(tje) in het Kralingse Bos. Bert was er niet heel blij mee omdat het vrije deel voor de honden steeds meer beperkt wordt, door het paardengedoe elk jaar is ook al weken een deel van het losloopgebied verboden terrein.
Wat betreft het niet mogen eten van de grond heb je volkomen gelijk, de meeste smouzen zijn nogal snaaiers en er zou waarschijnlijk veel meer energie in dat deel van de opvoeding gestoken moeten worden.
In Limburg is een smousje overleden na het eten van schapenkeutels nadat die net ontwormd waren.
Maar je hoeft niks waar je achter staat weg te halen omdat anderen er misschien anders over denken. De discussies zijn niet altijd alleen maar over de smous/hond.
Het is toch juist fijn als we van iemand met kennis van zaken uitleg krijgen.
Dit jaar was er ook een schaapskudde(tje) in het Kralingse Bos. Bert was er niet heel blij mee omdat het vrije deel voor de honden steeds meer beperkt wordt, door het paardengedoe elk jaar is ook al weken een deel van het losloopgebied verboden terrein.
Wat betreft het niet mogen eten van de grond heb je volkomen gelijk, de meeste smouzen zijn nogal snaaiers en er zou waarschijnlijk veel meer energie in dat deel van de opvoeding gestoken moeten worden.
In Limburg is een smousje overleden na het eten van schapenkeutels nadat die net ontwormd waren.
Maar je hoeft niks waar je achter staat weg te halen omdat anderen er misschien anders over denken. De discussies zijn niet altijd alleen maar over de smous/hond.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Zo is dat. Ik ben benieuwd naar jouw mening, Roos!
We hadden een schaapskudde in onze omgeving en hadden ook contact met de herder - discussies over de boskap
maar ik weet heel veel niet... 
We hadden een schaapskudde in onze omgeving en hadden ook contact met de herder - discussies over de boskap

Ik heb dus een stuk gemist?
Zie geen 'boze' reactie van Roos.
Ik denk sowieso dat de een voor de andere hond gevoeliger is voor het krijgen van teken.
In Slenaken was een herder actief op verschillende stukken grond.
Het was zeer wisselvallig weer,dus lekker vochtig en schapen bij de vleet.
Ons bezoek klaagde over veel teken in de omgeving.
Toch hebben onze honden, en wijzelf geen enkele teek opgelopen in die drie weken.
Hoog gras e.d. hebben we nooit gemeden.
Zie geen 'boze' reactie van Roos.
Ik denk sowieso dat de een voor de andere hond gevoeliger is voor het krijgen van teken.
In Slenaken was een herder actief op verschillende stukken grond.
Het was zeer wisselvallig weer,dus lekker vochtig en schapen bij de vleet.
Ons bezoek klaagde over veel teken in de omgeving.
Toch hebben onze honden, en wijzelf geen enkele teek opgelopen in die drie weken.
Hoog gras e.d. hebben we nooit gemeden.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Sinds wij binnen de gemeente verhuisd zijn en Pim loopt op een stuk waar de
schapen worden gehouden hebben wij misschien 2 teken per week i.p.v. 25
per dag. Of dat iets met die schapen te maken heeft weet ik niet, maar het
is een hele verbetering.
schapen worden gehouden hebben wij misschien 2 teken per week i.p.v. 25
per dag. Of dat iets met die schapen te maken heeft weet ik niet, maar het
is een hele verbetering.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Nou wij zijn al meerdere keren bedreigd door honden eigenaren door onze schaapskudde, dus ik was er even 'klaar' mee.
Dat er door schapen meer teken komen, geloof ik niet, want onze borders worden nooit behandeld en hebben ook nooit teken!
Onze schapen begrazen de parken en geluidswal en verspreiden daardoor zaden, doordat ze de snelgroeiende planten eerder opeten krijgen bloemen meer de kans. Het eerste jaar is het een beetje een 'apart' landschap (het is ook vaak lastig bij te houden dus het gras is niet zo mooi kort als met de tractor, maar dat is ook niet de bedoeling), maar het tweede jaar krijg je er steeds mooiere natuur voor terug! Plus dat het veel beter is voor het milieu dan die tractoren.
Wij hebben hele discussie's gehad over het eten van poep, maar als je daar al maar een beetje energie in steekt is ook dat af te leren. Of aan te leren dat ze niet snaaien, maar gewoon mee wandelen. Onze border pakt zelfs geen tosti aan en al prop je hem in de mond legt die hem weg...
Dat er door schapen meer teken komen, geloof ik niet, want onze borders worden nooit behandeld en hebben ook nooit teken!
Onze schapen begrazen de parken en geluidswal en verspreiden daardoor zaden, doordat ze de snelgroeiende planten eerder opeten krijgen bloemen meer de kans. Het eerste jaar is het een beetje een 'apart' landschap (het is ook vaak lastig bij te houden dus het gras is niet zo mooi kort als met de tractor, maar dat is ook niet de bedoeling), maar het tweede jaar krijg je er steeds mooiere natuur voor terug! Plus dat het veel beter is voor het milieu dan die tractoren.
Wij hebben hele discussie's gehad over het eten van poep, maar als je daar al maar een beetje energie in steekt is ook dat af te leren. Of aan te leren dat ze niet snaaien, maar gewoon mee wandelen. Onze border pakt zelfs geen tosti aan en al prop je hem in de mond legt die hem weg...
Smaken verschillen gelukkig..anders werd het maar een saaie boel.
Persoonlijk vind ik afgegraasd land mooi, vooral als er behoorlijk wat begrazing is..en het liefst door schapen, die hebben zachte voetjes...m.a.w. ze trappen minder stuk.
Onze schapen hebben bijna nooit teken.
Ik laat ze scheren en dan controleer ik ze natuurlijk.
Afgelopen keer maar een stuk of vier vijf...op vier schaapjes.
Persoonlijk vind ik afgegraasd land mooi, vooral als er behoorlijk wat begrazing is..en het liefst door schapen, die hebben zachte voetjes...m.a.w. ze trappen minder stuk.
Onze schapen hebben bijna nooit teken.
Ik laat ze scheren en dan controleer ik ze natuurlijk.
Afgelopen keer maar een stuk of vier vijf...op vier schaapjes.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Heel helder Roos
Mijn honden eten inderdaad alledrie lekkers én viezigheid overal waar ze dat maar kunnen vinden. Kita is de áller, áller ergste en dat wordt steeds erger lijkt wel en het is zelfs zo dat we haar met goed fatsoen niet meer mee naar b.v een strand kunnen nemen zonder dat ze aan de lijn zit. Het is haar lust en haar leven om eten te vinden, zo ook poep. Ik weet niet of ik dat haar nog af kan leren, ze wordt in maart 11 dus ik denk van niet.
tips zijn welkom...
Heb me inderdaad voorgenomen om in het vervolg m'n hond te leren niets op te eten buiten of uit iemands hand.
Wat de begroeiing betreft, dát wist ik niet. Heb me er ook niet echt in verdiept zeg ik eerlijk en zag alleen het lelijke landschap wat over is gebleven.
Ik ga overigens nog gewoon naar het park en zit er inderdaad bovenop als ze iets op willen vreten, kan gewoon netjes langs de kudde lopen, de honden los volgend, geen probleem.
Mijn honden eten inderdaad alledrie lekkers én viezigheid overal waar ze dat maar kunnen vinden. Kita is de áller, áller ergste en dat wordt steeds erger lijkt wel en het is zelfs zo dat we haar met goed fatsoen niet meer mee naar b.v een strand kunnen nemen zonder dat ze aan de lijn zit. Het is haar lust en haar leven om eten te vinden, zo ook poep. Ik weet niet of ik dat haar nog af kan leren, ze wordt in maart 11 dus ik denk van niet.
tips zijn welkom...
Heb me inderdaad voorgenomen om in het vervolg m'n hond te leren niets op te eten buiten of uit iemands hand.
Wat de begroeiing betreft, dát wist ik niet. Heb me er ook niet echt in verdiept zeg ik eerlijk en zag alleen het lelijke landschap wat over is gebleven.
Ik ga overigens nog gewoon naar het park en zit er inderdaad bovenop als ze iets op willen vreten, kan gewoon netjes langs de kudde lopen, de honden los volgend, geen probleem.